Hästägare!

Sv: Hästägare!

Hur en häst är försäkrad i liv är oväsentligt för alla utom ägaren som förlorar om den skulle behövas tas bort. Det är veterinärvården som är det viktiga, om man kan förlora det man har lagt på hästen.

Varför hoppar du på mig? Jag skrev ingenting som var direkt riktat till någon enskild person i tråden, mer än mitt tips till TS. Läser du mina inlägg igen så kanske du ser att det t.o.m står att ingen ska ta något personligt. Jag har bara skrivit vad jag tycker och hur jag skulle reagera om jag hamnade i den situationen.

Jag har aldrig sagt att Serious (eller nån annan för den delen) får skylla sig själv, för jag vet mkt väl att det kan ha varit olyckliga omständigheter som lett fram till hennes situation. Däremot tycker jag att man oavsett ska prioritera sina skulder framför sin hobby. Man får helt enkelt bita ihop och klara sig utan hästar ett tag tills man har löst allt runtomkring, sen är det bara att ta tillbaka sina hästar igen. Inte heller detta är riktat direkt till Serious, men om hon tar åt sig så kan jag inte göra något åt saken.

Moderatorerna är också medlemmar i forumet och har rätt att uttrycka sina åsikter.

Jag undrar bara en liten sak- vad gör du om hästarna dina blir sjuka då? Och försäkringen täcker inte det? Du kan väl inte ha pengar undansparade då du står i skuld?

Men stopp o belägg! Vad i helskotta har du med det att göra?!
Oroa dej inte för mina hästar du...dom sköter jag utan din inblandning!

Nu pratar vi om skulder o hästar...inte fan har du rätt att fråga mej om hur privata grejer som helst?!

Nu kan vi ju börja snacka moral eller omoral...:devil:

Men du...om mina hästar blir sjuka, så kan du ge dej f*n på att jag betalar! Det är faktiskt JAG som hävdat o hela tiden pratat i termer som att jag faktiskt inte kan sälja mina djur, för att dom betyder nåt för mej!

Förstår att det är lätt att vara kaxig o dryg, när man har alla översittare med sej!

Men du...där går gränsen!

Jag e hemskt ledsen om du tog det som ett påhopp. Det va absolut inte menat så! :o

Personligen tycker jag att om man inte har undansparade pengar (eller möjlighet till att ta ut pengar på något sätt) som kan täcka hästarnas sjukdom ifall försäkringen inte gäller så ska man inte ha häst. Hästar kan bli jätte dyra vid enbart en "simpel" sjukdom (som t. ex. ryggont som måste behandlas av massörer och kiropraktorer). Även en sjukdom som täcks av föräkring kostar i självrisk, förband etc. som kan bli några tusenlappar.
Men nu vet jag heller inte om hon har pengar undansparade, det är bara en slutsats som jag gjort då jag antar att om man ligger i skuld och har pengar undansparade så går de pengarna åt till att betala av skulden.
Men hon får gärna informera mig- jag dömmer inte på förhand. Men om det vore så så skulle hon krympa i mina ögon tyvärr. Hästar kostar, hästar kan bli sjuka och hästar som blir det ska behandlas.

Du har dragit en slutsats ja....men du har ju ingen aning om hur det ligger till! Så du svarar utifrån dina egna slutsatser...är det rättvist?

Tänk om hennes (Serius) man, mamma,pappa, store/lille syskon är svinrika o hjälper henne om hästarna blir sjuka? Man vet aldrig :).

Du har nog missförstått Belethien lite. Hon menar nog inte att du inte VILL ta hand om dina djur, men att du rent logiskt inte bör kunna betala stora oförutsedda kostnader. Ska försöka förklara det hela ur "våran" synvinkel, snälla se det inte som ett påhopp och observera att det endast är spekulationer utefter det du berättat i tråden.

Som läget är nu så håller din ekonomi för försörjning av familjen, avbetalning av skuld och hästar. Du ska skatta dig lycklig som kan ha kvar hästarna trots att du är skuldsatt! Dessvärre så händer det ju att hästar blir sjuka och det är inte alltid som försäkringen täcker veterinärkostnaderna. Rent logiskt borde du då ha pengar undansparade nånstans (detta är ingen fråga. Vi har ingenting med det att göra och du behöver inte berätta), men undansparade pengar är tillgångar som ska gå till att betala av skulden. Att undanhålla tillgångar är tyvärr olagligt och då jag antar att du håller dig på rätt sida av lagen så borde du inte kunna ta en så stor smäll som en operation av en häst skulle innebära.

Sen kan man ju alltid låna pengar av någon närstående, men hurvida det är bra eller dåligt när man redan är i skuld låter jag vara osagt.

Som sagt, detta är ju bara antaganden och nej, jag dömer dig inte, du är säkert en bra människa som tar väl hand om sina djur!

Tänk om hennes (Serius) man, mamma,pappa, store/lille syskon är svinrika o hjälper henne om hästarna blir sjuka? Man vet aldrig :).

Hon kanske själv är mångmiljonär och bara skriver att hon har skulder för att starta en diskussion och se folks reaktioner. VI VET INTE! Vi kan bara utgå från det som skrivits :)

Hon kanske själv är mångmiljonär och bara skriver att hon har skulder för att starta en diskussion och se folks reaktioner. VI VET INTE! Vi kan bara utgå från det som skrivits :)

Så är det nog. Det e jag alldeles säker på... :angel:

Så länge man har råd att ta hand om hästen genom avlivning behöver man egentligen inte ha mer tillgängliga pengar.

Nu pratar vi om skulder o hästar...inte fan har du rätt att fråga mej om hur privata grejer som helst?!

Du behöver inte ta åt dig om du tycker att du inte gör fel? Och att fråga av ren nyfikenhet om du har pengar undansparade är inte en särskilt privat fråga enligt mig, men alla tycker olika.

Men du...om mina hästar blir sjuka, så kan du ge dej f*n på att jag betalar! Det är faktiskt JAG som hävdat o hela tiden pratat i termer som att jag faktiskt inte kan sälja mina djur, för att dom betyder nåt för mej!

Ja men då är det ju inga problem. Jag frågade bara. Du skulle ju inte ta åt dig om du hade pengar undansparade eller att du kan få fram pengarna på något sätt. Då är ju allting löst.
Du tar åt dig alldeles för mycket- jag menar inte det jag sa som ett påhopp utan bara min åsikt. Har du ett sätt att få pengar är det bra- har du inte det är det dåligt. Men jag undrar bara hur du kan få fram pengar om du står i skuld redan?

Sedan att du hävdar att du inte kan sälja dina djur låter tyvärr dåligt i mina öron. Det ska aldrig gå så långt att man vill behålla hästarna till varje pris och inte sälja när ekonomin verkligen kräver det.

Men du- ta inte åt dig så mycket- detta är ett forum med helt okända människor- varför skulle du ta åt dig av vad de tycker om du inte håller med?

Så länge man har råd att ta hand om hästen genom avlivning behöver man egentligen inte ha mer tillgängliga pengar.

Jag tycker att det är sorgligt att slakta en häst för en behandlingsbar skada bara för att man inte har några tusen på kontot. Så mycket tycker jag att man är skyldig de djuren man tar sig an.
Dock är alla fall olika och alla gör olika- samt alla får tycka olika om hur mycket ett hästliv är värt.

Du har dragit en slutsats ja....men du har ju ingen aning om hur det ligger till! Så du svarar utifrån dina egna slutsatser...är det rättvist?

"Men nu vet jag heller inte om hon har pengar undansparade, det är bara en slutsats som jag gjort då jag antar att om man ligger i skuld och har pengar undansparade så går de pengarna åt till att betala av skulden.
Men hon får gärna informera mig- jag dömmer inte på förhand. Men om det vore så så skulle hon krympa i mina ögon tyvärr."

Jag har ju sagt att jag inte tänker hacka på dig om det- ger du mig ingen information får jag väl spekulera själv. Jag hoppar inte på dig, jag undrar bara.

Visserligen har du rätt, men i ett sådant läge hade det kanske varit bättre att lämna ut hästen på foder, och slippa avlivning av sin familjemedlem för en skada/sjukdom som kan behandlas om man bara hade haft några extraslantar undansparade. Det hade iaf jag tyckt

Instämmer med övriga, mycket bra skrivet! :bow:

Kicki :laugh:

Isf. Kan det ju vara idé att få hjälp med skulden istället om nu så vore! ;)

Kicki :laugh:

Med mitt tankesätt? Nänä, okej....men dina fördomar är helt okej?

Men, gud förbjude, att du nån gång under ditt liv inte råkar ut för tråkigheter vad gäller ekonomin...för det kan ju inte bli roligt för dej då, om du t e x ägt en häst i 10 år och måsta sälja den för att betala eventuella skulder?
För det skulle du väl göra omgående då? Om du nu ska stå för vad du säger?

Är det fördomar när folk försöker upplysa dig om vad som faktiskt gäller??
PL

Nu kan vi ju börja snacka moral eller omoral...:devil:

Förstår att det är lätt att vara kaxig o dryg, när man har alla översittare med sej!

Men du...där går gränsen!
Du har själv gett dig in i diskussionen!
Varför skulle folk då inte kunna undra hur du har råd att hålla två hästar o dessutom anse dig kunna betala när ngt händer.
Jag ser ofta i jobbet exempel på folk som drar på sig veterinärräkningar för tiotusentals kronor ( o säkert ännu mer på andra håll), ändå kan leva ett normalt liv o dessutom behålla en hel hög med hästar eller andra djur. Självklart sticker detta i ögonen på folk som själva betalar för sig eller har drabbats av folk som inte betalar.
Eftersom du tydligen har godkänd betalningsplan som du klarar av att följa så gäller detta inte i första hand dig, men du kanske ändå skulle ligga lite lågt eftersom ditt hästinnehav ändå påverkar i vilken takt folk kan få tillbaka sina pengar.
PL

Nej? :confused:

Men nu har jag ju inte EN skuld bara för att jag har en häst!
Och det där är fortfarande din åsikt.

Äsch...jag stuntar i den här tråden...tycker det är tråkigt när folk måste göra sej så märkvärdig, o inte kan ha någon förståeöse för att det kan hända tråiga saker här i livet!

Ingen sympati alls....bara fördomar!

Och vad som är mest tråkigt, ä'r att moderatorerna hakar på det!
Tyvärr så är det också så, att är man moderator på ett forum, så bör man vara lite neutral, tycker jag!

Jag är glad att jag kan förstå andras situationer, utan att titta snett på dom för det!

Vi moderatorer är inte bara moderatorer utan även helt vanliga användare precis som du och även vi har rätt till en åsikt som vi kan uttrycka i text som svar på frågor och annat.

moderator mysko.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt