Galen granne-vad göra?

Sv: Galen granne-vad göra?

Varför hoppade du inte av hästen och ledde förbi den?

Jag håller med gubben, har man inte trafiksäker häst har man inte ute på vägar att göra. Och måste man ut på vägen så får man hoppa av sin häst och leda den om man inte kan hantera den från ryggen.


100% trafiksäkra hästar finns det visst, kolla tex polishästar i new york.

Självklart måste man träna extremt för att få det så men det är knappast din grannes uppgift att hjälpa dig med...


Alltid onödigt att tjaffsa men det finns mer än ett sätt att se saker på...
Håller helt med.

Jag tycker gubben var trevlig som stannade, det ska hästen ändå klara av :crazy:

Du har helt fel där "hästmänniska". Helt helt fel ! Man kan vara ute på vägarna med en häst som inte är trafiksäker. Det är alltid bil/buss/långtradare/motorcyklistförarens fel om något händer om inte hästföraren AVSIKTLIGT gjort något som gör skada.
En häst kan gå på landsväg även på 90 sträcka om de så vill så länge det inte är motortrafikled eller motorväg.
Det är inte alls alltid fordonets fel om något händer ifråga häst+fordon! :mad: Det finns vårdslösa ryttare också.

Däremot är det tyvärr oftast "fordonet" som åker på att betala, trots att hästen sparkar.

Jag anser mig inte att ha rätt att ge mig ut på vägen med en häst som är stirrig och allmänt farlig för trafik, även ifall jag nu skulle ha lagen på min sida. Jag visa den respekten för övriga människor och bespara deras tid! :)
:bow::bow:
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Ush då det låter inte kul.

Det finns många dårar på vägarna som inte tar någon hänsyn över huvud taget, tyvärr.
Har varit med om liknande saker.

Du borde göra något åt detta.
Kanske få upp någopn skylt , en varningsskylt för ridande trafik eller något i den stilen.
I värsta fall får man göra en anmälan om det går för långt, med hotelser osv..
Det är synd att en person ska ställa till så mycket väsen.

Det är dettsamma i våra trakter men oftast rider jag i skogen om jag rider ut eftersom vi har en del skog i närheten.
Men det kan köra vilt främmande människor på vår lilla väg i full fart, och de saktar inte ner heller , när gående kommer eller ridande.
Sånt tycker jag är väldigt skrämmande, om man vill få en häst skrämd så är det bästa sättet.
Sist ställde jag mig rätt i vägen tills att bilisten stannade helt.!!

Och jag förstår dej fullständigt att du drar dig för att rida på vägarna, det hade jag med gjort i din situation och att han inte verkar bry sig gör ju situationen ännu värre för er båda..
Tillslut händer det någonting och då är det försent, det är först då han kanske inser, det brukar vara så..Tyvärr..

Lycka till och stå på dig
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag kommer inte byta inställning eller tänka om. Även ifall det finns regler som ge ryttare rätt att ge sig ut med vilken häst som helst som helst tycker jag fortfarande inte det är okej.

Jag anser mig inte att ha rätt att ge mig ut på vägen med en häst som är stirrig och allmänt farlig för trafik, även ifall jag nu skulle ha lagen på min sida. Jag visa den respekten för övriga människor och bespara deras tid! :)


Du behöver inte ändra dina åsikter, tycker bara att det är tragiskt att inte folk kan ta hänsyn till andra individer.
Jag kan samtidigt verkligen hoppas att det inte finns ryttare som ger sig ut på vägar om de har en stirrig häst. Sen finns det ju faktiskt olika typer av vägar. Man går ju inte på en 70-väg (t ex) för nöjes skull. Så missförstå mig inte att jag gör det och skriker som en galning på alla bilar som kör för fort och att jag rider på större vägar. Är fullt medveten om att det är riskabelt och dumt även med en trafiksäker häst.

TS gick på en grusväg och där tycker jag verkligen att ÄNNU MER hänsyn ska tas!

När jag höll på att bli påkörd blev hästen skrämd av en plötsligt blåsande pressening knappt synlig innanför en häck, därav hans hopp framför bilen. De körde alldeles för fort. Det är en 50-väg som man måste gå en liten bit på för att komma in i skogen, de flesta kör knappt 30 eftersom vägen är smal (plats för en bil bara). Många katter, hundar och barn finns intill vägen också.
Inte nog med att jag blev hemskt chockad över hur nära det var så sitter de och skakar i huvudet som om jag gjorde det med flit.
Nej, jag har svårt att förstå en del av er tänker som har skrivit här, sysslar ni verkligen med ridning? :confused:

Tur är att de allra flesta är NORMALA som tar hänsyn till oss och saktar in och ibland även stannar. Då tackar jag glatt för visad hänsyn!
 
Sv: Galen granne-vad göra?

TS gick på en grusväg och där tycker jag verkligen att ÄNNU MER hänsyn ska tas!

En grusväg som var trafikerad, en grusväg för att människor skulle kunna komma till sina hem. De flesta grusvägar är ju 70vägar. ;)

När jag höll på att bli påkörd blev hästen skrämd av en plötsligt blåsande pressening knappt synlig innanför en häck, därav hans hopp framför bilen. De körde alldeles för fort. Det är en 50-väg som man måste gå en liten bit på för att komma in i skogen, de flesta kör knappt 30 eftersom vägen är smal (plats för en bil bara).

Föraren körde för snabbt, de är en annan sak. Har du ens läst första inlägget?

Tur är att de allra flesta är NORMALA som tar hänsyn till oss och saktar in och ibland även stannar. Då tackar jag glatt för visad hänsyn!

Motorcykelföraren stannade, därför tycker jag det är absurt att kalla han galen. Det är brist på tacksamhet inom hästvärlden...
 
Sv: Galen granne-vad göra?

En grusväg som var trafikerad, en grusväg för att människor skulle kunna komma till sina hem. De flesta grusvägar är ju 70vägar. ;)

Föraren körde för snabbt, de är en annan sak. Har du ens läst första inlägget?

Motorcykelföraren stannade, därför tycker jag det är absurt att kalla han galen. Det är brist på tacksamhet inom hästvärlden...


Men snälla du, detta leder ingenstans. Vi har olika åsikter. Spelar ingen som helst roll att vissa grusvägar har 70 som hastighetsbegränsningar eller att folk vill köra till sina hem längs vägen, det är inte det som det handlar om :mad:
DET HELA HANDLAR OM ATT MAN MÅSTE TA HÄNSYN TILL ANDRA TRAFIKANTER.
Jag har läst första inlägget - ja! Det handlar ju om en tok som säger att de inte ska rida på en grusväg i närheten av där de bor, varför skulle de inte få göra det??? När jag läser det så påminner det om en galning i alla fall.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

DET HELA HANDLAR OM ATT MAN MÅSTE TA HÄNSYN TILL ANDRA TRAFIKANTER.
Jag har läst första inlägget - ja! Det handlar ju om en tok som säger att de inte ska rida på en grusväg i närheten av där de bor, varför skulle de inte få göra det??? När jag läser det så påminner det om en galning i alla fall.

Exakt, man måste visa hänsyn för andra trafikanter! :laugh::idea:
Har man en inte en häst som tål att bilar susar förbi i 70 på en 70 väg så ska man inte ge sig ut där heller. Är inte de ganska uppenbart? Sen bruka de flesta vara duktiga och sakta ner en aning när de se en häst.

Jag tror nog gubben blev förbannad för att de bad honom stänga av motorcyklen när han så snällt stannat, och dels för att han blev orolig när hästen började stissa upp sig. I grund och botten menade han nog inget illa.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Exakt, man måste visa hänsyn för andra trafikanter! :laugh::idea:
Har man en inte en häst som tål att bilar susar förbi i 70 på en 70 väg så ska man inte ge sig ut där heller. Är inte de ganska uppenbart? Sen bruka de flesta vara duktiga och sakta ner en aning när de se en häst.

Jag tror nog gubben blev förbannad för att de bad honom stänga av motorcyklen när han så snällt stannat, och dels för att han blev orolig när hästen började stissa upp sig. I grund och botten menade han nog inget illa.

Det är så himla uppenbart ska du veta. Men återigen... det är hemskt svårt att kunna visa hänsyn mer till bilister/motorcyklister än vad man gör från en hästrygg. Man går undan så mycket som möjligt, kanske stannar på en sidoväg om man kan osv. I alla fall gör vi så hos oss. VI visar hänsyn till andra trafikanter.
Jag går aldrig på en 70-väg med min häst även om han är trafiksäker. Å andra sidan så bör jag kunna göra det enligt rätten på min sida om det skulle hända något, men jag utsätter mig inte för det. Finns många fina ridvägar jag skulle vilja nå, men vill inte gå på 70-vägen (ens en liten bit) för att komma dit.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Motorcykelföraren stannade, därför tycker jag det är absurt att kalla han galen. Det är brist på tacksamhet inom hästvärlden...

Här så jagade crosscyklarna hästarna och det är då ganska så galet.
Det har numera upphört efter att jag har läst lusen av dem.

Kombinationen köra oregistrerad MC i skogen och Polis = inget körkort kvar.
Det tog skruv att förklara att jag skulle se till att det hände om jag fick mera problem.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Men snälla du, detta leder ingenstans. Vi har olika åsikter. Spelar ingen som helst roll att vissa grusvägar har 70 som hastighetsbegränsningar eller att folk vill köra till sina hem längs vägen, det är inte det som det handlar om :mad:
DET HELA HANDLAR OM ATT MAN MÅSTE TA HÄNSYN TILL ANDRA TRAFIKANTER.
Jag har läst första inlägget - ja! Det handlar ju om en tok som säger att de inte ska rida på en grusväg i närheten av där de bor, varför skulle de inte få göra det??? När jag läser det så påminner det om en galning i alla fall.

Men snälla du...
Jag tycker att en del resonerar liiiite skruvat.
Grannen stannade motorcykeln, men får ändå världens utskällning för att han inte stänger av motorn. Det i kombination med att han kanske blev rädd när hästen blev nervös kanske gjorde att han betedde sig lite dumt.
Vart i inlägget står det att TS och hennes mamma visade honom nån hänsyn??
Under den tiden det tog för TS och hennes mamma att skälla på grannen tror jag att dom lugnt hade kunnat passera, hur nervös hästen än hade varit. Istället valde dom att gå på honom ännu mer att stänga av motorn och till och med skälla ut honom. Det var tacken det för att han stannade och lät dom få en chans att passera (han trodde säkert i sitt stilla sinne att det skulle räcka att stanna till, vilket det i normala fall också gör)
Det jag markerade med fetstil gäller även ryttare
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Har man en inte en häst som tål att bilar susar förbi i 70 på en 70 väg så ska man inte ge sig ut där heller. Är inte de ganska uppenbart? Sen bruka de flesta vara duktiga och sakta ner en aning när de se en häst.
Precis.. Alla saktar inte ner och bara de håller avstånd så stör inte det mig. Jag ger bara mig ut på såna vägar som hästen är redo för.
Här har vi lastbilar, traktorer m.m. regelbundet och jag har helt enkelt vant dem vid det på bästa vis, hagen ligger även vid vägen.

Under den tiden det tog för TS och hennes mamma att skälla på grannen tror jag att dom lugnt hade kunnat passera, hur nervös hästen än hade varit.
Håller med.
Inte konstigt häststackaren blir nervös med en sån ryttare :crazy::crazy:


Om jag rider en häst som jag vet är rädd för låt oss säga motorcyklar och det kommer en sådan, då skrittar jag på på långa tyglar och fokuserar på annat, och tänka sig, Det funkar! :idea:

Däremot hade det nog blivit en väldigt stirrig häst om jag kortade tyglarna och börjar skälla på motorcyklisten.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Måste du rida eller du kan stå bredvid? Visa hänsyn har han gjort genom att stanna. Och varför skälla på gubben? Han hade lika gärna kunnat köra förbi i höghastighet utan att behöva bry sig om era hästar och då hade ni varit arga på honom för det :grin:

Häromkring har vi som många andra traktorer, lastbilar, skogsmaskiner, motorcyklar (ibland kan det komma uppemot 40st på rad). Och jag hoppar gärna av för min egen säkerhet samt visa hästen att jag står lugnt här. JAG blir lugnare av att stå på marken. De flesta häromkring visar hänsyn. Och ser jag att det är en traktor,lastbil, skogsmaskin med flera vagnar/last så försöker jag hitta ett instick där jag är "säker" och de flesta väntar tills jag kommit bort från vägen. Jag vill inte vara envis och riskera en olycka för att jag också har rätt till vägen. Så båda visar hänsyn, jag försvinner från vägen och han väntar tills vi är borta = båda har gjort vad de kunnat för att undvika en olycka.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

KL*

Jag tycker oxå att mc föraren visade hänsyn!
som tillägg till ditt inlägg (Lycanthrope) så brukar jag dessutom hålla samma gångart som när jag såg bilen, jag saktar alltså inte av till skritt utan fortsätter trava, och i vissa fall galoppera beroende på bredden på vägen och annat.

Nu har jag en 4 åring som är trafiksäker så vitt jag vet, dock har vi inte mött så många traktorer, så där är jag osäker, de vi har mött har visat stor hänsyn, gett oss mkt plats att passera på.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

kl

hade det varit jag hade jag hoppat av min häst, tackat föraren för att han stannat o så gått förbi. Att skälla är ju helt galet! Det är för guds skull inte gubbens fel att du inte har koll på din häst :mad:
 
Sv: Galen granne-vad göra?

KL*
Jag tycker oxå att mc föraren visade hänsyn!
som tillägg till ditt inlägg (Lycanthrope) så brukar jag dessutom hålla samma gångart som när jag såg bilen, jag saktar alltså inte av till skritt utan fortsätter trava, och i vissa fall galoppera beroende på bredden på vägen och annat.

Det är då jag blir så här :confused:

En förare med lite hästkunskap vet inte riktigt hur som ska tolka situationen, om hästen har stuckit eller om det är under kontroll. Därav är det bra om man saktar ner till en långsam gångart
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag gör inte det av en enkel anledning!
Ska jag göra det när jag tävlar så kommer jag aldrig komma fram, och därav måste hästen vara van att gå förbi hinder i alla gångarter. Men samtidigt visar jag att bilar inte är nåt att bry sig om överhuvudtaget, jag ändrar inte nåt när en bil kommer, om inte vägen kräver det.

sedan får man ju läsa av föraren med, ser man att den är väldigt förvirrad eller rädd så får man ju sakta ner, men här är det mkt hästar och de flesta är relativt hästvana.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Det är så himla uppenbart ska du veta. Men återigen... det är hemskt svårt att kunna visa hänsyn mer till bilister/motorcyklister än vad man gör från en hästrygg. Man går undan så mycket som möjligt, kanske stannar på en sidoväg om man kan osv. I alla fall gör vi så hos oss. VI visar hänsyn till andra trafikanter.

Nej, det är lika lätt att visa lika mycket hänsyn från hästryggen. En bild/motorcykel/lastbil osv kan inte gå ner i diket eller in i skogen. Det kan hästar, utan problem. Det är bra att ni visa hänsyn, jag gör likadant för att undvika att störa trafiken! :grin:

Jag går aldrig på en 70-väg med min häst även om han är trafiksäker. Å andra sidan så bör jag kunna göra det enligt rätten på min sida om det skulle hända något, men jag utsätter mig inte för det. Finns många fina ridvägar jag skulle vilja nå, men vill inte gå på 70-vägen (ens en liten bit) för att komma dit.

Och jag klara galant av att rida på mina 70vägar, vilket är de enda vägarna jag nå. Antagligen var det en sådan väg TS red på om de inte står något annat.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jo om man har en trafiksäker häst... Jag fattar inte att det finns så mycket ryttare på hästar som inte har någon koll??

Jag ligger alltid ett steg före min häst. Ser jag något som jag tror kan verka läskigt för min häst så stannar jag hästen och går inte förrän jag vet att hästen sett vad jag ser.
Ett rådjur, en cykel, en bil, en vägskylt mm mm vad som helst...
Har man en häst som den hästen du satt på så nej, då ska man inte ge sig ut i trafiken.

Mycket märkligt hur du tänker och kan se (kan du se i framtiden?)
Hur f*n kan du tänka före ett rådjur kommer springande?
Kan förstå när du ser något på långt håll och kan prata med hästen, men det gör säkert alla (hurra!).
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Du får väl leda hästen den biten då om du inte kan kontrollera den från ryggen?
Kan du inte kontrollera den från marken heller så föreslås lite grundträning istället. Även om en häst blir rädd så ska den kunna ta sig förbi ett stillastående fordon med rätt hjälp från rygg/mark.
Kan man inte kontrollera sin häst så är det man själv som satt sig i en farlig situation.

Föraren har ju visat hänsyn genom att stanna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 355
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 058
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp