Hästägare!

Sv: Hästägare!

Jo, fogden kan mäta ut hästar. Har själv, i egenskap av fodervärd till en häst där ägaren hade stora skulder, pratat med fogden vid flera tillfällen om utmätning av just den hästen. Nu blev det inget med det, eftersom hästen hade för lågt värde, men det är fullt möjligt (var det inte A Assarssons häst som hämtades av fogden för att hästens ägare hade stora skulder??? Minns jag fel då?)

jaja, okej. :cry: Tycker det låter hemskt i alla fall.
Och som jag skrev tidigare så trodde jag väl det också, om det var så att man t e x tjänade på att ha hästen...eller som du säger, att den kanske måste vara värd något pengamässigt då.

Ja, det är tur att jag kan betala min skuld då, utan att vara rädd för en utmätning av hästen;)

Fast å andra sidan...dom är inte så mycket värd heller, i pengar alltså, men däremot för oss här hemma.:love:

Med risk för att bli påhoppad och ansedd som mindre värd i detta forum...
Jag förstår precis vad du säger och hur du resonerar och jag reagerade precis som du. Har själv folk i min närhet som är i samma situaton som du som har häst och betalar av på skulder och de är absolut inga som struntar i sin situation, utan hanterar det som har hänt på bästa sätt med avtal och uppgörelse och varför de inte skulle kunna ha häst förstår då inte jag.
Hamnar man i denna tråkiga situation så försöker man lösa det efter bästa förmåga, dessutom går redan allas våra skattepengar till betydligt värre saker.
Jag är övertygad om att du är en bra människa som har goda vänner och en härlig familj oavsett hur det ser ut i plånboken, för egentligen är det ditt problem och inte någon annans.
Dessutom är du en modig människa som berättar här att du har skulder och ändå häst, med tanke på vad man riskerar att få höra här i detta forum där man egentligen ska kunna få råd och hjälp, eller i bästa fall en glad kommentar.
Hoppas du får en skön sommar med familj och hästar.

Tack o lov...äntligen en människa som förstår vad jag vill ha sagt:love:

Trevlig sommar önskar jag dej också...
:bow:

Nej jag har inga skulder, men jag har häst.

Jag menar inte att någon omsorgsmässigt inte skulle ta hand om sina hästar för att de har skulder. Jag menar att man inte ska lägga pengar på sina nöjen - hästarna - och låta det ta längre tid att betala av skulderna. Det kostar alla skattebetalare att du, med flera, tar längre tid på sig att betala av skulderna.

Kronofogden får mäta ut hästar, dels har de flesta ett ekonomiskt värde och så kostar de pengar som kan gå till att betala av skulderna.

Att du, med flera, har en skuld är jättetråkigt. Någonstans så har ni ju dock satt er i den situationen och det borde ligga i även ert intresse att bli av med skulden så snabbt som möjligt. När den är borta kan ni leva och göra av med pengar precis hur ni vill utan att någon bryr sig, sålänge ni inte hamnar hos kf igen.

Någon med ditt tankesätt skulle jag inte ens bli bekant med.

Det är ingen rättighet att ha häst.

Med mitt tankesätt? Nänä, okej....men dina fördomar är helt okej?

Men, gud förbjude, att du nån gång under ditt liv inte råkar ut för tråkigheter vad gäller ekonomin...för det kan ju inte bli roligt för dej då, om du t e x ägt en häst i 10 år och måsta sälja den för att betala eventuella skulder?
För det skulle du väl göra omgående då? Om du nu ska stå för vad du säger?

*Kl*

Det är som flera skrivit att det är fogden som spökar för hans syrras del.
Jag känner mig tveksam, men tänkte först att om jag nu skulle äga hästen, ja då kan jag ju bara sälja den om det blir några problem, och som någon sa eventuellt tjäna en hacka till och med... för det är en fin häst! eller så tar jag den själv :D
Då hade jag inte en tanke på det här med reklamation och allt vad det kan ställa till... Tack för de orden!
En försäljning kan ju dessutom vara ganska jobbig... och tänk bara vad det hade kunnat tära på vårat förhållande... asså med min sambo...

Men annars e de alltså hästägaren som har ansvar för obetalda räkningar, vet mm? Jag trodde det var den som fakturan skickas till..? Annars e det ju en klar anledning till att säga nej.. Hua... hon som redan har skulder upp över öronen... :o

Om det är skulder hade i alla fall jag dragit öronen åt mig direkt. Låt din sambo (som någon redan föreslagit) eller hennes föräldrar ta den eventuella smällen istället.
Med risk att sätta mig på moraliska höga hästar har jag en bestämd åsikt om att man måste göra rätt för sig här i livet. Ibland tar livet vändningar som man inte kunde förutse eller ana, men då får man göra vad man kan av situationen. Häst ingår inte i den världen i mina ögon, det är en lyx med tanke på vilka kostnader det ändå innebär att hålla dem. Den man står i skuld till kan inte belastas för att man har haft otur eller varit dålig på att planera.
Nu pratar jag om skulder till t ex företag, inte banklån som man tar mot en säkerhet.

Jag betalar mina skulder OCH har två hästar!
Vad jag fortfarande reagerade på var att direkt döma ut en hästägare som har skulder.

Så svart eller vitt är det givetvis inte.

Men att du betalar dina skulder OCH har två hästar kan ju inte stämma riktigt - då skulle du vara avskriven från KFM vid det här laget. KFM tar bara hand om skulder som behöver drivas in, inte skulder som betalas enligt överenskommelse.

Så svart eller vitt är det givetvis inte.

Men att du betalar dina skulder OCH har två hästar kan ju inte stämma riktigt - då skulle du vara avskriven från KFM vid det här laget. KFM tar bara hand om skulder som behöver drivas in, inte skulder som betalas enligt överenskommelse.

Ja men jag hamnade ju hos kronofogden, och betalar dit varje månad direkt från min lön! Vad är det som inte stämmer?

Så alltså...det var väl det det handlade om?
Jag betalar skulden...och om det går via KFM eller direkt till dit jag nu är skyldig spelar väl ingen roll?!

Så då betalar jag väl mina skulder OCH har två hästar?
Vilket skulle jag annrs hitta på? Att jag har skulder eller att jag har två hästar?

Den kommentaren förstår jag inte....så jag kan inte stå o betala mina skulder OCH ha två hästar alltså?
Ja då vet inte jag...men så är fallet i alla fall!

Senast ändrad av en moderator:

Ja men jag hamnade ju hos kronofogden, och betalar dit varje månad direkt från min lön! Vad är det som inte stämmer?

Så alltså...det var väl det det handlade om?
Jag betalar skulden...och om det går via KFM eller direkt till dit jag nu är skyldig spelar väl ingen roll?!

Så då betalar jag väl mina skulder OCH har två hästar?
Vilket skulle jag annrs hitta på? Att jag har skulder eller att jag har två hästar?

Häst är inget som ingår i det som ska täckas av normalbeloppet vid KFM-skulder:
"
Normalbeloppet är avsett att räcka till gäldenärens alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad. Till de vanliga levnadskostnaderna räknas utgifter för mat, kläder, tvätt, hygien, gas, elektricitet, telefon, TV-avgift, försäkringar, fackföreningsavgifter och andra medlemsavgifter samt mindre utgifter för tillfälliga behov.
"

Det spelar väl stor roll om du betalar till KFM eller direkt - betalar du enligt överenskommelse direkt så görs aldrig något beslut om löneutmätning och du slipper belasta KFM överhuvudtaget.

Häst är inget som ingår i det som ska täckas av normalbeloppet vid KFM-skulder:
"
Normalbeloppet är avsett att räcka till gäldenärens alla vanliga levnadskostnader utom bostadskostnad. Till de vanliga levnadskostnaderna räknas utgifter för mat, kläder, tvätt, hygien, gas, elektricitet, telefon, TV-avgift, försäkringar, fackföreningsavgifter och andra medlemsavgifter samt mindre utgifter för tillfälliga behov.
"

Det spelar väl stor roll om du betalar till KFM eller direkt - betalar du enligt överenskommelse direkt så görs aldrig något beslut om löneutmätning och du slipper belasta KFM överhuvudtaget.

Nej, jag vet naturligtvis att häst inte räknas till levnadsbehovet!
Men nu råkade jag ju hamna där..herregud! Men ingen annan än jag betalar väl? Så jag vill fortfarande veta varför jag inte kan betala mina skulder OCH ha tvä hästar, om JAG nu anser mej ha råd med det?!

Du sa att det inte stämde...att jag betalar mina skulder OCH har två hästar. Det stämemr mycket väl....men nu ska detta inte alls bli alltför privat, hoppas jag?

Jag har inte bett om åsikter om hur folk tycker om att man hamnar hos kronofogden...vad jag fortfarande reagerade på, var att EN människa direkt fördömde kombinationen äga häst/ha skulder.

Det är möjligt...men jag tycker nu att det inte är jämförbart med Häst vs Bil!
Bilen kan jag förstå att dom skulle beslagta, men inte en häst. Det kanske är så, men finner det otroligt svårt att tro på.

Hästen är en familjemedlem i mina ögon...det är inte en bil!

Visst kan de beslagta hästen, att ägaren ser den som en familjemedlem är helt ointressant. Hästen har ju ett värde samt att har man råd att betala varje månad för en häst så får man ju vackert avyttra den och betala sina fodringar i stället. Vilket är helt riktigt tycker jag!

Kicki :laugh:

EN människa direkt fördömde kombinationen äga häst/ha skulder.

Tror att det är fler än en som tycker det är fel, även om inte alla uttalat det i skrift. Jag tycker inte att kombinationen hästägande och fogdeskulder går ihop, även om det är olyckliga omständigheter som lett till skulderna

Har läst hela tråden nu och avråder dig starkt från att stå som ägare på hästen.

Det kan komma att kosta dig mycket pengar om det skulle köra ihop sig rejält för din sambos syster. Som du själv skrev kan försäljning gå trögt, hästen kan bli sjuk och har inte tjejen då råd att betala veterinär är det du som hålls ansvarig.

Hade du haft ett personligt intresse i hästen hade det varit en sak, men som jag förstått det så handlar det bara om att du ska stå som ägare för att hästen inte ska bli utmätt.
Vill/kan du inte betala för vad en egen häst skulle kosta dig varje månad så bör du inte stå som ägare på den här hästen.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för alla parter!

Jag har inte läst hela tråden men tänker ändå framföra min åsikt i frågan. Du måste ju först och främst ställa frågan varför hon inte kan/vill äga hästen själv och d.e. ta ställning till vad du ska göra. Om du tar över äganderätten till hästen så skriv TYDLIGA papper på att hon står som fodervärd och kontrakt på allt som innefattas samt att hon står för försäkringar, skador och omvårdnad av hästen och har minst 3 månaders uppsägningstid. Ha även papper på att du har fullständig beslutsrätt om vad som sker med hästen vid eventuell misskötsel, obetalda räkningar (om de mot förmodan skulle drabba dig) m.m. m.m.

Vad gäller att du är betalningsskyldig när du står som ägare tror jag inte på. Har hon ett fodervärdskontrakt som säger att hon är betalningsskyldig så drabbas inte du av eventuella skulder eller uteblivna inbetalningar.

Se till att göra en ordentlig veterinär besiktning innan ägarbeviset ändras så att du vet att hästen kan säljas/fodervärdskontraktet kan hävas vid ev. problem. Diskutera frågan med nuvarande ägare och påpeka att ev. konflikter kan vara till hennes nackdel då du kan sälja hästen vidare osv.

Vill hon inte GE bort hästen så kom då överens om en viss procentandel som hon får ut vid en ev försäljning men kom ihåg att skriva att ev. utgifter som du fått stå med under ägarskapet samt utgifter vid försäljning m.m. ska betalas först. D.e. får hon en viss procent på överstigande summa.

Dvs får du 100 000 för hästen som kostat dig sammanlagt 10 000 vid försäljning så får hon en procentandel som ni kommit överens om av de 90 000 som blir över.

Vad gäller kronofogden så tar de inte bara hästar utan även hundar m.m. Har du skulder har du i princip inte rätt att äga ngnting och inte heller rätt att spendera mer pengar än vad som är nödvändigt för att ha ngnstans att bo samt äta varje dag. En häst räknas dels som en utgift och dels som en tillgång, beslagtas garanterat och själjs av KF. Dock kan de ha överseende med detta beroende på skuldens omfattning och personens övriga möjligheter att betala. Inget konstigt med det anser jag. Man betalar sina skulder först, sedan har man roligt och spenderar pengar. Hade jag varit i den sitsen hade jag själv sålt hästen och betalat mina skulder. Då slipper KF beslagta den och jag kan själv hitta ett bra hem åt min vän.

Mvh Jate Volim

Jag tycker inte att det är så svart eller vitt, som vissa framställer det i tråden. Om man äger hästar som är lågt värderade och har en relativt liten skuld, så ser jag inga problem med att man behåller sin häst under tiden som man betalar tillbaka sin skuld. Det kan nog fungera som en morot tänker jag, för om KFM tar hästen och allting kanske man bara ger upp. Jag tror att man får göra en bedömning i det individuella fallet.
Till TS skulle jag verkligen avråda från att äga hästen, frågan är varför systern inte i första hand vänder sig till sin närmaste familj för att lösa ägarfrågan?
Kattennizze- som mer och mer tror på att införa ämnet privatekonomi i skolan så människor inte förköper sig!

Men, gud förbjude, att du nån gång under ditt liv inte råkar ut för tråkigheter vad gäller ekonomin...

Inlägget var inte riktat till mig, men jag kan inte låta bli att lämna respons ändå.

Det finns ingen risk att jag hamnar i den situationen, ekonomiskt. Jag har sett om mitt hus i tid, även om jag drabbas av sjukdom, invaliditet, arbetslöshet, skilsmässa - de orskaker jag kan komma på som hindrar mig att göra rätt för mig - har jag försäkringar som täcker upp för detta.

Tråkigheter i ekonomin är inget man bara råkar ut för, de kommer som en konsekvens av något annat.

Det är väl inte fördosfullt eller översittarfasoner att anse att man ska göra rätt för sig?
Har man skulder så ska man först och främst betala av dem. Har du råd att betala av hela skulden på en gång så är det väl lugnt. Men om du måste göra upp en avbetalningsplan med KFM på längre tid så är det vä inte mer än rätt att man säljer hästen och på så sätt kan betala av sin skuld mkt snabbare.

Jag har skulder, inte till KFM utan till min mamma, och jag ska sälja hästen så att jag kan betala tillbaka pengarna till henne.

Att ha häst är som många har påpekat, en lyx och ingen rättighet.
Man kan inte dra alla över en kam men genrellt sett så anser jag definitivt att man bör göra sig av med onödiga kostnader (hästen) för att kunna betala tillbaka pengarna.

Nu vet jag absolut inget om ditt fall men jag tror inte att man hamnar hos KFM överhuvutaget om man har en ordnad ekonomi.

Ps. Det går alltid att köpa sig en ny häst sen, när man har betalat sina skulder och fått iordning på ekonomin.
Är hästen inte mycket värd så kan man också låna ut den på foder för att kunna lägga månadskostnaden till KFM.

Tror att det är fler än en som tycker det är fel, även om inte alla uttalat det i skrift. Jag tycker inte att kombinationen hästägande och fogdeskulder går ihop, även om det är olyckliga omständigheter som lett till skulderna

Den kombinationen finns det många som har...te.x. jag själv och jag är glad att ingen kan göra något åt det vad de än tycker...:grin:

*Kl*

Det är som flera skrivit att det är fogden som spökar för hans syrras del.
Jag känner mig tveksam, men tänkte först att om jag nu skulle äga hästen, ja då kan jag ju bara sälja den om det blir några problem, och som någon sa eventuellt tjäna en hacka till och med... för det är en fin häst! eller så tar jag den själv :D
Då hade jag inte en tanke på det här med reklamation och allt vad det kan ställa till... Tack för de orden!
En försäljning kan ju dessutom vara ganska jobbig... och tänk bara vad det hade kunnat tära på vårat förhållande... asså med min sambo...

Men annars e de alltså hästägaren som har ansvar för obetalda räkningar, vet mm? Jag trodde det var den som fakturan skickas till..? Annars e det ju en klar anledning till att säga nej.. Hua... hon som redan har skulder upp över öronen... :o

Det är ju inte alla som hamnar i fogdens register pga slarv och oaktsamhet rätt o slätt, en del kan ju ha riktig otur. Ta och fundera över vilken kategori hon tillhör. Om hon tillhör de slarviga så skulle inte jag vilja stå för hästen. Har hon haft otur, men annars är ordningssam så skulle jag kunna tänka mig att ställa upp (hukar mig...)

Ansvar för foder, hovslagare etc tror jag går att skriva bort mha ett riktigt fodervärdsavtal, så slipper du nog det ansvaret, iallafall i första led. Men hör hon till de slarviga så skulle jag ändå inte skriva ett sånt avtal, det blir kanske påfrestande för ditt o sambons förhållande om det skulle strula.

Nej jag har inga skulder, men jag har häst.

Jag menar inte att någon omsorgsmässigt inte skulle ta hand om sina hästar för att de har skulder. Jag menar att man inte ska lägga pengar på sina nöjen - hästarna - och låta det ta längre tid att betala av skulderna. Det kostar alla skattebetalare att du, med flera, tar längre tid på sig att betala av skulderna.

Kronofogden får mäta ut hästar, dels har de flesta ett ekonomiskt värde och så kostar de pengar som kan gå till att betala av skulderna.

Att du, med flera, har en skuld är jättetråkigt. Någonstans så har ni ju dock satt er i den situationen och det borde ligga i även ert intresse att bli av med skulden så snabbt som möjligt. När den är borta kan ni leva och göra av med pengar precis hur ni vill utan att någon bryr sig, sålänge ni inte hamnar hos kf igen.

Någon med ditt tankesätt skulle jag inte ens bli bekant med.

Det är ingen rättighet att ha häst.

Jag förstår precis vad du menar och instämmer!
Det jag inte förstår är varför det blev en så stark reaktion på dina inlägg...:confused:

Det var olyckliga omständigheter för mej....det är odiskutabelt.

Men vad jag inte kan förstå, är att många sååå villigt kan bara sälja sin häst för att betala en skuld!
Då måste ju jag undra hur mycket hästen är värt känslomässigt?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt