Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Han åker på vänster sida och det är en ny, dubbelaxlad transport (med plastnederdel på mellanväggen) som är stabil och trevlig att köra.

kan de inte vara så att han tycker plastnederdelen är obehaglig ?

En plötslig bredåkare har ofta fysiska problem, som gör att det blir svårt eller obehagligt att hålla balansen.

Med min egen häst trodde jag först att det berodde på klaustrofobi och dålig luft, men jag satte in extra ventiler och hästen fortsatte. Det berodde på överansträngning och skador.

Som nån skriver, varför bara i en sväng?
För att hästen är oliksidig och ofta vid dålig hälsa, precis som oss. ;)

Att själv sitta med inne i transporten gör att man kan se hur hästen balanserar och när den visar obehag. En nyttig upplevelse som skapar insikt. :)

Du skriver en sak jag funderar över...
Att man kan inte köra sakta nog, speciellt i vänster svängar. VARFÖR är det så???
Jag har idag transporterat min nya häst till och från klinik för besiktning och DJÄKLAR i våld vad han hoppade och levde rövare i släpet. Men BARA i vänstersvängarna. Vad beror det på?

/Rea, jätteintrigerad:D ...

Hästar har ibland svårare att parera i vänstersvängar, speciellt om dom står på vänster sida. Tydligen likadant för de som står på höger sida i högersvängar... Jag frågade en bekant som har en hästtransporteringsfirma och han förklarade nåt om att det är lättare för hästen att följa med i den yttre svängradien och att han märker det på de flesta hästar han transporterar.
Sen kan det ju givetvis bero på smärta osv. Mina problem dök ju upp i samband med att hästen växte snabbt och hade lite "växtvärk" och allmänt taskig kontroll på kroppen. När vi konstaterat att det inte faktiskt inte var några fysiska problem, fick vi lägga ganska mycket tid på att hästen skulle lära sig att hålla balansen och "få tillbaka självförtroendet".

Lycka till!

Det märkliga är det du också berättar: Jag stannade bilen och tittade in i transporten för att se om hästen hade alla ben kvar och så såg han bara förvånad ut. Ungefär som om "Kul att just du kikar in, men varför gör du det?" helt lugn.
Så sätter man sig i bilen och kör iväg och så studsar han omkring i transporten igen...

Hoppas bredbommarna fungerar....

För mina har det funkat super med bredåkning. :p
Har hört teorin att hästarna "blir för bekväma" när de åker boggie, och eftersom de inte behöver koncentrera sig på att hålla balansen på samma sätt då som i en enaxlad, så börjar de leva om. Hoppas ingen tror på den teorin, låter rätt idiotiskt att ett djur skulle jäklas bara för att de har möjlighet.:rofl:

Du skriver en sak jag funderar över...
Att man kan inte köra sakta nog, speciellt i vänster svängar. VARFÖR är det så???
Jag har idag transporterat min nya häst till och från klinik för besiktning och DJÄKLAR i våld vad han hoppade och levde rövare i släpet. Men BARA i vänstersvängarna. Vad beror det på?

/Rea, jätteintrigerad:D ...

Kan vara så att hästen söker stöd mot väggarna genom svängarna. Alltså, i högersvängar lutar den sig åt vänster (ytterväggen om hästen transporteras på vänster sida) och i vänstersvängar mot mellanväggen. Mellanväggen är inte lika stadig som ytterväggen, bågnar lite och hästen blir orolig.
Min ena gjorde så, och när mellanväggen bågnade lite började han "klättra" på ytterväggen, vilket resulterade i att han halkade omkull (stålskor mot sparkplåt = snorhalt). När han fick börja åka brett var det inga problem längre :p
Om hästen transporteras på höger sida i släpet så är det oftast högersvängar som är problemet...

*knapplån*

Tack för alla svaren!

Jag väntar fortfarande på bredbommen som skulle ha kommit denna vecka (men inte gjorde det... :( )

Intressant att det kan upplevas som obehagligt att ställas i transporten om hästen inte är riktigt torr och avskrittad.
Den här gången kunde det inte handla om det, för vi hoppade som nr 5 i startlistan och sedan låg vi på placering ända tills vu bleb utpetade av startande nr 94... Under tiden ställde vi inte tillbaka hästen i transporten, utan promenerade omkring eftersom det var så härligt vårväder. Så torr och avskrittad var han definitivt denna gång. Men det tål att tänkas på till andra tillfällen.

Ont - ja man kan ju aldrig vara helgarderad... Men han hoppade fint. Han är däremot defintivt inte liksidig. Vi jobbar med det, och han har bl a svårare att fatta ena galoppen (höger). Så om han har svårare med balansen i ena svängriktningen så kan jag förstå det. Å andra sidan har ju oliksidigheten inte försämrats på sistone, snarare tvärtom. Vi har dock haft equiterapeut ute flera gånger på sistone. Kanske har någon process påbörjats i hans kropp?

Jag kan rapportera hur det går när vi tar premiärturen med den breda bommen. (NÄR den kommer :mad: )

men börjar man köra hästarna brett så är det inte säkert att det går att köra dem tillsammans med andra sedan...

Jag har erfarenhet av dessa olyckor med transport. Hade för några år sedan en 3 årig tinker på 160 mkh som bara knallade på transporten utan att ens vicka på öronen men när man stängde så fick hon frispel. Första gången vi skulle ut och åka så hoppade hon över bommen och slog upp taket och hängde ut därigenom. Blodet sprutade och hästen satt fast kilad. Ingen kunde göra någonting, vi fick vänta ut henne. Hon va så nära att stryka med!! fick tillslut ingen luft och då vilade hon och efter ett sista försök så lyckades hon att hoppa bakåt!! hon blev svårt skadad mellan frambenen men tillslut läkte det!!

Lite flummigt skrivet men jag har igentligen inte tid att sitta här... men man kan ju inte rå för BUKE-symdromet!:angel:

Det var en som tipsa mig om att täcka för alla fönster. Det funkade mpå min häst :-) jag blev så glad.
O jag som höll på att köpa ett släp med extra många fönster.... så e de det som plötsligt stör henne.

Jag tänker prova med att låta min häst åka bredare. Hon råkade fastna i transporten när vi lasttränade en annan häst så hon känner sig lite osäker när man stänger in henne. Hon kanske känner sig tryggare om det inte är så smalt. Men jag undrar hur ni gör? Tar ni bort mellanväggen eller drar ni den bara åt sidan? Hur stänger ni bakom hästen? Vi har bommar som man lägger på bakom hästarna. Jag har sett att en del transporter har rep i stället. Det känns som lite dumma frågor men vad gör man. Jag tycker att det är viktigt att kunna sätta något bakom henne innan man stänger transporten. Jag vet en del som lastar in hästen och genast stänger men det kan ju vara ganska farligt för samtliga inblandade om hästen då väljer att gå ut.

Jag har alltid ställt mellanväggen åt sidan, (bra att förvara grejer på andra sidan + att hästen får lite stöd för bogarna)
Min transport var förutom de vanliga korta bommarna även utrustad med en hellång bom + en mackapär som låste mellanväggen i uppställt läge.
Jag skulle föreslå att du åker till någon svetsverkstad el. liknande med släpet och ber dem fixa till en lång bom som passar just ditt släp. (och gärna någon låsmekanism till mellanväggen oxå..)
Vissa släptillverkare/återförsäljare har dessa grejer som extratillbehör, men det brukar vara billigare på svetsverkstäder.;)
Lasta absolut inte utan något bakom!! :eek: Vet några som råkat illa ut när hästen kastat sig bakåt innan lämmen varit helt nedfälld.
Linor/rep är bättre än inget (då föreslår jag båttross, som ju är gjord för att tåla rejäla påfrestningar), men själv håller jag mig till bommar (enklare att hantera också!!)
Lycka till!! Hoppas det funkar.:banana: :banana:

Jag har ingen bakbom ännu men det är på gånga. Men nu fungerar det jättebra för min häst att åka. Kontigt att det var fönstret som var problemet.... Och att få stå brett var ju oxå populärt!

Vi kör våra utan mellanvägg och inget bakom rumpan, förutom lämmen.
Det finns olika uppfattningar om det här sista, och min är att lära hästarna att stå stilla.

LIA

Mina hästar har ALLTID stått still och väntat på kommando av mig. Däremot är det ju alltid en risk att hästen råkar bli skrämd. Blir mörkrädd när man ser hur vissa hästar beter sig, och när ägarna sedan nonchalerar problemet blir jag ju inte mycket lugnare...:crazy:

Jag har alltid ställt mellanväggen åt sidan, (bra att förvara grejer på andra sidan + att hästen får lite stöd för bogarna)
Min transport var förutom de vanliga korta bommarna även utrustad med en hellång bom + en mackapär som låste mellanväggen i uppställt läge.
Jag skulle föreslå att du åker till någon svetsverkstad el. liknande med släpet och ber dem fixa till en lång bom som passar just ditt släp. (och gärna någon låsmekanism till mellanväggen oxå..)
Vissa släptillverkare/återförsäljare har dessa grejer som extratillbehör, men det brukar vara billigare på svetsverkstäder.;)
Lasta absolut inte utan något bakom!! :eek: Vet några som råkat illa ut när hästen kastat sig bakåt innan lämmen varit helt nedfälld.
Linor/rep är bättre än inget (då föreslår jag båttross, som ju är gjord för att tåla rejäla påfrestningar), men själv håller jag mig till bommar (enklare att hantera också!!)
Lycka till!! Hoppas det funkar.:banana: :banana:

Tack för svaret.

Vi kör våra utan mellanvägg och inget bakom rumpan, förutom lämmen.
Det finns olika uppfattningar om det här sista, och min är att lära hästarna att stå stilla.

LIA

Med risk att reta upp någon så tycker jag också att det är självklart att man ska lära hästen att stå stilla. Men det är ju ett flyktdjur och jag undrar om det går att lära dem att stå stilla även när de blir jätterädda för någonting. Därför vill jag ha något bakom. Vår lämm (stavfel?) är tung och ganska ohanterlig så det är inte någonting man snabbt lyfter upp eller tar ner.

Jag vet inte varför dom skulle bli jätterädda i transporten och slänga sig ut.
Dom blir inte jätterädda. Jag är ju där. :)
Dom slänger sig inte ut. Jag är ju där. :)

Fortfarande enligt min uppfattning och mitt hästeri.

LIA

min hade jag kört smalt hela tiden när han helt plötsligt fick panik av det, jag försökte på alla sätt att få han att göra det igen tills min tränare sa att han antagligen hade vuxit och kände att det blev lite trångt och fick panik. han tyckte inte jag skulle göra så stor affär av det, han hade flera av sina egna som gjort så, utan han tyckte jag skulle låta han åka brett istället. det har han gjort sen dess och jag har aldrig varit med om att han har konstrat eller tyckt det varit obehagligt sen dess. sååå, vi åker brett:)

Jag vet inte varför dom skulle bli jätterädda i transporten och slänga sig ut.
Dom blir inte jätterädda. Jag är ju där. :)
Dom slänger sig inte ut. Jag är ju där. :)

Fortfarande enligt min uppfattning och mitt hästeri.

LIA

Måste säga att jag tycker att ditt "hästeri" verkar väldigt sunt och trevligt :bow:

Samtidigt måste jag hålla med om att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Alla har ju inte lika bra koll på sina hästar som du verkar ha! *lär mig!* :angel: ;)

*kl*

Vi var ute och tog en sväng i transporten med den nya, breda bommen och hästen donkade bara i (eller trampade om?) en gång under den turen.
Vi ska ut på kortare turer flera gånger nu under veckan för att avdramatisera åkandet + känna så att han verkligen står fint med bredare bom. Det känns ju skönt om allt funkar bra inför nästa tävlingsfärd som ju ändå är lite nervpirrande i sig.

Det var en som tipsa mig om att täcka för alla fönster. Det funkade mpå min häst :-) jag blev så glad.
O jag som höll på att köpa ett släp med extra många fönster.... så e de det som plötsligt stör henne.
Jag har valt att inte ha takfönster på vänstra sidan, då min ena är livrädd för stora fordon, men som uppskattar att kunna se ut genom det andra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
564
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka