Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten
För det första, så har du inte visat något argument för varför något blir säkrare med bom. För likaväl som lämmen "måste" öppnas, så "måste" bommen i nästa steg tas bort. Eller? Du tror inte att "hästen kommer utfarandes" då?
För det andra, så ändras scenarierna från skrämd häst i vanlig situation till påkörning med både skadad transport och svår krockskada på bilen och med mig så svårt skadad att jag inte kan kommunicera med min häst. Ändå finns ingen förklaring till varför en bom är
nödvändig!
För det tredje, så blandar du ihop begreppen. Att mina hästar har "hyfs och vett" hindrar inte mig från att ha åsikter om bakbommens nödvändighet eller onödighet. Det borde även du förstå att tillåta. Det är heller inte du som bestämmer när åsikter är "punkt slut".
För det fjärde, så finns det ingen anledning för dig att angripa mig som person. Den "debattekniken" tas till alltför ofta här, när man saknar argument för sin egen uppfattning. Det vore avsevärt trevligare om vi kunde diskutera sakfrågorna istället!
Den här tråden har bara övertygat mig ännu mer i min syn på bakbommen (s k säkerhetsbom). Den är onödig, ger en slags falsk säkerhetskänsla och stoppar bara mer pengar i smarta tillbehörshandlares fickor. I bästa fall. I värsta fall minskar den hästfolks insikt ännu mer i vikten av rätt hanterad, tränad och uppfostrad häst, liksom "säkerhetsprylar" ofta gör. Om inte annat, så kanske några blir lite mer kritiska och försiktiga nu.
LIA