Sv: Galen granne-vad göra?
Jag tycker gubben var trevlig som stannade, det ska hästen ändå klara av
Däremot är det tyvärr oftast "fordonet" som åker på att betala, trots att hästen sparkar.
Håller helt med.Varför hoppade du inte av hästen och ledde förbi den?
Jag håller med gubben, har man inte trafiksäker häst har man inte ute på vägar att göra. Och måste man ut på vägen så får man hoppa av sin häst och leda den om man inte kan hantera den från ryggen.
100% trafiksäkra hästar finns det visst, kolla tex polishästar i new york.
Självklart måste man träna extremt för att få det så men det är knappast din grannes uppgift att hjälpa dig med...
Alltid onödigt att tjaffsa men det finns mer än ett sätt att se saker på...
Jag tycker gubben var trevlig som stannade, det ska hästen ändå klara av
Det är inte alls alltid fordonets fel om något händer ifråga häst+fordon! Det finns vårdslösa ryttare också.Du har helt fel där "hästmänniska". Helt helt fel ! Man kan vara ute på vägarna med en häst som inte är trafiksäker. Det är alltid bil/buss/långtradare/motorcyklistförarens fel om något händer om inte hästföraren AVSIKTLIGT gjort något som gör skada.
En häst kan gå på landsväg även på 90 sträcka om de så vill så länge det inte är motortrafikled eller motorväg.
Däremot är det tyvärr oftast "fordonet" som åker på att betala, trots att hästen sparkar.
Jag anser mig inte att ha rätt att ge mig ut på vägen med en häst som är stirrig och allmänt farlig för trafik, även ifall jag nu skulle ha lagen på min sida. Jag visa den respekten för övriga människor och bespara deras tid!