hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

nej kraftfoder behövs inte OM höet har tillräckligt bra proteininnehåll
och då är vi där igen, i diskussionen om nyttan av att analysera eller inte. Med en analys vet man om man behöver ge något tillskott, utan kan man bara gissa.

Och med oerfarna hästägare som gissar, DÅ hamnar vi i läget som naffa befarar:
kl

Så där ja.

Nu lär vi få se ännu fler trådar här på Buke som handlar om magra
unghästar, fölmärrar som ser ut som spjälstaket och övriga med stor mage och uppstickande ryggrad :grin:

AM

Borde inte studierna pågått minst 6 månader? Eller har jag fel (som vanligt) och det var längre än 3 veckor :confused:

Du har absolut inte fel.

En seriös studie bör innefatta kanske 100 hästar i varje kategori.
Tävling, skogsmullar, avelsdjur och växande individer och t.o.m sjuka och gamla.
Därefter kollas dom mot referensgrupp i kanske ett år.
Noga dokumentation om vilket grovfoder, vilken fröblandning, vilka djur osv.

Och vad som händer om ts är si eller så.
Om smrp är si eller så.
Energi si eller så.
Hö eller hösilage eller vad det nu ges.

Man kan ju inte dra ett resultat och säga "så här är det" på kort tidsstudie.

Då läser alla som inte vet nåt att "nu ska vi ta bort kraftfoder, ge 35 kilo hö så är allt ok"

Blir så trött......

AM

nej kraftfoder behövs inte OM höet har tillräckligt bra proteininnehåll
och då är vi där igen, i diskussionen om nyttan av att analysera eller inte. Med en analys vet man om man behöver ge något tillskott, utan kan man bara gissa.

Och med oerfarna hästägare som gissar, DÅ hamnar vi i läget som naffa befarar:
Hur vet varje hästägare om även det mest högvärdiga räcker åt ens häst eller tvärtom vi får fler asfeta hästar:crazy:

Det torde vara utrymme för stora felmarginaler i kalkylerna.

Ska varje stall ha 3 sorters hö/ silage?

Du har absolut inte fel.

En seriös studie bör innefatta kanske 100 hästar i varje kategori.
Tävling, skogsmullar, avelsdjur och växande individer och t.o.m sjuka och gamla.
Därefter kollas dom mot referensgrupp i kanske ett år.
Noga dokumentation om vilket grovfoder, vilken fröblandning, vilka djur osv.

Och vad som händer om ts är si eller så.
Om smrp är si eller så.
Energi si eller så.
Hö eller hösilage eller vad det nu ges.

Man kan ju inte dra ett resultat och säga "så här är det" på kort tidsstudie.

Då läser alla som inte vet nåt att "nu ska vi ta bort kraftfoder, ge 35 kilo hö så är allt ok"

Blir så trött......

AM

Vad grundar du dina antaganden om antal hästar och tidsperioder på?
Studien som diskuteras är vad jag förstår en vetenskaplig studie. Har du läst hela rapporten själv? Man skulle kunna tro det. Kan du kritisera den utifrån vetenskapliga argument?

Jag har inte läst studien själv utan endast sammandrag av den. Jag har inte tillräcklig utbildning i ämnet ifråga för att kunna kritisera den (och inte i ngt annat ämne heller för att kunna kritisera forskning som är utförd enligt de krav som finns).
Men jag har läst tillräckligt många forskningrapporter för att veta att det inte behövs 100 hästar för att få en signifikant skillnad i resultaten. Jag vet också att man alltid använder referensgrupper på ett eller annat sätt.
Tror du vem som helst kan anmäla sig och skriva en licavhandling?

Jag blir också trött ibland..eller snarare irriterad, ursäkta mitt inlägg.

Senast ändrad:

Svarar:

Naffa kanske har erfarenheter...30 fölmärrar, dito årsföl + dito ettåringar...varje år...då kan man kanske se att alla hästar tillgodogör sig inte mat på exakt samma sätt, en del blir som "finlandsfärjor" bara dom tittar på mat medans andra måste ha mycket...lagom är alltid bäst.

*martha också med mycken erfarenhet av olika ämnesomsättningar på många olika individer*

Vad grundar du dina antaganden om antal hästar och tidsperioder på?
Studien som diskuteras är vad jag förstår en vetenskaplig studie. Har du läst hela rapporten själv? Man skulle kunna tro det. Kan du kritisera den utifrån vetenskapliga argument?

Jag har inte läst studien själv utan endast sammandrag av den. Jag har inte tillräcklig utbildning i ämnet ifråga för att kunna kritisera den (och inte i ngt annat ämne heller för att kunna kritisera forskning som är utförd enligt de krav som finns).
Men jag har läst tillräckligt många forskningrapporter för att veta att det inte behövs 100 hästar för att få en signifikant skillnad i resultaten. Jag vet också att man alltid använder referensgrupper på ett eller annat sätt.
Tror du vem som helst kan anmäla sig och skriva en licavhandling?

Jag blir också trött ibland..eller snarare irriterad, ursäkta mitt inlägg.

Ja. JAg kritiserar utifrån det jag läser som lagts ut på länken.

Man drar samtliga över en enda kam.

Studierna innefattade hästarna på Vången. Hur många är dom??

När studier görs på hästar som t.ex brunstproblem, resistens av maskmedel osv så har stora grupper varit inblandade under ganska lång period.

Att ha en stor grupp med referensgrupp ger en bättre fingervisning.

Att det skall vara under lång tid, kanske ett år är för att det finns många faktorer att räkna med förutom foder.
Hästens formkurva, hästens hull från början, parasitstatus, ålder, tävlingskondition, hur mycket just den kan prestera under längre period osv.

Jag är inte den som sågar själva utredningen. Det skall du inte tro.
Men vill ha klart bättre utläggning innan jag kan hålla med att allt kraftfoder skall bort.

Sedan vill jag åter igen betona att det finns massor med hästägare som tror fortfarande att 4 kilo hö räcker till ett stort halvblod för det har man räknat ut via diverse foderstatstabeller.

Dessa kanske nu går över till tio kilo.

Att man sedan ej tar analys eller har noll koll på hullet verkar inte vara viktigt.

Själv har jag mest erfarenhet av avelsdjur och växande/gamla individer.

Alla har sin egen foderstat.
Vissa behöver knappt något och andra måste man ösa i foder då dom rasar fort efter fölning.

Vissa kommer till oss och ser ut som två brädor ihopslagna.

Det tar ett helt år nästan att få fason på sådana individer.

Därför säger jag igen. Stort antal likvärdiga djur och stor referensgrupp under lång tid.

Då kan man säga att just den typen av individ som presterar si eller så behöver bara grovfoder.

MAn kan inte säga att ALLA klarar sig utan.
Alla har nämligen inte samma näringsupptag.

Vore det så enkelt då kunde man göra foderstater i samma stil som rekomendationer av boxstorlekar.

Häst A så mycket hö
Häst B så mycket hö.

Drömläge men inte genomförbart.

Alla är som sagt inte stöpta i samma mall.

AM

Jag anser nog fortfarande att man bör ha läst vad det handlar om innan man kritiserar den och efetrsom vi inte gjort det ngn av oss så kommer vi nog inte så mkt längre. Dessutom motsäger du dig själv när du först menar att den bör testas på alla möjliga hästar, gamla, sjuka, skogsmulle, tävlingshästar mm och sedan menar att den bör testas på ett stort antal likvärdiga djur. Jag få inte ihop det riktigt.
Sedan är det naturligtvis alltid så att om du har en häst som av ngn anledning är längre ifrån den "normala", om det nu finns ngn sådan, så måste man behandla den speciellt. Men det gäller väl alltid vilken foderstat du än räknar?
Jag har själv en gammal travare (eller familjen har en). Han kan inte riktigt bara leva på grovfoder. Han kan inte äta så mkt hö/hösilage som han behöver. Så han får sojamjöl och betfor som ju är ngt mittemellan i och för sig.
Jag har läst några stycken olika studier om detta med grovfoder/kraftfoder till olika sorters hästar. Jag tycker att det är intressant att det finns forskningsprojekt som handlar om detta. Hästen är ju trots allt en grovfoderomvandlare som är utvecklad för att i stort sett bara leva på gräs.

Senast ändrad:

Hur vet varje hästägare om även det mest högvärdiga räcker åt ens häst eller tvärtom vi får fler asfeta hästar:crazy:

Det torde vara utrymme för stora felmarginaler i kalkylerna.

Ska varje stall ha 3 sorters hö/ silage?

Att hästarna blir feta hänger samman med ett för stort intag av energi i förhållande till vad de gör av med, överskottet bildar fett. Även felfodrade hästar blir oftast bulkiga och feta, så får man titta på kvoten grovfodret håller. Ett grovfoder med låg kvot är som gjord för att få felfodrade hästar, ofta stort intag av energi och för låg andel smrp.

Hästar som äter grovfoder med högre kvot, minst normal eller högre blir sällan bukiga eller feta trots att de är lättfödda.

Att den här diskussionen ens äger rum hänger ju samman med att många hästägare inte vet ett smack om hästen behov eller matsmältningssystem, att man sen i samma okunskap blandar i kraftfoder utan att vet vilka behov hästen har av det visar ju på ännu större okunskap. Antingen får man en överutfodrad häst, eller så får man en totalt felfodrad häst och ingen av alternativen är ju särskilt bra.

Kalkyl är bra, men räcker inte hela vägen. Det är bra att ha som en ingångsvärde/riktvärde i foderstaten, och man har en mängd att utgå ifrån, och man vet om man är i närheten av att täcka behoven eller om stora brister föreligger. Sen är det ögat som gäller vilket inte går att förneka, men utifrån en ställd foderstat är det så mycket enklare att justera om behoven finns för det.

Dessutom motsäger du dig själv när du först menar att den bör testas på alla möjliga hästar, gamla, sjuka, skogsmulle, tävlingshästar mm och sedan menar att den bör testas på ett stort antal likvärdiga djur. Jag få inte ihop det riktigt.

Förtydligar så att du får ihop det.

Menar stora grupper av olika sorters hästar.
Inte 10 gamla, 10 ettåringar, 25 tävlande travare osv.

Utan kanske 100 tävlande travare som är likvärdiga med varann.
Samma kön, samma typ av kondition osv.

Och sedan testa även på 100 fölmärrar (lättfödda alternativt svårfödda)

Ettåringar som växer snabbt/långsamt osv.

Men, vi har inte fullständigt info än.
Rubriken i utredningen tycker jag ändå trots allt är helt fel.
Man ska inte dra alla tävlingshästar igenom samma kam.

Utan kanske skrivit att "vissa tävlingshästar KAN vara utan kraftfoder".

AM

OM det fanns grovfoder med så pass höga värden att de täcker behoven, så kan man lugnt påstå att alla hästar kan klara sig utan kraftfoder. Men nu är ju sanningen en helt annan, och alla grovfoder innehåller inte så mycket att det är möjligt för hästen att få sina näringsbehov täckta.

Ponera tt du haft ett isländskt hö med energi runt 9-12 och smrp mellan 110-140 per kg foder, nog fanken hade även en tävlingshäst klarat sig bra på dessa värden.

Svarar flera!

Jag har inte läst avhandlingen men hört talas om den!

Det hela går ut på att visa att en tränande/tävlande travhäst kan klara sig bra på en foderstat byggd på ett mycket bra grovfoder. Man visar bl a på att en häst som äter bara bra grovfoder har en mycket jämnare insulinnivå i blodet (jämn blodsockerhalt) vid svält (skulle kunna jämföras med en tävlingssituation), än en häst som äter en traditionell blandfoderstat.

De har också tittat på hästarnas vikt eftersom många hävdar att en tävlingshäst inte kan äta för många kg grovfoder för att de blir för tunga!

I försöket har troligen samma hästar provat två eller flera foderstater (summa MJ och smb rp samma) i treveckorsperioder, där man då testat olika saker efter en viss invänjningsperiod på foderstaterna. Hästarna har säkerligen tränats på exakt samma sätt under dessa perioder också.

Jag vet inte om man i denna undersökning tittat på återhämtning, laktatvärden och så vidare, men jag har läst några andra undersökningar med 100% grovfoder och blandfoderstater, där man kommit fram till att hästar som bara äter bra grovfoder återhämtar sig snabbare efter arbete .

Det finns också ny forskning (tror det var från Tyskland) som visar att fölens insulinkänslighet (vet inte om det är rätt ord) vid ett halvårs ålder påverkas signifikant av moderns foderstat under de sista tre månaderna av dräktigheten. I detta försök hade stogrupperna delats in i två grupper, en grupp som fodrades bara med grovfoder och en grupp som hade en ganska stor andel stärkelse i foderstaten de sista tre månaderna av dräktigheten. Vid de första mätningarna på fölen visade det inte så stora skillnader på fölen, men som sagt vid ett halvår var skillnaden signifikant. Mitt eget antagande är att skillnaderna inte syns förrän vid sex månaders ålder är för att tidigare lever fölen i stort sett på stomjölk. Det var alltså fölen efter stona som ätit stärkelse som hade sämre insulinkänslighet.

KL

jag tror visst man kan ge nästan vilken häst som helst bara grovfoder, OM tänderna funkar som de ska och de inte har massa mask eller andra fysiska problem. Ni får inte glömma att lusern räknas till grovfoder, jag har i alla år endast gett mina hästar hö och lusern pga att det helt enkelt har varit för lite protein i höet, aslätt att fixa! på med lite lusern! min märr får nu rätt mkt lusern eftersom hon har föl vid sidan, ca 4 kg får hon, på dagarna går hon på bete så då antar jag att hon får i sig ordenkligt.

höet i trakterna är tyvärr slut så just nu äter hon oanalyserat hö, men med lusernen så täcker jag ju en hel del av hennes behov och så äter hon ju massor med gräs med så jag är inte så orolig :D

Så idag kan inte ett överintag av proteiner omvandlas till fett? även om det kommer från grovfoder. Det låter mkt märkligt.:confused:
Men jag fattar inget om foder eller hästar för den delen.

Ska vi behöva importera hö från Island nu;)
Låter som rena fantasin o vem ska betala för ökad gödsling, nu när priserna på det har gått upp ngt vansinnigt- även plasten:crazy:

Då ger man nog lite större mängd o är glad ändå.

Det visar väl sig om studien vinner gehör.

Synd om Naffas farhågor kommer att bli besannade.

KL
Har man gjort ngn studie på hur långt bränslet räcker?
Ger det samma energi som ett kraftfoder.:confused:

Nej då, jag tog bara det isländska höet som ett exempel. Och om man som hästägare ställer lite krav på höleverantören, istället för att få ett skithö som man betalar 1,50-2 kr svart så är det bättre att köpa lite dyrare men mycket bättre analyserat och på så sätt få ner den totala kostnaden.

Visst kan ett överskott av protein omvandlas till fett, men det kostar i energi.

Här har vi vad Hultman ger, fast han kanske köper sämre hö:D

Stefan Hultmans hästar äter KRAFFT. Under vinterträningen har t ex. en sådan som Pine Dust ätit 5 kg Groov och fri tillgång på hö som alla hästar ska ha. För att bygga muskler krävs protein!
- Ser jag någon häst som står i hagen utan hö, tar jag genast reda på vem som sköter den hästen. Hästarna måste få äta hur mycket hö de vill, det är förutsättningen för all träning. Annars blir de långhåriga och uppdragna, något som jag avskyr. En sån häst mår inte bra och kan heller inte prestera bra. Överhuvudtaget är synen på utfodring alltför nonchalant, säger han.
- Hästarna ska vara tjocka och blanka som sälar, är de tunna så både tränas de och utfodras fel, säger han men är visst medveten om att det finns enstaka hästar som inte klarar av livet som tävlingshäst.
Under tävlingssäsongen äter hästarna vanligtvis ca 3 kg Krafft Sport och 2 kg Krafft Groov, samt 1-2 dl majsolja och en näve salt.
Självklart har han hö som BAS, men det räcker tydligen inte.

Problemet är väl att folk har svårt att få tag på bra grovfoder.

Sen är väl inte något nytt som står i den studien direkt...

Jag tror mycket problem snarare är okunskap. Från flera håll av "okunnigt" folk så har jag fått höra att det är kraftfodret som är den huvudsakliga maten.
Exempel 1: Travare som bara går i skrittmaskin 1h/dag och tävlas ca 1gång/vecka får 8kg hösilage och 6 kg kraftfoder. Går i hage max 6h/dag.
Vid ett insläpp och höet redan låg inne i boxarna så kläckte ägaren ur sig "Åh, är ni hungriga? Jag kommer snart med maten!" (kraftfodret)

Exempel 2: 2st hästar som ej motioneras men får ca 2-4kg kraftfoder per dag för att "hålla musklerna i trim", ägaren övervägde helt seriöst på att införskaffa proteinpulver för högpresterande hästar då hon trodde att hästarna bygger muskler av det så att man inte behövde rida:cool:

Skönt att de gjort lite studier på det :D
Sen är det självklart att det beror på vad du har för grovfoder och vad du har för häst. Men det är ju bara att hoppas att flera börjar ge mer grovfoder och tar bort onödigt kraftfoder! :D

Man blir ju mörkrädd ibland när personer med överviktiga hästar som ska banta dem, börjar med att ta bort grovfodret, bara för att de tror att de måste ha kraftfoder :confused:
Sen är det ju självklart att de hästar som behöver det ska få kraftfoder! Har själv ett fullblod som har fri tillgång på bra grovfoder, men som ändå måste få kraftfoder för att hålla hullet.

Det finns också ny forskning (tror det var från Tyskland) som visar att fölens insulinkänslighet (vet inte om det är rätt ord) vid ett halvårs ålder påverkas signifikant av moderns foderstat under de sista tre månaderna av dräktigheten. I detta försök hade stogrupperna delats in i två grupper, en grupp som fodrades bara med grovfoder och en grupp som hade en ganska stor andel stärkelse i foderstaten de sista tre månaderna av dräktigheten. Vid de första mätningarna på fölen visade det inte så stora skillnader på fölen, men som sagt vid ett halvår var skillnaden signifikant. Mitt eget antagande är att skillnaderna inte syns förrän vid sex månaders ålder är för att tidigare lever fölen i stort sett på stomjölk. Det var alltså fölen efter stona som ätit stärkelse som hade sämre insulinkänslighet.

Jag tyckte att detta med fölen var mkt intressant men lyckades inte dra den slutsatsen att de efter 160 dagar inte diade så mkt. :(
Men det låter ju ganska rimligt. Egentligen är det ganska läskigt att utfodring med stärkelse kan påverka så mkt. Jag har tänkt en hel del på det sedan jag hörde det.

Jag menade inte att de inte diar så mycket vid den åldern, utan mer att annat foder i högre grad kommit in i bilden och att det är då skillnaderna syns på fölen. Hur insulinet påverkas av andra fodermedel än stomjölken.

Här har vi vad Hultman ger, fast han kanske köper sämre hö:D

Självklart har han hö som BAS, men det räcker tydligen inte.

Det kanske inte är helt omöjligt att det är så, att han inte vet vad grovfodret innehåller. Jag känner till många mycket erkänt duktiga tränare, ryttare men se när det gäller foder så är de helt borta.:crazy:
Man vet att hästen måste ha protein, men alla bryr sig inte alltid i att ta reda på om basen i hästens utfodring innehåller tillräckligt av den varan och annat.

En annan mycket känd tränare förmedlade ett grovfoder till en bekant som var analyserat, enkom därför att deras grovfoder inte räckte till i näringsvärdet. Istället för att bygga så började de falla ur varvid min vänninna bad om att få se på analysen vilket hon även fick. Ett krux var bara att den var 5 år gammal,:eek: och svaret va men herregud det händer väl inget det är ju från samma vall så självklart är det dessa värden som gäller.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka