Hästägare!

Sv: Hästägare!

Fullständigt naturligt? Okej?:confused:
Nå, då måste det väl bero på vad för sorts häst man har då? Om man på något sätt skulle tjäna pengar på den i så fall...så långt kan jag hänga med!

Förutom det, så har jag svårt att förstå att hästen skulle ses som en tillgång i den bemärkelsen.

En häst i lagens mening är väl inget annorlunda än t ex en bil. Har personen skulder beslagtar fogden bilen och säljer den för att kunna ersätta skulderna.

*Kl*

Det är som flera skrivit att det är fogden som spökar för hans syrras del.
Jag känner mig tveksam, men tänkte först att om jag nu skulle äga hästen, ja då kan jag ju bara sälja den om det blir några problem, och som någon sa eventuellt tjäna en hacka till och med... för det är en fin häst! eller så tar jag den själv :D
Då hade jag inte en tanke på det här med reklamation och allt vad det kan ställa till... Tack för de orden!
En försäljning kan ju dessutom vara ganska jobbig... och tänk bara vad det hade kunnat tära på vårat förhållande... asså med min sambo...

Men annars e de alltså hästägaren som har ansvar för obetalda räkningar, vet mm? Jag trodde det var den som fakturan skickas till..? Annars e det ju en klar anledning till att säga nej.. Hua... hon som redan har skulder upp över öronen... :o

Hur har hon råd med en häst när hon inte har råd att betala räkningar?
Är min fråga.
NEJ jag skulle nog inte ställa upp då man som snäll person kan sättas i skiten pga av någon annan.
Noppe

En häst i lagens mening är väl inget annorlunda än t ex en bil. Har personen skulder beslagtar fogden bilen och säljer den för att kunna ersätta skulderna.

Det är möjligt...men jag tycker nu att det inte är jämförbart med Häst vs Bil!
Bilen kan jag förstå att dom skulle beslagta, men inte en häst. Det kanske är så, men finner det otroligt svårt att tro på.

Hästen är en familjemedlem i mina ögon...det är inte en bil!

Det säger väl sig själv att du inte kan hålla en häst om du har skulder? I lagens mening är det säkerligen ingen skillnad på en bil och en häst. Det är inte meningen att skattebetalarnas pengar ska gå till någons nöje, som faktiskt en häst är.

Bilen kan jag förstå att dom skulle beslagta, men inte en häst. Det kanske är så, men finner det otroligt svårt att tro på.

ja det är klart att en häst är som en familjemedlem i mina ögon (och säkert många andras också) men jag tror inte kronofogden ser det så, tyvärr....

Det säger väl sig själv att du inte kan hålla en häst om du har skulder? I lagens mening är det säkerligen ingen skillnad på en bil och en häst. Det är inte meningen att skattebetalarnas pengar ska gå till någons nöje, som faktiskt en häst är.

Nej, det säger sej inte själv!! Och skattebetalarna betalar inte någon annans skulder hos kronofogden...det är då säkert!
Och jag har skulder sen något år tillbaka, så då säger du till mej att jag inte kan hålla en häst för den sakens skull?

Kan tala om för dej att jag håller inte bara en, utan två!
Snacka om att ha fördomar.
:devil:

Ingen skattebetalare betalar då ett öre för mina hästar. Det gör jag själv!
Hur funkar det, enligt dej då? Jag sticker o fixar maten, sen skickar jag räkningen till någon annan eller?

Jag har skulder....men det är ingen som, kan komma och säga att jag på något sätt försummar eller missköter mina djur för den sakens skull.
Herregud! Sådana där översittarkommentarer gör mej redigt förbannad!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte sagt något om din förmåga att hålla djur. Det blir ju indirekt skattebetalarna som betalar, då det är skattepengar som finansierar kronofogden och din skuld ligger kvar längre där om du lägger pengar på hästar istället för att betala av dina skulder. Jag är som sagt inte intresserad av att genom mina skattepengar finansiera någons nöjen.

Skattebetalarna betalar visst vissa skulder, har du hört talas om skuldsanering? men för det krävs det mer än sms-lån för att bli berättigad sanering. Har du skulder ska ju dessa betalas av så snabbt som möjligt, har du inga pengar så mäts dina tillgångar ut såsom bil och häst.

Sådan här okunskap gör mig mörkrädd...

Jag har inte sagt något om din förmåga att hålla djur. Det blir ju indirekt skattebetalarna som betalar, då det är skattepengar som finansierar kronofogden och din skuld ligger kvar längre där om du lägger pengar på hästar istället för att betala av dina skulder. Jag är som sagt inte intresserad av att genom mina skattepengar finansiera någons nöjen.

Skattebetalarna betalar visst vissa skulder, har du hört talas om skuldsanering? men för det krävs det mer än sms-lån för att bli berättigad sanering. Har du skulder ska ju dessa betalas av så snabbt som möjligt, har du inga pengar så mäts dina tillgångar ut såsom bil och häst.

Sådan här okunskap gör mig mörkrädd...

Men snälla...har du skulder eller? Tror jag är ganska insatt i det där!

Finns ingen anledning att sätta dej på några höga hästar. Jag kommenterade ditt förra svar....där du skrev att "det säger sej själv att man inte kan hålla häst när man har skulder"

Håll dej till det istället...det var det som retade upp mej!
Och skuldsanering...skiter väl jag i, för det har jag inte sökt!
Men DU sa att man inte kan hålla häst om man har skulder!

Förstår du nu då?
Det är DET jag svarade på...så gå in in på att förklara alla vägar man kan gå vad gäller kronofogden.

Så än en gång...Du som inte känner mej, kan alltså säga att bara för att jag har skulder så kan jag inte hålla häst?!

Och du ska inte prata om okunskap...om du på fullaste allvar påstår att någon annan betalar för mina nöjen!

Usch o fy...jag känner mej kränkt av dina påståenden!
Så jag ska känna mej skyldig inför t e x dej då, att jag har häst plus skulder?
Så du har då rätten att förstöra nöjet för mej att ha häst?

Jaja..det är väl bara till att sälja hästarna då....för så länge jag har skulder, så säger det sej självt att jag inte kan hålla häst!

Tvi...dej skulle jag inte vilja ha som vän!

Adjö!

Senast ändrad av en moderator:

Man ska inte blanda vänskap och affärer! Om sambons syrra inte betalar och lämnar över det till dig så kommer ni bli ovänner och hur ställer sig din sambo till det? Om det sedan blir sprickor i erat samboskap pga detta kommer du säkert ångra dig massor! Om jag var i din situation hade jag vänligt men bestämt tackat nej. Den hårda sanningen är att har man inte råd så har man inte. Äger hon redan hästen och är rädd att den ska bli utmätt av fogden eller handlar det om ett nyköp? (läste lite slarvigt ;) )

Jo, kronofogden kan beslagta hästar om det blir utmätning. De ses som tillgångar, precis som bilar, båtar eller tv- apparater.

Jag förstår absolut hur du menar! :)

Och jag håller med dig också - jag tycker inte en levande varelse borde gå att mäta ut men tyvärr är det nog så att det är möjligt.

Jag var lite osäker men jag har bestämt för mig att jag läst om en häst som blivit utmätt.

Däremot kan jag tänka mig att man kanske inte tar vilken billig "stackare" som helst utan det är i så fall om det rör sig om en häst med lite mer värde i.

Men annars e de alltså hästägaren som har ansvar för obetalda räkningar, vet mm? Jag trodde det var den som fakturan skickas till..?

Ja, den som fakturan skickas till ska väl betala är det meningen men om du står som ägare och sambons syrra absolut inte har några pengar/låter bli att betala då kan det ju bli så att man kräver dig eftersom du står som ägare.

Jag undrar: vad säger din sambo om detta? Tycker han att du ska ställa upp? Blir det strul mellan er om du säger nej?

Nej jag har inga skulder, men jag har häst.

Jag menar inte att någon omsorgsmässigt inte skulle ta hand om sina hästar för att de har skulder. Jag menar att man inte ska lägga pengar på sina nöjen - hästarna - och låta det ta längre tid att betala av skulderna. Det kostar alla skattebetalare att du, med flera, tar längre tid på sig att betala av skulderna.

Kronofogden får mäta ut hästar, dels har de flesta ett ekonomiskt värde och så kostar de pengar som kan gå till att betala av skulderna.

Att du, med flera, har en skuld är jättetråkigt. Någonstans så har ni ju dock satt er i den situationen och det borde ligga i även ert intresse att bli av med skulden så snabbt som möjligt. När den är borta kan ni leva och göra av med pengar precis hur ni vill utan att någon bryr sig, sålänge ni inte hamnar hos kf igen.

Någon med ditt tankesätt skulle jag inte ens bli bekant med.

Det är ingen rättighet att ha häst.

Jag tycker inte det finns någon anledning att bli otrevlig.

Kronofogden menar att man ska betala sina skulder efter förmåga. Då räknar de att man ska ha till det nödvändiga; t ex.boende, mat, hygien, transport. Häst ingår inte i de kostnader KFM anser som nödvändiga i tillvaron (det gör f ö inte jag heller, för mig är hästarna en lyx som jag unnar mig på bekostnad av annat).

Även om man har häst billigt kostar de ändå pengar varje månad. Pengar som främst ska gå till att betala av de skulder man har. Om man dessutom har hästar som kan anses värda någonting i kontanta pengar (inte enbart känslomässigt värde), är det att räkna som en tillgång och kan säljas för att täcka hela eller delar av skulden.

Oavsett till vem man har skulderna (det är ju inte till KFM skulden är, det är ju till någon annan) tycker jag att det är självklart ur moraliskt perspektiv att först betala av sina skulder, sedan titta vad som finns kvar i plånboken och rätta sitt liv efter det.

Har jag lån på huset och slutar betala dessa kan jag ju inte direkt gå till banken och hävda att jag inte har råd att betala för jag har häst, det är inget de tar hänsyn till...

Förlåt ts, det blev lite trådnappning av inlägget, men det kanske kan bidra till ditt ställningstagande när det gäller att stå som ägare (bulvan) för någon.

Så jag ska känna mej skyldig inför t e x dej då, att jag har häst plus skulder?

Inte skyldig inför någon på Bukefalos. Skyldig inför den du har skulder till som du skulle kunna betala fortare om du inte hade häst.

Nu vet ju inte vi alls i vilken situation du befinner dig och vilken typ av skulder det rör sig om. Det är ingen som dömer, det är flera som förklarar hur det ska och bör fungera.

Har man en skuld där man kommit överens med den man är skyldig till om en viss betalningsplan så gör det väl inget om man har häst så länge man följer den. Samma med löneutmätning, klarar man häst på drägliga villkor på det existensminimum som blir kvar så kan man inte klaga.

Handlar det om skulder som klaras av att betala på några månader tycker jag inte heller att man kan kräva utmätning direkt av hästar - är det mer långvarigt än så bör det givetvis göras.

Jag tycker inte det finns någon anledning att bli otrevlig.

Kronofogden menar att man ska betala sina skulder efter förmåga. Då räknar de att man ska ha till det nödvändiga; t ex.boende, mat, hygien, transport. Häst ingår inte i de kostnader KFM anser som nödvändiga i tillvaron (det gör f ö inte jag heller, för mig är hästarna en lyx som jag unnar mig på bekostnad av annat).

Även om man har häst billigt kostar de ändå pengar varje månad. Pengar som främst ska gå till att betala av de skulder man har. Om man dessutom har hästar som kan anses värda någonting i kontanta pengar (inte enbart känslomässigt värde), är det att räkna som en tillgång och kan säljas för att täcka hela eller delar av skulden.

Oavsett till vem man har skulderna (det är ju inte till KFM skulden är, det är ju till någon annan) tycker jag att det är självklart ur moraliskt perspektiv att först betala av sina skulder, sedan titta vad som finns kvar i plånboken och rätta sitt liv efter det.

Har jag lån på huset och slutar betala dessa kan jag ju inte direkt gå till banken och hävda att jag inte har råd att betala för jag har häst, det är inget de tar hänsyn till...

Förlåt ts, det blev lite trådnappning av inlägget, men det kanske kan bidra till ditt ställningstagande när det gäller att stå som ägare (bulvan) för någon.

Jag betalar mina skulder OCH har två hästar!
Vad jag fortfarande reagerade på var att direkt döma ut en hästägare som har skulder.

"Om man har skulder, så kan man inte hålla häst"

Är det ingen som förstår min poäng där?
Det tycker jag är att döma andra!
Jag har ett heltidsjobb, tre barn, två hästar och lite skulder.
Jag har en man som också jobbar heltid.

Så....då får "Hon" faktiskt uttrycka sej lite annorlunda i så fall, än att med den enda meningen döma folk som har skulder!

Det är också knepigt att jag då blir otrevlig, men inte den som man delar åsikt med!

Men jag förstår inte...får man inte äga en häst, om man har skuld hos Kronofogden?! Varför inte det? Kan dom komma o beslagta hästen o sälja den då? Det kan väl inte vara möjligt?!
:confused::o

Jo, fogden kan mäta ut hästar. Har själv, i egenskap av fodervärd till en häst där ägaren hade stora skulder, pratat med fogden vid flera tillfällen om utmätning av just den hästen. Nu blev det inget med det, eftersom hästen hade för lågt värde, men det är fullt möjligt (var det inte A Assarssons häst som hämtades av fogden för att hästens ägare hade stora skulder??? Minns jag fel då?)

Något jag inte riktigt får ihop är varför hon frågar DIG om att vara ägare, varför frågar hon inte din sambo (sin bror) eller någon annan mer närstående? För mig hade nog det känts mer naturligt att gå till familjen först, och sen kanske till de "förlängda" familjen...

Med risk för att bli påhoppad och ansedd som mindre värd i detta forum...
Jag förstår precis vad du säger och hur du resonerar och jag reagerade precis som du. Har själv folk i min närhet som är i samma situaton som du som har häst och betalar av på skulder och de är absolut inga som struntar i sin situation, utan hanterar det som har hänt på bästa sätt med avtal och uppgörelse och varför de inte skulle kunna ha häst förstår då inte jag.
Hamnar man i denna tråkiga situation så försöker man lösa det efter bästa förmåga, dessutom går redan allas våra skattepengar till betydligt värre saker.
Jag är övertygad om att du är en bra människa som har goda vänner och en härlig familj oavsett hur det ser ut i plånboken, för egentligen är det ditt problem och inte någon annans.
Dessutom är du en modig människa som berättar här att du har skulder och ändå häst, med tanke på vad man riskerar att få höra här i detta forum där man egentligen ska kunna få råd och hjälp, eller i bästa fall en glad kommentar.
Hoppas du får en skön sommar med familj och hästar.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt