hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

Vore det så enkelt då kunde man göra foderstater i samma stil som rekomendationer av boxstorlekar.

Häst A så mycket hö
Häst B så mycket hö.

Men det går ju inte.
Eftersom att både hästar och hö är så olika.

Om man har ett grovfoder med över 10MJ/kg ts så fungerar det ju även för de högpresterande hästarna.

Man måste analysera och räkna.
Är det så svårt att förstå?

Kollar tänderna.

Varför är det så svårt att inse att vissa hästar faktiskt behöver kraftfoder?

Han har fri tillgång på högvärdigt grovfoder dygnet runt, han har provat alla möjliga slags tillsatsfoder och kraftfoder varav ett faktiskt gav resultat; korn.

Tänderna är kollade/behandlade av hästtandläkare, han är genomgången av veterinär och han har haft samma behov av extra foder de år jag haft honom, och fått ännu mer kraftfoder tidigare.

Men jag ska så klart strunta i att ge honom kornet då eftersom han omöjligt kan behöva det? Och räkna kallt med att lucern och hö håller honom i hull även när revbenen och höftknölarna sticker ut? Tar ni ansvaret för honom i så fall och säger att det är på ert ansvar han ser ut som han gör när djurskyddet kommer ut och kollar? :angel::idea:

Lika bra att jag drar av skorna också, för hästar ska ju inte behöva skor heller. Blir han halt så beror det väl på att han fått för mycket kraftfoder innan...

Eller är det dags att inse att hästar är olika och trots att grovfodret är basfödan och mest naturlig, så behöver en del individer faktiskt mer?

Det finns faktiskt en situation när en häst kan behöva kraftfoder och det är när hästen har uppfyllt sin kapacitet vad gäller att äta.
Den får helt enkelt inte i sig mera och alla yttre problem som tänder och paraciter är åtgärdarde.

Men då så är vi uppe i en mycket stor mängd foder.
En frisk häst skall utan vidare få i sig uppåt 20kg hösilage med en ts på runt 50%.
Vilket skulle ge 100MJ om man ger rätt kvalite av grovfoder.
Ytterst få hästar behöver mera.
Men de som gör det måste ju naturligtvis få ett mera näringstätt foder.
Olja är då bäst.
Detta då den mängden grovfoder antagligen redan ger ett stort överskott av proteiner som är ansträngande för hästkroppen att omvandla till energi.

Hur mycket grovfoder får din häst i sig?
Vad har det för värden?
Och vad behöver dig häst?

Tror du på allvar att allt alltid går enligt papprena? När det helt enkelt är så att papprena inte passar in och praktiken visar annorlunda, så envisas du fortfarande med att papperna har rätt? Jag hoppas att alla dina hästar är riktiga pappers-exempel, annars är det synd om dem.

Olja fungerar som sagt inte, det är provat. Liksom lucern m.m. Och varför skulle oja vara så bra för hästmagar, de är knappat gjorda för att äta olja?

Han äter inte så mycket, det är helt enkelt inte en hungrig häst. Vad kan jag göra åt det? Han betar gräs och äter hö men kastar det inte i sig. Samma sak med kraftfodret, får hälla i socker för att han ens ska äta det. Gissar på att han äter ca 15kg hö per dygn. Analyserat, men jag har inte kvar anaysen.

Inse faktum; det finns hästar som helt enkelt kräver kraftfoder, och olja är inte alltid svaret. Blir så arg på såna som du, som stirrar er blinda på hur det ''ska'' vara utan att fatta att verkligheten ser inte ut sån. Det finns olika individer och sitationer. Min häst hade kanske dött i en vild flock, men nu är han tam och därför får han hellre korn. Och så kommer såna som du och hävdar att jag gör fel som ger honom kraftfoder när det SKA räcka med grovfoder och olja.. Trots att jag som lever med min häst och redan har provat det tramset har sett med egna ögon att han inte mår bra av din diet. Fast då är det så klart tänderna och vmaskning som inte är gjort ordentligt.. tror du inte jag kollar sånt också?

Håll du dig till dina hästar som är som hästar ''ska'' vara..

Tror du på allvar att allt alltid går enligt papprena?

Jag har ännu aldrig stött på en enda häst där det inte varit papprena som det varit fel på.

Och varför skulle oja vara så bra för hästmagar, de är knappat gjorda för att äta olja?

Jo hästar har en utmärkt förmåga att tillgodogöra sig fett i foder.
Det skall tillsättas ofta och litet så att den galla som hästen producerar kontinuerligt hinner blanda sig med fettet.
Hästar har ingen gallblåsa så därför kan de inte ta hand om mycket fett på en gång.
Fett är bra då det inte driver på diabetes som kan ge fång.

Han äter inte så mycket, det är helt enkelt inte en hungrig häst. Vad kan jag göra åt det?

Då så borde du undersöka så att hästen inte har fått magsår.
Hästar måste hela tiden ha tillräckligt med fibrer i sin magsäck annars så skvimpar magsyra upp bakåt på den del av magsäcken som inte tål syran utan fräts sönder.

Min häst hade kanske dött i en vild flock, men nu är han tam och därför får han hellre korn.
Det som gör havre så bra för hästar är att det har hög fetthalt, ju högre desto bättre anses havren vara.

Det som är dåligt med korn är att det har en hög stärkelsehalt som smälter långsamt och kan spilla över i grovtarmen och där orsaka feljäsningar.

Dessutom så ökar det på proteinmängden vilket kan vara besvärligt för hästen att bryta ner om grovfodret redan innehåller mycket protein.

Senast ändrad:

Jag vet hur hästmagar fungerar, och som sagt är han kollad av veterinär + att han alltid har fri tillgång på grovfoder.
Han äter även kornet långsamt, och tar det en hel natt att tömma två skopor korn en tugga i taget, varvat med hö, så är risken att stärkelsehalten skulle bli för hög minimal.

Det är DET ENDA som har fungerat på honom och gett honom gott hull, fin päls, och livliga ögon. Han har ett bra humör, är pigg och trivs.. så kan du inte bara ge dig och inse att han mår bra av det foder han får och att han behöver det?

Nu tänker jag inte diskutera med dig mer.

Men det går ju inte.
Eftersom att både hästar och hö är så olika.

Om man har ett grovfoder med över 10MJ/kg ts så fungerar det ju även för de högpresterande hästarna.

Man måste analysera och räkna.
Är det så svårt att förstå?

Yes. Det är det jag också menar. :D
Hästar är olika.

Och i detta avlånga laand kan det vara svårt att skörda/köpa ett optimalt foder.

Därför anser jag att rubriken är fel.
Hästar som har bra näringsupptag kanske i kombination med optimalt grovfoder behöver säkert inget kraftfoder.

I övriga grupper måste man "spä" på med annat än grovfoder.

HAar full koll på vad du skriver ;)
Och foderstater räknas hemma hela tiden.

AM

Det är DET ENDA som har fungerat på honom och gett honom gott hull, fin päls, och livliga ögon. Han har ett bra humör, är pigg och trivs..

Vilket betyder att du har hittat en bra foderstat på just din häst. :)

Själv är jag mer tveksam till korn men det är för att fölmärrarna inte vill äta sånt hos oss.
Korn användes mer förr i tiden. Fast då sa man att det skulle vara "köttfärsblandning" (talesätt bland gubbarna)
max 30 procent korn på 70 procent havre i givan.

AM

:bow::bow:

Föresten, tack igen för all hjälp jag fick av dig när jag skulle stödfodra min tunna donna som nu är en riktigt trevlig och välhullad 2:åring! :D

Jättekul att du fick ordning på henne till slut :D

Lycka till i framtiden med henne.

AM

Äntligen kom den ut!!!

Har väntat nåt år på vad studien skulle säja.

Underbart, inte ens hästar i hård träning och tävling behöver kraftfoder- om de får rätt grovfoder!

/ Lavinia, som helst inte ger kraftfoder.

:bow:

Har både fött upp hästar, samt tränat hyfsat hårt endast på det grovfoder som vi ger våra mjölkkor och gjort så i över 20 år, fungerar alldeles utmärkt.

Skaffar man sig ett förstklassigt grovfoder och är beredd att betala lite mer där i stället för att lägga stora summor på allehanda kraftfoder, så skulle både hästarna och plånboken må så mycket bättre! :laugh:

Kicki :laugh:

Jag tror mycket problem snarare är okunskap. Från flera håll av "okunnigt" folk så har jag fått höra att det är kraftfodret som är den huvudsakliga maten.
:

Håller med dig om det här, man blir mörkrädd när man hör folk som tror att grovfodret i princip är enbart bukfylla och sysselsättning. Och det som håller hästen "vid liv" är kraftfodret. :crazy:

I de undersökningar jag skummat igenom, har hästarna hämtat sig bättre efter arbete på enbart grovfoder än de hästar som haft en traditionell foderstat med en hel del stärkelse.

Vilopulsen på de hästar som äter stärkelse är högre än på de som bara äter grovfoder.

Enligt ryktet fodrar Hans Adielsson sina hästar med fri tillgång på ett högvärdigt kraftfoder och max ett kg kraftfoder och det verkar ju gå ganska bra!

Hur många hästar har Adielsson i träning eller pratar ni om de som föds upp?
Han hade ju fullblod förr o har kanske en mer lättfödd ras nu.

Sonen- kör väl mest Stig H´s hästar.

Det är ju inte mycket mening att diskutera med någon som inte vet vad deras grovfoder innehåller och mäter korn i "skopor".
Då så går det ju inte att räkna på något alls.
Och med det sättet att mäta verkar det ju klart osannolikt att man vet hur en hästmage fungerar.

Teori verkar inte riktigt vara din grej.

Adielsson har idag 53 varmblodiga travare på sin träningslista!

2005-2008 har hästar från hans stall sprungit in mellan 5,3 miljoner och 6,8 miljoner per år!

Han hade idag en vinnare av V75-final på Solvalla!

En varmblodig travare har ungefär samma näringsbehov som en galoppör i samma viktklass!

Ser också att jag skrev fel i förra inlägget, ska naturligtvis vara: Enligt ryktet fodrar Hans Adielsson sina hästar med fri tillgång på ett högvärdigt grovfoder och max ett kg kraftfoder och det verkar ju gå ganska bra!

Senast ändrad:

En varmblodig travare har ungefär samma näringsbehov som en galoppör i samma viktklass!

Det är allmänt känt att fullblod kräver betydligt mer än andra hästar. Det är ingen myt!

Har själv 5 fullblod och 6 varmblod (halvblod) och fullbloden kräver betydligt mer i foder än varmbloden speciellt de dräktiga eller digivande fullbloden.

En varmblodig travare är betydligt mera svårfödd än en varmblodig ridhäst (halvblod).
Den är mera som fullblodet, i alla fall när den går i träning.
Som ridhäst är det också ofta en tydligt märkbar skillnad.

Så att dra parallellen mellan Varmblodig Ridhäst (halvblod) och varmblodig travare fungerar inte riktigt.

Och i detta avlånga laand kan det vara svårt att skörda/köpa ett optimalt foder.

Att det kan svårt att hitta ett bra foder att köpa håller jag med om, men inte att odla/skörda. Det går lika bra i norrland som i skåne t.ex. Allt hänger ju på kunnande och engagemang, väde roch vind tampas vi ju med överallt oavsett var vi bor.

Huvudet på spiken, skulle jag vilja säja.

Hur många av dagens bönder bryr sej tillräckligt om att göra ett näringsrikt och bra hö/silage, när dårarna som köper det ändå bara tittar på priset och tar det billigaste.

Detta hör jag ofta där jag bor, bönderna tar inte analys, för då blir hö/silage dyrare och hästmänniskorna som köper vill inte ha ett dyrare hö/silage.. Då köper de hellre på annat ställe.

Och om nu hästmänniskorna inte bryr sej vad de stoppar i hästarna, varför ska då bonden sälja sitt fina hö/silage till dom, när han kan få bättre betalt nån annanstans? (han är väl inte dum heller!).

Och när hästmänniskorna inte har vet att ta reda på näringsvärde i höet, då behövs ju kraftfoder.. (tyvärr!).

/ Lavinia, vars förra häst klarade sej mycket utmärkt utan kraftfoder i flera år (när vi hade analys, men hon var dels väldigt lättfödd och dels gick hon inte i närheten av ens medelhårt arbete).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat