Hästägare!!!

B

Båbbe

Snart blir jag (förhoppningsvis) hästägare! Har hittat en helt underbar liten läromästare som jag hoppas går igenom veterinärbesiktning och spattröntgen utan problem. I så fall kommer han snart att vara MIN alldeles egna häst! Känns helt otroligt - detta är min första alldeles egna häst ju! :banana: :banana: :banana:

Kommer ni ihåg hur ni kände er när ni skaffade häst första gången? Vad är de vanligaste missarna man gör? Var det helt självklart för er att det skulle bli just den hästen när ni köpte era hästar?

För mig var det fullständigt klart redan efter provridningen igår. Har bara känt mig så trygg på en enda häst innan och allt bara flöt på. Inga problem att rida honom eller nånting och när vi gasade rejält i galoppen tyckte jag som är så feg normalt bara det var kul! ;) Det är nervöst, spännande, superkul och smått overkligt allt på en gång just nu! Å så har jag en jättebra anledning att shoppa massor av hästprylar. :D

Sv: Hästägare!!!

Grattis!!! Klart vet bes och röntgen går fint!

Jag vet inte riktigt vad som kan bli fel...har aldrig blivit det för mig när jag köpt häst.

Kul att allt känns så bra...

Åååh vad roligt! Jag blir avis. Har ännu inte skaffat mig någon. Skjuter det på framtiden ett tag till.. Vad är det för häst mer specifikt? Stam, ålder, 4g el. 5g?

5 gångare, 14 år, e:Svalur fra Glaesibae och ue: Atli fra Sydra-Skördugili. Tävlad och tränad hittills på en betydligt högre nivå än jag befinner mig på...

Vad är de vanligaste missarna man gör?

Vis av egen erfarenhet, lyssna och lär, det finns många kunniga människor som gärna delar med sig av sina erfarenheter, men också många motstridiga åsikter. Ta sedan dina egna beslut efter eget hjärta och hjärna.

Några specifika råd är svårt och ge, det beror ju mycket på vad typ av problem man stöter på.

Lycka till med pållen :banana:

Jo det har jag redan upptäckt - att folk har olika åsikter om det mesta dvs... :angel:

Jag menade mer de vanligaste missarna vid själva köpet! Övriga problem tar vi när de kommer... :D

Tack yew...! Det är jättekul men samtidigt är jag hyfsat nervös att han inte går igenom besiktningar och röntgen. Jag VILL ju så gärna att han ska klara det liksom!

Det är en jättefin häst! Grattis! Har allt gått ok med besiktning osv?

/Malin

Båbbe skrev:
Jag menade mer de vanligaste missarna vid själva köpet! Övriga problem tar vi när de kommer... :D

Missarna består oftast i att man inte gör en ordentlig klinikbesiktning inkl spattröngten, eller att man köper hästen trots att den inte går igenom...

När jag skulle köpa en kuse till dåvarande sambon på sent 80-tal var det ovanligt att spattröntga men mkt lärorikt. Jag ville göra det då jag redan hade en spatthäst och inte ville ha den ångesten för hans eventuella smärta en gång till. 5 hästar på rad vi sett ut (ofta låååångt bort i Norge med långa resor) föll bort...

Så luttrad som jag är tar jag aldrig ut någon hästaffär i förskott :cool:

Båbbe skrev:
5 gångare, 14 år, e:Svalur fra Glaesibae och ue: Atli fra Sydra-Skördugili. Tävlad och tränad hittills på en betydligt högre nivå än jag befinner mig på...
Vad kul! Hoppas vet. besiktning och allt går bra nu.

Jodå jag vet att man inte ska ta ut något i förskott (har en kompis som bla var på väg att köpa en 6-åring för ett halvår sedan som visade sig ha spatt...). Men jag är så glad att jag har hittat en häst jag verkligen trivs med. kanske dumt att bli glad i förskott, jag lär ju bli ledsen om besiktningar och röntgen inte går bra förstås...

Nu är han noggrannt besiktad helt utan anmärkning!!!

:banana: :banana: :banana:

Kommer förmodligen hämtas på söndag, hade hoppats på torsdag själv, men det verkar som att chauffören inte kan då (har visserligen körkort + bil själv men har aldrig kört transport och har ingen dragkrok...)! På torsdag blir det shopping istället! :D

Båbbe skrev:
Nu är han noggrannt besiktad helt utan anmärkning!!!

Grattis!!!
1219.gif
1219.gif
1219.gif

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 508
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar