Hästar i trafiken, polisfrågor

Sv: Hästar i trafiken, polisfrågor

2. Du kan ju åka dit för styrstångsfylla, om du cyklar onykter.
Vad åker man dit för att man kör en häst kanske dagen efter fest, och man inte är helt nykter? Tömfylla=)?

Finns inget som heter styrstångsfylla, eller iaf inte som har med cykla onykter att göra.
Det är fullt lagligt.
Jag vet för att vi hade diskussionen i stallet i förrgår med polisen.
Han hade letat reda på lagparagrafen när han var på handledarkurs.

Uppenbarligen räknas det väl som vårdslöst om man cyklar med hästen. Det kanske bara är jag som är knäpp och får för mig sånt :rofl:

Hur som helst, någon som har koll på någon/några av dessa frågor:
* Hästen rymmer från hagen, orsakar en olycka. Vem står för skadorna?
* Jag hämtar min häst ur hagen i grimma och grimskaft och hästen rymmer ut på en större väg 1-2 km från stallet. Vem står för skadorna om det skulle inträffa några?
* Jag leder hästen vid en väg (ex. från ett bete eller på promenad), vad gäller?
* Jag är ute och rider/tömkör, men har bytt tränset mot en grimma. Hästen blir livrädd för ett av de välkända spökena som kan finnas i buskar här och var och drar iväg över en trafikerad väg. Om olyckan är framme, vem står för det?

Svaret på dina frågor är att du ar ansvarig i fall det händer något vare sig du har grimma eller träns. Kolla din försäkring. Den första frågan kan va knepig. Är du inhyrd och stallägaren är näringsidgare så kan fallet va så att den är ansvarig om staketet inte har el eller inte är i den kondition det ska vara i...
Åter till att rida i trafiken så måste man ju vara 18 år för att köra bil i trafiken men vem som helst kan ju ut och rida där...
Tycker DET är helt sjukt med tanke på alla ansvars frågor...
18 år, nykter med hjälm ska hålla sig till regler i trafiken. Annars finns det andra ställen att rida på förutom om man är onykter... Då ska man stanna hemma!!!!

Om vi säger att staketet är precis nyfixat och allt är tiptop då? Undrar om någon form av drulle-försäkring ingår i vår försäkring. Måste kollas upp! :)

Det med alkoholen håller jag med om! Jag hanterar aldrig djur i samband med alkohol, den största anledningen till att jag ytterst sällan dricker alkohol hemma. Vem vet om olyckan skulle vara framme och hästarna rymmer (har gård). Katt och hund är en sak visserligen. Det är svårt att komma undan sällskapsdjur för att man festar till lite hemma, haha. Hjälm är också mycket viktigt i trafiken.

Dock har jag hört att olika regler gäller med grimma och träns men jag kan inte minnas riktigt hur det var. Största anledningen till att jag frågar är att jag bor väldigt nära en 90-väg. Det är väl ungefär 1-2 km till vägen och nästan vart jag än rider ser jag vägen innan jag kommer till mindre trafikerade vägar (grusvägar). Oftast håller ju hästarna sig omkring våra egna ägor eftersom att om något sådant händer är det ju ofta en häst och den går gärna till sina kompisar, men man vet ju aldrig med hästar. Tänk på alla spöken med huggtänder som hotar att äta upp hästen medan hästen ser ut att säga "Ser du inte matte?! Den är livsfarlig! Tänk om den attackerar!".

Jag vet inte om det är ngn skillnad på grimma eller träns. Det finns nog ngn lag om det åxå.
Jag hyr en stallplats och stallet ligger ganska centralt med många vägar omkring. Det har hänt att hästar rymt och sprungit på vägen. Vi kollade upp va som gällde då och då var det att stallägaren va skadestånds skyldig i fall hästarna förstörde någons egendom om staket och el ej va funktions dugligt. Annars går det på vår försäkring. Puh! Mycket det där med lagar men det är väl ändå tur att dom finns. Det finns en jätte bra bok att köpa. Hästen, lagen och samhället heter den. :bow:

Tack så jättemycket för det tipset. Det ska jag absolut kollas upp!

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 775
Senast: mis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar