Hästar i trafiken, polisfrågor

Sv: Hästar i trafiken, polisfrågor

Nej jag har faktiskt aldrig träffat på polisen när jag har vart i närheten av hästar, men lyckas ofta träffa dom när jag kör bil helt lagligt :p blir dock lika skakis varje gång dom stoppar mig.. en gång gjorde dom något riktigt fult, dom stoppade folk INNE I ETT PARKERINGSHUS! och dessutom var det ett där man får tidkort när man kör in, parkerer och betalar för tiden vid utfart.. så jag fick stå 5 extra minuter pga polisen :( och det kostade mig extra pengar i parkeringsavgift..

[/COLOR] :rofl: :rofl:

Det sättet är vanligt nu för tiden tycker jag.
Vet ett par köpcentrum (inom och utomhus) där dom kan stå och ha blåskontroller på folk som kommer dit med bil och det är alldeles för OFTA som dom efter bara en kort stunds kontroll måste lasta in någon i bilen och ta med den till stationen, så jag tycker det är jättebra.

Även inom galoppen har dom blåskontroller, vet inte mer än att dom har det.

Även inom galoppen har dom blåskontroller, vet inte mer än att dom har det.
Men det är ju som sagt vad inte polisen som har det utan det är trav och galoppförbunden som har det i sina regler, att kusken inte skall vara påverkad innan lopp...

Fört fordon mot rött ljus
Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.
Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon
Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.
Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande
Cykel/hästfordon, 500 kronor.
Ej iakttagit stopplikt
Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor
Ej iakttagit väjningsplikt
Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.
Saxat från polisens hemsida.

Står ingenting om du kan åka fast för fortkörning med häst eller om du kan bli straffad om du rider/ kör utan hjälm ("straffet" kommer ju av sig själv om det händer något)
Vad jag har lärt mig leds hästen på vänster sida (räknas då inte som fordon), men i övrigt räknas hästfordon till långsamtgående fordon (rätta mig om jag har fel)

Men inte leder man hästen på vänster sida? då hamnar ju hästen in mot vägbanan, vilket inte känns optimalt.

Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den. Så säger bestämmelserna. Gäller både när man kör, rider och leder hästen.

på vänster sida av VÄGEN såklart..

om man går på vänster sida av vägen hamnar ju hästen närmast trafiken, för jag förmodar att du liksom andra leder på hästens vänstra sida

*KL*

jag går alltid på högersida av vägen oberoende om jag kör/rider/leder, det är vad jag har lärt mig och det som känns mest naturligt

Jag och en kompis var ute och körde igår och började fundera lite ang detta med hästar i trafiken.

Man kan åka dit för fortkörning om man tex kör snabbjobb på en skogsväg, där hastighetsbegränsningen är 30 km/h, inte nu för att jag tror att polisen står med laser och skjuter på en häst, men man kan ju åka dit=)

1. Man måste ju ha hjälm när man kör moped, är det då lag på att man måste ha hjälm när man kör sin häst i trafiken? Man framför ju faktiskt ett fordon.
Iof tycker jag att man alltid ska ha hjälm, men vissa tomma lador behöver ju inget tak...Nej det finns inget hjälmtvång till/bakom häst i trafiken. Hästar räknades som fordon långt före hjälmen uppfanns. Ingen adelsman satt och red runt med hjälm.

2. Du kan ju åka dit för styrstångsfylla, om du cyklar onykter.
Vad åker man dit för att man kör en häst kanske dagen efter fest, och man inte är helt nykter? Tömfylla=)?Vet inte namnet men JA du kan åka dit för fylla i trafiken även till häst.

3. Om man kör bil, kanske på en folköl. Du är absolut inte onykter, och du har inte 0,2 promille i blodet, men om du orsakar en trafikolycka, så kan du ju ändå åka dit för rattfylleri.
Vad händer om du orsakar en olycka med häst, och du har druckit en folköl innan. Vad kan man åka dit för då, och kan man åka dit?Eftersom det ALDRIG är hästekipaget som är vållande i en trafikolycka med hästar inblandade tror jag inte det.

4. Varför har man inte blåskontroller på alla kuskar på en travdag?
Om en kusk kör onykter, kan han/hon ha sämre omdöme, och därför orsaka skador/olyckor på den egna hästen eller dom andra hästarna på travbanan.
Man doptestar ju hästarna, så varför inte ha blåskontroll på kuskarna?Inom hoppsporten har det förekommit sådana tester och ryttare har fått ridförbud.

Sen till den sista funderingen. Har någon av er blivit stoppad av polis när ni rider eller kör. Man räknas ju inte som ett fordon när man rider. Men ändå spännande och höra=)

Haha, och med dom här frågorna menar jag inte att jag dricker öl i stallet, eller far ut och kör stup i fyllan. Hanterar inget djur när jag är onykter. Så den diskussionen kan vi väl undvika?

3. Om man kör bil, kanske på en folköl. Du är absolut inte onykter, och du har inte 0,2 promille i blodet, men om du orsakar en trafikolycka, så kan du ju ändå åka dit för rattfylleri.
Vad händer om du orsakar en olycka med häst, och du har druckit en folköl innan. Vad kan man åka dit för då, och kan man åka dit?Eftersom det ALDRIG är hästekipaget som är vållande i en trafikolycka med hästar inblandade tror jag inte det.

Om ryttaren varit extremt oförsiktig/ oansvarig och på så sätt orsakat en olycka kan man bli ansvarig (har inget bra exempel)
Om man då har druckit innan man ger sig ut skulle jag se det som både oförsiktigt och oansvarigt (=vållande)
Fast sedan beror det ju helt på situationen, det behöver inte vara ryttarens fel bara för att h*n druckit en folköl

Vi ryttare/ kuskar slipper inte alltid undan ansvaret

Det finns ju en gammal regel inom försäkringarna som säger att hästen räknas som viltdjur och att det faktist inte är hästägarens fel utan alltid bilföraren... Jag kan passera förbi en parkering och hästen får för sig att sparka på en bil och det är bilägaren som får bekosta det...

om man går på vänster sida av vägen hamnar ju hästen närmast trafiken, för jag förmodar att du liksom andra leder på hästens vänstra sida
Nope, leder hästen på den sida och det sätt (framför/bakom/etc) som för stunden är lämpligast. Gör inte alla så?

Går man som fotgängare på landsväg, så ska man ju enligt rekommendationerna gå på vägens vänstra sida, och alltså möta trafiken. Större chans att agera om något händer om man ser bilarna komma. Leder man en häst, borde man väl fortfarande vara fotgängare? Liksom om man leder en hund osv.

LIA

Hästen är alltid ett fordon i trafiken, oavsett om du leder, rider eller kör. Du ska alltid färdas på högersidan.

Och ja, jag har träffat poliser vid flera tillfälen när jag ridit inne i centrum. Bla stått brevid en polisbil vid ett rödljus. (eftersom hästen är ett fordon så ska man rida på bilvägen, inte cyckelbanor/trottoarer. Självklart gäller alltså trafikljusen.)

Aldrig stött på annat än uppmuntran och ett o annat skratt från polisens håll, när jag är inne o skruttar runt i Örebro centrum.

Ang olyckor så är bilisten alltid ansvarig såvida inte ryttaren betett sig vårdslöst! Att framföra sitt fordon på fel sida vägen eller göra det alkoholpåverkad betecknas som just vårdslöshet.

Läste i din profil att du jobbar med problemhästar. Är Örebro centrum, del av deras träning?

Hälsning Maja

Det finns ju en gammal regel inom försäkringarna som säger att hästen räknas som viltdjur och att det faktist inte är hästägarens fel utan alltid bilföraren... Jag kan passera förbi en parkering och hästen får för sig att sparka på en bil och det är bilägaren som får bekosta det...

Det stämmer inte. En lös häst är ägarens ansvar om den gör skada, precis som andra husdjur. Däremot så betraktas en häst under en människas kontroll då som oskyddad trafikant (ja inte hästen, utan människan) och därmed de strikta regelerna att t.ex. en bilist blir ansvarig för olycka med häst. Det är dessutom en gammal regel, som kom till i bilismens barndom, när bilarna var nya och skrämde skiten ur hästar som var i arbete.

Hälsning Maja

*KL*

jag går alltid på högersida av vägen oberoende om jag kör/rider/leder, det är vad jag har lärt mig och det som känns mest naturligt

Varför skulle man leda på hästens vänstra sida? Det finns ju en högersida också,,,

Synd att man har försökt jaga bort hamstern ur en och faktist rensat i lite av tidningsartiklarna, annars hade jag kunnat tagit fram vad tidningen hästen har skrivit...

Dock så har jag och mina tränare pratat en del om det där.... :cool:

Ja, det stämmer
Men jag har för mig att du fortfarande kan räknas som vållande (vem som betalar skadorna är en annan sak)
Skulle man som ryttare/kusk vara onykter vid olyckstillfället tror jag du kan ses som oförsiktig/ vållande (som urspr. fråga handlade om)
Att hantera ett "vilddjur" på 500- 600 kg och dessutom onykter är inte det smartaste man kan göra. Ännu värre om man skulle ge sig ut bland trafik

Läste i din profil att du jobbar med problemhästar. Är Örebro centrum, del av deras träning?

Hälsning Maja

Ja, det gör underverk med ohanterade aredennerhingstar att få knalla lite på stadens torg och gator. Standard i min grundkurs *ironi*

Bara för att jag jobbar med andras problemhästar betyder inte det att jag har egna, "oproblematiska" hästar som jag miljötränar!
Bild (på gångbana med specialtillstånd;)

Du känner inte att din fråga var ganska löjlig?:confused:

Jag kollade upp massa sånt här för ett par år sedan och fick då veta att hästen räknas som ett fordon oavsett om du rider, kör eller leder den. Du ska leda hästen på höger av vägen eftersom att man alltid lär hästen att ledas på den sidan.
En gammal regel säger att hästen har "företräde" i trafiken då den är ett äldre fordon än bilen. Med det här menas inte att man kan stimma och stojja och att alla bilar ska stanna, utan de menar att om en häst blir rädd när den går på en väg så har faktist bilisterna skyldighet att stanna så att hästen kan lugna ner sig och komma tillbaka till vägrenen. Högerregeln och alla andra regler gäller även hästarna.

Ridskolehästarna här hemma rids alltid till och från sommarbetet och måste då gå genom centrum och över en öppningsbar bro.
Red ut min häst för ett tag sen och fick ordentliga problem på bron. Han vägrade gå över dessa "skarvar" och dansade omkring, och den andra hästen likadant. Mötte då en polisbil som stannade och väntade till min kompis (som blev tvungen att sitta av) hade fått sin häst lugn och kunde sitta upp igen och vi kunde fortsätta vår färd.:o

Tyvärr fick vi också lära oss att bilister INTE ska stanna för djur mindre än rådjur om det kan medföra trafikfara för andra. tex. om det ligger bilar bakom och ett djur hoppar upp på vägen så kan det bli mer skada om du tvärnitar och får bilen i arslet än om du kör på tex. en hare.:crazy: Men i största möjliga mån ska du undvika att köra på djur.
Det var tyvärr en bil som körde på ett ponnyföl som rymt och då fick vi höra detta. :confused:
Alltså ska man som bilist (enligt vissa) försöka få så lite skada som möjligt på bilen. :confused:

Tyvärr fick vi också lära oss att bilister INTE ska stanna för djur mindre än rådjur om det kan medföra trafikfara för andra. tex. om det ligger bilar bakom och ett djur hoppar upp på vägen så kan det bli mer skada om du tvärnitar och får bilen i arslet än om du kör på tex. en hare.:crazy: Men i största möjliga mån ska du undvika att köra på djur.
Det var tyvärr en bil som körde på ett ponnyföl som rymt och då fick vi höra detta. :confused:
Alltså ska man som bilist (enligt vissa) försöka få så lite skada som möjligt på bilen. :confused:

Jag skulle inte säga 'tyvärr'. Personskadorna blir betydligt större om man får en bil i nacken än om man kör över en hare. Dessutom kan en tvärnit leda till mycket annat också, beroende på väglag
Det är inte frågan om trasig bil, utan vad som smäller värst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 775
Senast: mis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar