Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng.
När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig
Här på gården föds dressyrhästar upp, främst tyskt trakehner-blod och man har tagit fram många svårklasshästar. Man har valt att avla på hästar som inte är som de mest sprättiga gångartskanonerna och valt hästar som också är stadiga mentalt.
Många av dem är supervettiga i huvudet, även unghästarna är himla sansade, villiga och trevliga. Flera av hästarna har gårdens unga, gröna barnbarn kunnat rida ut på tex.
Det FINNS vettiga, bra halvblod. Men ska du köpa en sådan häst kostar den så klart en bra slant.
Det kostar att flyga in semin, åka och hämta/få hemkört, att ha veterinär som kollar inför ev semin och ev måste spruta igång, det kostar mer foder/stallplats/lösdrift/skötsel av häst, veterinärvård, hantering, verkning, skoning, träning etc.
Bara träningen av 4-åring här under ett år kostar betydligt mer än du vill betala vid inköp.
För många andra är det dock värt att betala för att köpa häst som är uppfödd i Sverige, fått växa upp i enorma hagar i flock, tränas vettigt av yrkesverksamma, är vettiga mentalt och enkla att rida.
Sen har inte alla råd att betala några hundra tusen för en häst. Men då är det väl bara att gilla läget och acceptera att folk inte kan jobba gratis för att andra ska kunna ha kul med sin hobby, ha häst. Vi som jobbar inom häst behöver också få betalt, precis som du får på ditt jobb.