Men köp en då.Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men köp en då.Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Men du har ju startat tråd efter tråd om att du inte hittar den häst du vill ha till det pris du vill betala, varför då om det inte stämmer?Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Jag vill påstå att utbilda en häst så pass att den blir totalt bombsäker och i klass med en polishäst är ett större jobb än att utbilda till lätt klass dressyr och hoppning.Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Nä behöver ingen polishäst det var terränghäst som efterfrågadesJag vill påstå att utbilda en häst så pass att den blir totalt bombsäker och i klass med en polishäst är ett större jobb än att utbilda till lätt klass dressyr och hoppning.
Att skritta, trava, galoppera och hoppa är mycket mer naturligt för en häst än att inte hoppa till för något oväntat ljud eller rörelse tex. En häst är ett flyktdjur.
Efter att ha hållit på med hästar i över 30 år så blir jag mer och mer ödmjuk för att hästarna faktiskt låter oss rida på dem, bestämma över dom, att de går med på att åka transport osv. Allt detta är helt onaturligt för en häst.
Titta på hur polisen tränar sina hästar, de lägger ner massvis med jobb för att få dem trygga och ”bombsäkra”.
Den nivå av säker häst som du efterfrågar är i en annan klass än vad de flesta som håller på med hästar behöver.
Precis så ska hästar vara att rida i terrängSå vad är poängen med din tråd då? Om det går utmärkt att hitta en sån häst du vill ha för 50' så är det väl bara att du gör det istället för att över 9 sidor inlägg klaga på att de inte finns?!?
Och för att svara på din ursprungliga fråga om vad man köper för häst för att rida i "terrängen" och inte har höga krav på utbildningsnivå- man köper en kallblodstravare. De kostar noll och ingenting och många är helt fantastiska att lulla runt i skogen med utan att de får en meltdown över en gren som knäcks, eller oroar sig över hästätande talgoxar i buskaget. Förvänta dig dock inga underverk på ridbanan om inte du är beredd på att lägga ner massa tid.
Jag behöver ju storhäst. Finns som inte så mycket att välja mellan om man vill ha stor häst som är ett varmblod.Fast du vill ju/väl inte ha de "sketna ridhästar" som brukar ligga lite lägre i pris än många av de varmblodiga ridhästarna? Du vill inte ha kallblod, du säger att du inte kan rida ponny, som jag förstår det vill du inte heller ha travare trots att du tycker att de är jättebra?
Väldigt många i tråden har redan skrivit det här, men det blir ju en prioriteringsfråga. Kan du välja bort skadefri, inga kroniska åkommor, viss utbildningsnivå, att "allt" ska flyta på som lastning och så vidare, kommer du förmodligen ner i pris. Men du kan ju inte mena att du väntar dig att hitta en välutbildad storhäst av en populär ras som är frisk och som alla kan rida, för ett budgetpris? Visst förstår du att såna är super-åtråvärda?
Som sagt: jag tror du skojar med oss nu. Är det så?
Hästar över 148 cm räknas som storhäst.Jag behöver ju storhäst. Finns som inte så mycket att välja mellan om man vill ha stor häst som är ett varmblod.
Jag behöver ju storhäst. Finns som inte så mycket att välja mellan om man vill ha stor häst som är ett varmblod.
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.1. Kan du tänka dig travare? 2. Varför ska det nödvändigtvis vara ett varmblod? Det finns kallblodiga ridhästar av lite lättare modell som går toppenbra i terrängen och som absolut fixar dressyrridning på den hobbynivå jag tycker mig förstå att du är ute efter.
Jamen dåså, då har du ju svaret där! Om det är så att du kan rida en häst på tygeln i alla gångarter i balans, tror jag inte det blir så jättesvårt att hitta en trevlig travare. Vad bra att vi kom fram till det, och lycka till!Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
Vad är väldigt höga krav för nivå för dig?Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå
Finns ridtravare som kan detta.Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
Höga krav på utbildningsnivå är typ lätt A eller medelsvår. För min del räcker lätt B, hoppning intresserar inte.Vad är väldigt höga krav för nivå för dig?
Ska du köpa halvblod och det har lite bra gång och exteriör etc så blir det svårt för 50 000 även om den inte är utbildad.
Köper du en annan ras kanske det går däremot.
Nån skillnad om den startat travtävlingar? Tänkte att ju mer travade dom är ju svårare kanske dom har för galopp. I alla fall ska det väl inte vara nån som är mycket tävlad lär ju vara utsliten om den startat typ 100 gånger.Finns ridtravare som kan detta.