Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Min förra appis såg nästan lika dan ut i färgen på somrarna fast han var fux :)

21767487.jpg


skuggi: silver syns ju bara på bruna och svarta inte på röda :)

Vi har en ljus appis i stallet som också är rätt guldig när hon är blank :love:

Jag vet att det bara syns på svart och brunt, men är den där röd då menar du?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Gulgenen tycks bete sig lite hur som helst. Vissa har grå man, vissa vit och andra mer åt creme hållet - oavsett föräldrarnas nyans. Framförallt är det bara vissa individer som får silvret ex vet jag bara en Ragge avkomma med grå man trots att han själv hade det.

Intressant.

Storms pappa är klockren gulfärgad isabell, hennes mamma Stella var fux med vit man och stålgrå/vit/svart svans.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Gulgenen tycks bete sig lite hur som helst. Vissa har grå man, vissa vit och andra mer åt creme hållet - oavsett föräldrarnas nyans. Framförallt är det bara vissa individer som får silvret ex vet jag bara en Ragge avkomma med grå man trots att han själv hade det.

Sedär, tänk om man läst alla svar :angel:

Kallas det för silver på gula, eller hur hör det ihop?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Se inlägg 19 i den här tråden, svansen är vit utåt svart och grå i mitten.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sedär, tänk om man läst alla svar :angel:

Kallas det för silver på gula, eller hur hör det ihop?

Det kallas inget speciellt tror jag - om man inte tävlar i färg kanske (det är en del på vissa premieringar) men om de har ett namn på det vet jag inte.

Förövrigt har jag sett många gula som "färgväxlar" mer än andra färger (förutom riktiga färgväxlare aka konstantskimmlar då).
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

På en islänning skulle den där manen antytt en silvergen, är hovarna randiga?

Det tror inte jag. Iom att pappa har gulgen och ev även mamma Stella så tror jag mer på en variant av gulgen. I terorin skulle ju iofs Stella kunna haft någon form av silvergen eftersom hennes härstammning var okänd.
Men Storm är SÅ vacker, hur som helst :love:

Sen vill jag minnas att hovarna enbart är randiga på dem som fölisar om de har silvergen.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Storms pappa är klockren gulfärgad isabell, hennes mamma Stella var fux med vit man och stålgrå/vit/svart svans.

Förlåt, men jag kanske missat nåt väsentligt här. Är hon borta?
Läst om hennes sjukdom, men gick det inte vägen?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Hemskt tråkigt att höra, hon var en av mina favoriter på buke! Beklagar att ni inte fick mer tid tillsammans.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Å nej! Även här var hon något av en favorit bland bukehästarna. Fy så tråkigt att höra att det gick så dåligt!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag ser vad som hänt och tårarna rinner... Beklagar förlusten. Jag vet hur det känns att ta farväl av Hästen med stort H... :cry: Men hon kommer alltid vara med dig!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sen vill jag minnas att hovarna enbart är randiga på dem som fölisar om de har silvergen.
Jag förstår.

Mina silverkillar har iaf haft randiga hovar permanent, jag hade förstått att det hörde till silvergenen.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Fy så sorgligt. Vi är nog många som kommer minnas henne, även fast vi aldrig träffats.

Beklagar!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Åh nej! Hon var en favorit hos mig med fast jag aldrig träffat henne:cry:
Skickar en tröstkram!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*kl*

Så här ser min lilla bruning ut nu i vinter :p kanske inte det vanligaste med så ljus färg samt ljust ben (3 strumpor ett som ska vara mörkt) på en brun samt vita ögonfransar. Varken man eller svans är riktigt svart på honom heller :)

img_3588_50b2305bddf2b31b51002966.jpg


img_3622_50b2307ae087c32e8480358c.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Cool ponny!

OT, men har du klippt bara huvudet på honom? Ser ut så på den övre bilden :p
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

haha ja han får så tjock och tät päls så grimmorna passar inte annars :p Och med hans storlek så är det lättare att klippa än hitta en som passar :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp