Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Mina häster står också lungt i transporten och skulle väl egentligen inte heller behöva någon bakbom - MEN om något skulle hända, om vi t.ex. blir påkörda, och hästarna är rädda (för de tryggaste hästar kan bli rädda om en bil kör in i transporten Lia) och jag själv är skadad och inte kan lugna och lasta ut dem, då är en bom absolut nödvändig.

Precis:bow: Det har hänt att bilar har kört rakt in i hästsläp. Den skillnad som bommen gör på var bakbenen står kan vara skillnad på liv o död.
Om hästen klarar sig från att bli skadad, så kan den ändå bli rejält skärrad. Tror heller inte att hästägaren är särskilt opåverkad av ngt dylikt.
Tänk om man måste lasta om dem på Essingeleden.

Jag har blivit påkörd så att jag var tvungen att byta släp i mörkret.

nu har jag oxå extremt välhanterade hästar, men olyckor kan alltid hända.

Håller med Snuffsan, axel och Forest Autumn :bow: . Det är STORA FLYKTDJUR vi håller på med. Därmed är jag också den första att skriva under på att vi måste lägga tid på att få dem lydiga så att vi kan hantera dem i "farliga" situationer.
Tyvärr vet alla som har sett en häst med rejäl panik vilken skada det kan ställa till med. Jag tycker det verkar som att en del trådsvarare visar stort mått på naivitet eller vad det kan vara då de tror att det bara är att ställa sig inne i transporten med hästen eller att hästen inte kan slänga sig ut genom en stängd baklucka.
Hoppas det inte gör allt för ont om verkligheten skulle komma ikapp en dag, och var rädda om varandra och era hästar. :love:

MEN om något skulle hända, om vi t.ex. blir påkörda, och hästarna är rädda (för de tryggaste hästar kan bli rädda om en bil kör in i transporten Lia) och jag själv är skadad och inte kan lugna och lasta ut dem, då är en bom absolut nödvändig.
:confused: Kan du förklara det där?
På vad sätt är en bakbom nödvändig i den situationen?

Jag försöker tänka mig scenariot där vi blir påkörda och smällen så kraftigt att jag blir så svårt skadad att jag inte kan kommunicera med min häst, samtidigt som den påkörande bilen hamnar i transporten och skrämmer hästen så den blir skräckslagen och ohanterbar i den mosade transporten ...
På vad sätt skulle en bom fixa det???

LIA

Det är inte lydiga det i första hand handlar om (i mina inlägg).

LIA

Om något händer och hästarna är skärrade så måste de kunna öppna lemmen/dörrarna utan att få hästarna över sig. Blir vi t.ex. påkörda mellan bil och transport (vilket lär vara vanligt om man blir påkörd från sidan) så vill hästarna bakåt. Utan bom trycker de rakt på lemmen och det blir farligt både för hästar och människor.
Har bilen/transporten blivit påkörd och transporten krängt efter smällen så är hästarna knappast så lugna som de brukar vara.

Jag har som sagt också hästar som aldrig ens rör ett öra när de står i transporten, men det finns omständigheter vi inte kan rå över, och det är värt besväret att alltid ha en baklem om olyckan skulle vara framme.

Tillägg: När det gäller allt skrivande om panikslagna hästar på forumet så håller jag i allmänhet med LIA. På Buke kan man läsa om hästar som tydligen får panikatacker av att stå uppbundna i stallgången t.ex. Sånt har jag aldrig under alla mina år med hästar sett i verkligheten. Så i mina ögon är sådana saker hanteringsproblem och trots, inte panik.

Men vad gäller bakbom i transport så är det en säkerhetspryl. Vi kan inte alltid förutse vad som kan hända när vi kör. Mina hästar hoppar in i transporten på kommando och står kvar där även om vi inte stänger och binder upp dem. Men som sagt, olyckor rår i inte över.

Om man, i ditt scenario, öppnar lämmen och hästen hänger på bommen- sen då? Vad gör det för skillnad? :confused:
Om man vill in till hästen innan man öppnar lämmen, finns ju sidodörren. Om skåpet fortfarande finns kvar.

Jag ser tvärtom bommen som ett potentiellt problem och försvårande av hanterandet efter en olycka.

Vid den enda olycka (mindre) jag sett, så var hästen uppskruvad tills lämman fälldes (ingen bom/kedja) och den fick komma ut. Då lugnade den sig på sekunder.

Antingen är hästen lugn, eller lugnar sig strax, efter en olycka (vilket verkar vara det vanliga enligt dom artiklar man läser) och då finns ju inte problemet. Eller så är hästen rädd, opåverkbar och svårkontrollerad och då kan vad som helst hända sedan man lagt ner lämmen men hindrar hästen med bommen. Då väntar jag hellre med att fälla ner lämmen och hoppas vet skyndar sig på med en lugnande spruta. :o Nävisst, jag är ju svårt skadad... ännu troligare (och vettigare) att man väntar med lämmen, tror du inte?

LIA

Om man, i ditt scenario, öppnar lämmen och hästen hänger på bommen- sen då? Vad gör det för skillnad?

Skillnaden är att de som ska plocka ut hästen ur transporten inte blir mosade av lemmen. Ganska viktigt tycker jag.

Varför är bommen nödvändig för det? :confused:

Förstår fortfarande inte.

LIA

Att hästen skulle vara lugn efter en rejäl olycka där släpet har vält, är inte troligt. Chockad möjligtvis.

Har sett flera släp som vält.
Bl. a ett med sto o föl som blev påkört i hjulhuset(som mitt).
Då kan släpet ha vält o ligga på skötardörrsidan o då kan det vara bra att kunna öppna luckan bak.

Det är även en anledning till att ha SKYDD PÅ.
Bara för att man inte har ngn erfarenhet av olyckor är det ingen anledning till att köra utan.

Men var är skillnaden mot vanlig "öppna transport"?
Ingen är väl så dum att man står bakom lämmen, fr a inte i en situation med en "bråkig" häst därinne?

LIA

Nej, inte du och jag som vet vad som kan hända. Men det är kanske någon icke hästtransportvan som ska öppna på olycksplatsen.

Även om jag inte ställer mig bakom känns det bättre att en okänd häst bromsas av bom om jag ska ta ut den. Jag vill se var rumpan är på den okända hästen. Jag vet ju inte om det är en häst som står stilla eller en som kastar sig ut när jag ska öppna. Av trådarna på Buke är det statistiskt sätt oftast en häst som kastar sig. Är det inte det så är det ju bara att haka av bommen.

Men var är skillnaden mot vanlig "öppna transport"?
Ingen är väl så dum att man står bakom lämmen, fr a inte i en situation med en "bråkig" häst därinne?

LIA

Men snälla Lia helt allvarligt. Oavsett om du tycker att det är fullständigt onödigt för dina hästar har hyfs, vett osv, så är det ett faktum för den som någonsin lastat ut en häst med mindre hyfs, vett osv, att utan baklem riskerar man att skada både sig själv och hästen, och det gäller även om man inte står BAKOM lämmen som en annan id-t, utan om man i processen står på SIDAN och fäller och hästen trycker på. Man dras då med alternativ tappar lämmen samtidigt som hästen kommer utfarandes och kan skada sig i rygg, armar osv. behöver jag fortsätta utvärdera? Jag förstår att du blir trött på Buke ibland och vissa frågeställningar/svar osv, men som Snuffsan säger - rent allmänt för kreti och pleti så är det en GOD ide att ha en bakbom på trailern punkt slut. Kan du inte försöka se det lite utöver din egen expertis, hästvana, väluppfostrade hästar osv?

mvh/m

För det första, så har du inte visat något argument för varför något blir säkrare med bom. För likaväl som lämmen "måste" öppnas, så "måste" bommen i nästa steg tas bort. Eller? Du tror inte att "hästen kommer utfarandes" då?

För det andra, så ändras scenarierna från skrämd häst i vanlig situation till påkörning med både skadad transport och svår krockskada på bilen och med mig så svårt skadad att jag inte kan kommunicera med min häst. Ändå finns ingen förklaring till varför en bom är nödvändig!

För det tredje, så blandar du ihop begreppen. Att mina hästar har "hyfs och vett" hindrar inte mig från att ha åsikter om bakbommens nödvändighet eller onödighet. Det borde även du förstå att tillåta. Det är heller inte du som bestämmer när åsikter är "punkt slut".

För det fjärde, så finns det ingen anledning för dig att angripa mig som person. Den "debattekniken" tas till alltför ofta här, när man saknar argument för sin egen uppfattning. Det vore avsevärt trevligare om vi kunde diskutera sakfrågorna istället!

Den här tråden har bara övertygat mig ännu mer i min syn på bakbommen (s k säkerhetsbom). Den är onödig, ger en slags falsk säkerhetskänsla och stoppar bara mer pengar i smarta tillbehörshandlares fickor. I bästa fall. I värsta fall minskar den hästfolks insikt ännu mer i vikten av rätt hanterad, tränad och uppfostrad häst, liksom "säkerhetsprylar" ofta gör. Om inte annat, så kanske några blir lite mer kritiska och försiktiga nu. :)

LIA

Det är elementärt att man inte står bakom/under en lucka som ska öppnas. Oavsett last.
När du tar bort bommen, vad bromsar den okända hästen då? Vet du mer om den okända hästen för att där finns en bom??

Av trådarna på Buke är det statistiskt sätt oftast en häst som kastar sig. Är det inte det så är det ju bara att haka av bommen.
Vilken statistik? Förstår inte hur du menar. Om du menar att man oftast skriver om detta, så är det väl inte så konstigt. Dom flesta trådar tar ju upp problem, och inte många startar trådar om hur duktiga dom och deras hästar är i det här fallet. Hälsan tiger still!

LIA

Vet du mer om den okända hästen för att där finns en bom??

En gång till, sen orkar jag inte mer:
Även om jag inte ställer mig bakom känns det bättre att en okänd häst bromsas av bom om jag ska ta ut den. Jag vill se var rumpan är på den okända hästen. Jag vet ju inte om det är en häst som står stilla eller en som kastar sig ut när jag ska öppna.

Vill du ändå inte förstå skillnaden med att släppa ut en häst med eller utan bom så får du fortsätta leva i okunnighet.

Jag säger som Snuffsan och Lia - det är inga person angrepp från min sida, det är dock en kommentar till din attityd som du emellanåt visar i fråga om andras kunskap, vett och hästuppfostrans förmåga. Din fråga vad det är för skillnad att öppna lämmen utan en bom, med en häst som kastar sig, och en bom efter att lemmen är nedfäld, är näst intill obegriplig för mig, då skillnaden för mig är helt uppenbar.

du ger dig ALDRIG i trådar där du diskuterar, kan du någongång se att allt inte bara är svart eller vitt och att det kan finnas insikter andra gjort som du kanske ej behövt göra, pga att du inte varit i samma situation osv?

Senast ändrad:

En plyfaskiva som bakluckan oftast består av, kan hästen göra till brasved. Men en bom är ett rejält skydd till att den inte kan ta sig ut.

Sen finns det hästar som kommer farandes innan man ens har börjat att sänka luckan. Ta bort en bom från sidan, kan göras utan att man gör illa sig.
Sen till de som inte använder mellanvägg alls. Kan förmoda att det är äldre släp som inte är lika breda som de moderna.

Man måste för övriga trafikanter o även för hästens välfärd- lastsäkra den i den mån som det går, Dvs sitta fast fram, bom bakom o framför o inte ha hela trailern som vingelutrymme.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
564
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar