hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

Kan inte annat än hålla med! :bow: Nu säljer vi inget grovfoder, behöver allt själva. Men vet andra som odlar för att sälja och som många gånger upplever precis det du skriver.

Kicki :laugh:

En varmblodig travare är betydligt mera svårfödd än en varmblodig ridhäst (halvblod).
Den är mera som fullblodet, i alla fall när den går i träning.
Som ridhäst är det också ofta en tydligt märkbar skillnad.

Så att dra parallellen mellan Varmblodig Ridhäst (halvblod) och varmblodig travare fungerar inte riktigt.

Nu tänkte jag rakt av dvs ingen fullträning utan typ hemma som hobbyhäst.

Att de är svårfödda när de går hård träning är ju rel självklart det ser man ju även på svenska halvblod i hög träning (tex fälttävlan) men rent över lag så är fullbloden oftast svåra att hålla både på bete och endast på bra hösilage jämfört med andra raser.

Jag vet bönder som låter vallen bli överväxt, det är enklare att sälja detta foder då man lättare kan gå ner i pris därför att kg har ökat. Genom att ingen bryr sig analyser utan istället tittar på priset, så blir ju dessa foder leverantörer glada.:banana:

Jag vet både vikt och innehåll men ser ingen mening i att leta upp de analyser och uträkningar jag gjorde när foderstaten sattes för att berätta det för dig. Du missar ju uppenbarligen vad jag försöker säga; trots kraftigt grovfoder kräver min häst mer. Att sitta och dividera om proteiner och energi känns ganska meningslöst i sammanhanget; oavsett hur mycket han får i sig av vad och vad han äter nu så räcker grovfodret inte till.

1 liter krossat spannmål väger runt 0,4kg.
Om skopan är litet mindre så kanske hästen får 0,5kg korn om du ger 2 "skopor".

Hur det skulle kunna ha någon avgörande betydelse med 6MJ och 40g smbrp kan inte jag begripa - om inte grovfodret innehåller för litet protein.
2 dl olja ger också 6 MJ men inget protein.

Man kan ju inte diskutera i ett forum utan att ens ha den fakta som finns på papper att tillgå.
Det går ju bara inte.
Hur skall jag kunna bemöta ditt påstående eller ens tro på det utan att få de pappersuppgifter som du så envist förkastar?
Jag vet ju inte ens vad du förkastar.

Min gissning är dock att ditt grovfoder inte alls innehåller tillräckligt med protein så att de där 40g i kornet gjorde skillnad.

Med andra ord ljuger jag och min häst har inte bra grovfoder och dessutom har det inte hjälpt med korn utan han har på något magiskt sätt blivit fin i hullet och muskulaturen för att grovfodret plötsligt blev helt annorlunda och det råkar bara ske i samma rytm som kornet läggs till eller tas bort... nåt sånt?
''skopan'' är större och jag vet vad den väger, det räcker för mig. Jag har nämligen vägt den för att kunna räkna ut foderstat, men när jag ger hästarna foder har jag inte vågen med mig och därför mäter jag med skopan.

Den praktiska erfarenheten att det inte hjälpte att byta ut allt hö mot lucernhack, spelar heller ingen roll? Och räcker inte heller som 'bevis' på att grovfodret har höga värden, när jag nu inte har kvar analysen/inte hittar den?

Att hästen inte får i sig tillräckligt med protein av grovfodret kan ju inte bero på, som jag sa tidigare, att han äter ganska lite? Ett problem jag haft sedan han köptes och som varken veterinär eller hästtandläkare kunnat hitta något att göra åt. Vi dskuterar inte hur mycket potein eller mj min häst behöver, utan om ett bra grovfoder är tillräckligt för alla hästar.

Men eftersom att vi inte ens vet om ditt grovfoder är bra så säger inte dina inlägg någonting alls.
För att kunna diskutera med dig så måste vi ju få veta vilket innehåll ditt grovfoder har.
Annars så kan det ju vara en vanlig normal brist p.g.a. för dåligt grovfoder som din häst hade.
Och om du nu vet hur mycket korn i kg som du ger - varför skriver du inte det så att dina påståenden går att bemöta?

Ett annat vanligt problem är att analysen inte stämmer för hela partiet.

Han äter mindre än vad du räknar på att hästar ska äta plus att han är svårfödd, är det då så konstigt att det inte räcker?
Jag hittar som sagt inte analysen nu. Men jag vet både i praktiken och efter att ha jämfört analysen för länge sedan att höet är likvärdigt lucern, då det varken gjorde till eller från att byta ut 10 av 15kg hö (han lämnade några kg hö per dygn då) mot 10kg lucern i ca två månader. Något borde ha synts på den tiden om hans låga hull enbart berodde på dåligt grovfoder. Även om grovfodret är något ojämnt och tappar mot slutet av vintern, så är det ju mycket märkligt att både detta årets och fjolårets analyser var så höga eftersom mitt grovfoder uppenbarligen måste ha urusla värden i övrigt....

Numera utfodrar jag faktiskt efter ögonmått, när jag stämt av att analysen är ungefär som tidigare år lägger jag till kornkross alltefter min hästs hull och håller noga koll på det. Har tex sänkt korngivan något eftersom han börjat lägga på sig lite extra efter att gräset börjat växa och han äter mer av det. Går även igenom mineraler m.m. och noterar om något verkar lågt för att kunna balansera upp om det behövs, men i övrigt är jag mycket oseriös och går efter känsla. Jag har experimenterat nog på min häst med foderstatsberäkningar som ändå inte stämmer, enligt dem skulle han ha fått i sig tillräckligt när han uppenbarligen inte fick det. Nu håller jag mig till det som fungerar och som han mår bra av.

Jag vet inte vad i påståendena du känner att du måste bemöta, fullgott grovfoder räcker inte till min häst. Punkt. Det är bra foder, annars hävdar du att jag sitter här och ljuger bara för att jag inte hittar de exakta siffrorna från en analys i höstas, eller från en likvärdig analys förra året. (Höet kommer från samma åker/fält utanför vårt hus och tas av bonden som äger det, han tar även analysen på varje skörd och hittils har de varit relativt likvärdiga)

Han får ca 1, 6kg korn per dygn, när han får som mest, nöjd? Nu kommer du säga att det är aldeldes för mycket och att han mår jättedåligt pga för högt halt med stärkelse som säkert hamnar fel i jäsningsprocessen etc etc. Därför känner jag ingen större lust att tala om det för dig. Men faktum kvarstår att det är det enda som funkat på honom och att jag fortfarande har en frisk, glad häst. Och han äter det långsamt, lite åt gången. Och jag har provat alla möjliga och omöjliga fodersorter innan jag gick över till korn.

Jag har själv varit, och är, anti-kraftfoder eftersom jag vet hur vanligt det är att hästar får för lite grovfoder och för mycket kraft, men jag har varit tvungen att tänka om och anpassa mig efter min häst.

Jag hittar som sagt inte analysen nu. Men jag vet både i praktiken och efter att ha jämfört analysen för länge sedan att höet är likvärdigt lucern, då det varken gjorde till eller från att byta ut 10 av 15kg hö (han lämnade några kg hö per dygn då) mot 10kg lucern i ca två månader. ..

Det är knappt man vågar sig in i diskussionen.
Men om ditt hö har jämförbara värden med lusern så är det inte säkert att det är ett hö med kanonvärden. De lusernfoder jag har sett har inte så höga energivärden 7-8 MJ/kg. Om du har en häst som kräver mer energi så bör höet innehålla mer energi. Jag är ganska säker på att grovfodren som tråden handlar om har andra energivärden.

Lusern är fel att ge till en häst med högt energibehov.
Det innehåller för mycket protein i förhållande till energin.
Det är en korrekt balans som man måste få.

Även om grovfodret är något ojämnt och tappar mot slutet av vintern,
Grovfoder tappar inte alls i slutet av vintern.
Det enda som förstörs vid lagring är A-vitaminerna.

Jag vet inte vad i påståendena du känner att du måste bemöta, fullgott grovfoder räcker inte till min häst. Punkt.
Men vi vet ju inte ens om ditt grovfoder är fullgott för en energikrävande häst, eller hur.

Ett grovfoder för en prestationshäst måste innehålla en stor mängd energi, minst 10MJ/kg ts.
Mitt grovfoder innehåller 11,1MJ/kg ts.
Med ett sådant grovfoder klarar sig nog även din häst.
Men jag tror inte att du hade ett så bra foder.
Alltså inte ett tillräckligt bra grovfoder.
Vilket innebär att ditt grovfoder inte var tillräckligt bra för att din häst skulle klara sig på det.
Men det betyder inte att det är något jättespeciellt med din häst som gör att den kräver korn.
Utan det innebär bara att ditt grovfoder inte var bra nog utan behövde kompletteras.

Helt olika saker.

Senast ändrad:

Ett grovfoder för en prestationshäst måste innehålla en stor mängd energi, minst 10MJ/kg ts.
Mitt grovfoder innehåller 11,1MJ/kg ts.

Ja, men vad har du för TS-halt? Vid blött foder så är det inte så många Mj/kg foder att skryta med.

Jag tycker att det är mest intressant att veta MJ och smbrp per KG Foder när jag vet Ts-halten. Mkt lättare att räkna foderstat också, tycker jag.

fullgott grovfoder räcker inte till min häst. Punkt. Det är bra foder, annars hävdar du att jag sitter här och ljuger bara för att jag inte hittar de exakta siffrorna från en analys i höstas, eller från en likvärdig analys förra året. (Höet kommer från samma åker/fält utanför vårt hus

Du bör gå en kurs i foder! och foderstatsberäkningar...

Bara för att Grovfodret tas utan för ditt fönster år efter år av samma bonde på samma vall och med en analys som för något år sedan var bra så betyder det inte per automatik att alla skördar är lika bra...

Ja, men vad har du för TS-halt? Vid blött foder så är det inte så många Mj/kg foder att skryta med.
När man räknar med hur mycket hästen kan få i sig per dag så räknar man på antal kg ts.
Vattnet tar ingen plats i magen och ger inget tuggmotstånd för hästen.

Jag tycker att det är mest intressant att veta MJ och smbrp per KG Foder när jag vet Ts-halten. Mkt lättare att räkna foderstat också, tycker jag.
Jo det är ju nästa steg när man skall mäta upp fodret och betala för det och så.
Och om man skall diskutera hur mycket hästen äter.

Du bör gå en kurs i foder! och foderstatsberäkningar...

Bara för att Grovfodret tas utan för ditt fönster år efter år av samma bonde på samma vall och med en analys som för något år sedan var bra så betyder det inte per automatik att alla skördar är lika bra...

Det har jag gjort, om än det var något år sedan.

Och det sa jag inte heller, jag sa att bonden tar analys vid varje skörd men att jag bara stämmer av att de är likvärdiga med åren innan och efter det fodrar på känsla utan att räkna om hela foderstaten.

------------------
KL
Om det nu var för mycket protein i mitt grovfoder och för lite energi, så borde väl olja hjälpt snarare än korn, eller hur? Men nu är det enbart korn av allt jag provat som fått upp hullet på honom och fått honom att må bra.
Och med detta lämnar jag er åt ert pappersarbete. Orkar inte bry mig mer. Min häst mår ra och jag vet att man måste ge kraftfoder till vissa hästar, vad ni tror och tycker bryr jag mig inte om.

Jag har inget men ett ensilage och ett hö samt halm.
3 olika grovfoder alltså.

:bow::bow::bow:
Så har vi också gjort den gångna vintern, och för en gångs skull har vi lyckats hålla hästarna i lagom hull. Både den lättfödde, den svårfödde och den dräktiga!
Vi har främst använt högvärdigt hö och gräsfröhalm (fri tillgång). Så har stoet även fått lucern ett tag. Har fungerat hur bra som helst!

När man räknar med hur mycket hästen kan få i sig per dag så räknar man på antal kg ts.
Vattnet tar ingen plats i magen och ger inget tuggmotstånd för hästen.

Jag kan räkna foderstater:grin: Och jag betalar mitt foder efter analys/kg Ts... Betalar inte för vatten:p

sen räknar jag inte på vad hästan kan få i sig / Dag utan jag räknar på en balanserad foderstat på vilket behov respektive häst har /dag. Samt att jag fodrar också gärna med kraftfoder till alla mina kategorier av hästar från betäckning av ston- svårklasshäst i hoppning.

Köper ofta in Grovfoder med stuterivärden så det blir lite pyssel att fodra tävlingshästarna, men eftersom protein överskott från grovfoder är helt ofarligt samt omvandlas till energi så blir detta även bllligare eftersom det behöver mindre kraftfoder allihopa.

Senast ändrad:

knapplån..

jag håller med om att de allre flesta hästar funkar på grovfoder, men inte exakt alla, däremot tycker jag att de fletsa människorna ger alldeles på tok för mkt grovfoder över lag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka