Hästägare!

Sv: Hästägare!

Det är väl inte fördosfullt eller översittarfasoner att anse att man ska göra rätt för sig?
Har man skulder så ska man först och främst betala av dem. Har du råd att betala av hela skulden på en gång så är det väl lugnt. Men om du måste göra upp en avbetalningsplan med KFM på längre tid så är det vä inte mer än rätt att man säljer hästen och på så sätt kan betala av sin skuld mkt snabbare.

Jag har skulder, inte till KFM utan till min mamma, och jag ska sälja hästen så att jag kan betala tillbaka pengarna till henne.

Att ha häst är som många har påpekat, en lyx och ingen rättighet.
Man kan inte dra alla över en kam men genrellt sett så anser jag definitivt att man bör göra sig av med onödiga kostnader (hästen) för att kunna betala tillbaka pengarna.

Nu vet jag absolut inget om ditt fall men jag tror inte att man hamnar hos KFM överhuvutaget om man har en ordnad ekonomi.

Ps. Det går alltid att köpa sig en ny häst sen, när man har betalat sina skulder och fått iordning på ekonomin.
Är hästen inte mycket värd så kan man också låna ut den på foder för att kunna lägga månadskostnaden till KFM.

Kort o gott...mina hästar betyder alldeles för mycket för mej, för att jag bara ska slänga iväg dom för pengar!
Det är det absolut sista tänkbara.

Det går att köpa en ny häst sen?:eek:
Jaja, vad ska jag säga?
jag tycker nämligen om dom jag har...för mej är det inget slänghäng bara!

Kort o gott...mina hästar betyder alldeles för mycket för mej, för att jag bara ska slänga iväg dom för pengar!
Det är det absolut sista tänkbara.

Det går att köpa en ny häst sen?:eek:
Jaja, vad ska jag säga?
jag tycker nämligen om dom jag har...för mej är det inget slänghäng bara!

Jag tycker om min häst också, men jag måste ändå sälja.
Och jag lovar, det finns så många hästar där ute att man säkert kan hitta någon ny som man tycker om.

Men jag nämnde även alternativet fodervärd. Om man känner att man inte vill sälja.

Nu får du inte tro att jag försöker övertala dig att göras dig av med dina hästar, jag bara pratar rent generellt.

Inlägget var inte riktat till mig, men jag kan inte låta bli att lämna respons ändå.

Det finns ingen risk att jag hamnar i den situationen, ekonomiskt. Jag har sett om mitt hus i tid, även om jag drabbas av sjukdom, invaliditet, arbetslöshet, skilsmässa - de orskaker jag kan komma på som hindrar mig att göra rätt för mig - har jag försäkringar som täcker upp för detta.

Tråkigheter i ekonomin är inget man bara råkar ut för, de kommer som en konsekvens av något annat.

Nej, det var inte riktat till dej! Det har du rätt i....

Och tråkigheter i ekonomin kan väl visst hända utifrån olika situationer!
Så du tror att alla som har skuld hos KRM vill ha det?
Om du visst om min skuld, så skulle du inte säga så i alla fall...för det var under mycket olyckliga omständigheter!

Och det går knappast att diskutera emot, eftersom att du inte vet hur det kom sej.

Och nu är det som det är....och nej, jag säljer INTE mina hästar för att kunna betala fortare!

Begriper inte...är det inte hästfolk här inne?
Betyder inte era hästar nånting känslmässigt för er eller?

hmm...jag vill bara göra ett litet inlägg här angående skulder och hästar...

jag är i en mellankategori här känner jag...i höstas så försökte min (numera snart ex)man mörda mig och brände i försöket ner huset och allt vi ägde...jag blev plötsligt hemlös och det enda jag hade kvar i världen var min dotter (tack gode Gud att han ordnat så att hon inte var hemma)...man tror att samhället ska gå in och hjälpa till i sådana situationer...men nejdå...
försäkringsbolaget tyckte att eftersom vi var gifta var det MITT fel att han brände huset, inga försäkringspengar där inte...banken tyckte att det inte var nån ursäkt att huset brunnit upp och jag förlorat allt, lånen ska betalas som vanligt ändå osv osv...

nu har jag tack vare en enormt engagerad advokat fått löfte att försäkringsbolaget ska betala hälften av lånen iaf, sen ska jag få ett skadestånd som ska räcka till resten av lånen, och lite pengar får jag över...och TROTS detta, nu när jag fått bostad och dottern och jag försöker bygga en vardag, har jag köpt en häst. För jag och min dotter mår så mycket bättre av att vara med hästar....MEN jag kommer vänta att betala av huslånen tills jag får försäkringspengar....
tycker då vissa att jag INTE borde köpt hästen som hjälper mig i min rehabilitering, hjälper mina skadade lungor att träna upp sig osv för att det är viktigare att göra rätt för sig i något som absolut inte är ens fel? (och vi har inte stora lån, vi hade kvar ca 120.000 i lån men banken ville inte vänta några månader TROTS allt som hände...)

för det håller inte jag med om faktiskt...bara en tanke sådär....:crazy:

Jag sätter inte lihetstecken mellan känslor och gott hästägande. Närmare tvärtom faktiskt.

Jag är inte ensam om att kunna ta hand om min häst, det är många som kan ta hand om bägge hästarna precis lika bra (eller bättre?) än vi. Varför skulle jag vara så himla ovärderlig för min häst?

Men så känslomässigt fäst vid ett djur att jag inte kan skiljas från det? Nej, det är jag inte. Särskilt inte om omständigheterna är sådana att jag inte känner att jag kan ge djuret optimal omsorg (som för mig är intimt förknippat med ekonomi i form av veterinär, ET, hovslagare etc).

VARFÖR skulle man inte vara hästmänniska för att man inser att det faktiskt finns andra duktiga människor än en själv?!

Jo, de kan mäta ut hästen och all utrustning om de anser att du sitter på sådana tillgångar. Det beror på hur den du är skyldig vill hantera det också. Man är inte alls skyldig att godkänna löneutmätning och avbetalningsplaner, man kan också kräva tillbaka sina rättmätiga pengar omedelbart.

jo men verken häst eller mina "tillgångar" står reggade på mig...så visst utmätning kan de göra på mig men de lär inte hitta något...

Senast ändrad:

jo men verken häst eller mina "tillgångar" står reggade på mig...så visst utmätning kan de göra på mig men de lär inte hitta något...

Riktigt så enkelt är det inte. Kan bara någon bevisa att hästarna/andra tillgångar i praktiken ägs av dig och att reggningen är en skenmanöver, så är det inga problem med utmätning. Det svåra är att bevisa och få till ett sådant domstolsbeslut.

Men visst är det en komplicerad manöver och fungerar skuldbetalningarna är det nog få som skulle ens försöka.

Riktigt så enkelt är det inte. Kan bara någon bevisa att hästarna/andra tillgångar i praktiken ägs av dig och att reggningen är en skenmanöver, så är det inga problem med utmätning. Det svåra är att bevisa och få till ett sådant domstolsbeslut.

Men visst är det en komplicerad manöver och fungerar skuldbetalningarna är det nog få som skulle ens försöka.

Det är ingen skenmaöver...personen som står som ägare på min häst är den riktiga ägaren...sen att personen låter mig bruka hästen som min egen e en annan femma...

Det är ingen skenmaöver...personen som står som ägare på min häst är den riktiga ägaren...sen att personen låter mig bruka hästen som min egen e en annan femma...

Men då HAR du ju ingen häst... (som jag skrev... Jag tycker inte att kombinationen hästägande och fogdeskulder går ihop)

Det var olyckliga omständigheter för mej....det är odiskutabelt.

Men vad jag inte kan förstå, är att många sååå villigt kan bara sälja sin häst för att betala en skuld!
Då måste ju jag undra hur mycket hästen är värt känslomässigt?

Jag skulle absolut inte vara sååå villig att sälja mina hästar om jag stod inför ett hot om skuld, men dessvärre nödvändigt. Hästar förbättrar ju inte den redan krassliga ekonomin, därför kan det komma att krävas extra åtgärder även om det svider något alldeles för :devil: och jag tror att det är här de flesta reagerar. Krasst sett så tycker man (tolkar jag det som) inte att du tar ansvar för din skuld, det handlar alltså inte om att du är en dålig hästägare bara för att du har en skuld

Jag sätter inte lihetstecken mellan känslor och gott hästägande. Närmare tvärtom faktiskt.

Jag är inte ensam om att kunna ta hand om min häst, det är många som kan ta hand om bägge hästarna precis lika bra (eller bättre?) än vi. Varför skulle jag vara så himla ovärderlig för min häst?

Men så känslomässigt fäst vid ett djur att jag inte kan skiljas från det? Nej, det är jag inte. Särskilt inte om omständigheterna är sådana att jag inte känner att jag kan ge djuret optimal omsorg (som för mig är intimt förknippat med ekonomi i form av veterinär, ET, hovslagare etc).

VARFÖR skulle man inte vara hästmänniska för att man inser att det faktiskt finns andra duktiga människor än en själv?!

Ja, vi är väl olika!
Men jag betalar ju på min skuld varje månad...har ni missat det?!
Sen så skulle jag naturligtvis inte behålla hästarna, om jag inte kunde ge dom den omsorg dom behöver! Det är väl en helt annan sak....om jag inte hade råd att ge dom mat o allt annat dom behöver, vore jag ju dum i huvudet om jag inte lät dom komma till någon som tillgodoser deras behov.

Jesus...låt inte som att man inte har råd med annat än att betala en skuld för guds skull...lite får ni nog tänka på vad ni säger!

Så jag tror att jag är vuxen nog att veta, om jag har råd att betala det dom kräver på skulden plus att ta hand om hund, ungar o hästar på ett bra sätt.

Jag skulle absolut inte vara sååå villig att sälja mina hästar om jag stod inför ett hot om skuld, men dessvärre nödvändigt. Hästar förbättrar ju inte den redan krassliga ekonomin, därför kan det komma att krävas extra åtgärder även om det svider något alldeles för :devil: och jag tror att det är här de flesta reagerar. Krasst sett så tycker man (tolkar jag det som) inte att du tar ansvar för din skuld, det handlar alltså inte om att du är en dålig hästägare bara för att du har en skuld

Suck!

Jag tar ansvar för min skuld...jag betalar fortfarande varje månad!
Vem tar ansvar för den då då?

Ta inte saker ur sammanhanget för att ni TROR att det är så!

Trodde inte att jag skulle behöva gå in så djupt på min privata skuld, men jag måste väl det då!

KRM har beräknat på min lön o min makes lön, hyra, två hemmavarande barn etc etc, och räknat ut vad vi får behålla....o då har dom naturligtvis INTE räknat med hästarnas omsorg!
Så jag betalar 5200 kronor i månaden på den skulden....är det tillräckligt?!

Och minns nu vad jag säger...dom har INTE räknat med vad hästarna kostar!

Och ändå så får mina hästar mat varje dag, både grovfoder o kraftfoder, hovslagaren kommer ungefär var 8:e vecka, så det skiter jag inte heller i, fast jag har en skuld!
Tandläkaren ska komma nu dessutom....struntar jag inte heller i...fast jag har en skuld! Jag köper även spån till två boxar, fast jag har en skuld! Ja, jag kostar på dom allt som ligger inom mitt ansvarsområde, fast jag har en skuld!

Så snälla...Jag tar hand om de mina, plus att jag själv betalar skulden!

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig nu.
:cool:

Vilken diskussion det blev...men jag tror att vi glömde en sak på vägen. Nämligen TS

Detta verkar snarare som en tråd där folk tar åt sig av olika kommentarer och gör sitt bästa för att försvara sig mot påståenden som inte var så illa menat från början. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Har man inget att skämmas/ha dåligt samvete för förstår jag inte varför man tar åt sig.

Till TS

Jag skulle nog som någon nämnt tidigare sagt nej, vänligt men bestämt. Sätt dig inte i klistret för något som inte är "ditt problem".

Ja, fast jag skulle nog lämna ut min häst på foder till en jag känner väl och litar på. Då slipper jag kostnaden hon för med sig så att jag snabbast möjligt kan betala av den ev skulden. Skulle det inte funka eller att jag skulle vara i ett otroligt behov av pengar så skulle jag få sälja min älskade häst. Jag skulle sörja det något oerhört, men jag skulle göra det för att få rätsida på mitt liv som antagligen skulle vara rätt trasigt om jag skulle hamna i någon skuldfälla.

Ja, fast jag skulle nog lämna ut min häst på foder till en jag känner väl och litar på. Då slipper jag kostnaden hon för med sig så att jag snabbast möjligt kan betala av den ev skulden. Skulle det inte funka eller att jag skulle vara i ett otroligt behov av pengar så skulle jag få sälja min älskade häst. Jag skulle sörja det något oerhört, men jag skulle göra det för att få rätsida på mitt liv som antagligen skulle vara rätt trasigt om jag skulle hamna i någon skuldfälla.

mmm, men det är ju vad du tycker att ditt liv skulle vara om du hade en skuld.

Jag ser då absolut inte mitt liv som trasigt...jag har det väldigt bra.
Så hur man ser på det, beror ju på om man kan vara positiv trots vissa motgångar....vilket jag väljer att vara, hellre än att gräva ner mej!

Är man ska skuldsatt ska man ju betala, och har man då råd att hålla en häst anser fogden att man betalar av för lite i månaden. Dessutom är hästen i sig värd mer eller mindre pengar.

Samma med soc osv, man får inga bidrag om man har en häst.

Jo, bidrag får man, men inte till hästen. :grin:

Det är väl inte fördosfullt eller översittarfasoner att anse att man ska göra rätt för sig?
Har man skulder så ska man först och främst betala av dem. Har du råd att betala av hela skulden på en gång så är det väl lugnt. Men om du måste göra upp en avbetalningsplan med KFM på längre tid så är det vä inte mer än rätt att man säljer hästen och på så sätt kan betala av sin skuld mkt snabbare.

Jag har skulder, inte till KFM utan till min mamma, och jag ska sälja hästen så att jag kan betala tillbaka pengarna till henne.

Att ha häst är som många har påpekat, en lyx och ingen rättighet.
Man kan inte dra alla över en kam men genrellt sett så anser jag definitivt att man bör göra sig av med onödiga kostnader (hästen) för att kunna betala tillbaka pengarna.

Nu vet jag absolut inget om ditt fall men jag tror inte att man hamnar hos KFM överhuvutaget om man har en ordnad ekonomi.

Ps. Det går alltid att köpa sig en ny häst sen, när man har betalat sina skulder och fått iordning på ekonomin.
Är hästen inte mycket värd så kan man också låna ut den på foder för att kunna lägga månadskostnaden till KFM.

Som serious säger så är ju hästen en familjemedlem....Hur kan man bara tänka att jag säljer hästen jag har nu, för att sedan då skulden är borta så köper jag en ny?

Fast vi alla är ju olika. :confused:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama