Sv: hästar behöver inte kraftfoder
menar kraftfoder *trött*
menar kraftfoder *trött*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag håller med om att de allre flesta hästar funkar på grovfoder, men inte exakt alla, däremot tycker jag att de fletsa människorna ger alldeles på tok för mkt grovfoder över lag.
Samt att jag fodrar också gärna med kraftfoder till alla mina kategorier av hästar från betäckning av ston- svårklasshäst i hoppning.
men i vinter har jag gett llusern ,
Varför då?
Det är väl ingen fördel för hästarna jämför med ett fodra med bara ett perfekt grovfoder?
Att låta högpresterande tävlingshästar använda protein som energikälla kan vara prestationsnedsättande för hästen.
Då är det bättre att tillgodose hästens energibehov med olja.
Och om den behöver mera att tugga på kan den äta halm.
Hur många kg ts/100kg häst ger du dina hästar?
J Dessutom så är betfor ett utmärkt sätt att se till att de får i sig bra fibrer som i sin tur har förmåga att sänka mjölksyranivån.
Kl
Vad gör man med en häst som trots mkt bra grovfoder inte håller hullet?
Eller en häst som inte äter tillräckligt mycket grovfoder?
Finns det sådant grovfoder som lättfödda hästar kan äta dygnet om som inte rör sig alls ?Fast det kan inte skyllas på enbart grovfodret, hade hästen fått en grovfoder som är anpassad näringsmässigt sätt för att ätas mycket och ofta så hade saken löst sig. Precis på samma sätt sker överutfodring på kraftfoder, och när hästen ska bantas så kapas genast grovfodergivan.
Vad många verkar glömma är att Mj, smrp osv är samma näring i grovfoder som i kraftfoder, dock med ett undantag. Det smrp som kommer från grovfoder är lättare för hästen att bryta ner, ta upp och förbruka till skillnad mot det som kommer från kraftfoder.
Hästens tarmar och mage är byggd för att ta emot grovfoder och göra något av det, magen är inte disponerad för kraftfoder på samma sätt och ffa inte i stora mängder.