Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng.
När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig
Jag börjar tänka att du nog har rätt ändå, en sådan häst som du söker finns helt enkelt inte. Inte för att dina önskemål på hästen är orimligt höga (vad jag läst mig till vill du att den ska kunna gå i form i alla gångarter, och att den ska gå att rida längs med grusvägar med biltrafik) men du tycks ha en lite orealistisk bild av vad du kan förvänta dig av en häst. Hur du än gör, så är en levande häst en egen individ, som någon gång i sitt liv kommer att reagera på något. Det är helt enkelt i hästars natur.
Självklart finns det hästar som passar sådana som inte är tävlingsryttare. Men, precis som alla bra och eftertraktade hästar, kostar de pengar. Förmodligen mer pengar än vad du tycker att du vill/kan betala för en häst.
Att köpa en häst man inte känner sedan tidigare är
alltid en chansning. Även om du köper en häst du känner, är det en chansning. Absolut ingen, oavsett prisklass och oavsett hur välutbildad hästen är, kan ge några garantier om hur hästen kommer att bete sig i sitt nya hem.
Om du med "terräng" avser att rida längs med grusvägar, så är det ju i alla fall enkelt att testa på en provridning. Be ägaren köra förbi er några gånger när du skrittar längs vägen, så får du i alla fall en liten aning om hur hästen beter sig.
Vill du vara helt 100 % säker på att hästen aldrig någonsin skuttar till för något alls, så är det nog dessvärre bara en käpphäst du kan ha. Alla levande hästar kan reagera på oväntade sätt, i synnerhet med ryttare som är så pass osäkra och ängsliga som du verkar vara.
Dina största chanser att ha kul med din häst, är förmodligen att ha en rutinerad medryttare som kan underhålla hästens ridbarhet, utbildning, trygghet etc. Det är ingen garanti, men det ökar förmodligen chansen för att hästen ska vara enkel för dig.