Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Kan berätta att jag en gång fick en Bukeanvändarse häst mer eller mindre över mig då vi lastade av. Jag stog inte rakt bakom transporten men jag lovar, det känns ändå i axlar och arm som fick en rejäl smäll. Hästen hade lyft av och bockat bommen under resan.

Var det ett Williamssläp?
Deras bommar är inte gjorda av stål.

Nej, jag förstår inte skillnaden. Tyvärr verkar ingen kunna förklara den heller.

Men märkligt är det att vi inte behövt bakbommen tidigare, om den är så nödvändig nu.

LIA

Varför ska jag ge mig om jag har rätt? :confused:

I just det här fallet har ingen visat nödvändigheten av bakbom, varken för det dagliga livet eller i samband med trafikolyckor. Bevisa gärna för mig varför den är nödvändig, så ska jag också skaffa en.

LIA

Varför ska jag ge mig om jag har rätt? :confused:

I just det här fallet har ingen visat nödvändigheten av bakbom, varken för det dagliga livet eller i samband med trafikolyckor. Bevisa gärna för mig varför den är nödvändig, så ska jag också skaffa en.

LIA

du har fått "nödvändigheten" förklarad för dig upprepade gånger i tråden. att du själv anser dig veta bättre är ju en orelaterad sak. till skillnad från dig så försöker jag inte tvinga dig att skaffa en, du får ha din egen åsikt men det skulle vara nyttigt för dig själv om du för en sekund eller två kanske tog in möjligheten att det kan finnas fler sanningar än din egen.

Om du kan släppa "mig" och istället förklara på vad sätt det är nödvändigt med bakbom?
Inte allmänt "det är säkrare" utan specifikt där det inte räcker med rätt hästeri och allmänt sunt förnuft.

LIA

Det har jag redan gjort.
jag tar det igen.
en häst som kastar sig bakåt utan bakbom, trycker på lämmen med risk att människan tappar den/kommer i kläm/får skador plus att hästen skadar sig själv då lämmen faller och den samtidigt kastar sig ut. För varje gång som hästen kastar sig och lämmen åker ner som belöning, ökar hästens impuls att kasta sig.

en häst med bakbom som kastar sig kommer ingenstans innan lämmen redan är nere. med hästar som är benägna att kasta sig så underlättar dessutom att det finns en bom, därför att i och med att de inte kommer ut omedelbart som lämmen öppnas, så minskar associationen med lämmen ner = kasta sig ut.

jag har svårt att släppa "dig" därför att du anser att du kan lära alla sunt förnuft eller samma nivå av säkerhets koll du själv har och att djur bara de är tränade rätt alltid uppför sig som förväntat. det stämmer inte, och därav är det bra med ett generellt säkerhetstänk som bakbom inger - som generell transportsäkerhets funktion.

Jag blir inte riktigt klok.
Lastar du hästarna själv?
Kan du ta upp/ ner luckan själv?
Sitter hästen fast när du tar ner luckan?

"... utan specifikt där det inte räcker med rätt hästeri och allmänt sunt förnuft."
Du missade tydligen det här, eftersom dina argument förutsätter avsaknaden av det.

Släpp mig, för jag som person är ointressant i sammanhanget. Jag har f ö aldrig sökt lära någon här sunt förnuft eller säkerhets koll. Det är upp till var och en att göra i andra sammanhang än på Buke.

... och att djur bara de är tränade rätt alltid uppför sig som förväntat. det stämmer inte,
Vi ser tydligen helt olika på vad man kan åstadkomma i sitt arbete med hästar.

... och därav är det bra med ett generellt säkerhetstänk som bakbom inger - som generell transportsäkerhets funktion.
Det är ju just det, vilken säkerhet? Jag tror att man istället invaggar folk i att har man bara skaffat alla "säkerhetsprylar", så är hästlivet säkert. Vem behöver därefter veta något om hästen som djur och individ? I stadsbornas värld räcker det med "säkerhetsprylar".

Avslutningsvis försöker jag inte att tvinga på dig någon åsikt, däremot har jag min fulla rätt att diskutera och ifrågasätta det du bygger dina åsikter på. Märkligt att det ska vara så svårt att skilja på person och sak.

LIA

föreslår du på fullt allvar att alla som har häst innehar sunt förnuft och hästkänsla och kan uppfostra sina hästar prickfritt? Det du säger är ju att alla standardiserade säkerhetsföreskrifter runt lastning av häst, transporters uppbyggnad utrustningsmässigt osv, är förkastligt och helt onödigt.

i övrigt så släpper jag denna diskussion då du inte verkar motaglig att överhuvud taget lyssna på vad som skrivs. vilken säkerhet? den som just förklarats för dig sida upp och sida neroch senast i detalj i inlägg 68.

Även om jag inte ställer mig bakom känns det bättre att en okänd häst bromsas av bom om jag ska ta ut den. Jag vill se var rumpan är på den okända hästen. Jag vet ju inte om det är en häst som står stilla eller en som kastar sig ut när jag ska öppna.

Det är väl för guds skull inte så svårt att förstå? När jag hakar av spännena på lemmen så den kan fällas vill jag vara 100 % säker på att det inte står en häst och trycker rumpan mot lemmen så den kommer ner i 190. Om det finns en bom vet jag att detta inte händer.

I stadsbornas värld räcker det med "säkerhetsprylar".

Vi behöver inget bilbälte eller airbag förrän det händer ngt.
Jag har aldrig krockat. skulle det vara mitt argument för att strunta i det?
Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli påkörd av ett annat mötande hästekipage. Hade bara tur att det inte välte.
Hade jag haft hästen på hö. sida hade det nog gjort så- säkerhetstänk!!!
Ingen flytväst-jag kan simma.:idea:
Inga isdubbar- jag går alltid på säker is.:banana:
Säkerhetstänkande är inget för dig.

Hur gör du för att inte ramla av hästen? eller gör du aldrig det? rider du alls?

Varför ska man inte använda bakbom?

Du kanske inte använder hjälm? (ramlar aldrig av)
Du använder inte bilbälte! (krockar inte)
Du tittar inte ordentligt när du går över gatan (blir inte påkörd)

Har en häst som kastade sig ut ur släpet, satte dit en bom, nu står han lugnt och still och väntar tills jag fällt ner lemmen och tagit bort bommen... Vad är det som jag gjort fel i den situationen. Jo men visst jag skulle nog hellre låta honom kasta sig tills jag kunde lära honom att stå still... Han står still nu, hmmm då har jag ju faktiskt lärt honom det....

Det är lite kul att du i varenda diskution som kommer upp på buke om bomm hela tiden är ensam om din åsikt... Säger inte det dig något??

MVH Russin8 som har hel bom bak i släpet och skämms inte för det:)

Det ÄR svårt att diskutera om man inte lyssnar på varandra. Kanske lika mycket mitt fel, men jag åtminstone försöker undvika överdrifter och rena förvrängningar som detta:

föreslår du på fullt allvar att alla som har häst innehar sunt förnuft och hästkänsla och kan uppfostra sina hästar prickfritt? Det du säger är ju att alla standardiserade säkerhetsföreskrifter runt lastning av häst, transporters uppbyggnad utrustningsmässigt osv, är förkastligt och helt onödigt.

Det var inte mycket som stämmer med verkligheten där inte. :smirk:

LIA

Jag tänker inte tjafsa vidare med dig. du har mer än flertalet gånger fått förtydligande och förklaringar runt hur jag och flera andra menar och fortsätter hävda att uppfostrar man sin häst rätt, har sk "allmänt sunt förnuft" osv (dina egna ord) så behövs ingen bakbom osv. Om du väljer att haka upp dig på annat istället inklusive hur jag uttrycker mig kan jag bara beklaga.

När jag hakar av spännena på lemmen så den kan fällas vill jag vara 100 % säker på att det inte står en häst och trycker rumpan mot lemmen så den kommer ner i 190. Om det finns en bom vet jag att detta inte händer.
Om man ska vara petig, så vet du ju inte det. Se vad du själv skrev!

"Jag stog inte rakt bakom transporten men jag lovar, det känns ändå i axlar och arm som fick en rejäl smäll. Hästen hade lyft av och bockat bommen under resan."
Ett exempel på att man kan luras av "säkerhetsprylar"!

Men hur blir det med bommen då, om den kommer i 190 (för du öppnar väl den också)? Ofarligt??

Det är märkligt att varken du eller Mackan ser något behov av att flytta fokus till hästens beteende. Eftersom vi har så olika syn på det här, tror jag inte vi kommer längre?

LIA

Är det oviktigt vad man skriver och hur man påstår att andra skrivit?
Då förstår jag varför vi inte kommer någonstans.

LIA

Nej Lia. Jag tar det mycket tydligt så att du inte skall missförstå igen:
det är viktigt att läsa även det man inte vill höra eller håller med om, istället för att låtsas som det regnar och haka upp sig på annat för att slippa det som egentligen skrivs. Du väljer att över huvud taget inte låtsas om det skäl som anges för att en bakbom är en säkerhetsåtgärd. du får väl skriva en insändare till alla trailertillverkare samt samtliga hästfolk så att de slutar att vara så puckade att de anser att en bakbom är en vettig säkerhetslösning, - rent allmänt - (inte ens för att de har vansinnigt ohanterade ouppfostrade hästar, eller är korkade själva.). Eftersom det enligt dig är så fullständigt onödigt att använda sig av bakbommar.

Dom första raderna känns överflödigt att kommentera, men det här ...

"Har en häst som kastade sig ut ur släpet, satte dit en bom, nu står han lugnt och still och väntar tills jag fällt ner lemmen och tagit bort bommen... Vad är det som jag gjort fel i den situationen. Jo men visst jag skulle nog hellre låta honom kasta sig tills jag kunde lära honom att stå still... Han står still nu, hmmm då har jag ju faktiskt lärt honom det...."

Du har alltså använt bommen som ett medel att lära hästen att stå stilla och vänta tills den får gå ut. Ja, bra var den tydligen till någonting. Då kan du ju ställa undan den nu. ;)

"Det är lite kul att du i varenda diskution som kommer upp på buke om bomm hela tiden är ensam om din åsikt... Säger inte det dig något??"
Vet inte hur kul det är, men en gång i tiden var Nikolaus Kopernikus ensam om att anse att jorden snurrade runt solen mm (i st f tvärtom) och många blev t o m avrättade för att dom senare trodde på det. Tror du att jorden snurrar runt solen?

Jag är kanske ensam här som skriver om bomen, men jag vet att det finns andra som tycker detsamma.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
564
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka