Häst som vägrar gå fram

alehajo

Trådstartare
Hej
Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem.
Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor tycker hon. Om man kommer med grimma till henne i hagen och försöker sätta på henne grimman och ta in henne så tvärvägrar hon. Hon sätter hovarna i marken och vägrar gå, det spelar ingen roll åt vilket håll man försöker. Om man fortsätter driva på henne eller har ett spö ut börjar hon stegra sig. Det är inte så att hon inte vill gå in, för om man ropar på henne så kommer hon, det är mer grimman som hon är emot.

På promenader kan hon göra likadant. Hon går en bit och det går jättebra, men sen kan hon få för sig att hon vill hem och sätter hovarna i marken och börjar stegra om man driver henne. Så fort hon fått vända och är på väg hem går det jättebra igen. Det hjälper inte med spö, godis etc... I longering gör hon likadant, bryr sig inte om spöet för hon har inte speciellt mycket respekt för det.

Till saken hör att den här hästen är väldig tjock och verkligen behöver motioneras och det finns ingen som rider henne. Jag har försökt ha henne som handhäst men det funkar inte när hon bara stannar och bestämmer sig för att gå hem...

Om det inte funkar att vara bestämd på så sätt att säga, HITÅT ska vi så hade jag väntat.
Sagt till henne bestämt att gå fram och hållit på med det tills hon gick åt det håll jag ville och då berömma varje litet steg åt rätt håll. Definitivt inte gått hem när hon ville det utan först när hon gått (minst) några steg åt rätt håll.

Varje gång man vänder hem på hennes villkor är det ju en seger för henne som förstärker det beteendet.
Är det likadant oavsett om ni har hästsällskap med?

En häst i min närhet är likadan. För oss har det fungerat att vända honom och backa honom åt det håll vi vill gå tills han tröttnar, sedan vända fram honom och fortsätta.
Visst, det var ett par extrema gånger i början när vi fick backa några 100m, men nu vet han vad som väntar och det räcker med några steg.

Vi har alltid hästsällskap med, annars kommer vi inte ens bort från stallplan...
Har prövat metoden med att backa, men hon vägrar att ta gå i rätt riktning, det spelar ingen roll om man går framåt eller backar. Hon är väldigt smart och lättlärd häst i övrigt, vi brukar leka en del tillsammans och då går hon fram, det är just det där med att gå i grimma...

Hon är också väldigt orädd, klarar allt från lastbilar till presenningar och självgående gräsklippare, så det är det att hon skyggar. Hon vill helt enkelt inte

Spö är i alla fall inte lösningen!

Var rädd om oräddheten och tryggheten, den hänger ihop med envisheten.

Backa är en variant, en annan att då beordra hallt, väldigt mycket hallt, kan bli väldigt länge men till slut vill de vara motvalls där med.
En annan sak är att det ska vara roligt att gå med, inte mutan för att gå, utan glädjen och belöningen när man går åt rätt håll.
Gå bakom med längre grimskaft går att prova med.

Var glad att det inte är en 800 kg klump som sätter sig på tvären!

Hej
Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem.
Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor tycker hon. Om man kommer med grimma till henne i hagen och försöker sätta på henne grimman och ta in henne så tvärvägrar hon. Hon sätter hovarna i marken och vägrar gå, det spelar ingen roll åt vilket håll man försöker. Om man fortsätter driva på henne eller har ett spö ut börjar hon stegra sig. Det är inte så att hon inte vill gå in, för om man ropar på henne så kommer hon, det är mer grimman som hon är emot.

På promenader kan hon göra likadant. Hon går en bit och det går jättebra, men sen kan hon få för sig att hon vill hem och sätter hovarna i marken och börjar stegra om man driver henne. Så fort hon fått vända och är på väg hem går det jättebra igen. Det hjälper inte med spö, godis etc... I longering gör hon likadant, bryr sig inte om spöet för hon har inte speciellt mycket respekt för det.

Till saken hör att den här hästen är väldig tjock och verkligen behöver motioneras och det finns ingen som rider henne. Jag har försökt ha henne som handhäst men det funkar inte när hon bara stannar och bestämmer sig för att gå hem...

Är hon likadan om du leder henne i träns?

Uteslut smärta först med hjälp av en bra ryggveterinär/kiro. Speciellt om hon blir dragen i mycket... Stackars atlaskota.

Hon kanske har en anledning till stoppen. Det kanske gör ont att gå.

Hon är kollad och fullt frisk. Men hon är dock extremt tjock just nu så kan förstå att hon ksk tycker det är jobbigt att gå därför..?

Hon stannar likadant om man leder i träns och tömköra funkar inte för hon bara stannar och börjar rygga och sparka om man ber henne gå framåt.

Hon går dock fram med ryttare om man är bestämd men hon har ovanan att stegra sig även när man rider...jag rider henne ibland men jag är ju egentligen för lång, så därför kan jag inte göra det så ofta.
Hon går fram om hon får gå lös också, det är just det är att leda henne..

Hon är kollad och fullt frisk. Men hon är dock extremt tjock just nu så kan förstå att hon ksk tycker det är jobbigt att gå därför..?

Hon stannar likadant om man leder i träns och tömköra funkar inte för hon bara stannar och börjar rygga och sparka om man ber henne gå framåt.

Hon går dock fram med ryttare om man är bestämd men hon har ovanan att stegra sig även när man rider...jag rider henne ibland men jag är ju egentligen för lång, så därför kan jag inte göra det så ofta.
Hon går fram om hon får gå lös också, det är just det är att leda henne..

"kollad" kan betyda olika saker. Har kiro könt igenom efter låsningar?

"kollad" kan betyda olika saker. Har kiro könt igenom efter låsningar?
Vi har haft veterinär som kollat henne och det är ju just bara när man leder henne, utan grimma elelr när man rider henne går hon ju utan problem och är pigg och framåt? Om hon skulle ha ont så skulle det väl märkas även vid ridning och löslongering tex?

Vi har haft veterinär som kollat henne och det är ju just bara när man leder henne, utan grimma elelr när man rider henne går hon ju utan problem och är pigg och framåt? Om hon skulle ha ont så skulle det väl märkas även vid ridning och löslongering tex?

Ja, fast det beror ju på hästens allmänna inställning till jobb och vars det gör ont.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama