Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Ingen idé!
Det måste vara självupplevt där.
Tar inte till sig ngt som andra erfarit.

Har fortfarande ej fått svar om hon tar ner luckan själv.

Du väljer att över huvud taget inte låtsas om det skäl som anges för att en bakbom är en säkerhetsåtgärd.
Inte alls. Jag ser inga faktiska argument i inläggen. Att svepande ange att det är säkrare med bom eller säga att man vill se hästrumpan bakom en bom är inga sådana argument.

Eftersom bakbommen anses nödvändig här, borde det vara lätt att visa varför.

Trailertillverkarna är inte puckade, tvärtom. Snacka om merförsäljning! :)

(inte ens för att de har vansinnigt ohanterade ouppfostrade hästar, eller är korkade själva.).
Nu är du där igen! :mad: Antingen blir du seriös och skippar skitsnacket eller så lägger jag ner diskussionen med dig.

LIA

Jag är högst seriös. Och "diskussionen" är redan skippad. Du har nog rätt Axel, det är ingen ide, eftersom LIA tydligen inte själv inte varit med om situationer där bom varig en säkerhetsattiralj i allra högsta grad.

Det är ju just det, vilken säkerhet? Jag tror att man istället invaggar folk i att har man bara skaffat alla "säkerhetsprylar", så är hästlivet säkert. Vem behöver därefter veta något om hästen som djur och individ? I stadsbornas värld räcker det med "säkerhetsprylar".

Det där var en lustig argumentation:confused: Som att säga att folk nte behöver ha säkerhetsbälte bara dom har körkort. Man ska inte invagga dumma bilförare i säkerhet, nej bort med bromsarna också så kör dom nog försiktigt:angel:

Nu är du där igen! Antingen blir du seriös och skippar skitsnacket eller så lägger jag ner diskussionen med dig.

Hoppsan!
Är det du som avgör när diskussionen är seriös? Man tycekr som du eller så vill du inte diskutera? Men så låt bli då:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Vad är ditt problem?
Och hur begåvar var det här?
"Som att säga att folk nte behöver ha säkerhetsbälte bara dom har körkort. Man ska inte invagga dumma bilförare i säkerhet, nej bort med bromsarna också så kör dom nog försiktigt"

Jag avgör när jag anser att en diskussion gått utanför det seriösas gräns. Och upprepade lögner och överdrifter hör definitivt dit.

Har du några sakskäl som gör bakbommen till en säkerhetsbom?

LIA

Ursäkta att jag lägger mig i här... Men är inte det här en ganska onödig diskussion? (inte riktat bara till dig nu) Kan man inte få välja om man tycker att man behöver en bakbom eller inte? Kanske till och med från tillfälle till annat... :angel: Vill man ha bom så har man det, vill man inte så har man det inte...

Vad är ditt problem?
Och hur begåvar var det här?
"Som att säga att folk nte behöver ha säkerhetsbälte bara dom har körkort. Man ska inte invagga dumma bilförare i säkerhet, nej bort med bromsarna också så kör dom nog försiktigt"

Jag avgör när jag anser att en diskussion gått utanför det seriösas gräns. Och upprepade lögner och överdrifter hör definitivt dit.

Har du några sakskäl som gör bakbommen till en säkerhetsbom?

LIA

Jag har nog inga sakskäl som du tycker är seriösa av vad jag läst här. :rofl: Så det lämnar jag.

Det jag bemötte var din debatteknik. :crazy: Den är alltid lite utöver det vanliga om man säger så.

Ja jag anser att min jämförelse passar ganska bra in för att bemöta din argumentation. Tycker det haltar rätt bra i det du skriver. "I stadsbornas värld" :rofl: :rofl:

Min häst va länge en "bråkstake" i lastningen och det blev värre och värre med tiden.... Det har aldrig hänt nåt mer än att han inte åkte så ofta till en början....

Har provat det mesta för att försöka lösa problemet men det löste sig inte förrän jag flyttade mellanväggen, nu åker han alltid brett och går in direkt precis som msn önskar. :)

Ofta är det äldre hästar som kan få för sig att det inte vill åka smalt, vet inte riktigt vad det kan bero på men mitt antagande är att de inte riktig kan hålla balansen smalt. Kan va lite känslig för att känna väggarna mot sig och känner sig då instängd. När de väl får rymden att bredda på bakbenen utan att nåt "tar emot" så åker de oftast mycket bättre.

Jag kan bara säga en sak, att jag fick en helt ny häst när det gäller transporteringen sen han fick börja åka brett!! :)

Du har alltså använt bommen som ett medel att lära hästen att stå stilla och vänta tills den får gå ut. Ja, bra var den tydligen till någonting. Då kan du ju ställa undan den nu. ;)

Vet inte hur kul det är, men en gång i tiden var Nikolaus Kopernikus ensam om att anse att jorden snurrade runt solen mm (i st f tvärtom) och många blev t o m avrättade för att dom senare trodde på det. Tror du att jorden snurrar runt solen?

/QUOTE]

:crazy: :crazy: :confused: :cool: :eek: :angel: Nu slår du väl rekord i alla fall i din argumentation. GE DEJ!

Jag förstår att det är över din förmåga. Men så var det inte riktat till dig heller.

Det här är inte första gången du visar prov på att ditt intresse inte är att diskutera. Tyvärr. Men det är sista gången jag bryr mig om vad du skriver.

Bye!

LIA

Men varför skulle jag ta bort den?

Vad är det för fel med att ha den där?

Jo visst det finns säker fler som du, tyvärr. Men här på buke verkar dom inte vara...

Och varför är det onödigt att komentera de första raderna. Det är ju precis samma resonomang som du har?

Det händer inte därför behöver man inte använda t.e.x säkerhetsbälte.

Du använder ett resonomang som skadar och dödar många människor. Jag hoppas verkligen att du inte kommer att få känna på varför man behöver bom.

MVH Russin8 som fortfarande använder bakbom

Jag förstår att det är över din förmåga. Men så var det inte riktat till dig heller.

Det här är inte första gången du visar prov på att ditt intresse inte är att diskutera. Tyvärr. Men det är sista gången jag bryr mig om vad du skriver.

Bye!

LIA

jag har aldrig förr kommeneterat din debatteknik förr, utan försökt diskutera SAKFRÅGAN med dej vilket är ett helt hopplöst projekt. Du förfaller till att bli oförskämd och hävdar bara att alla andra är okunniga.

Så återgien nu, du blir oförskämd och du är den enda som har kunskaper:angel: I din lilla värld allltså.

En av våra ponnier fick en period åka mer ensam till hopptävlingarna och träningarna.(hade alltid haft "kollega" tidigare) Vi ställde väggen åt sidan för att kunna göra iordning henne i transporten. Efter det ville hon helst åka brett, som om hon kommit på att det var bekvämare. Tidigare hade det inte varit problem.
Hon kunde åka två men trampade mer och försökte trycka undan mellanväggen.:crazy:
Jag tror hon tyckte det kändes bättre helt enkelt och ville helst åka så.

På den hade vi inte bommar utan kedjor f ö. Jag tycker bommar är bättre och säkrare, även om ingen av våra hästar kastat sej bakåt, så vet man aldrig. Jag vet andra som haft hästar som slängt sej bakåt så fort luckan öppnats. Med bom går det inte.

Jag har dessutom säkerhetsbälte och krockkudde i bilen även om jag (hittills:crazy: ) aldrig krockat:angel:

Senast ändrad av en moderator:

OK då.
"Du kanske inte använder hjälm? (ramlar aldrig av)
Du använder inte bilbälte! (krockar inte)
Du tittar inte ordentligt när du går över gatan (blir inte påkörd)"

Alla tre frågorna (påståendena?) gäller sådant där risker och konsekvenser är uppenbara och därmed också behovet av åtgärder. Retoriska m a o.
Nej, resonemanget har ingen likhet med det jag för när det gäller bakbom. Ingen har ännu visat "nödvändigheten" av bakbom eller vari säkerheten består.

Säger inte att det är fel att ha bommen, men förstår inte vitsen.
Ha du kvar din bom- du såg inte den leende gubben??? Kanske dags att sluta använda gubbarna om inte budskapet går fram?

Om nu frånvaron av bom skulle skada och döda många människor (enligt dig), kan du då förklara för mig på vad sätt?

LIA

Vad säkerheten med bakbom är? Du måste ju skämta när du påstår att du inte ser säkerheten med bakbom?
Så dum kan ju ingen vara:confused:

Sen är har du visst problem med läsförståelsen. Jag skrev inte att bakbommen dödade männsiskor utan ditt resonomang...
"Det händer inte mig", kallas förnekelse...

MVH Russin8

Har du aldrig sett en häst trycka ner bakluckan på transporten när man ska lasta ur den? Står du bakom luckan när du lastar ut? Nu har jag inte läst hela tråden. Du kanske redan svarat på den frågan.

Jag förutsatte att du menade mitt resonemang om bakbom. Vilket resonemang menar du annars???

Nej, jag skämtar inte. Väntar på seriöst svar.

LIA

Så du tycker alltså att det inte är bra ur säkerhetssynpunkt med bom bakom hästen i transporten?

Jag förstår inte vari säkerheten ligger.
Kan du förklara eftersom jag inte förstår?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
562
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka