Sv: hästar behöver inte kraftfoder
Vad grundar du dina antaganden om antal hästar och tidsperioder på?
Studien som diskuteras är vad jag förstår en vetenskaplig studie. Har du läst hela rapporten själv? Man skulle kunna tro det. Kan du kritisera den utifrån vetenskapliga argument?
Jag har inte läst studien själv utan endast sammandrag av den. Jag har inte tillräcklig utbildning i ämnet ifråga för att kunna kritisera den (och inte i ngt annat ämne heller för att kunna kritisera forskning som är utförd enligt de krav som finns).
Men jag har läst tillräckligt många forskningrapporter för att veta att det inte behövs 100 hästar för att få en signifikant skillnad i resultaten. Jag vet också att man alltid använder referensgrupper på ett eller annat sätt.
Tror du vem som helst kan anmäla sig och skriva en licavhandling?
Jag blir också trött ibland..eller snarare irriterad, ursäkta mitt inlägg.
Ja. JAg kritiserar utifrån det jag läser som lagts ut på länken.
Man drar samtliga över en enda kam.
Studierna innefattade hästarna på Vången. Hur många är dom??
När studier görs på hästar som t.ex brunstproblem, resistens av maskmedel osv så har stora grupper varit inblandade under ganska lång period.
Att ha en stor grupp med referensgrupp ger en bättre fingervisning.
Att det skall vara under lång tid, kanske ett år är för att det finns många faktorer att räkna med förutom foder.
Hästens formkurva, hästens hull från början, parasitstatus, ålder, tävlingskondition, hur mycket just den kan prestera under längre period osv.
Jag är inte den som sågar själva utredningen. Det skall du inte tro.
Men vill ha klart bättre utläggning innan jag kan hålla med att allt kraftfoder skall bort.
Sedan vill jag åter igen betona att det finns massor med hästägare som tror fortfarande att 4 kilo hö räcker till ett stort halvblod för det har man räknat ut via diverse foderstatstabeller.
Dessa kanske nu går över till tio kilo.
Att man sedan ej tar analys eller har noll koll på hullet verkar inte vara viktigt.
Själv har jag mest erfarenhet av avelsdjur och växande/gamla individer.
Alla har sin egen foderstat.
Vissa behöver knappt något och andra måste man ösa i foder då dom rasar fort efter fölning.
Vissa kommer till oss och ser ut som två brädor ihopslagna.
Det tar ett helt år nästan att få fason på sådana individer.
Därför säger jag igen. Stort antal likvärdiga djur och stor referensgrupp under lång tid.
Då kan man säga att just den typen av individ som presterar si eller så behöver bara grovfoder.
MAn kan inte säga att ALLA klarar sig utan.
Alla har nämligen inte samma näringsupptag.
Vore det så enkelt då kunde man göra foderstater i samma stil som rekomendationer av boxstorlekar.
Häst A så mycket hö
Häst B så mycket hö.
Drömläge men inte genomförbart.
Alla är som sagt inte stöpta i samma mall.
AM