Sv: Galen granne-vad göra?
Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.
Och DÄR har du fel! Fordon som har bristande reflexer/belysning när det är dålig sikt beläggs med böter. Detta gäller även
hästfordon. Det är inte bara "bra" att ha reflexer, du ska ha det
F.ö så gäller trafikreglerna hästekipage och där finns det även nåt som kallas "visad hänsyn till övriga trafikanter". Ryttaren har inte alltid rätt, trots att många är duktiga på att hävda det.
Att rida en häst som inte är trafiksäker efter en 90-sträcka skulle jag klassa som grovt oaktsamt.
Kan hålla med om att TS granne betedde sig oerhöt puckat, men att han skulle vara galen... Näe
Han kanske reagerade så för att han blev rädd när hästen trippa runt? Rädsla har många ansikten
Sen är jag väldigt delad när det gäller att ha hästar som inte är trafiksäkra ute efter vägarna. Visst, dom behöver träning, men det ska inte vara på bekostnad av andras säkerhet (även fast dom ska sakta ner när det kommer hästekipage)
Om det kommer något fordon som min (trafiksäkra) häst reagerar lite starkare mot brukar jag åtminstonde försöka få han av vägen så han kan kolla på det på säkert avstånd
Ett tips till TS: Du kan inte ta och försöka prata med din granne och be att han kanske låter din häst komma och bekanta sig med motorcykeln under lite lugnare former?