hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

Självklart, man väljer ett foder med lågt innehålla av MJ. Eftersom överutfodring av Mj ger en fet häst. Jag blev senast erbjuden ett foder innehållandes 3.5 Mj per kg foder, ett mycket bra foder att fodra stora mängder med eller för vissa typer av häst i fri tillgång.

Skulle man ge en islandshäst detta i fri tillgång, så tvivlar jag faktiskt på att de ens orkar äta mängden för att täcka dagsbehovet i lösdrift. För ett halvblod så är det förödande, så här kommer vi då in på orsaken till varför man bör veta vad fodret faktiskt innehåller så att man kan få en bra balans för hästen i intaget istället för att chansa godtyckligt. Det är då balansen bli åt :devil:, eftersom många i ren okunskap väljer att fodra upp hästens brist genom kraftfodret. Det kan ge en total fel balans i näringsintaget, eftersom 75% av näringen bör komma från grovfoder först och främst.

En annan sak som man funnit i studier ang magsår på häst, ofta får de problemet genom för litet intag av grovfoder. Ett annan orsak kan också vara en felaktig balans den totala dagsintaget, alltså även om hästen få en tillräcklig stråmängd kan den ändå drabbas av magsår pga andelen av näringen är för lågt genom grovfoder.

Finns det sådant grovfoder som lättfödda hästar kan äta dygnet om som inte rör sig alls ?
Jag tvivlar.
De flesta i min krets tar självklart bort kraftfodret om så inte behövs.

Teoretiskt finns det. Beroende på HUR mycket hästen äter då såklart, och hur lågt behovet är.

Ponnyn här t ex - sånt foder finns knappast. teoretiskt så ett väldans blött ensilage, å andra sidan skulle det mest troligt göra att han bara åt ännu fler kilon.

Men om man tar arabvalacken jag hade, han åt de år jag hade honom cirka 12 kilo på fri tillgång, oavsett TShalt (inom rimliga gränser, han åt aldrig jätteblött så där vet jag inte). Oavsett om det var hö eller hösilage (ner till 50& TS).

Och med 4 - 4.5 MJ/kg foder, vilket inte är omöjligt få fram om man är ner kring 50% TS) så gick det utmärkt med fri tillgång.

Däremot så de där som äter som dammsugare, de är oftast körda. Om de drar i sig 20 kg foder/dygn med hyfsad TS så behövs sådana värden att det liksom är tvärkört.

Så, beror både på om det är en stor eller liten, dvs hur lite MJ behöver det, skillnad på att försöka servera 30 MJ till en lättfödd ponny eller 50 MJ till en lättfödd häst, och ffa aptiten. Ofta går ju dock tyvärr lättfödd och stor aptit hand i hand.

Finns det sådant grovfoder som lättfödda hästar kan äta dygnet om som inte rör sig alls ?
Jag tvivlar.
De flesta i min krets tar självklart bort kraftfodret om så inte behövs.
Jag har shettisar på fri tillgång till grovfoder på vinterhalvåret. Shettisar är en ras som av många anses kunna leva på det man sopar ihop på stallgången, men det fungerar faktiskt utmärkt att ha dem på fri tillgång till bra hösilage. Jag behöver inte ens begränsa näringsinnehållet.
I vintras minskade de i hull (efter sommarbetet) trots denna diet...
Om man ser till att det är lite grövre grovfoder som de får tugga mycket på för att få i sig näringen, så får de tuggbehovet tillgodosett på mindre mängd och vräker således inte i sig mer än de behöver.

Mina ponnysar är "runda och goa", men inte värre än så.

Det är ju bra att de flesta i din krets tar bort kraftfoder, men faktum är att i andra kretsar är det fortfarande alldeles för många som tror att hästar måste ha kraftfoder och att man bantar hästar genom att ta bort höet.
Jag har själv hört en ganska erfaren hästmänniska säja att "vi minskar höet för att banta henne lite, samtidigt ökar vi havren för att ge henne mer energi".... Ehh :confused:

Det är super att det kommit ut med det här men den så har inte alla ett bra grovfoder tyvärr :S

*snor en knapp*

Jag har frågat tidigare, men inte fått klart för mig än hur jag ska göra för att kolla vilka mineraler mina hästar behöver i vilken mängd. Bor i Nya Zeeland och har bete året om vilket har lägre näringsvärde ett par månader på vintern. Beroende på torka likadant sommartid, men oftast inga långa perioder.

Har hittat ett företag som analyserar hö, men med tanke på att det totala intaget per häst som mest ligger kring 4 kilo/dygn under ca 8 veckor tycker jag inte att jag kan basera mineralgivan på ev höanalys.

Har kollat, och man kan ta jordtest (heter det så på svenska?). Någon som vet om det kan hjälpa mig? När ska jag ta det i så fall, hur ofta, etc?

Ska jag ta blodprov förresten?

Jag har pratat med flera veterinärer här, men hittills har ingen kunnat ge mig ett vettigt svar. Här fodras på känn, och av tradition... Och jag har aldrig sett så många fodertillskott...

Mycket tacksam för hjälp. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat