Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fullblod som gått löp är extremt miljötränade. Båda mina kunde ridas ut själv i skogen utan minsta problem. Även den direkt från banan.Menade om det är en trygg häst man eftersöker så e ju inte direkt ett engelskt fullblod det första man tänker på
Orutinerade ska inte köpa häst utan vänta tills de får iaf lite rutin och har någon som kan hjälpa dem.Fullblod är väl inte direkt några terränghästar för orutinerade?
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.Men herregud.. "Kunna gå på tygeln i alla gångarter". Att gå på tygeln är liksom ingen inlärd rörelse. Det gör vilken häst som helst med rätt ridning. Där handlar det om ryttaren - inte om hästen.
Jamen vad gnäller du över då? Bara att du köper vilken häst som helst då och är nöjd sen.Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Fast gå på tygeln är ju basics som t.o.m. nyligen inridna unghästar kan klara galant. Det är rätt simpelt och kvickt att lära hästar med. Förutsatt att ryttaren gör rätt också sen.Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
Men det är en fördel om hästen är van eller nån gång blivit riden på volter i balans.En duktig ryttare kan göra det med vilken häst som helst. En dålig ryttare kan spendera hur mycket pengar som helst på en häst och ändå inte klara av det.
Det är ditt jobb att rida hästen i balans, ingen häst går i balans med en obalanserad ryttare.Men det är en fördel om hästen är van eller nån gång blivit riden på volter i balans.
Vissa raser tror jag faktiskt har stigit i status och pris på ett sätt som är gynnsamt för rasen. Nån får gärna säga emot mig här, men visst har t.ex fjordhästens status höjts litegrann? Jag förstår att det fortfarande inte är en lönsam affär att föda upp fjordhäst, men min bild är att en välriden fjording kostar mer nu än för 15 år sen, även om man tar med i beräkningen att allt har blivit dyrare. Det är väl i så fall bra.
Ridskolor söker ju rent generellt den typ av häst som @aglaonema beskriver. Och de köper ofta importer - dels pga av kostnadsskäl och dels pga utbud. Och det är inga billiga hästar då heller. Utan även där sällsynt att D-ponny och uppåt är särskilt mycket under 100 000 kronors sträcket. Och då är det oftast hästar som behöver lite mer utbildning och rutin för att fungera i verksamhet
Men det är en fördel om hästen är van eller nån gång blivit riden på volter i balans.
Ja det är nog det som är problemet troligen går knappast att hitta en häst på annons ens.
Ok, så här då: Om du hittar en travare som skolats och ridits på ett bra sätt av en duktig ryttare, som visar dig t.ex. ett enkelt dressyrprogram när du åker och tittar, och som är trygg i skogen, då är du nöjd med den hästen? Det är ju inte riktigt "vilken häst som helst", men.Men det är en fördel om hästen är van eller nån gång blivit riden på volter i balans.
Det är ju inte om den kan gå på tygeln eller inte som avgör priset. Det kan som sagt alla hästar och vilken unghäst som helst göra med rätt ryttare. Det spelar liksom ingen roll om du köper en häst som går på tygeln med nuvarande ägare om du sedan inte kan rida den på tygen själv. Det är ridningen som avgör det - inte hästen.Men herregud ändå behöver hästen kosta 100 000 kronor fast det går med vilken häst som helst vilket trams.
En annan grej kan ju vara att man bestämt sig för att man vill ha en häst av en viss ras, för att den rasen gör en glad. Så var det för mig när jag skulle köpa min andra häst för inte så länge sen. Jag visste exakt vilken ras jag ville ha och hade inte tagit en välskolad travare (eller SWB för den delen!) hur billig den än hade varit. Men då måste man ju vara beredd att vänta tills rätt individ dyker upp, och då pynta upp med vad den kostar.