Hästar i trafiken, polisfrågor

Sv: Hästar i trafiken, polisfrågor

Jo självklart... men jag menade att det var tyvärr så vi fick reda på det.. genom att dom körde på en fölunge...

Aha, då missuppfattade jag lite tror jag
Ja, att få reda på det den vägen är ju förstås tråkigt

Så vitt jag vet är man ett fordon om man rider eller kör. Men om man tömkör då? Vad är man då?

Så vitt jag vet är man ett fordon om man rider eller kör. Men om man tömkör då? Vad är man då?
framför du en HÄST (oavsett storlek och kontakt med hästen) är ni ett FORDON..

Det finns ju en gammal regel inom försäkringarna som säger att hästen räknas som viltdjur och att det faktist inte är hästägarens fel utan alltid bilföraren... Jag kan passera förbi en parkering och hästen får för sig att sparka på en bil och det är bilägaren som får bekosta det...
nej, har du en häst som är bililsk och det finns en avsticksväg för dig att skritta in på när ni möter en bilist och du inte skrittar in där utan låter hästen sparka på bilen medvetet (det kanske är en sur granne du inte gillar?) så blir du vållande till tillbud..

samma om du medvetet backar upp en bakskygg häst mot en parkerad bil eller får den att gå på bilen.. eller om du medvetet släpper ut hästar helt lösa och de sticker mot en parkering och in i bilar..

e de bara jag som alltid leder på vänstersida? e något jag lärde mig att göra i min barndom och har fortsatt med det
de flesta leder nog på vänster sida av gammal vana, men det finns inget som säger att det är rätt eller fel.. det är dock bättre för hästens muskulatur att man leder på olika sidor och sitter upp på olika sidor.. fär liksidigheten är ju något som vi hästmänniskor försöker främja hos hästen :)

de flesta leder nog på vänster sida av gammal vana, men det finns inget som säger att det är rätt eller fel.. det är dock bättre för hästens muskulatur att man leder på olika sidor och sitter upp på olika sidor.. fär liksidigheten är ju något som vi hästmänniskor försöker främja hos hästen :)

ja de kan jag absolut hålla med om.. men för mig känns det nog ändå mest säkert att leda på hästens vänstra sida som ändå är den sida både jag och hästen är mest van med då man rör sig i trafiken och vill ta sig fram så säkert som möjligt..

men har ju nu också fått bekräftelse högre upp i tråden att det är högersida av vägen som gäller. :laugh:

Då räknas det som fordon i tillämpliga delar. Man räknas också som det då man rider/leder, när man kör räknas det som bara fordon.

Jag har faktiskt blivit stoppad av polisen en gång :rofl: Mitt ute i skogen, på en liten grusväg.
När jag är ute här brukar jag inte bry mig om på vilken sida jag rider eller kör, det kommer nästan aldrig några bilar och när det gör det brukar de inte ta så illa vid om jag är på höger eller vänster sida. En dag kom polisen åkande mitt ute i ingenstans! De bara vinkade och log, stannade mig och hästen och frågade om vägen. Och passade på att påminna mig om att jag var på fel sida. Lite kul faktiskt, bli stoppad av polisen när man rider :p

När min nuvarande häst var med på studentkarnevalen inne i centrum fick vi med en liten påhälsning av polisen. De kollar alltid att studenterna är nyktra under själva karnevalen, och skojade om att min ponny skulle blåsa han med.
Han hade en hel del poliser efter sig den dagen :p

Jag är väldigt skeptisk till att man räknas som fordon när man leder sin häst, som några har skrivit här. Du är ju en fotgängare. Samma sak som när du är ute och går med hunden.

Ja, det gör underverk med ohanterade aredennerhingstar att få knalla lite på stadens torg och gator. Standard i min grundkurs *ironi*

Bara för att jag jobbar med andras problemhästar betyder inte det att jag har egna, "oproblematiska" hästar som jag miljötränar!
Bild (på gångbana med specialtillstånd;)

Du känner inte att din fråga var ganska löjlig?:confused:

Jag rodnar av skam. :o

Speciellt då jag på bilden ser en ryttare utan hjälm som rider genom Wadköping mitt i en folkmassa. En folkmassa i stan där man får räkna med att de flesta har obefintliga hästkunskaper. Förmodar att din häst är lobotomerad och inte skulle reagera över om en småbarnsförälder med barnvagnen råkar köra in i ett bakben. Kanske för att låta bebben titta lite närmre på den söta hästen.

Vad jag vill ha sagt med detta till alla, är att man måste inse - om man tar med hästar både här och där bland allmänheten - att folk idag saknar hästvett. Det till skillnad mot när hästen var en naturlig del av stadsstrafiken. Idag så har inte allmänheten kunskap om hästar och deras beteenden. Därför är det onödiga risker att "visa upp" sig på platser där man kan utgöra en fara. Oberoende av hur säker häst man har. Hur många av oss har inte haft bilar som i 40-50 med någon meters marginal kört förbi på en grusväg glatt vinkande/tutande. Cyklister som kört om med en knapp halvmeters marginal utan att ge sig tillkänna först överhuvudtaget. Och detta i miljöer på landet/grusvägar där folk borde ha bättre vett.

Så idag är hästen farlig, för att folk är så okunniga.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en fråga att tillägga. Onödigt att starta ny tråd ;)

Jag var ute och cyklade med min ena häst idag och kom att tänka på det där med om man skulle krocka. Lagen säger ju att bilen är skyldig jämt, men om jag cyklar eller går med hästen, gäller samma sak då som när jag använder hästen som fordon? Dvs rida, köra osv.

Görs det i så fall någon skillnad på om hästen har grimma eller träns på sig? Någon som har koll eller är det samtal till polisen som gäller?

Lagen säger inte att det alltid är bilistens fel, utan du kan åka dit som vållande om det anses att du varit vårdslös. Att cykla med en häst "på släp" räknas nog in i den kategorin då det kan ses som att du inte har kontroll över hästen när du sitter på cykeln.

1. Man måste ju ha hjälm när man kör moped, är det då lag på att man måste ha hjälm när man kör sin häst i trafiken? Man framför ju faktiskt ett fordon.
Iof tycker jag att man alltid ska ha hjälm, men vissa tomma lador behöver ju inget tak...

Det är ju inte lag på att använda hjälm när du rider/kör eller leder en häst. Det är det inte heller när du cyklar, som också är ett fordon. Men självklart använder alla ryttare och kuskar hjälm. :)

Det handlar inte om att få så lite skada på bilen utan att den som kör in i baken på dig och du själv kan få livslånga whiplash skador och andra skador också för den delen. Därför skall man inte tvärbromsa för vad som helst. Utan helt krasst hellre köra ihjäl smådjuret. Större djur är ju farliga att krocka med, samma skador som ovan, därför bör man naturligtvis bromsa för dem.

Jag fattar inte hur folk gör för att spalta upp frågorna och skriva sina svar ihp med resp fråga. Jag lyckas inte...Så nu gäller det att komma ihåg frågorna:)

Finns inget som heter styrstångsfylla i lagen. Isåfall åker man på vårdslöshet i trafik, vilket också gäller alla som vistas i trafiken, alltså även gående, ryttare osv. Den gamla lagen som skyddar hästarna då bilar var ett nytt påfund kommer inte att skydda oss ryttare om vi beter oss ansvarslöst. Vi måste använda hjärnan naturligtvis, vilket vi gör eftersom vi värnar om våra djur.

Fordon är anordning bla på hjul och delas in i massa "underfordon", bland annat hästfordon. Alltså inte ryttare. Men som någon skrev så används trafikbestämmelserna i "tillämpliga delar" den som rider och den som leder / driver kreatur.
Vilket gör (som jag ser det) att man skulle kunna vara flexibel och rida utefter vägens förutsättningar. Tex rida på den sidan som man är mest synlig på.
Om det finns vägren skall den användas.

Nu skall jag kolla om jag glömde nån fråga...

Ställer mig tveksam till att man åker dit för rattfylla under 0,2 promille. Det är snarare vårdslösheten igen.

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 775
Senast: mis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar