hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

Jag menade inte att de inte diar så mycket vid den åldern, utan mer att annat foder i högre grad kommit in i bilden och att det är då skillnaderna syns på fölen. Hur insulinet påverkas av andra fodermedel än stomjölken.

Jag förstod nog det måste ha skrivit slarvigt. Om de inte diar äter de ju annat. Jag tänkte jag skulle läsa hela studien men har inte lyckats hitta den än.

Det är ju ganska intressant att de kan grundlägga en minskad insulinkänslighet redan som foster, ganska otäckt. Jag förstod det nog egentligen som att det tog så¨lång tid att utveckla minskad insulinkänslighet eller hur man nu ska formulera det. Laktosen borde spjälkas till glukos och galaktos. Glukosen borde i alla fall medverka till ökad insulinproduktion, galaktos vet jag inte.

Kl
Vad gör man med en häst som trots mkt bra grovfoder inte håller hullet?
Eller en häst som inte äter tillräckligt mycket grovfoder?

Jag ger mina hästar fri tillgång på hö som grund,räcker inte det (dvs de tappar eller liknande)så ger jag lucern (också grovfoder) Räcker inte det blir betfor nästa steg och därefter diverse kraftfoder.De flesta hästarna hemma klarar sig på hö och lucern,men min gammelvalack klarade det inte.Han behövde Krafft för att klara sig.Det högdräktiga stoet fick lite krafft sista månaderna innan fölning eftersom hon tappade,samt fri tillgång på lucern.Hästen är byggd dör att äta hela tiden,så fri tillgång på grovfoder är A och O för hästmagen.Man ska inte ge krafft i onödan..

Du har absolut inte fel.

En seriös studie bör innefatta kanske 100 hästar i varje kategori.
Tävling, skogsmullar, avelsdjur och växande individer och t.o.m sjuka och gamla.
Därefter kollas dom mot referensgrupp i kanske ett år.
Noga dokumentation om vilket grovfoder, vilken fröblandning, vilka djur osv.
Innan man designar ett försök så ska man ha ett SYFTE med sin studie. Vad är det man vill åt? Därefter designar man sitt försök. Ibland vill man ha så lika djur som möjligt i samma grupp föra att dessa resultat inte ska avvika allför mycket. Tex kroppsvikt är en sådan parameter. Får man resultat som spretar åt alla möjliga håll så blir det väldigt svårt att utvärdera försöket och statistikprogrammen slår bakut och den stackars forskaren sliter sitt hår.

En annan sak ni ska komma ihåg är PENGAR. Man får söka pengar till sina försök och det är inte helt lätt att få beviljat. Det är inte direkt några lallare som sitter o granskar forskningsansökningarna och bedömmer vilka som ska få och vilka som blir utan. Säg att studien kostad ½ miljon kanske upp mot 7-800 000kr att göra. Du säger att det borde vara 100 hästar från varje kategori, ja det blir väl upp mot 1000st. Vem farao skulle bevilja ett försök på 1000 hästar till en kostand på upp mot 50 miljoner och vem skulle orka med alla provtagningar, mätningar m.m. Var hittar du ett stall där du kan hysa in 1000 hästar så att dom lever i samma miljö när du ska göra dina mätningar????????

Har provat lucern utan resultat - höet i sig hade redan så bra/höga värden att lucern varken gjorde till eller från. Som sagt; - när han trots bra grovfoder inte håller hullet. Varför anar du att jag inte räknade i lucern när jag sa grovfoder?

Har du så höga värden att lucern gör varken till eller ifrån och hästen faller ur i hullet, så är det ju energi hästen behöver. Olja kanske?

Jag gissade,då behövs gissningsvis ngn form av energi-fett tex,olja,linfröpellets kanske. Då är det knappast någon idé att ge en massa krafft som har högt protein värde eftersom det redan borde räcka med proteinet som hö och lucern ger.

:bow::bow:

Föresten, tack igen för all hjälp jag fick av dig när jag skulle stödfodra min tunna donna som nu är en riktigt trevlig och välhullad 2:åring! :D

Kan inte riktigt hålla med... VISSA hästar behöver, andra inte.
:bow:
det blir så svart-vitt.
Unga eller hästar i lite hårdare träning går inte alla gånger att få upp i hull- om man inte vill ställa av den.

Sen är inte alla lika.
Det finns individer som kan trycka i sig hur mkt som helst, lika som med oss människor. Olika förbränning o hur pass energiska de är.
Vuxna eller äldre har lättare att lägga på hullet.

Det var en rent retorisk fråga, dock grundad i erfarenhet. Svaret är väldigt enkelt; räcker inte grovfoder ens med bra värden så krävs tillsatsfoder/kraftfoder.

Olja, musli, pellets av olika sorter och varianter, betfor m.m. funkade inte heller på denna hästen. Korn var det som gjorde susen.

Å vad många frågor och lite svar man har fått nu då :confused::confused::confused:

Jag menar klart hästarna klarar sig på ett bra hö men hur påvärkades deras prestation vill veta allt så som puls efter snabbjobb, tid i löpen mm

Kram

Vad jag kunde läsa mig till pågick studierna i 3 veckor?!
Har man då kunnat avläsa något väsentligt? En häst bibehåller samma kondition i ca 6 veckor även om den är helt stillastående enligt en gammal studie. Det tar tid innan det syns på hästen att den börjar gå ner sig muskelmässigt, sedan går det fort.
Borde inte studierna pågått minst 6 månader? Eller har jag fel (som vanligt) och det var längre än 3 veckor :confused:

Håller helt med dig. man brukar säga att en häst inte förlorar ett jota i kondition på 2-3 veckor om de skulle behöva ställas av pga ngn orsak. Så en studie på 3 veckor känns inte speciellt relevant då man inför stora tävlingar planerar minst 3månader i förväg när det gäller kondition och fodring :crazy:

fast det är ju självklart att det finns individuella skillnader, precis som hos människor. poängen är att man ska UTGÅ från att en häst klarar sig på enbart grovfoder (då räknar jag in lusern och betfor!), och OM det inte skulle räcka så kan man lägga till kraftfoder.

nu gör många tvärtom, tror att hästar måste äta kraftfoder, och för att dom inte ska bli tjocka så drar dom ner på höet.......

jag har dock erfarenheten att en lugn och harmonisk häst som ej utsätts för stress blir lättfödd. och det är säkert därför tävlingshästar som reser mkt och ofta lever ett "onaturligt" liv med mkt stressorer får svårt att hålla hullet, det har inte bara med hårt arbete att göra utan även hästens omgivning och temperament.

Och jag vet vad Hans Adielsson säger.
Lösdrift och fri tillgång på högkvalitativt grovfoder.

Hur vet varje hästägare om även det mest högvärdiga räcker åt ens häst eller tvärtom vi får fler asfeta hästar
Analysera och räkna.
Så vet man sedan.

Ska varje stall ha 3 sorters hö/ silage?
Ja det är väl bra?
I stället för 20 olika påsar med tillskott.

Hur många olika kraftfoder har du?
Jag har inget men ett ensilage och ett hö samt halm.
3 olika grovfoder alltså.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat