hästar behöver inte kraftfoder

Sv: hästar behöver inte kraftfoder

jag sa att bonden tar analys vid varje skörd men att jag bara stämmer av att de är likvärdiga med åren innan och efter det fodrar på känsla utan att räkna om hela foderstaten

Jaha???:confused::confused::confused:, Och vad menar du med det???

Jonas All Mighty Sv: hästar behöver inte kraftfoder

--------------------------------------------------------------------------------
knapplån..

jag håller med om att de allre flesta hästar funkar på grovfoder, men inte exakt alla, däremot tycker jag att de fletsa människorna ger alldeles på tok för mkt grovfoder över lag.

Ja, jag håller med! Men en del ger också åt h-vete för lite av allt!

för lite grovfoder tycker jag att de e många som gör ja, för lite kraftfoder tycker jag inte direkt de e många som gör :):)

min häst skulle nog klara sig på bara hösilage, men i vinter har jag gett llusern eftersom jag inte hade möjlighet att kolla fodret och dessutom lite kraft plus, så slipper jag tänka på alla mineralerå så.. han går på lösdrigt så jag vill vara på den säkra sidan när ahn inte kommer in,,

Hur kan du veta att du täcker mineralbehovet osv när du inte har koll på grovfodrets värden?

Man kan faktiskt se hur häösten ser ut och hur den beter sig..att han har en mineral sten som han använder då och då, och salt m.m.

alla stirrar sig blint på att man måste räkna hit och dit precis hela tiden. Mina hästar har alltid fått samma, även om jag har kollat grovfodret eller inte. och de har mått precis lika bra kan jag garantera. pälsarna blänker, dom är pigga och sunda...

Samt att jag fodrar också gärna med kraftfoder till alla mina kategorier av hästar från betäckning av ston- svårklasshäst i hoppning.

Varför då?
Det är väl ingen fördel för hästarna jämför med ett fodra med bara ett perfekt grovfoder?

Att låta högpresterande tävlingshästar använda protein som energikälla kan vara prestationsnedsättande för hästen.
Då är det bättre att tillgodose hästens energibehov med olja.
Och om den behöver mera att tugga på kan den äta halm.

Hur många kg ts/100kg häst ger du dina hästar?

Du har ingen möjlighet att se på hästen om kalk och fosfor i fodret är korrekt för hästen.
Hästen tar ut det den behöver från sitt skelett och om det blir mera än vad skelettet klarar av så kommer det olika skador.
Och i det läget är det för sent att kompencera bristen i fodret.

Massor av problem med dåliga hovar och hältor har sitt ursprung i en felaktig mineraltillförsel.

Varför då?
Det är väl ingen fördel för hästarna jämför med ett fodra med bara ett perfekt grovfoder?

Att låta högpresterande tävlingshästar använda protein som energikälla kan vara prestationsnedsättande för hästen.
Då är det bättre att tillgodose hästens energibehov med olja.
Och om den behöver mera att tugga på kan den äta halm.

Hur många kg ts/100kg häst ger du dina hästar?

Jag måste bara lägga mig i här lite. Efter att ha tränat och tävlat fälttävlanshästar på elitnivå i över 20år så har jag märkt att vissa hästar behöver mer än bara ett "perfekt" grovfoder för att orka en hel tävlingshelg.

Mina hästar har alltid fått fri tillgång på hö/hösilage med så bra värden jag kan få tag i men trots det så har jag behövt att ge extra när vi tex rest långt med dem till större tävling och i uppbyggnaden inför!

Alla hästar tål dessutom inte olja vad jag har märkt. Och det finns dessutom en hel del andra saker man vill tillföra på hästar som utsätts får hård prestation tex electrolyter extra b-vitamin och e-vitamin. Dessutom så är betfor ett utmärkt sätt att se till att de får i sig bra fibrer som i sin tur har förmåga att sänka mjölksyranivån.

J Dessutom så är betfor ett utmärkt sätt att se till att de får i sig bra fibrer som i sin tur har förmåga att sänka mjölksyranivån.

Betfor kan egentligen räknas som ett grovfoder av den anledning du själv nämner. Det är just därför det är bra med en foderstat av i stort sett bara grovfoder. Även högpresterande hästar kan utnyttja fettsyrorna från fibrerna som energisubstrat och då ökas uthålligheten. Det är vad jag förstår extra positivt för hästar som ska prestera under längre tid som ex distanshästar.

Ja som jag tidigare skrev så finns det ju en övre gräns för vad hästarna orkar sätta i sig.
Det har gjorts studier på högpresterande hästar och olja.
Och studien visade att det fungerar jättebra bara man ger hästarna en tillräckligt lång invänjningsperiod.

Betfiber är ett utmärkt grovfoder.
Man behöver ju inte ta den melassade varianten.
Betfibrer har vid studier visat sig ha en mycket bra inverkan på vätskebalansen under hårda tävlingar av typen fälttävlan.

Men just i tävlingssituation så är det en massa annat än näringsvärde för hull och muskelbyggnad som spelar in.
Vilket gör att man kommer in på avdelningen som är mera medicinsk.
De hårda fysiska och psykiska påfrestningarna på hästen kräver mera än bara bra mat.
Det kräver förebyggande hälsovård.

Jag tycker att det är bra för det är inte bra för hästarna med överfodning av krafftfoder, men sen kan inte alla hästar gå över en riktlinje..

Jag är tävlingsryttare men jag fordrar först och främst med grovfoder och sen ser jag från häst till häst.

Men vissa av mina hästar får i stort sett inget krafftfoder..

Jag märker först när hästarna kommer upp i st:george och där att de behövs ge extra mat ( krafftfoder för att orka) Men innan dess är det mycket sällan att de behöver det!

Man kan fodra hästar grymt fina på bara grovfoder också. Jag har fött upp mina egna två magra hästar på i stort sett bara grovfoder.. ( Hösilage)

Jo tack, det är inte ovanligt med människor som är helt övertygade om att kraftfodret är det man utgår från i en foderstat. Några amatör tränare inom travet jag känner har mest avställda hästar som inte gör ett dyft i träningsväg, de får gå i små hagar ca 6 timmar/dag. Min reaktion när jag tog in en av deras hästar som bara står och hittar ca 3 kg kraft i krubban. Min reaktion:
-Men herregud, varför får hon så mycket kraft!?
Hans svar:
-Vad ska vi annars ge henne!?

Även fast flera personer har försökt att förklara att grovfoder är det viktigaste i foderstaten så vägrar de att ta till sig det. Ska en häst bantas så är det självklart att det är höt som man ska dra ner på, enligt dem:confused:

*knapplån*

Ja det är märkligt att det ska till en studie för att folk någotsånär ska begripa att hästar är gräsätare. Foderföretagen försöker att dyvla på oss det ena kraftfodret efter det andra, och folk går på deras försäljningsargument... Bättre vore om hästfolk ser till att ställa rätt krav på grovfoder istället för att tjata om vad kraftfodret innehåller.

KL
Jag tycker nog att det idag är ett större problem med att hästar får för mkt grovfoder fast de knappt gör en knop.
De hästarna har dessutom inte så mkt annat att göra än att .....äta.

MÅNGA blir aldeles för feta o orkar sen inte röra sig eller får fång.

Jag vill tro att de flesta ger sina ARBETANDE hästar de höt som hästarna vill ha o sen kompletterar med kraftfoder efter individen.

Hästar i toppkondition äter inte lika mkt o då måste födan vara lite med koncentrerad.

Som Hultman skrev- vill han ha ett gott hull på hästarna i början av säsiongen, eftersom de sen går ner i vikt- oavsett mängd foder.

Fast det kan inte skyllas på enbart grovfodret, hade hästen fått en grovfoder som är anpassad näringsmässigt sätt för att ätas mycket och ofta så hade saken löst sig. Precis på samma sätt sker överutfodring på kraftfoder, och när hästen ska bantas så kapas genast grovfodergivan.

Vad många verkar glömma är att Mj, smrp osv är samma näring i grovfoder som i kraftfoder, dock med ett undantag. Det smrp som kommer från grovfoder är lättare för hästen att bryta ner, ta upp och förbruka till skillnad mot det som kommer från kraftfoder.

Hästens tarmar och mage är byggd för att ta emot grovfoder och göra något av det, magen är inte disponerad för kraftfoder på samma sätt och ffa inte i stora mängder.

Kl
Vad gör man med en häst som trots mkt bra grovfoder inte håller hullet?
Eller en häst som inte äter tillräckligt mycket grovfoder?

Man sätter sig ned och funderar ut varför med kompetenta yrkesmänniskor

finns inget man kan åtgärda får man ge kraftfoder - vilket beror på analysen

Senast ändrad:

Fast det kan inte skyllas på enbart grovfodret, hade hästen fått en grovfoder som är anpassad näringsmässigt sätt för att ätas mycket och ofta så hade saken löst sig. Precis på samma sätt sker överutfodring på kraftfoder, och när hästen ska bantas så kapas genast grovfodergivan.

Vad många verkar glömma är att Mj, smrp osv är samma näring i grovfoder som i kraftfoder, dock med ett undantag. Det smrp som kommer från grovfoder är lättare för hästen att bryta ner, ta upp och förbruka till skillnad mot det som kommer från kraftfoder.

Hästens tarmar och mage är byggd för att ta emot grovfoder och göra något av det, magen är inte disponerad för kraftfoder på samma sätt och ffa inte i stora mängder.
Finns det sådant grovfoder som lättfödda hästar kan äta dygnet om som inte rör sig alls ?
Jag tvivlar.
De flesta i min krets tar självklart bort kraftfodret om så inte behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat