Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

För att om hästen får för sig att kasta sig ur transporten när jag fäller ner bakluckan så tar det stopp vid bommen. Nu menar jag inte att det är ok att hästen gör det men sånt händer.
Förstår du vad jag menar?

Jag förstår vad du menar.
Jag har skrivit om detta både här och tidigare, så det känns lite tjatigt att göra det igen.

1 Det är elementärt att inte stå bakom/under något man öppnar.
2 Hästar ska stå kvar tills man ber dom att gå ut.
3 Det är inte ovanligt att hästar slänger sig ut. Dessa hästar och dess ägare har oftast andra brister i hanteringen (min erfarenhet). Brister som inte kan gömmas bakom prylar, varför dom alltid innebär fara och problem för sig själva och omgivningen.
4 Jag är kategoriskt emot prylar i st f kunskap (människan), uppfostran, träning och rätt (säker) hantering.

Och ja, prylar som säljs under beteckningen "säkerhets" men inte svarar upp mot det, kan snarare minska säkerheten vid hästhantering än tvärtom.

Nu har jag förklarat min grundsyn och lämnar denna del. OT! Men jag är fortfarande intresserad av att få veta vari säkerheten med bakbom ligger. :)

LIA

Säkerheten ligger i att hästen inte kan slänga sig ur transporten när man fäller ner luckan. Vad är det som du inte förstår i det? Att det är olydnad är en annnan sak.
Vad är det som är ok att kalas "säkerhetsattiraljer" för dig?

Senast ändrad:

Nej, det är inte en annan sak.
Och när du öppnar bommen bakom din "olydiga" (egentligen fel ord i sammanhanget) häst, vad händer då? Krasch - brak?

LIA

Ridhjälm, bilbälte, skyddsglasögon vid svetsning, hel mundering vid skogsarbete, knivar i stallet, kastskydd på motorsåg, snöstakar, baljor framför avfarter, dödmansgrepp på fordon osv, osv. En del grejer har även andra funktioner, men du förstår nog tanken.

LIA

Nej, det är inte en annan sak.
Och när du öppnar bommen bakom din "olydiga" (egentligen fel ord i sammanhanget) häst, vad händer då? Krasch - brak?

LIA

Vilka fördomar!
Vem har sagt att det är "DIN" eller "MIN" olydiga häst? Du förutsätter ju att det är folk som inte uppfostrat sina hästar eller kan hästhantering.

Har otalig erfarenhet av faktum att alla hästar som sagt dessvärre inte är uppfostrade av experter eller uppför sig exemplariskt av en mångfald olika orsaker. När jag lastar ur eller hjälper ngn annan med ngn annans häst så är jag ärligt talat inte intresserad av att uppfostra den - eller vad anledningen är att den vill kasta sig ut. Jag vill lasta ur den säkert för mig själv och hästen punkt slut. Har otaliga gånger lastat ur hästar som EJ varit mina egna, som vill kasta sig bakåt, och då är bakbommen som sagt en billig försäkring.

svar på din andra fråga: vad händer när man öppnar bakbommen: svar - inget - hästen backar ur lugnt. för den har accepterat att det fanns en bakbom och väntar tills man öppnat och säger Backa. Det är en ganska naturlig reaktion för ett djur som snabbt lär sig orsak och verkan dvs trycka på/vräka sig bakåt utan bom - = lämmen öppnas snabbt och jag kommer ut när jag tryckte = ökat tryck nästa gång. Alternativt: trycka - inget hände, vänta, får gå ut på kommando, inte på eget bevåg.

Ridhjälm, bilbälte, skyddsglasögon vid svetsning, hel mundering vid skogsarbete, knivar i stallet, kastskydd på motorsåg, snöstakar, baljor framför avfarter, dödmansgrepp på fordon osv, osv. En del grejer har även andra funktioner, men du förstår nog tanken.

LIA

Varför bilbälte? Kan du inte köra ordentligt?

vad är problemet med att en häst inte ska kunna kasta sej bakåt oavsett hur väluppfostrad den är:confused:

Jag har kört utan bom eftersom det inte fanns då. Hästarna var lydiga och stod kvar tills de fick gå. Ej bundna, utan man tog först loss dem. OM det funnits bom på den tiden hade det ändå varit att föredra.

1. Därför att du kan få en ny häst som du inte kan vara säker på.

2. Därför att om du kör ensam kan du inte öppna luckan på båda sidor utan att gå UNDER luckan och även om du går runt bilen istället:smirk: så hinner hästen under den tiden kasta bakåt och demolera den då halvöppna luckan.

3. Därför att hästar är levande varelser och du kan aldrig vara 100 procent säker på nånting.

Fattar du nu då?

Nu gör du mig förvirrad. Din hästhantering var väl inte på tapeten?
Det jag skrev till Hofi var resonemangsmässigt och inte personligt menat. Tror hon förstår det.

LIA

Ja LIA jag förstår att det inte är din eller min figurativa bokstavliga häst vi pratar om. Men du förutsätter i ditt resonemang att det är "någons" - låt oss säga "lastarens" egna häst, och att bakbom därmed är onödigt för i din värld handlar det om att man uppfostrar sin häst.

Vad kan det finnas för orsaker till att en häst plötsligt inte vill åka "smalt" i transporten när den tidigare gjort det utan problem?

(Undanta vårdslös körning).

Ni som varit med om detta, var det en fungerande lösning att låta hästen stå brett efter det eller har någon varit med om att problemet kvarstår trots att hästen får stå brett?

För oss har det fungerat att ha mellanväggen helt åt sidan. Min transportsäkra häst blev helt plöstligt bredåkare utan någon som helst orsak. Min teori är att på något sätt upplevt att han inte kunnat hålla balansen trots god körning och då slår det slint. Har varit med om hästar som på äldre dagar plötsligt blivit bredåkare, där tror jag balanssinnet försämrats.

2. Därför att om du kör ensam kan du inte öppna luckan på båda sidor utan att gå UNDER luckan och även om du går runt bilen istället så hinner hästen under den tiden kasta bakåt och demolera den då halvöppna luckan.
Hmm.
Har kört mer än 3 mil till en träning med luckan stängd på bara ena sidan:angel: :eek:

En annan gång så trodde jag att ngn hade knyckt mina skydd:confused: :confused:
Insåg att jag hade varit så stressad att jag hade glömt att sätta på dem hemma. Hade dock strykkappor runt om , men 4 BRODD:eek:

körde VARLIGT hem i fre. em- rusningen.

Jag förstår inte vari säkerheten ligger.
Kan du förklara eftersom jag inte förstår?

LIA

Men det är ju så tröttsamt när folk gör sig dummare än vad (förhoppningsvis) är?

Till och med du måste ju förstå varför man vill ha bom. Och om du inte gör det så kommer vi inte längre i den här diskusionen.

MVH Russin8

Då är jag väl en dum :devil: som inget begriper. Så måste det ju vara, eftersom varken du eller någon annan har kommit med någon förklaring som jag kan förstå.

Obs att det inte gäller varför "man" vill ha bom. Det gäller nödvändigheten av bakbom och vari säkerheten skulle bestå.

Men jag förstår att du blir trött på dumhuvuden som jag.

LIA

Då är jag väl en dum :devil: som inget begriper. Så måste det ju vara, eftersom varken du eller någon annan har kommit med någon förklaring som jag kan förstå.

Obs att det inte gäller varför "man" vill ha bom. Det gäller nödvändigheten av bakbom och vari säkerheten skulle bestå.

Men jag förstår att du blir trött på dumhuvuden som jag.

LIA

Det är ju hur många som helst som har förklarat det för dig. Du vill bara inte förstå och då är det ingen ide att försöka...

MVH Russin8

Eller är det på det viset att ni inte har en logisk förklaring?
Det är f ö inte speciellt många som försökt förklara. Redan det skickar en signal.
Har du ens funderat över möjligheten att jag har rätt? Men du vill väl inte ens försöka förstå ... :o

Klart jag vill förstå. Det är därför jag tjatar. För finns det en säkerhetsfaktor i bakbommen vill kanske även jag skaffa en. Trots att jag är dum som ett spån.

Fler ex ...
Säkerhet= däck med flera lager än vanligt.
Nödvändighet= vajern till transportens drag.

LIA

Hej hopp!

Har följt den här tråden, som för övrigt för länge sen tog en annan vändning... Stackars trådskapare...
Om du vill ha en logisk förklaring till varför bakbommen finns där, så kan jag berätta att jag tog mig friheten att ringa en bekant som arbetar på en av fabrikerna till en av de största hästtransporttillvekarna i landet (VILKET MÄRKE KAN DE VA DÅ?:angel: ) för att fråga.
Bakbommarna fungerar som extra stabilitet till "störtbågen" som går runt släpen i händelse av att "lasten" rör sig eller att man krockar eller framför allt välter. Sen anser den tillverkaren att en häst som åker utan den utrustning som finns på transporterna för hästens säkerhet (som tex. bakbommarna) borde räknas som "ej säkrad last", vilket är en allvarlig trafikförseelse.
Hoppas du är nöjd med svaret!

Tack, äntligen något att bita i.

Så kommer naturligtvis motfrågorna. ;)
Störtbågen som du nämner är ju närmast ett skämt, om vi ser den som stabiliserande faktor. Den hjälper till att styva upp plastskåpet baktill- upptill, men så mycket mer är det väl inte fråga om? Om du menar bågen som går över baköppningen alltså?

Vad som däremot stabiliserar är ju lämmen! Den styvar upp hela bakpartiet, och därmed ser jag inte hur bakbommen skulle kunna tillföra något.

Vid riktiga krascher så verkar allt runtomkring hästen närmast vara av ondo och försvårar arbetet med att få fram den.

den utrustning som finns på transporterna för hästens säkerhet
OM mitt resonemang ovan stämmer, så tillför inte bakbommen någon extra säkerhet, och därmed faller det resonemanget.
Det är inte alltför många år sedan, som ett band/tunn kedja var vad som fanns för att hålla mellanväggen på plats. Det var OK då. Tills transportföretagen började utveckla merförsäljningen. ;)

Det här med "ej säkrad last" är ett intressant kapitel för sig. Hur säkrar man en last som består av en levande häst? På kurser får man lära sig att surra lasten, men levande större djur då?
"Tankarna far"! :)

Hoppas du vill diskutera vidare om det här.

LIA

Kunde du inte ha skrivit det för en sådär 30 inlägg sen:crazy: :rofl:

Tack!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
562
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar