Hästägare!!!

Sv: Hästägare!!!

Ja men det finna andra mäken också, om det är det stället jag tror att det är.

Har du kollat nya Lofturn eller exall:en eller vad den heter? Såg den hos J&Hr på SM och den ser jättefin ut. Kort är den oxå.

Både Passiern och Prestigen har ju ändringsbar bom, vilket kan vara praktiskt. Annars är de farligt sköna att rida i, har ägt en Pestige Venus och även lånat/provat en Grand Gillbert (tror att den finns i islandsutförande också, kolla www.ingdams.com). Annars så är mina favoriter Countysadlarna, passar många hästar och har bred tunnel under. Här omkring rider många i Z-sadlar, ser sköna ut, men undrar om man inte lätt kommer i bakvikt i dem?
Hoppas du inte tar illa upp, men luskade ut vilken pålle det är. Bra köp (+ att du fick den stammen du ville ha)! Bara att åter en gång gratulera!

:) Grattis!! Så roligt allt gick som det skulle!

Ástund är jätteskön, har ägt några st o när jag behövde kortare sadel provade jag en del, Loftur/Taktur är korta. Behöver man dessutom en BRED sadel uppfyller Prestige Top Dressage alla krav. Bomvidd finns upp till 38".

Rekommenderar helst Prestige för den fina sitsen man får. Djup o bra. Normalt pris (kring 13-14 000:-) för Top Dressage. Men idag finns det ju massvis med sadlar att välja på så det är att prova sej fram.

Nej då jag tar inte illa upp för att du luskat ut det! Bara du inte skriver det här så alla anonyma som läser det här forumet också får reda på det... :crazy: :smirk:

Är själv lite inne på syntetsadlar för jag gillar att de är lätta att lyfta och sköta. :D Funderar därför på Wintec kanske - har köpt en Sigma på Hööks. Min rumpa gillar den sadeln iaf så får vi väl se vad hästens rygg tycker! ;)

Grattis!
Jag kommer väl ihåg första hästköpet. Det är väl drygt 10 år sen nu. Och jag hade längtat sen jag var 9-10..... Det var jättespännande och roligt, men också väldigt ansvarsfullt och nervöst. Plötsligt var det upp till MIG (eg oss då jag köpte hästen tillsammans med mamma) att se till att allt fungerade. Men allt gick bra förstås. Nu äger jag min 3:e häst (eller 2,5:e) och har även haft ett par foderhästar och haft inackorderingar en period. Så nu är man väl lite lugnare vad gäller det där med ansvaret och har funnit sina rutiner.

Båbbe skrev:
Nej då jag tar inte illa upp för att du luskat ut det! Bara du inte skriver det här så alla anonyma som läser det här forumet också får reda på det... :crazy: :smirk:

Är själv lite inne på syntetsadlar för jag gillar att de är lätta att lyfta och sköta. :D Funderar därför på Wintec kanske - har köpt en Sigma på Hööks. Min rumpa gillar den sadeln iaf så får vi väl se vad hästens rygg tycker! ;)

På tal om syntetsadel fick jag tips om en bra sadel, som finns på Hööks, Griffin Top Dressage. Lite dyrare än Sigma, den bredaste passar många verkligen breda hästar. Har provsuttit, känns verkligen bra.

Men, nya lädersadlar idag är nästan lika lätta som syntet. Så det är väl bekvämligheten som får styra :p

Griffin sadlarna har jag fått tips från andra om att de har ganska stel bom, vilket inte är så bra till en 5-gångare med mycket pass... Riskerar att få en styv rygg av det.

Nu har vi hämtat hem honom iaf så NU äger jag honom på riktigt. Ska bara skicka in ägarbeviset till SIF också... ;) Allt gick bra med både inlastning, transport och urlastning. Rutinerad herre som tog det hela bra mycket lugnare än den nyblivna matten... :angel: Insläppet till de andra hästarna blev lite bråkigt, men vi får hoppas det ordnar sig när de gjort upp om vem som bestämmer och att skadorna inte blir så allvarliga. :crazy: Stallet verkar jättebra och vi är någorlunda installerade. Imorgon ska det stökas lite i sadelkammaren, provas täcken, sadel och träns! Om min rygg håller (fick olämpligt nog ryggskott igår och kan nätt och jämt gå idag) blir det kanske lite ridning också! :smirk:

Säger du det?? Den har fått toppbetyg för sin fina passform och liknas med Wintec, helt i samma kvalité. Rykten ska man vara försiktig med att lyssna på!

Jag ska prova ut den och känna efter hur den fungerar. Den kändes helt utmärkt vid provsittning, mycket bättre än Sigma o de andra jag provade, även Wintec. Vi tycker ju olika, hur som helst. Pga bekvämlighet och pengar letar jag en bra syntet till ungvalacken.

Det bästa mot ont i ryggen är att rida!! Det enda som hjälper mot whiplashskadan o vanligt ont i ryggen är att rida. Tölt är undermedicin!

Lycka till nu, hoppas att du får en bra tid med din häst! Nu blev jag nyfiken för allt hysch-hysch om VEM pålle är, men det kan man ju gissa till sej om det är en "känd" som varit på annons.

Nyfiken i en strut-balderum!!

Varken Wintex eller Griffin är dåliga i bommen på något sätt. Men jag som provat både dem och sigman måste säga att sigmans sämre kvalitet är en fördel när det gäller passform. Den är så töjbar i bommen (förmodligen för att de snålat på materialet :smirk: ) att det nästan blir halvt bomlöst. Säkrare billighetsköp utan utprovning alltså.

Jo hästen tycks trivas med Sigman. Han går i alla 4 gångarterna taktrent och fint iaf och är pigg och glad! Så jag är nöjd med det sadelköpet, men tror ändå jag ska komplettera med någon sorts plattare sadel för det är lite obekvämt när man rider ut och vill kunna stå upp i backarna...

Så bra! Hehe, framvalvet på den där sadeln är inte att leka med :devil: Rena tortyr-redskapet om man har foglossning....

Visst kan det vara bra att ha en flatare sadel också. Sigman är inte 100% bra att rida pass i tycker jag, gillar inte att sitta i en liten skål då.

Men nu kan du ju leta i lugn och ro om du har en billig reservsadel som funkar tillsvidare nu och att byta med sedan :)

Silverkedjan skrev:
Så bra! Hehe, framvalvet på den där sadeln är inte att leka med :devil: Rena tortyr-redskapet om man har foglossning....

Visst kan det vara bra att ha en flatare sadel också. Sigman är inte 100% bra att rida pass i tycker jag, gillar inte att sitta i en liten skål då.

Men nu kan du ju leta i lugn och ro om du har en billig reservsadel som funkar tillsvidare nu och att byta med sedan :)

Ja det är skönt att ha något som funkar någorlunda! Men jag köpte faktiskt 17,5 tum och den är inte för lång ändå! Bossorna på 17,5 och 16,5 var exakt lika långa, men 17,5 är MYCKET bekvämare! ;)

Tja pass tror jag vi väntar med tills vi har stöttning av en instruktör - törs inte riktigt börja meckla med det själv även om pålle vet hur man gör... :crazy: ;)

Ska kolla på lite begagnade sadlar av plattare modell i helgen! ;) Sedan har jag utprovning bokad helgen därpå hos proffs (som mest har dressyrsadlar). Drömmen är att ha en bra gångartssadel och en bra dressyrsadel, en billig av vardera typen att byta av med och en bomlös sadel! (ja jag inser att jag är lite tokig som vill ha 5 sadlar till EN häst) :o :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 508
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar