Häst som inte vill stå trångt i transporten

Sv: Häst som inte vill stå trångt i transporten

Märker att du har ett gammalt enkelaxlat släp. Boogie är oxå för säkerhten o komforten.
De flesta släpen idag har iallafall även en störtbåge framtill.

Jag har tidigare skrivit om att man inte får ge hästen utrymme att kunna röra sig i hela släpet mer än föl. Man ska begränsa rörelsefriheten i den mån det är rimligt.
Se trafiksäkerhetsförordningen ang. lastsäkring.

Baklemmen är oftast av plyfaskiva o håller då förstås inte ihop släpet lika bra som en tjock tvärgående stång.

vi ska vara glada att det förekommer produktutveckling där säkerheten har stor prioritet.
Så mkt kostar inte en bom så att de får en stor vinst.

Likaväl som att man säkerhetsutvecklar bilarna för oss, är jag glad att de även tänker på våra adepter.:bow:

Jag lägger ner för du vill inte förstå att det kan handla om människors säkerhet. Det är ju bra att du kunde förstå utifrän hästens säkerhet.

Jodå, jag vill förstå!
Är det bara mitt fel att ingen kommit med konkret, plausibel förklaring? :confused:

Utom Masec, som i a f försöker.

LIA

Jodå, jag vill förstå!
Är det bara mitt fel att ingen kommit med konkret, plausibel förklaring? :confused:

Utom Masec, som i a f försöker.

LIA

Tycker alla ska lägga ner diskussionerna med dej för du har antingen svårt att förstå saker:o och det är inget man kan göra något åt eller anklagas för, eller så vill du inte förstå och då är det heller inte meningsfullt att fortsätta:crazy:

Tack, äntligen något att bita i.

Så kommer naturligtvis motfrågorna. ;)
Störtbågen som du nämner är ju närmast ett skämt, om vi ser den som stabiliserande faktor. Den hjälper till att styva upp plastskåpet baktill- upptill, men så mycket mer är det väl inte fråga om? Om du menar bågen som går över baköppningen alltså?

Vad som däremot stabiliserar är ju lämmen! Den styvar upp hela bakpartiet, och därmed ser jag inte hur bakbommen skulle kunna tillföra något.

Vid riktiga krascher så verkar allt runtomkring hästen närmast vara av ondo och försvårar arbetet med att få fram den.

OM mitt resonemang ovan stämmer, så tillför inte bakbommen någon extra säkerhet, och därmed faller det resonemanget.
Det är inte alltför många år sedan, som ett band/tunn kedja var vad som fanns för att hålla mellanväggen på plats. Det var OK då. Tills transportföretagen började utveckla merförsäljningen. ;)

Det här med "ej säkrad last" är ett intressant kapitel för sig. Hur säkrar man en last som består av en levande häst? På kurser får man lära sig att surra lasten, men levande större djur då?
"Tankarna far"! :)

Hoppas du vill diskutera vidare om det här.

LIA

Nej, men det är lugnt, jag är inte ute efter en diskussion om vad som är rätt och fel. Jag ville bidra med vad som kan vara en logisk förklaring som du efterlyste.

Det här blir mina sista ord i den här tråden:

LIA, jag tror du måste lita på att de som tillverkar hästtransporter vet vad dom gör. Och även vad du tycker om bakbommar, så sätt dina hästars säkerhet före din lust att driva dina åsikter "in absurdum". Härmed är diskussionen avslutad för min del.

Sköt om dig, diskuterar gärna fortsättningsvis i andra trådar!

Kram :)

Så trist.
Tillbaka på ruta ett igen.

LIA

Så tycker jag inte att du ska se det. Du har ju fått många åsikter i frågan. Sen om det inte gör att du ändrar din egen åsikt i frågan, gör väl inte så mycket. Ibland får man väl bara helt enkelt konstatera i diskussioner att de inblandade tycker olika...
Anledningen till att jag inte vill diskutera mitt senaste inlägg är att jag inte kan! Det är fakta, inte mina egna åsikter och därför har jag inget att diskutera. Sen kan man ju tycka att den faktan är bra eller dålig, men jag litar iaf på att trailertillverkarna kan mer om teknisk säkerhet än mig.
Slutligen tycker jag att om du fortfarande- efter alla som försökt förklara motsatsen - tycker att bakbommen inte behövs, använd den inte då. I dagsläget är det ju trots allt upp till var och en, hur vi transporterar våra hästar på säkrast möjliga sätt.

Ha're bra i vårsolen och kör försiktigt!

Hej!
Jag förstår och respekterar. Det hade varit intressant med svar på frågorna och en fortsatt saklig diskussion, men det är inte alltid man får som man vill.

Tack och lev väl.

LIA

Men herregud, du är som min pappa när han är sur och grinig.
Du har ju fått tydliga och bra svar på dina frågor hur många gånger som helst, ändå fortsätter du fråga om och om igen!! :crazy:

Jag är inte med i "debatten" och tänker inte lägga mig i den heller.. Men jag håller med mackan, Snuffsan, axel mfl.

Så varför skrev du? För att mucka gräl?

Trodde tråden var avslutad. Utan att någon klarat av att svara på min grundfråga! :rofl:

LIA

banghead.gif
Vi har "klarat av" att svara på din fråga om och om igen. Men tydligen klarar du inte av att förstå det vi skriver.

För att jag kände mig tvungen att påpeka. Göra min åsikt hörd, är det förbjudet. Mucka gräl är inte riktigt min grej om man säger så.

*kl*

Kort fråga. Det finns alltså ingen lag/krav på att man ska ha bakbom? Verkar ju inte så...
Vissa äldre transporter har ju kedjor istället. Är det förbjudet? Har hört att så är fallet. Men det kanske är fel?

Man behöver inte ha något alls där bak, liksom man inte behöver ha någon mellanvägg.

LIA

Ponnyn jag hade hemma för etttag sen, hade enligt fodervärden lagt sig under färd och efterdet blivit bredåkare.
detta fick vi reda på när vi redan transporterat henen till och från ridhus tre gånger smalt MED en annan ponny på andra sidan, vilket inte var några problem
När vi veckan efter körde henne själv trodde vi att hon skulle riva tranporten vi fick lasta ut henne en bit innan vi var framme och le henne sista sträckan vågadeinte köra. Vägen hem körde vi brett och hon stod som en klippa. Hann sedan exprimentera lite innan hon blev såld och så länge hon har häst på andra sidan åker hon smalt men är hon ensam vill hon åka brett.

Hur vi vrider och vänder på det får vi inte ihop det, låter bara sjukt konstigt men så var det. Desom köpte henne kör likadant, smalt med två brett med en och dom uppleverdet precis som vi gjorde.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
562
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka