Hästägare!

Sv: Hästägare!

För vad händer med dina hästar om de blir sjuka och försäkringen inte täcker det? Har du pengar undansparade som kan gå till hästen då?

Varför skulle försäkringen inte täcka? Sen tycker jag inte att man ska förutse det värsta hela tiden. Jag har under mina 10 år som hästägare utnyttjat försäkringen en enda gång.
Och ja, om det skulle hända något utöver det försäkringen tar så har mina föräldrar lovat att ställa upp.

Finns massa exempel på det bara här på Buke. Vad jag kan komma på på rak arm sådär är en tråd om en häst som heter Helge och en ganska så nystartad tråd om ett föl på avel-sidan. Sök så ska du se...

Men det där är ytterligheter. Hur stor är risken att något sånt kan hända? Låter du bli att gå över gatan bara för att du kanske kan bli överkörd? Samma logik enligt mig.

Ingen har sagt att såna saker händer varje dag, men de kan mkt väl hända. Alla är vi olika men jag i alla fall vill inte ta ansvar för ett annat liv (varesig det är djur eller människa) utan att veta att jag är ekonomiskt förberedd för alla komplikationer som kan uppstå.

Du sa att du hade föräldrar som kan hjälpa till i nödfall och det är ju jättebra, men alla har tyvärr inte den turen.

Men jag förstår inte...får man inte äga en häst, om man har skuld hos Kronofogden?! Varför inte det? Kan dom komma o beslagta hästen o sälja den då? Det kan väl inte vara möjligt?!
:confused::o

jo man kan äga en häst även i fall man har skuld hos kronofogden (känner en som gör det) vet inte alls hur det är med vad man får och inte får lov att ha när kronofogden gör utmätningar hade hästen varit värd 100000 så kanske hon inte fått behålla honom men nu är han väl kanske värd 500 kr

Jag har ju två halvblod i 50':-+ klassen. KF har aldrig nämnt dem. Kan man betala vettigt på annat sätt så går det bra. Det är bara när det inte finns några andra pengar som man mäter ut egendom.

Det är möjligt...men jag tycker nu att det inte är jämförbart med Häst vs Bil!
Bilen kan jag förstå att dom skulle beslagta, men inte en häst. Det kanske är så, men finner det otroligt svårt att tro på.

Hästen är en familjemedlem i mina ögon...det är inte en bil!

Fogden gör alltid en individuell prövning. Har du bil kollar dom vad den är värd tex, en Porsche. Givetvis beslagtar dom bilen för att löse skulden. Har du en skruttbil som inte är värd många kronor får du behålla den.
Samma med häst, vet många som är skuldsatta hos fogden men ändå har häst. Alltså, ÄGER häst och bil.

Vi moderatorer är inte bara moderatorer utan även helt vanliga användare precis som du och även vi har rätt till en åsikt som vi kan uttrycka i text som svar på frågor och annat.

moderator mysko.

Helt OT, men det skulle se mkt roligare ut om du istället för moderator mysko skrev mysko moderator... :D:angel:

Finns massa exempel på det bara här på Buke. Vad jag kan komma på på rak arm sådär är en tråd om en häst som heter Helge och en ganska så nystartad tråd om ett föl på avel-sidan. Sök så ska du se...

jo men sånna extrema kostnader tycker inte jag att de är självklart att man ska ha råd med när man har häst.
isåfall skulle jag aldrig kunna ha häst.

ja hade iallafall inte haft råd att lägga 80000 eller vad de kosta på en sån operation tyvärr hur hemskt de än är...ja kommer antagligen aldrig ha så mycket pengar på nåt konto..
och ja har inte ens föräldrar som kan lägga ut så mycket pengar heller..så då borde ja kanske inte äga nån häst då.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska hästarna säljas bara för att jag har blivit utsatt för något som gjort att jag har fått skulder?

Nu är det inte trådens innehåll riktigt.. Men VAR finns det personliga ansvaret? Om du är utsatt för något (det tolkar jag som ett brott) som gör att du blivit skuldsatt bör det ju anmälas till polisiära myndigheter.

Varför ska företag du är skyldig pengar behöva gå omkull, sparka folk bara för att du ska få hålla häst (vilket är en extrem lyx) istället för att betala dina skulder?

Beneficiarieegendomen innehåller inte hästhållning!

Varför ska företag du är skyldig pengar behöva gå omkull, sparka folk bara för att du ska få hålla häst (vilket är en extrem lyx) istället för att betala dina skulder?

måste undra bara hur de kan vara en extrem lyx att ha häst, okej om man har hästen på ett extremt lyxigt ställe med väldigt dyra månadskostnader men inte annars.

ja är jättefattig och har knappt råd att leva själv utan häst men de går ihop endå, alltså ja får riktigt lite pengar och har inte ett öre kvar i slutet av månaden.

och sen..ja skulle aldrig ge upp hästen pga om ja råka hamna i ofrivilliga skulder, då skulle ja lika gärna kunna ge upp helt att leva också.

ja tycker inte de är en extrem lyx att ha häst utan man måste bara prioritera bort annat så som kläder, reser, mat osv o i värsta fall bilen o de..så extrem lyx är de verkligen inte för mej.

sen förstår ja inte heller..folket betalar väl endå av skulden men kanske inte i den takten man kan göra om man inte har nåt liv alls.

Varför skulle försäkringen inte täcka?

Saker som t. ex. om hästen får ett muskelproblem och måste behandlas av kiropraktorer och massörer. Andra saker som kanske inte ingår i försäkringen kan vara vissa mediciner, förband och behandlingar som inte godkännes. Eller om hästen får en skada som inte är allvarlig nog för att ta ut försäkringen men kostar några tusenlappar ändå. Efterföljande behandling av en sjukdom etc.
Listan är lång och försäkringsbolag är kända för att inte vilja betala ut mer pengar än de måste.

Sen tycker jag inte att man ska förutse det värsta hela tiden.

Jo!! För om du gör det så kommer du att vara beredd på det värsta. Om du inte gör det och det värsta händer så är det ditt egna fel att du inte tog ansvaret.

Jag personligen skulle äta upp mig själv från insidan om jag var vårdslös och inte hade pengar undanstoppade för att kunna hjälpa min häst när det värsta skulle inträffa. Jag lever ändå i en verklighet där jag vet att hästar kostar pengar och när de blir sjuka så kostar de ännu mer- men jag älskar min häst över allt annat och planerar före så att jag, den dagen något oförutsett händer, ska kunna säga att "det var inte mitt fel".

Jag är inte helt säker när det är ett levande djur inblandat men nog skulle det vara möjligt att Kronofogden kan mäta ut en häst som de säljer på auktion?

Men hur skulle fogden hitta den? De söker väl bara i officiella register, hos skatteverket, försäkringskassan, på ens bankkonton etc när de letar tillgångar? Jag tror inte att de ens kommer på tanken att kolla hos t ex connemarasällskapet om jag har en häst registrerad där...? Varför skulle de?

Ursprungligen postat av Lovisaleonora_
"Tråkigheter i ekonomin är inget man bara råkar ut för, de kommer som en konsekvens av något annat."

Det handlar INTE alltid om att man "förköpt sig" om man har en skuld hos KF!!!
Det finns så många tråkiga omständigheter som kan göra att man får en skuld. För flera år sedan när min dåvarande man dog t ex så åkte JAG på att betala våra gemensamma skulder. Hur tror du det gick?
Jag jobbade halvtid och hade ingen möjlighet att betala detta och hamnade hos KF (som jag dock är fri från nu). Var det MITT fel?
Man kan inte dra alla över en kam...
Ursäkta om jag låter tjurig, men jag blir så ledsen när jag ser sådana uttalanden då jag vet hur jobbigt det är att hamna i en sits man inte rår på och sedan dessutom bli dömd av andra för det...

Senast ändrad:

Jag återinför min absoluta uppfattning:
Har man råd att ta hand om sin häst genom avlivning har man tagit ett fullgott ansvar som djurägare.

Sedan kan man tycka att man antingen bör ha någon typ av försäkring eller medel för att täcka behandlingar förordade av veterinär.

Ursprungligen postat av Lovisaleonora_
"Tråkigheter i ekonomin är inget man bara råkar ut för, de kommer som en konsekvens av något annat."

Det handlar INTE alltid om att man "förköpt sig" om man har en skuld hos KF!!!
Det finns så många tråkiga omständigheter som kan göra att man får en skuld. För flera år sedan när min dåvarande man dog t ex så åkte JAG på att betala våra gemensamma skulder. Hur tror du det gick?
Jag jobbade halvtid och hade ingen möjlighet att betala detta och hamnade hos KF (som jag dock är fri från nu). Var det MITT fel?
Man kan inte dra alla över en kam...
Ursäkta om jag låter tjurig, men jag blir så ledsen när jag ser sådana uttalanden då jag vet hur jobbigt det är att hamna i en sits man inte rår på och sedan dessutom bli dömd av andra för det...

Tycker inte du behöver be h*n om ursäkt.
Jag förstår precis vad du menar....och där är ju ett typiskt exempel av att du stod i skuld, utan att du kunde göra något åt det.

Jag är ledsen att du behövde uppleva det:cry:

Ta inte illa upp - det är givetvis hemskt när ens livskamrat dör ifrån en. Och det kan inträffa andra saker som man knappast är direkt skyldig till, som orsakar ekonomiska problem.

Men om man är lite förutseende, kan man faktiskt ta med det i beaktande redan i förväg att det KAN hända.

I vår familj har vi till exempel sett till att det finns liv- och sjukförsäkringar som gör att OM olyckan är framme - behöver ingendera parten bekymra sig om ekonomin direkt efteråt. Givetvis kan det bli tufft att behålla gård och sådant på lite längre sikt med en inkomst och ensamstående med barnen, men det blir inget akutläge och definitivt ingen kronofogde.

Om jag eller min make dör har vi försäkringar som tar hand om dylikt. Det hade vi f ö redan innan vi gifte oss, jag är inte intresserad av att hamna i KFM´s register mitt i allt sorgearbete.

Jag har hittills inte träffat på NÅGON som haft skulder som inte haft det p g a bristande ekonomisk planering. Då har jag ändå jobbat med inkasso och haft som arbete att möta skuldsatta människor minst 8 timmar/dag.

Om jag eller min make dör har vi försäkringar som tar hand om dylikt. Det hade vi f ö redan innan vi gifte oss, jag är inte intresserad av att hamna i KFM´s register mitt i allt sorgearbete.

Jag har hittills inte träffat på NÅGON som haft skulder som inte haft det p g a bristande ekonomisk planering. Då har jag ändå jobbat med inkasso och haft som arbete att möta skuldsatta människor minst 8 timmar/dag.

Då måste jag faktiskt få fråga dej en sak...när man har kontakt med KFM, så är dom i alla fall väldigt sympatisk o förstående...dom vill alltså i slutänden hjälpa dom som har skulden där.
Dom är i alla fall inte nedlåtande mot dom som råkat dra på sej skulder...inte vad jag har sett/hört i alla fall.

Så till frågan då....varför arbetade du på inkasso egentligen?
För jag tror inte heller att dom på inkassoföretag ska sitta o vara nedlåtande mot dom som hamnat där heller? Och inte heller fördömande på något sätt...men jag kan ju ha fel?

ursäka...måste nog formulera om lite...

Vill väl hellre fråga så här...

När du mötte dom som hade skulder, hur bemötte du dom då?

Det är klart att man ska bemötas med respekt även av KFM.

Ingen skulle heller tjäna på att skulden aldrig betalades av. Den som har skulden får leva med den bördan h*n tagit på sig genom felaktiga beslut, okunskap, dålig planering. Det är ju bra om det går att ordna så fort som möjligt för alla parter.

I det ingår till exempel att man ska sluta att ha kostnader för lyxtillvaro, som hästhållning är.

Det är klart att man ska bemötas med respekt även av KFM.

Ingen skulle heller tjäna på att skulden aldrig betalades av. Den som har skulden får leva med den bördan h*n tagit på sig genom felaktiga beslut, okunskap, dålig planering. Det är ju bra om det går att ordna så fort som möjligt för alla parter.

I det ingår till exempel att man ska sluta att ha kostnader för lyxtillvaro, som hästhållning är.

Ja, men för mej så är "lyxtillvaro" något helt annat tror jag.

För mej är inte hästägandet en lyx...för jag tjänar då inget på att ha dom i alla fall. Så det där med att se hästarna som lyx, håller jag inte med om.

Förutom, naturligtvis, om du tjänar pengar på dom på något sätt.
Det gör då inte jag på mina....så ser jag på det i alla fall.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30