KL...kanske. Eller mest allmänt svar till de flesta
I frågan om hästen kan beslagtas av KFM eller inte kan vi efter detta förhoppningsvis sätta punkt på den delen av diskussionen. Som flera andra redan påpekat (dock utan att styrka) så kan KFM mycket väl beslagta din häst. Undantaget är om hästen behövs för din försörjning (Utsökningsbalken 5kap 1§ 3punkten) eller om någon i familjen lider av lyte eller allvarlig sjukdom, då skälig hänsyn tas till familjens behov enligt UB 5kap 2§ (hit kan ju kanske fallet med användaren som fick huset nedbränt och hade problem med lungorna räknas). Sen får man tycka att det är hur fel som helst, men så är det.
Vad gäller er som har skulder och häst så är det ingen som säger att ni inte KAN ta hand om era hästar. Men moraliskt sett så ÄR det fel att ha skulder och samtidigt hålla häst. Med tanke på hur mycket pengar man lägger ut på en häst i månaden så skulle man kunna betala av sin skuld bra mkt snabbare istället för att det indirekt ska belasta skattebetalarna...vilket det gör. Vill man sen inte sälja sin häst så finns det andra alternativ, hyra ut på foder t.ex.
Om jag hamnade i den situationen så skulle det göra fruktansvärt ont i mig, men hästen hade sålts. Att behålla hästen är för mig omoraliskt och barnsligt uppförande.
Detta är som sagt inte riktat till någon speciell person, utan mest lite reflektioner från min sida. Hoppas ingen tar illa vid sig!
Till TS:
Jag skulle vara väldigt försiktig om jag var du. Skulle faktiskt inte gå med på det alls.
Om du ändå funderar på det men är osäker så råder jag dig att kontakta en jurist. Oftast går det att få en liten stunds gratis rådgivning och i detta fallet kan det vara guld värt.