Hästägare!

Sv: Hästägare!

Jag mår inte bra om jag inte gör rätt för mig. Skulle jag få en skuld skulle jag snarast möjligt vilja bli av med den. Det är ju någon som är fodringsägare och inte har fått betalt!

Skulle jag få en skuld skulle något vara väldigt, väldigt fel och då måste jag få rätsida på livet och bli skuldfri igen. Hästen är det inget synd om, det finns garanterat folk som kan ta lika väl hand om henne som jag gör. Det är ju bara ett egotänk att det vore hemskt att sälja henne för hennes skull. Det vore hemskt att sälja henne för min skull.

Jag mår inte bra om jag inte gör rätt för mig. Skulle jag få en skuld skulle jag snarast möjligt vilja bli av med den. Det är ju någon som är fodringsägare och inte har fått betalt!

Skulle jag få en skuld skulle något vara väldigt, väldigt fel och då måste jag få rätsida på livet och bli skuldfri igen. Hästen är det inget synd om, det finns garanterat folk som kan ta lika väl hand om henne som jag gör. Det är ju bara ett egotänk att det vore hemskt att sälja henne för hennes skull. Det vore hemskt att sälja henne för min skull.

Klart att det finns andra som kan ta hand om mina hästar lika bra som jag...har jag då absolut inte sagt heller! (trots att någon tidigare kommenterade det som om att det var så jag tänkte...inte du, utan en annan)

Vad jag menar, är att jag inte vill sälja dom för att dom betyder så mycket för mej...inte för att jag misstror andra.

Om jag skulle ha en skuld till en privatperson, kanske jag skulle tänka annorlunda...men det skulle inte heller ske!
Om jag har en skuld till ett företag, så skulle jag aldrig sälja hästarna för den sakens skull.

Tycker det är lättsinnigt att bara så där kunna sälja iväg den häst man har, bara för att sedan hitta en ny när skulden är betald!

Bara så där liksom....:confused:

Enligt min åsikt då, min o bara min, så tycker inte jag det verkar som att hästen har ett större personligt o känslomässigt värde!

Och ursäkta mej nu, men jag måste bara få påpeka det sista du säger här. Du är lite motsägelsefull faktiskt....om du säljer hästen för hennes skull, för att hon t e x ska få det bättre är ju inte hemskt över huvudtaget! det tycker jag är det minst egoistiska man kan göra!

Så du säger att det är hemskt att sälja henne för din skull? Men det är väl för din skull du i så fall skulle sälja henne, för att kunna betala en skuld som du har dragit på dej?

Eller har jag missförstått dej?

Senast ändrad av en moderator:

Ja lite missförstånd är det nog. Jag skulle inte sälja henne "bara sådär", jag skulle själv må dåligt över det, men hon skulle inte må dåligt över det. Jag skulle ju inte sälja/låna ut henne för att hon skulle få det bättre, utan för att jag skulle göra rätt för mig så snabbt som bara möjligt är, och hon skulle inte få det sämre.

Meningen blev lite konstig ser jag nu, det jag menar med "för min skull" är att jag skulle må väldigt dåligt av att sälja/låna ut henne, men det skulle inte behöva innebära någon försämring för henne. Hänger du med?

Det skulle i förlängningen innebära att jag skulle må bättre och snabbt kunna betala av min ev. skuld. Även om det är till ett bolag, det finns en eller flera människor bakom ett bolag och är det ett mindre bolag kan det innebära stora konsekvenser för de också.

KL...kanske. Eller mest allmänt svar till de flesta :)

I frågan om hästen kan beslagtas av KFM eller inte kan vi efter detta förhoppningsvis sätta punkt på den delen av diskussionen. Som flera andra redan påpekat (dock utan att styrka) så kan KFM mycket väl beslagta din häst. Undantaget är om hästen behövs för din försörjning (Utsökningsbalken 5kap 1§ 3punkten) eller om någon i familjen lider av lyte eller allvarlig sjukdom, då skälig hänsyn tas till familjens behov enligt UB 5kap 2§ (hit kan ju kanske fallet med användaren som fick huset nedbränt och hade problem med lungorna räknas). Sen får man tycka att det är hur fel som helst, men så är det.

Vad gäller er som har skulder och häst så är det ingen som säger att ni inte KAN ta hand om era hästar. Men moraliskt sett så ÄR det fel att ha skulder och samtidigt hålla häst. Med tanke på hur mycket pengar man lägger ut på en häst i månaden så skulle man kunna betala av sin skuld bra mkt snabbare istället för att det indirekt ska belasta skattebetalarna...vilket det gör. Vill man sen inte sälja sin häst så finns det andra alternativ, hyra ut på foder t.ex.

Om jag hamnade i den situationen så skulle det göra fruktansvärt ont i mig, men hästen hade sålts. Att behålla hästen är för mig omoraliskt och barnsligt uppförande.

Detta är som sagt inte riktat till någon speciell person, utan mest lite reflektioner från min sida. Hoppas ingen tar illa vid sig!

Till TS:
Jag skulle vara väldigt försiktig om jag var du. Skulle faktiskt inte gå med på det alls.

Om du ändå funderar på det men är osäker så råder jag dig att kontakta en jurist. Oftast går det att få en liten stunds gratis rådgivning och i detta fallet kan det vara guld värt.

Vad gäller er som har skulder och häst så är det ingen som säger att ni inte KAN ta hand om era hästar. Men moraliskt sett så ÄR det fel att ha skulder och samtidigt hålla häst. Med tanke på hur mycket pengar man lägger ut på en häst i månaden så skulle man kunna betala av sin skuld bra mkt snabbare istället för att det indirekt ska belasta skattebetalarna...vilket det gör. Vill man sen inte sälja sin häst så finns det andra alternativ, hyra ut på foder t.ex.

Mkt bra skrivet

KL...kanske. Eller mest allmänt svar till de flesta :)

I frågan om hästen kan beslagtas av KFM eller inte kan vi efter detta förhoppningsvis sätta punkt på den delen av diskussionen. Som flera andra redan påpekat (dock utan att styrka) så kan KFM mycket väl beslagta din häst. Undantaget är om hästen behövs för din försörjning (Utsökningsbalken 5kap 1§ 3punkten) eller om någon i familjen lider av lyte eller allvarlig sjukdom, då skälig hänsyn tas till familjens behov enligt UB 5kap 2§ (hit kan ju kanske fallet med användaren som fick huset nedbränt och hade problem med lungorna räknas). Sen får man tycka att det är hur fel som helst, men så är det.

Om jag hamnade i den situationen så skulle det göra fruktansvärt ont i mig, men hästen hade sålts. Att behålla hästen är för mig omoraliskt och barnsligt uppförande.

Detta är som sagt inte riktat till någon speciell person, utan mest lite reflektioner från min sida. Hoppas ingen tar illa vid sig!

Till TS:
Jag skulle vara väldigt försiktig om jag var du. Skulle faktiskt inte gå med på det alls.

Om du ändå funderar på det men är osäker så råder jag dig att kontakta en jurist. Oftast går det att få en liten stunds gratis rådgivning och i detta fallet kan det vara guld värt.

Om huruvida det är omoraliskt eller inte, beror ju på vem man frågar.
Så där går åsiktena isär....så varken du eller jag kan med bestämdhet säga att det ÄR omoraliskt! Vi kan bara säga att JAG tycker att det är omoraliskt eller JAG tycker inte att det är omoraliskt!

Det handlar bara om delade åsikter...inte att någon av oss har ensamrätt att bestämma att det är omoraliskt.

Om huruvida det är omoraliskt eller inte, beror ju på vem man frågar.
Så där går åsiktena isär....så varken du eller jag kan med bestämdhet säga att det ÄR omoraliskt! Vi kan bara säga att JAG tycker att det är omoraliskt eller JAG tycker inte att det är omoraliskt!

Det handlar bara om delade åsikter...inte att någon av oss har ensamrätt att bestämma att det är omoraliskt.

Men att belasta skattebetalarna för sitt eget höga nöjes skull kan väl ändå inte vara helt okej...

njaää, jag håller nog bara med dig lite halvt (med det inte sagt att jag anser mig kunna bestämma vad som är rätt eller fel). Moral är uppfattningar OCH regler för vad som är rätt och fel. Det finns alltså regler.

Tänk såhär, alla är ju överrens om att det är fel att stjäla. Men om en, säg 7-årig, pojke stjäl en brödlimpa endast för att överleva dagen så blir det ju på något sätt rättfärdigat även om det fortfarande i grunden är fel. Kanske dåligt exempel men det jag vill komma till är att det är just därför som undantag från utmätning finns i lagboken (i ett alldeles eget kapitel t.o.m) och vad gäller djur så undantages de endast om de är nödvändiga för gäldenärens försörjning. Alltså kan man utifrån detta säga att det är moraliskt fel att behålla sin häst för sitt eget nöjes skull istället för att på ett eller annat sätt få ut de pengar man kan ur den för att betala av sina skulder så snabbt som möjligt.

Häst (eller djur överhuvudtaget) ska man inte hålla utan att ha en ordnad ekonomi först och ta nu inte detta personligt, men jag anser att har man skulder hos KFM så har man inte en ordnad ekonomi.

Den kombinationen finns det många som har...te.x. jag själv och jag är glad att ingen kan göra något åt det vad de än tycker...:grin:

Jo, KFM kan. Då din foderhäst inte är nödvändig för din existens så kan KFM kräva att de pengar, som du nu lägger ut på hästen, används till att betala av mer av skulden.

Men att belasta skattebetalarna för sitt eget höga nöjes skull kan väl ändå inte vara helt okej...

Nej? :confused:

Men nu har jag ju inte EN skuld bara för att jag har en häst!
Och det där är fortfarande din åsikt.

Äsch...jag stuntar i den här tråden...tycker det är tråkigt när folk måste göra sej så märkvärdig, o inte kan ha någon förståeöse för att det kan hända tråiga saker här i livet!

Ingen sympati alls....bara fördomar!

Och vad som är mest tråkigt, ä'r att moderatorerna hakar på det!
Tyvärr så är det också så, att är man moderator på ett forum, så bör man vara lite neutral, tycker jag!

Jag är glad att jag kan förstå andras situationer, utan att titta snett på dom för det!

Tyvärr så är det också så, att är man moderator på ett forum, så bör man vara lite neutral, tycker jag!

Moderatorerna är också medlemmar i forumet och har rätt att uttrycka sina åsikter.

Jag undrar bara en liten sak- vad gör du om hästarna dina blir sjuka då? Och försäkringen täcker inte det? Du kan väl inte ha pengar undansparade då du står i skuld?

Jag undrar bara en liten sak- vad gör du om hästarna dina blir sjuka då? Och försäkringen täcker inte det? Du kan väl inte ha pengar undansparade då du står i skuld?

:bow:
Precis varför jag tycker att man inte ska ha djur utan att ha en ordnad ekonomi.

Jag säger det inte för att vara märkvärdig utan för hästens bästa. Om hästen behöver en stor operation som försäkringen inte täcker kommer man ju ändå behöva göra sig av med den. Lika bra att hyra ut på foder direkt, betala av skulderna och sedan när man har lite mer pengar att röra sig med är det bara att ta tillbaka hästen igen. Visst är det jättesynd att man inte kan ha kvar sin häst, men har man skulder så har man och det ÄR viktigare att betala tillbaka dessa.

Reagerar lite på det du skriver att:

"Om jag skulle ha en skuld till en privatperson, kanske jag skulle tänka annorlunda...men det skulle inte heller ske! Om jag har en skuld till ett företag, så skulle jag aldrig sälja hästarna för den sakens skull."

Så det är ok att dra ut på en skuld bara för att det är ett företag som är fordringsägare? Det finns små och stora företag. Många småföretag drivs som enmansbolag där ägaren jobbar hårt för att få det att gå runt och har inte sällan ställt personliga tillgångar som säkerhet för banklån i rörelsen. Har man som företagare otur att ha dåliga betalare, knackar banken snart på dörren och kan i värsta fall säga upp lånen och kräva in säkerheterna. Så visst drabbas även ett företag av att inte få in sina betalningar i tid. Det är bara en fråga om hur mycket...

Visst har jag förståelse för att man kan råka i ekonomiska svårigheter men tycker samtidigt att man ska göra sitt yttersta för att göra rätt för sig, och det så snabbt som möjligt...

Till TS: Ber om ursäkt för trådkapning...

Hej,

Nu hade jag bestämt mig för att inte lägga mig i den här tråden men nu känns det inte kul att läsa längre.
"Serius" om jag minns rätt så va det h*n som hade (har) skulder det blir nästan lite häxjakt på henne o alla andra som har skulder. Till saken hör att vi inte vet varför hon har skulder. Det kan va hennes föräldrar som tagit saker i henne namn, jag har vänner som råkat ut för det. han kan ha gjort en dålig "affär" o därefter har det bara gått utför.

H*n försöker ju rätta till allt och göra rätt för sig... Kan man inte ta fram det positiva istället för att gå in som ngn j*vla polis o tala om vad som e rätt o fel?

H*n försöker ju rätta till allt och göra rätt för sig... Kan man inte ta fram det positiva istället för att gå in som ngn j*vla polis o tala om vad som e rätt o fel?

Personligen tycker jag att om man inte har undansparade pengar (eller möjlighet till att ta ut pengar på något sätt) som kan täcka hästarnas sjukdom ifall försäkringen inte gäller så ska man inte ha häst. Hästar kan bli jätte dyra vid enbart en "simpel" sjukdom (som t. ex. ryggont som måste behandlas av massörer och kiropraktorer). Även en sjukdom som täcks av föräkring kostar i självrisk, förband etc. som kan bli några tusenlappar.
Men nu vet jag heller inte om hon har pengar undansparade, det är bara en slutsats som jag gjort då jag antar att om man ligger i skuld och har pengar undansparade så går de pengarna åt till att betala av skulden.
Men hon får gärna informera mig- jag dömmer inte på förhand. Men om det vore så så skulle hon krympa i mina ögon tyvärr. Hästar kostar, hästar kan bli sjuka och hästar som blir det ska behandlas.

Personligen tycker jag att om man inte har undansparade pengar (eller möjlighet till att ta ut pengar på något sätt) som kan täcka hästarnas sjukdom ifall försäkringen inte gäller så ska man inte ha häst. QUOTE]

Okej, jag har tex en stall kompis som haft sin häst väldigt väldigt lågt försäkrad då hon plugga även fast hon e värd långt över 100000kroners lappen :). Du tycker alltså att hon ska inte ha kvar sin häst då? För att inte ha råd att ha den mer försäkrad?

Jag tycker att ni behandlat Serius väldigt illa, hon blir säkert dömd så fort ngn får reda på att hon har skulder. Är det inte himla modigt o erkänna det här o våga stå för det o dessutom göra rätt för sig?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt