Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.
Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?
Jag har aldrig sålt en häst i mitt liv så det ska verkligen mycket till innan jag skulle tvingas lösa något så. Har dock nu tre hästar varav två tvååringar så det är sannolikt långa perspektiv vi pratar om och det är stora pengar det handlar om totalt. Lite ironiskt att när jag skaffade den som skulle kunna bli min bästa häst någonsin så blir det troligtvis inte möjligt att ha råd med tävlingar och i värsta fall även konventionella träningar när han är i sina bästa år.
Det är dock inte primärt för att försöka samla tygrosetter och plaketter jag har häst, och det är inte rimligt att offra klimatet för att flänga runt på vägarna i det syftet, så om jag kommer att kunna tråckla ihop något med enstaka träningar eller träningar på något sätt hemifrån i framtiden så får det vara gott nog. Grannarna får ju njuta av att titta på en fin häst i alla fall. Lite har jag faktiskt också lekt med tanken att det kan vara bra framöver att ha en häst som skulle gå att köra och att nordsvensken skulle kunna funka till det. Samtidigt så behöver tyvärr biltrafiken gå ner rejält innan vägarna häromkring skulle lämpa sig för att ta häst och vagn till affären.
Jag har eget stall och mark så att det klarar sig för den egna förbrukningen att ta eget hö på, i alla fall ett hyggligt år. Men det är ju samma prisökningar som drabbar mig med att lägga ut gödning för att få ok värden, och att jag också behöver anlita maskinstation för att pressa balarna.
I övrigt har jag aldrig varit en storkonsument av prylar för att färgmatcha schabrak och benlindor eller samla tjogvis med täcken, utan köper redan begagnat alternativt enstaka nya och nödvändiga kvalitetssaker som håller många år. Så där finns inte mycket mer att dra in på. Foder/strö, hovslagare och grundläggande veterinär/försäkring är det som måste prioriteras, resten får avvaras om så krävs.
Och så drar jag in på annat där det går för att lägga på hästkontot, har halverat matkostnaderna genom eget odlande av grönsaker/frukt och bär, kan avstå från resor och resa i huvudsak kollektivt till jobb och annars, låg klädbudget etc.