Försäkring häst

Min enda erfarenhet av Dunstan var att de ringde upp mig efter jag kollat på en av deras webinar och försökte övertyga mig att byta trots att jag inte var intresserad. De fortsatte försöka övertyga mig ändå tills jag nämde att de har tidigare skadehistorik då avslutade de samtalet illa kvickt.
Hur de faktiskt är som försäkrings bolag vet jag ej.

Har Agria, dock enbart pga tagit över tidigare äg. försäkring inte pga att jag gillar Agria. Tvärt om jag är inte sams med Agria för fem öre men vill inte byta o riskera reservation.

Jag har min welsh försäkrad i Folksam. Bytte i fjol då det blev mycket billigare jämfört med Agria (där hon varit försäkrad sen föl), men nu har de höjt med 1000 kr så de närmar sig Agria igen.

Welshen har hittills under sina åtta år aldrig träffat veterinär annat än förebyggande, så jag funderar på att byta försäkring till bara benbrott och kolik. Försöker tänka ut ett scenario där jag väljer att behandla för vansinnigt mycket pengar, men kommer inte på nåt annat än benbrott. Bland annat pga skimmel kommer jag inte buköppna.
Ganska modesta sårskador kan dra iväg extremt i pengar. Jag vill inte hamna i en situation där jag måste ta bort min häst för att den fått ett skrapsår och att det kommer in bakterier i leden. Det är anledningen att jag har hög vetvård. Även om jag definitivt kunnat tänka mig buköppning om det skulle rädda min häst. Det är såpass bra prognos numera på det. Faktiskt kortare konvalescens än när min ena hade en spricka i knät.

Jag har min welsh försäkrad i Folksam. Bytte i fjol då det blev mycket billigare jämfört med Agria (där hon varit försäkrad sen föl), men nu har de höjt med 1000 kr så de närmar sig Agria igen.

Welshen har hittills under sina åtta år aldrig träffat veterinär annat än förebyggande, så jag funderar på att byta försäkring till bara benbrott och kolik. Försöker tänka ut ett scenario där jag väljer att behandla för vansinnigt mycket pengar, men kommer inte på nåt annat än benbrott. Bland annat pga skimmel kommer jag inte buköppna.
Jag har mina i Agria Racing och haft i många år, betalar nästan 2900kr/ år för två häst och har högsta på vetvården och högsta på självrisken. Utöver rörelse så är det samma som A1. Skulle ju önska att fler tandsjukdomar ingår men men det gör det inte inom A1 heller.

Samma här. Bytte nyss från Folksam till Dunstan på två av mina och det blev mycket billigare. Tidigare har jag upplevt att Folksam haft bra priser men nu har de skenat i väg.

Jag upplever att en del av problemet med Folksams paket var oflexibilitet.

Varför ska jag betala snordyr vetvård inkl buköppning när närmaste station som kan göra det är Uppsala... Dvs typ 850km bort.

Jag vill bara ha för "vanlig vård" och akut avlivning... Nu fick jag mer än så från Dunstan men åtminstone rejält prisbantat. Dom har varit trevliga att göra med också.

Har en vän som är veterinär och jobbar på en stor hästklinik och hon varnade för Dunstan. Hon förklarade att det är det försäkringsbolag som de har mest problem med, dvs att bolaget säger nej till flertalet behandlingar som andra bolag godkänner.

Läste att flera stycken skulle göra någon samlad anmälan mot Dunstan. Dom ersätter typ ingenting. Vet inte hur det har gått med det dock! Har varit mycket diskussioner på nätet om just det.

Varför ska jag betala snordyr vetvård inkl buköppning när närmaste station som kan göra det är Uppsala... Dvs typ 850km bort.

Jag vill bara ha för "vanlig vård" och akut avlivning... Nu fick jag mer än så från Dunstan men åtminstone rejält prisbantat. Dom har varit trevliga att göra med också.

Vanlig A1 vet. vård mao.

KL

Jag har både Agria, Sveland och 2 i Folksam. Ja jättedumt att inte samla men 2 av hästarna har varit försäkrade sen föl och Irländaren tog jag över försäkringen på, men han fick jag så ingen veterinärbesiktning eller något så han blev kvar i Folksam

Agria skaffade jag själv då jag alltid varit nöjd med dom och dom har inte sagt ett pip någonsin. Har haft hästar försäkrade där sedan 1996. Fattar inte vad alla är så missnöjda med egentligen? Jag har A1 vet, vård på den Grå och han fick ju en allvarlig skada på ett ligament på insidan i hoven och gaffelbandsgrenen på utsidan samtidigt! 100 behandlingar med först vanlig tuppkam 2ggr tror jag,, sedan Irap, laser, shockwawe och 2 MR senare och bete i sommar under nästan 1.5 år så är han iallafall haltfri nu och under igångsättning. Var 3 gradigt halt i evigheter på volt i höger varv. Trots allt detta så kom jag aldrig ens i närheten av 120.000 som jag har i vet. vård. Men då har han ju inte stått på klinik, utan bara besök.

Detta är den första hältan jag någonsin har behandlat för i över snart 30 år. Tog bort lösa benbitar på mitt fullblod i båda bakknäna när hon var 3 eller 4 år, men har haft konstiga grejer som en bakterie på levern och stått på isolering i 1 månad, stått på klinik i 3 veckor för ögonsjukdom 2 ggr med några år emellan varav den sista blev det oxå så att vi fick ta bort ögat. Allergi med svindyra prover för det var 25 år sedan.

Har ingen erfarenhet av de andra bolagen förutom en vanlig sårskada förra sommaren.

Precis så jag själv också tänker. Vill inte betala dyrt för försäkring jag ändå inte kan använda.

Är det någon som haft försäkringsärende med Dunstan? Drar mig för byte för Folksam har aldrig krånglat.
Jag har haft en besvärlig mycket vag hälta under året. Jag hade inga problem att få CT på försäkringen, och efter att vi konstaterat en korsbandsskada gjordes artroskopi och behandlingar med PRP. Dunstan har varit helt oproblematiska, jag har direktreglerat och skickat in kvitton på medicin. Pengarna har varit på kontot inom ett par dagar för medicinen.

Läste att flera stycken skulle göra någon samlad anmälan mot Dunstan. Dom ersätter typ ingenting. Vet inte hur det har gått med det dock! Har varit mycket diskussioner på nätet om just det.
Jag funderar på om de kanske är bättre för enklare försäkringar som täcker typ rena olyckor (sår, fraktur) och kolik? Men när det gäller andra typer av åkommor som hältor etc kan det löna sig att välja annat bolag? 🤔

Ganska modesta sårskador kan dra iväg extremt i pengar. Jag vill inte hamna i en situation där jag måste ta bort min häst för att den fått ett skrapsår och att det kommer in bakterier i leden. Det är anledningen att jag har hög vetvård. Även om jag definitivt kunnat tänka mig buköppning om det skulle rädda min häst. Det är såpass bra prognos numera på det. Faktiskt kortare konvalescens än när min ena hade en spricka i knät.

Ja, sårskador kan bli rätt dyra. Samtidigt har jag såklart buffert för ifall det skulle dra iväg.

Har precis haft förnyelse, så jag hinner fundera ett år till på beslutet.

Jag funderar på om de kanske är bättre för enklare försäkringar som täcker typ rena olyckor (sår, fraktur) och kolik? Men när det gäller andra typer av åkommor som hältor etc kan det löna sig att välja annat bolag? 🤔
Jag har som sagt inte haft några problem alls med en vag hälta som krävde CT för diagnos och sen artroskopi. Såklart bara ett fall men de har varit supersmidiga.

Jag har haft en besvärlig mycket vag hälta under året. Jag hade inga problem att få CT på försäkringen, och efter att vi konstaterat en korsbandsskada gjordes artroskopi och behandlingar med PRP. Dunstan har varit helt oproblematiska, jag har direktreglerat och skickat in kvitton på medicin. Pengarna har varit på kontot inom ett par dagar för medicinen.
Vad skönt att det har fungerat bra för er.

Om alla bara tänkte sig för och inte nyttjar de riskkapitalägda bolagen i första hand så lugnar sin nog prisökningen. Men många av de stora klinikerna tar hutlösa priser och många, många undersökningar vill de göra även för en enklare skada.
Så jämför priser - ta offerter vid större ingrepp - var en prismedveten konsument.
Skaffa en kompetent hemmaveterinär (fungerar i alla fall i södra halvan av Sverige).

Det är väl bara Evidensia som är, delvis, ägt av riskkapitalbolag numera dock?

Nu köpte jag en fölunge på 6 månader men Folksam tog över dolda-fel försäkringen från Agria. Ring dem! Har den varit frisk och skadefri hittills så kanske man gör samma med en vuxen häst.
Ställer en fråga här då det ändå rör försäkring:

Vågar man byta försäkringsbolag för en häst som haft samma sen den var föl? Tycker att Agria är hutlöst dyra 👀 och har alltid haft Sveland och aldrig haft några problem.

Jag håller med. Hade inte högsta veterinärvården förut, för tänkte att då tar jag bort om det blir så dyrt. men blev sen tvungen att åka akut till UDS för att spola en led och fick lägga ut typ 20.000 när försäkringen var maxad. Tänk om det varit på en storhelg 🙈

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
12
· Visningar
1 196
Senast: Hund!
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 144
Avel Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka