Galen granne-vad göra?

Sv: Galen granne-vad göra?

Jag håller med Seabaz.
KL.Mannen gjorde inte fel. Visst, ser han att hästen stirra upp sig kan han ju vara vänlig att stänga av. Men nu var du ute på en allmän, trafikerad väg - då får man helt enkelt tänka på att vilket fordon som helst kan dyka upp.

Alla tänker inte som dig, så enkelt är det.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Nä, jag vet att alla inte tänker som jag. Och det har jag all respekt för. Men jag kommer aldrig tycka att det är ok att sätta andra i en situation där de riskerar att bli skadade. Vilken situation det än är.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag håller med Seabaz.
KL.Mannen gjorde inte fel. Visst, ser han att hästen stirra upp sig kan han ju vara vänlig att stänga av. Men nu var du ute på en allmän, trafikerad väg - då får man helt enkelt tänka på att vilket fordon som helst kan dyka upp.

Alla tänker inte som dig, så enkelt är det.


Ni borde tänka om helt, tänk klarar och som hästmänniskor helt enkelt, TS har helt rätt! Läs nedan!

Enligt lagen utgör ett ridekipage ett fordon. Reglerna i vägtrafikkungörelsen gäller i tillämpliga delar för den som framför en häst i trafik. Ryttaren har liksom bilföraren att iaktta och följa allmänna trafikregler och anvisningar.
Ryttaren skall framföra sitt ekipage på körbanan om inte särskild ridbana finns anordnad. Cykelväg eller trottoar får inte användas. De ridande skall i möjligaste mån hålla sig så långt som möjligt till höger i körbanan.
Andra förare av fordon, som tex bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på förbikörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig.
I den mån en häst blir skrämd i samband med att den är i trafik och detta leder till skada kan skadeståndsansvar uppkomma. Skada kan uppkomma på såväl person som bil och häst. I den mån skada uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon regleras ersättningsfrågorna i trafikskadelagen. Personskada i följd av trafik med motordrivet fordon ersättes alltid och helt oberoende av om det förekommit vållande från förarens sida eller inte. I motsvarande mån gäller rätten till ersättning vid sakskada på sådan egendom som inte är motordrivet fordon i trafik eller befordras med det - dvs tex en som blir påkörd av motorfordon. Då utgår liksom vid personskada ersättning ur fordonets försäkring oberoende av vållande på bilistens sida.
Emellertid kan det bli aktuellt med en jämkning av ersättningen i de fall den skadelidande ryttaren är medvållande till skadan. Till grund för en sådan bedömning torde i första hand vara det förhållande om ryttaren följt gällande trafikregler och anvisningar. En ryttare som tex rider på fel sida av vägen eller korsar densamma på sätt som strider mot lokala trafikanvisningar kan få sin ersättning jämkad på grund av medvållande. Likaså kan ryttaren enligt allmänna skadeståndsregler under sådana förhållanden bli ansvarig mot bilföraren för skada som han genom oaktsamhet tillfogar bilen.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Tycker att ni borde ta och prata ut, båda får ge och ta lite. ;) Min häst fick själv panik i trafiken en gång har alldrig varit med om att han verkligen blivit rädd för han var verkligen livrädd som tur vad så satnnade alla bilar tills jag hade hoppat av och lugnat honom. Men det jag menar är att en häst kan alldrig bli 100% trafiksäker. Den behöver inte bli rädd för något fordon utan det kan vara något annat som gör att den blir rädd. lika väl som en häst kan bli rädd för någonting som ligger på stigen i skogen så kan den bli rädd för någonting som ligger på en trafikerad väg. t ex plast mm :p I mitt fall så mötte jag en kompis och en häst som han alldrig hade träffat förut som av någon anledning var superläskig. Han blir alldrig annars rädd men just då var han tydlingen tvungen xD
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.

Och DÄR har du fel! Fordon som har bristande reflexer/belysning när det är dålig sikt beläggs med böter. Detta gäller även hästfordon. Det är inte bara "bra" att ha reflexer, du ska ha det
F.ö så gäller trafikreglerna hästekipage och där finns det även nåt som kallas "visad hänsyn till övriga trafikanter". Ryttaren har inte alltid rätt, trots att många är duktiga på att hävda det.
Att rida en häst som inte är trafiksäker efter en 90-sträcka skulle jag klassa som grovt oaktsamt.
Kan hålla med om att TS granne betedde sig oerhöt puckat, men att han skulle vara galen... Näe
Han kanske reagerade så för att han blev rädd när hästen trippa runt? Rädsla har många ansikten
Sen är jag väldigt delad när det gäller att ha hästar som inte är trafiksäkra ute efter vägarna. Visst, dom behöver träning, men det ska inte vara på bekostnad av andras säkerhet (även fast dom ska sakta ner när det kommer hästekipage)

Om det kommer något fordon som min (trafiksäkra) häst reagerar lite starkare mot brukar jag åtminstonde försöka få han av vägen så han kan kolla på det på säkert avstånd


Ett tips till TS: Du kan inte ta och försöka prata med din granne och be att han kanske låter din häst komma och bekanta sig med motorcykeln under lite lugnare former?
 
Senast ändrad:
Sv: Galen granne-vad göra?

Och DÄR har du fel! Fordon som har bristande reflexer/belysning när det är dålig sikt beläggs med böter. Detta gäller även hästfordon. Det är inte bara "bra" att ha reflexer, du ska ha det
F.ö så gäller trafikreglerna hästekipage och där finns det även nåt som kallas "visad hänsyn till övriga trafikanter". Ryttaren har inte alltid rätt, trots att många är duktiga på att hävda det.
Att rida en häst som inte är trafiksäker efter en 90-sträcka skulle jag klassa som grovt oaktsamt.
Kan hålla med om att TS granne betedde sig oerhöt puckat, men att han skulle vara galen... Näe
Han kanske reagerade så för att han blev rädd när hästen trippa runt? Rädsla har många ansikten
Sen är jag väldigt delad när det gäller att ha hästar som inte är trafiksäkra ute efter vägarna. Visst, dom behöver träning, men det ska inte vara på bekostnad av andras säkerhet (även fast dom ska sakta ner när det kommer hästekipage)

Om det kommer något fordon som min (trafiksäkra) häst reagerar lite starkare mot brukar jag åtminstonde försöka få han av vägen så han kan kolla på det på säkert avstånd


Ett tips till TS: Du kan inte ta och försöka prata med din granne och be att han kanske låter din häst komma och bekanta sig med motorcykeln under lite lugnare former?

Nu är jag inte hundra här men hästfordon är häst med vagn, där krävs lgf skylt, lampor och reflexer. Hästekipage däremot är ryttare till häst och då är det "frivilligt". Så tolkar jag vägverket.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Du satte dig själv i den situationen genom att ge dig ut på en icke trafiksäker -för motorcyklar- häst.


Mis: Jag vet reglerna och av dina inlägg att döma så har du inte körkort och bil själv va?
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Nu är jag inte hundra här men hästfordon är häst med vagn, där krävs lgf skylt, lampor och reflexer. Hästekipage däremot är ryttare till häst och då är det "frivilligt". Så tolkar jag vägverket.

Som jag har fattat det gäller det oavsett hur du färdas till häst, utom om hästen leds. Rider eller kör du görs detta på höger sida. Leder du hästen gör du detta på vänster sida (samma när du leder cykel)

När det kommer till vem som har lagen på sin sida gäller det för både hästekipage och övriga trafikanter att visa hänsyn till varandra, alla har lika stort ansvar. Bara för att en hästägare har försäkringsbolagen på sin sida vid en olycka betyder det inte att denne har lagen på sin sida om h*n har varit oaktsam. Brott mot trafikförordningen gäller även hästekipage
http://www.polisen.se/Global/Enbart%20Intrapolis/Handbocker,%20lathundar,%20checklistor/01%20Gemensam/Handb%c3%b6cker/Ordningsbotshandbok/0%20Brott%20mot%20trafikf%c3%b6rordningen/Trafikforordningen_Flik_0_juli_2007.pdf
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Du satte dig själv i den situationen genom att ge dig ut på en icke trafiksäker -för motorcyklar- häst.


Mis: Jag vet reglerna och av dina inlägg att döma så har du inte körkort och bil själv va?

Jodå, har haft körkort och bil i 15 år och kör som en gud :D
Hurså?
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Så om du gjorde precis som ryttaren du ska köra om bad dig, tex stänga av bilen, och hästen sparkar en buckla i din bil när den går förbi ändå. Ryttaren flinar glatt och säger "ditt eget fel" och rider vidare...

Du skulle inte bli arg då?
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Som jag har fattat det gäller det oavsett hur du färdas till häst, utom om hästen leds. Rider eller kör du görs detta på höger sida. Leder du hästen gör du detta på vänster sida (samma när du leder cykel)

När det kommer till vem som har lagen på sin sida gäller det för både hästekipage och övriga trafikanter att visa hänsyn till varandra, alla har lika stort ansvar. Bara för att en hästägare har försäkringsbolagen på sin sida vid en olycka betyder det inte att denne har lagen på sin sida om h*n har varit oaktsam. Brott mot trafikförordningen gäller även hästekipage
http://www.polisen.se/Global/Enbart%20Intrapolis/Handbocker,%20lathundar,%20checklistor/01%20Gemensam/Handb%c3%b6cker/Ordningsbotshandbok/0%20Brott%20mot%20trafikf%c3%b6rordningen/Trafikforordningen_Flik_0_juli_2007.pdf

Tar upp denna länken igen:

Transportstyrelsen

Här står att:
"
Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon.
...
Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
...
Om man rider eller leder häst, finns det inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. "

Det enda jag hittar på din länk gäller hästfordon... Inte vad skillnaden mellan dessa är.

Jag VET däremot att häst och vagn måste ha LGF skylt men jag kan inte hittar just nu vart det stod och om det stod något om lyktor.

Min logik är att om häst och ryttare varit hästfordon vad gäller alla punkter så ska de ha lampa (vilket de inte behöver) samt LGF skylt (vilket de inte heller behöver). Därav att jag tolkar det som det står ovan "i tillämpliga delar".

Dessutom särskiljer de ju på ekipage och fordon i andra meningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Galen granne-vad göra?

Så om du gjorde precis som ryttaren du ska köra om bad dig, tex stänga av bilen, och hästen sparkar en buckla i din bil när den går förbi ändå. Ryttaren flinar glatt och säger "ditt eget fel" och rider vidare...

Du skulle inte bli arg då?

Klart som f*n att jag skulle bli arg. Men nu var det ju inte det som var problemet utan fallet gällde en gubbe som inte visar hänsyn vilket det är LAG på.
Om jag skulle vara i närheten av ett ekipage som bad mig stänga av motorn skulle jag naturligtvis göra det, men jag skulle inte förstå anledningen för då lär sig aldrig hästen. När jag åker förbi ett ryttarekipage saktar jag ner och åker på andra sidan vägbanan, för det är så jag själv vill ha det.

Själv har jag varit VÄLDIGT nära att bli påkörd pga av brist på hänsyn och förmodligen okunskap, och min häst är trafiksäker.
Det kan vara något annat den blir rädd av och kastar sig åt sidan och poff så är man påkörd av en bilist som inte hinner stanna för de kör för fort.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Du satte dig själv i den situationen genom att ge dig ut på en icke trafiksäker -för motorcyklar- häst.


Så då har grannen all rätt i världen att strunta i min säkerhet?:confused::crazy:

Läskigt hur folk resonerar..

Som andra tidigare har skrivit, hästen kan bli rädd för något annat än själva fordonet och hoppa ut i vägen.

Ska man resonera som du ska man aldrig rida på en väg där man kan möta bilar mm.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag kommer inte byta inställning eller tänka om. Även ifall det finns regler som ge ryttare rätt att ge sig ut med vilken häst som helst som helst tycker jag fortfarande inte det är okej.

Jag anser mig inte att ha rätt att ge mig ut på vägen med en häst som är stirrig och allmänt farlig för trafik, även ifall jag nu skulle ha lagen på min sida. Jag visa den respekten för övriga människor och bespara deras tid! :)
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag skulle inte heller ge mig ut i trafiken med en häst som jag vet är rädd för bilar, men det finns olika situationer och olika typer av trafik/vägar mm.

Det viktigaste är väl ändå om man hamnar i en sådan situation som förare av ett fordon att inte vålla en olycka? Inte att hävda sin rätt och blint hålla sig till sina principer.

Om du möter någon som kör i fel riktning på en smal enkelriktad väg, resonerar du likadant då och prejar den andra bilen av vägen? Det är ju trots allt mötade bil som gjort fel:cool:
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Ska man resonera som du ska man aldrig rida på en väg där man kan möta bilar mm.

Jo om man har en trafiksäker häst... Jag fattar inte att det finns så mycket ryttare på hästar som inte har någon koll??

Jag ligger alltid ett steg före min häst. Ser jag något som jag tror kan verka läskigt för min häst så stannar jag hästen och går inte förrän jag vet att hästen sett vad jag ser.

Ett rådjur, en cykel, en bil, en vägskylt mm mm vad som helst...


Jag är sällan ute i trafik med min häst men har vänjt honom och jag hoppar fortfarande av hästen ibland om jag känner mig osäker på en situation.

Och jag har i alla fall 100% koll på min häst från marken. Som du skrev, du vill inte riskera hästen sliter sig från marken??
Att du ens sitter på en häst som du inte kan hantera från marken är för mig helt absurt (men detta är en helt annan diskussion).

Är det bättre att du ramlar av och hästen sticker kanske?


Har man en häst som den hästen du satt på så nej, då ska man inte ge sig ut i trafiken.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Ska man resonera som du ska man aldrig rida på en väg där man kan möta bilar mm.

Jo om man har en trafiksäker häst... Jag fattar inte att det finns så mycket ryttare på hästar som inte har någon koll??

Jag ligger alltid ett steg före min häst. Ser jag något som jag tror kan verka läskigt för min häst så stannar jag hästen och går inte förrän jag vet att hästen sett vad jag ser.

Ett rådjur, en cykel, en bil, en vägskylt mm mm vad som helst...


Jag är sällan ute i trafik med min häst men har vänjt honom och jag vet vad han är rädd för och inte. Jag hoppar fortfarande av hästen ibland om jag känner mig osäker på en situation.
Jag rider på sådana vägar där jag kan gå åt sidan om det kommer något läskigt. Självklart väljer jag mina ridvägar.


Och jag har i alla fall 100% koll på min häst från marken. Som du skrev, du vill inte riskera hästen sliter sig från marken??
Att du ens sitter på en häst som du inte kan hantera från marken är för mig helt absurt (men detta är en helt annan diskussion).

Är det bättre att du ramlar av och hästen sticker kanske?


Har man en häst som den hästen du satt på så nej, då ska man inte ge sig ut i trafiken.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag skulle inte heller ge mig ut i trafiken med en häst som jag vet är rädd för bilar, men det finns olika situationer och olika typer av trafik/vägar mm.

Då får man anpassa sig också efter olika vägar.

Det viktigaste är väl ändå om man hamnar i en sådan situation som förare av ett fordon att inte vålla en olycka? Inte att hävda sin rätt och blint hålla sig till sina principer.

Självklart! Men jag tyckte motorcykelföraren var trevlig nog som stannade. Jag tycker han redan gjort tillräckligt. Jag tycker inte det är okej att skylla allt på fordonsföraren, det är trotts allt hästen som är faran.

Säger sedan som Seabaz: Kan man inte hantera en häst från marken skulle iallafall jag aldrig suttit upp på den.

Om du möter någon som kör i fel riktning på en smal enkelriktad väg, resonerar du likadant då och prejar den andra bilen av vägen? Det är ju trots allt mötade bil som gjort fel:cool:

Nej, det gör jag inte! :)
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag skulle inte heller ge mig ut i trafiken med en häst som jag vet är rädd för bilar, men det finns olika situationer och olika typer av trafik/vägar mm.

Men det finns ju så mycket annat än bilar efter vägarna! En häst som enbart är bilsäker skulle jag inte klassa som trafiksäker

Det viktigaste är väl ändå om man hamnar i en sådan situation som förare av ett fordon att inte vålla en olycka? Inte att hävda sin rätt och blint hålla sig till sina principer.

Det gäller även ryttare.
Tycker att motorcykelföraren visade stor hänsyn som stannade och gav er en chans att passera utan att riskera att bli påkörda. Varför ska han få en utskällning för att han visade så pass hänsyn?
Hur stor skillnad hade det blivit om han stängt av motorn? Hästen var ju redan uppenbart uppstressad och lugnar ju inte ner sig som genom en knapptryckning om motorn stängs av.
I den situationen hade jag bara försökt hålla mig lugn mana på hästen framåt/få ner den i diket/ bort från motorcykeln

Säger det igen: ta kontakt med grannen, ge din syn på saken och kanske låta hästen bekanta sig med motorcykeln under lugnare former.
Tror alla parter skulle vinna på det
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 355
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 059
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp