Häst som inte vill stå stilla

Sv: Häst som inte vill stå stilla

Och samma sak är det när man ska göra halt och stå några sekunder STILLA, utan trippningar. Oftast är det nog så att man håller andan eftersom man VET att hästen kommer trippa hit och dit eller backa i 120 osv osv, men man kanske inte själv tänker på att man håller andan.

Nu har jag ju inte tänkt på själva andningen, men däremot avslappningen (mao vet jag inte säkert hur det är med andningen) och inför första halten har jag på sistone försökt slappna av så mycket som möjligt, underlättar ju också för att inte bli onödigt hård i handen av att man spänner armbågarna (har försökt att 1. slappna av så jag känner att jag blir tyngre, 2. glida bakåt med händerna på tyglarna för att det inte ska dra nämnvärt i munnen men hästen ändå ska få den signalen 3. ta ett lite fastare tygeltag för ibland saktar han bara ner men stannar inte annars.
Det fungerar på så vis att han stannar och fortsätter vara ganska avslappnad, spänner inte upp huvudet som han gjorde från början. Men ändå vill han alltid börja gå efter en liten stund. Finns det något att titta på så underlättar det, för så länge det finns något att titta på glömmer han bort att han ville gå! :rofl:

När han väl har börjat gå däremot och man sitter och förhåller, väntar, förhåller, väntar osv DÅ skulle det inte förvåna mig om jag börjar spänna mig mer och mer eller inte andas som folk :p

Nu menar jag inte så att allt beror på att du andas fel eller så för det vet jag ju inte, och dessutom så har du ju berättat att hästen är fellärd, men det kanske kan hjälpa på traven? ;)

Ja precis, många små pusselbitar blir en helhet! :)

Ja, precis:) Det är nog avslappningen som ligger till grund för uttrycket att andas. Det kanske är svårt för folk att slappna av om man bara säger "Slappna av!", men det kanske klarar av det om man istället säger "Andas" :)

Vad är det för ras på hästen? Jag vill inte ha fördomar ( :angel: ), men det låter lite som en travare..? ;)

Trodde jag skrev det.?
Och ja, som du misstänkte så är det en kallblodstravare! ;) Har gått en hel del på travet så förmodligen var det dom som "red in" honom efteråt som missade att lära bort lite ovanor bara :p
Han kan ju "gå i form" i traven t ex och är egentligen rätt snygg då, men för mig känns det som att allt måste göras om eftersom han spänner sig så mycket och inte lyssnar önskvärt på hjälperna. Skit samma om man får en snygg trav om det inte känns bra och hästen blir tokspänd/stressad av det.

Har du provat att bara trava runt ridbanan och försöka få hästen i en lång låg form och slappna av innan du börjar försöka rida?
Det tycker jag funar bra på många pigga nerviga hästar, det kan ta en stund i början men sen brukar det räcka med 5-10 minuter. Alltså varje gång du ska rida får man göra såhär, pigga hästar blir aldrig slöa.

Alltså samma linje som en del redan förespråkar i tråden, rasta hästen först - be den koncentrera sig sen. En stressig pigg häst stressar bara mer om den inte för göra av med sin överskottsenergi först.

Bestäm ett friskt tempo hästen inte får trava fortare än, bromsa och släpp efter, ökar hästen - bromsa och släpp efter. Det blir bara värre om man håller i hela tiden. Tillsist lär sig hästen att bara trava och slappna av efter en stund.

Till alla
Det är skitsamma om hästen är "fellärd" eller bara är sådan.

Är det skitsamma att den är fellärd? Spelar det ingen roll tycker du? Verkar som om du inte har erfarenhet av en riktigt felinlärd häst, som bara har fått lära sig att det är framåt som gäller så fort någon sitter på/sitter bakom.

Jag har bett min syster kika in i den här tråden, hon av någon har erfarenhet av felinlärd kallblodstravare med dessa bekymmer men av den betydligt värre sorten än trådskaparens som åtminstone inte verkar skena. Bromsa och släpp efter metoden slutade i sken. Låta honom "göra av med överskottsenergin" slutade i sken. Samma som dessa metoder skulle sätta griller i många hästars huvuden som är så i psyket.

Senast ändrad:

Jag har erfarenheter av båda, och ja det är skitsamma men det är lite svårare med en häst som är fellärd. MEN du gör på precis samma sätt med båda hästarna för att komma ur problemet.

Nja... Om jag tänkt jobba med traven så brukar jag låta den "springa av sig" en liten bit utan att jag bromsar, för att sen successivt få ner tempot och lite mer avslappning. Problemet är just att å honom i en lång och låg form i sakta tempo, det GÅR (brukar som sagt tänka att jag saktar ner till skritt, ge efter på tygeln när han är på väg att gå ner till skritt och då driva lite framåt så han behåller traven) men jag vill inte kräva någon längre sträcka i taget, skulle inte lyckas heller för den delen för då tycker han det blir för jobbigt och drar iväg så man får börja om.
I början så går dom inte i en lång låg form den kommer när dom börjar slappna av, men det är det är den formen du ska sträva efter. Tempot behöver inte vara sakta det är bättre med en ordentlig arbetstrav. Känns det bra att sakta så mkt att han nästan skrittar ibland så fortsätt med det.

Haha det håller jag inte med om! :D För han ÄR ju lat egentligen, så fort han lugnat ner sig och man ska kräva lite jobbigare saker så är han halvt död. Vill man börja trava på rakt spår i fri form, då är han så pigg så, men vill man trava på en volt med ramen kvar och i sakta tempo, då beter han sig som att han glömt vad trav är! :rofl:
Sen så har han ju lugnat ner sig betydligt ur "pigghetsaspekt", särskilt de pass jag bara skrittar. Han har fått ner sitt grundtempo i skritten till normaltempo, men ska man sakta ner den ytterligare vill han bara vara med ett par steg.
Funkar inte det en provar vi med det andra....

Hänger du med? ;) kan han inte springa från arbetet så provar han att släpa benen efter sig. En fråga bara, vad händer om du rider fram ordentligt när han gör så? börjar han om på ruta ett då? (springa ifrån)

Men det är ju först efter traven det blir värst? :confused:
Det är en konst att rida heta hästar. Det gäller att hela tiden coola ner dem. Just traven är bra för att hästen får gå framåt i ett bra tempo samtidigt som du kan ha full kontroll. Trava tills han slappnar av innan du börjar med nåt annat, tecken är att hästen söker sig framåt neråt och många hästar frustar, varva med skritt om det tar tid. Du skriver själv att du tar ner honom i "nästan skritt" gör några utav dem till några skrittsteg ibland.
Hetsar han upp sig i galoppen, så galoppera och lugna sen ner honom igen

Ett bra råd, använder mig redan utav det :) fast emellanåt försöker jag som sagt gå ner nästan till skritt för att han lättare verkar hitta avslappningen när man rider framåt ur det snarare än när man förhåller.
Ja man ska rida framåt alla hästar funkar bäst då, känns det bra så fortsätt.

Glöm inte att forsätta att galoppera och rida som vanligt, men du får kanske avsluta med att trava tills han lugnar sig igen. Det verkar som du har en häst som väldigt lätt hetsar upp sig och det finns inte så mkt att göra åt det. Det som hjälper är att själv vara så lugn som möjligt och att vara uppmärksam på att man aldrig ger motstridiga signaler till hästen (typ bromsa och gasa samtidigt).

Ett tips till när du travar, bestäm hur fort du rider lätt och försök hålla ditt tempo så hästen får anpassa sig efter dig. Det är svårt men brukar vara lättare när man räknar 1-2-1-2-1-2... precis som en nybörjare :D

Är det skitsamma att den är fellärd? Spelar det ingen roll tycker du? Verkar som om du inte har erfarenhet av en riktigt felinlärd häst, som bara har fått lära sig att det är framåt som gäller så fort någon sitter på/sitter bakom.

Jag har bett min syster kika in i den här tråden, hon av någon har erfarenhet av felinlärd kallblodstravare med dessa bekymmer men av den betydligt värre sorten än trådskaparens som åtminstone inte verkar skena. Bromsa och släpp efter metoden slutade i sken. Låta honom "göra av med överskottsenergin" slutade i sken. Samma som dessa metoder skulle sätta griller i många hästars huvuden som är så i psyket.

Nu var det ju inte du som började säga felinlärd så det var egentligen inte till dig, utan jag lånade ditt inlägg som exempel, men är det ingen här inne som har någon aning om att en travare och en ridhäst reagerar nästan tvärt emot på hjälperna? Man måste börja från grunden, om ingen har tagit sig ordetlig tid att arbeta om hästen efter att den avslutat sin travkarriär så är det inte konstigt om den reagerar underligt eller blir stressad...

Lite snabb generalliserad grundförståelse för en travare:

Mer tryck i bettet: Spring fortare

Mindre tryck i bettet: Sakta ner

Halvhalt: Finns inte i deras koncept, utan kan göra vissa individer riktigt tokiga...

Om hästen bara är sporadiskt omlärd så blir den stressad eftersom den inte vet vad ryttaren vill. Börja från början, ta en gångart i taget, slarva inte, ta det lugnt, ha tålamod, dra ner på kraftfodret om hästen inte ska göra något ansträngande, ex. om du koncentrerar dig på skritten, se till att hästen har sysselsättning i hagen, en kompis och inte bara platt mark, och TA HJÄLP av någon, gärna någon som är sympatisk och kunnig inom både travare och ridhäst.

"I början så går dom inte i en lång låg form den kommer när dom börjar slappna av, men det är det är den formen du ska sträva efter. Tempot behöver inte vara sakta det är bättre med en ordentlig arbetstrav. Känns det bra att sakta så mkt att han nästan skrittar ibland så fortsätt med det."

Jag tror han får för svårt att söka sig framåt/nedåt i vad som enligt honom är arbetstrav :p blir för framtung och spänd för att balansen inte är den bästa. Det är takten som är svårast att få till egentligen, för när man saktar ner honom så saktar han ändå sällan ner takten. Har jobbat en del på att sätta takten i honom m hjälp av lättridningen och lite kramning i tygel i kombination av skänkel. Men det är lättare sagt än gjort :rofl:

"En fråga bara, vad händer om du rider fram ordentligt när han gör så? börjar han om på ruta ett då? (springa ifrån)"

Det har jag testat ja, problemet är att han spänner sig ännu mer. Har försökt att jobba honom ordentligt i skritten och liksom "hålla kvar" honom i ramen (har t o m försökt ur lätt sluta) och gå över till trav istället för att öka till trav genom att smacka i trav-takt och gunga till i stigbyglarna i travtakt, då går han oftast över till trav till slut och kan gå riktigt trevligt, MEN så spänt att man tror att han ska dra käken ur led av allt gapande :crazy: detta även om man inte håller kontakt med tyglarna.
Han blir för pressad/spänd.

Halvhalt: Finns inte i deras koncept, utan kan göra vissa individer riktigt tokiga...

Om hästen bara är sporadiskt omlärd så blir den stressad eftersom den inte vet vad ryttaren vill. Börja från början, ta en gångart i taget, slarva inte, ta det lugnt, ha tålamod, dra ner på kraftfodret om hästen inte ska göra något ansträngande, ex. om du koncentrerar dig på skritten, se till att hästen har sysselsättning i hagen, en kompis och inte bara platt mark, och TA HJÄLP av någon, gärna någon som är sympatisk och kunnig inom både travare och ridhäst.

Nu har jag bara läst denna tråd lite sporadiskt men detta är det vettigaste ja har sett, förutom det Zuzzi skriver

Måste bara få berätta det som ja har upplevt så ingen annan behöver göra om samma misstag med en felinlärd och stressad kallblods travare, detta var flera år sedan innan jag förstod bättre om hur travare funkar

Köpte honom i början av augusti, han var 165cm hög, x-full i tränsstorlek och mager som en skrika (proteinbrist). Jag började rida honom lite smått samtidigt som han började lägga på sig å få muskler. Han va jättesnäll att sköta och snäll att rida från början, jag hade blivit varnad för att köra honom eftersom han skenade å enda sättet va att stanna honom mot en vägg.

Allt eftersom han fick kondis (i början av januari) så började han bli mer å mer svårstoppad å stressad när ja red. Jag satt på honom skarpare bett å hjälptyglar (pessoa och tidemantyglar) för att försöka kontrollera honom, det gick alltid bra bortåt men när man vände näsan hemmåt så gick det knappt att stoppa honom.

Trodde det va sadeln det berodde på å testade att rida barbacka (förstår inte att ja vågade), men det höll på att sluta på samma sätt. Det slutade med att jag red till ridhuset (15 minuters skrittväg) motionerade honom där och ledde hem honom. Ibland tömkörde jag (detta va på våren när vägarna var bar så han va barfota), på bortvägen hade ja tömmarna i stora ringen på pessoat men på hemvägen så fick ja sätta tömmarna i sista ringen.

Det gick att rida honom i ridhuset och hagen från början men efter ett tag så blev han mer å mer svårstoppad där oxå.

Det slutade med att jag gav bort honom (början av juni), mot att dom lovade att han bara skulle få gå i hagen å skrota. Fick senare veta att det inte blev så, han har nog bytt ägare minst två gånger till och jag hoppas verkligen att han har det bra.

Nu vet ja va ja skulle ha gjort istället, ångrar mig så mycket.
*Skulle ha gett honom tid att äta upp sig
*Gå på små promenade för hand och befästa ledarskapet
*Börjat om med dressyren, fått honom att lyssna på halter och förhållningar i skritt först innan ja försökte mig på att ens trava eller galoppera

Men ung och dum som man va så ville man att det skulle gå fort.

Hoppas ni orkade läsa mitt inlägg, blev lite långt

Nu var det ju inte du som började säga felinlärd så det var egentligen inte till dig, utan jag lånade ditt inlägg som exempel, men är det ingen här inne som har någon aning om att en travare och en ridhäst reagerar nästan tvärt emot på hjälperna? Man måste börja från grunden, om ingen har tagit sig ordetlig tid att arbeta om hästen efter att den avslutat sin travkarriär så är det inte konstigt om den reagerar underligt eller blir stressad...

Men är inte det här ett klart fall av felinlärning? Ingen VILL väl att hästen ska dra iväg när man tar i tyglarna/tömmarna? Inte ens travtränare såvitt jag vet :crazy:

Tycker det är mycket klokt det du skriver. Dom som har "skolat" den har varit glada amatörer, men ödmjuka för vad dom inte kan och tagit mycket hjälp av instruktörer. Gjorde så gott dom kunde helt enkelt, men var inte inriktade på dressyr och därför blev det inte så mycket fokus på sånt som jag tycker är viktigt, avslappning och att kunna gå i normalt eller sakta tempo t ex :p
Jag har själv ganska mycket erfarenhet av travare, även en kallblodtravare som var bra mycket värre än denna eftersom man inte "kunde" stanna den genom att dra i tyglarna utan att den reste sig. Lite speciell för stannade man med sits och röst och genom att ta-släppa i tyglarna så stannade den, men ALDRIG innan man släppt tygeln när den var på väg att stanna :rofl:
Vill däremot inte rida lektioner riktigt än eftersom jag är noga med att den inte ska pressas. Den kan tycka så "enkla" saker är pressande att jag inte tror någon instruktör skulle lyckas anpassa sig, eller råka få mig att lyssna för dåligt på hästen. kommer göra det så snart vi tagit oss förbi grovjobbet och den blir lite bättre musklad.

Allt eftersom han fick kondis (i början av januari) så började han bli mer å mer svårstoppad å stressad när ja red. Jag satt på honom skarpare bett å hjälptyglar (pessoa och tidemantyglar) för att försöka kontrollera honom, det gick alltid bra bortåt men när man vände näsan hemmåt så gick det knappt att stoppa honom.

Trodde det va sadeln det berodde på å testade att rida barbacka (förstår inte att ja vågade), men det höll på att sluta på samma sätt.

Första gången jag skulle rida ut red jag barbacka med barbackapad! ;) då var det ett par gånger jag kände "måste hoppa av!! måste hoppa av!!" pga att man blev så instabil i sidled när hästen skuttade åt sidan, men det gick vägen! :) har ridit med barbackapad (utan stigbyglar) ganska många gånger i ridhuset.
Det skumma är att han blir lugnare ju skarpare bett man har så länge man inte använder det "skarpt" utan är mycket mjuk i handen och ännu ett snäpp lugnare med barbackapaden. Ändå kör jag med bomlös sadel i vanliga fall :p
Annars tänker jag precis som du förmodligen gör nu - ju mer stressad häst, desto skarpare bett. Red alltid det andra kallblodet jag skrev om ovan på vanligt tränsbett, ev. hack eller tredelat.

Men är inte det här ett klart fall av felinlärning? Ingen VILL väl att hästen ska dra iväg när man tar i tyglarna/tömmarna? Inte ens travtränare såvitt jag vet :crazy:

Nej det är det det inte är från början... En travare ska gå så snabbt att den måste ha "något att hålla i" för att generallisera det hela ganska grovt (Jag är inte kusk, utan dressyr/allroundryttare, dock hemskt glad i travhästar men har tyvärr inte fått kört på flera år...) Det är helt rättinlärt för en travare men inte för en ridhäst. Dock handlar det inte om samma sorts "dragande" som många ryttare tänker på, vi tänker mer i "ta och ge efter", något som bara stressar de flesta travhästar. En travare vill ha fast stöd i munnen, inte nödvändigtvis hårt, och en känslig travare behöver du i princip bara tänka "lätta" så saktar den ner och tänka "krama" så ökar den så det handlar inte om att slita och dra, utan om fina hjälper.

Man behöver nästan få chansen att köra en travare för att riktigt förstå skillnaden på djupet, det är väldigt svårt att förklara i ord då det handlar om känslan du har i handen.

Problemet blir när den fd travhästen byter ägare och hamnar hos någon som inte vet om just detta utan tror att alla hästar går på samma hjälper, det är där stressen och skenturerna tar fart.

Fast jag HAR kört travare :p Och jag har varit med en del i travsvängar.
Till den grad som en del kallblodtravare (framförallt) kan bli vad gäller "drar du- så drar (sticker) jag" vill man inte att hästarna ska vara inom travkretsar heller. De måste lyssna på förhållningar, de som är rätt inlärda vid inkörningen och inte förstörda efter det lyssnar på förhållningarna och är mjuka och fina i munnen. Visst vill de ha mer stöd i tömmarna när de ska brassa på, men de SKA fortfarande inte brassa på FÖR ATT man kortar tömmarna :p
Tycker det handlar om inlärning oavsett om inlärningen varit medveten eller omedveten, men det är ju min åsikt.
Har bl a kört en häst som var mycket mjukare och finare i munnen vid körning än vid ridning. Förmodligen för att den blev mer framtung vid ridningen (den lyssnade fortfarande men hade större tendens att dra emot). Och en som var totala motsatsen, halvt okörbar pga att den bara stack så snart man kortade tömmarna, eller när den kände att det var dags att springa helt enkelt, men vid ridning visste den att det var GÅ som gällde såvida man inte sa till om något annat. Vid körning skrittade den alltså max 50 meter sen var det trav som gällde vare sig man ville det eller ej :rofl:

Måste bara skriva av mig lite! :)

Kom hem från stallet för ett par timmar sen, och idag testade jag med lite högre krav på pållen. Brydde mig inte om halter och stillastående utan gjorde lite halvhalter och försökte jobba ner tempot framförallt i traven, men successivt - att man inte brydde sig så mycket om tempot innan man kände att man hade ram och hyfsad avslappning i kusen.
Mot slutet (red iofs inte särskilt länge) gick det så himla bra! :) fick till några glimtar där det kändes som ett riktigt nöje att rida och att man verkligen hade hela hästen med sig. Började både kunna få mer framåt/nedåt i traven utan att tappa resten eller att han rann iväg, och kunde sakta ner tempot utan att han började spänna sig! :banana: han fick liksom trava på med långa steg men att man bara saktade ner takt/tempo, vila lite mer på steget, mycket trevligare än tripp-trav! :D
Halvhalterna i skritten var inte att leka med heller, visserligen spände han upp sig i själva förhållningen (sjönk ner i sitsen, spände magen, kramade i tyglarna) men när man sedan drev fram honom med sitsen kände man första stegen hur manken kom upp och huvudet sökte sig mer framåt/nedåt.

Just nu känns mina kommentarer i tråden rätt överdrivna för idag var han så lugn att jag *nästan* hade kunnat tänka mig att öva galoppfattningar! ;) tror fortfarande han är för rastlös för att stå stilla en längre stund, men samtidigt känns det taskigt att jobba för mycket med svagheterna så det riskerar att bli en kamp eller negativ träning.

Hej, har inte läst hela tråden.
Vänta lite med galoppen tycker jag, fortsätt träna på det som fungerar många gånger, kanske några veckor. Ett bra pass ger inte en ny inställning. Så går det bra, ta vara på det o fortsätt att arbeta i lugn o ro så att hans grundinställning får en chans att förändras.

Ang att stå still, min häst brukade alltid vilja springa iväg när man satt upp förut. Min tränare lade ner ett pass på att få det ur honom. Hela passet gick i stort sett ut på att stå still. Och ja, nu gör han inte så längre - envishet är en dygd;)

Oj det var en lang trad, har forsokt lasa hela, forlat om jag missar nat viktigt:p.

Jag haller med om det nagon tidigare skrev har, ge hasten tid, talamod och konsekvens och lat den fa en bra grundskolning, nagot den helt solklart inte har.

Jag har haft olika erfarenheter av hastar som inte kan sta stilla.

Att lata den galoppera av sig och gora av med energin ar nog det varsta du skulle kunna gora, men du verkar inte gilla tanken heller.

Att kunna sta stilla och vanta ar en av de mest grundlaggande krav jag har. Om hasten inte kan vanta i halten, hur ska den da kunna vanta hogre upp i utbildningen, i galoppombyten eller piaff? Det ar nagot som foljer hela vagen i hastens utbildning, inte bara nat som behover "ovas i borjan". Att sta stilla och vanta i halten ar nagot som blir mer och mer sjalvklart ju hogre upp i nivaerna jag kommer. Men det kravs att jag borjar jobba med det i det forsta stadiet av grundinlarningen av hasten. Och inte bara uppsuttet eller i ett tranningspass, det maste alltid funka. i stallgangen, pa vag till hagen, nar jag behover tid att oppna boxdorren, eller grinden till hagen, i transporten, alltid, alltid.

Hastar tycker inte att det ar "trakigt" att sta stilla, inte i den mening vi manniskor tycker det ar trakigt att vanta. Det ar ett formanskligande vi gor av hasten, en missbedomning och en misstolkning av hastens signaler.

Orsakerna till att den inte kan sta stilla i en halt kan vara manga. Det kan bero pa kommunikations problem, hasten har helt enkelt hogre rang an manniskan.

Jag tror inte att det ar fallet med din hast. Nar det galler din hast sa tror jag, efter det jag last, att det beror pa att din hast ar spand, den har svart att slappna av, och har dalig balans. En hast med dalig balans (vilket ocksa medfor for mycket vikt pa framdelen och utan stod i bakhovarna) kanner att den maste rora pa sig hela tiden for att inte tappa balansen och ramla. Det forklarar att du kanske upplever henne som frustrerad, hon maste bara ivag.

Nar du sager att din hast ar lugnare nar du inte sitter pa den sa blir jag annu mer saker pa att det ar sa.

Vad jag jobbar med for att fa min hast att kunna vanta och sta stilla:

For den helt outbildade hasten anvander jag mig av en "parkerings plats" dar hasten ska sta parkerad sa lange jag vill. Jag ritar upp en ruta i marken, for att veta exakt var jag parkerade min hast fran forsta borjan. Sen staller jag den dar, och nar den gar ivag sa flyttar jag lugnt och tyst tillbaka, utan dramatik, uppstandelse eller att saga ett ljud. Om det sa bara ar en hov hasten flyttar sa flyttar jag lugnt tillbaka. Om hela hasten gar ivag, sa stannar jag den, backar eller lagger en volt for att komma tillbaka till samma stalle i parkerings rutan.

Det later trakigt, men ar faktiskt jatteintressant att se vad som faktiskt hander i hasten. Hasten har valdigt bra lokalsinne sa den vet exakt var den kom fran och om du staller tillbaka den pa samma stalle.

De lar sig snabbt, snabbt ar ju relativt, du behover ova konsekvent, vid varje traningstillfalle och aven nar du gar in fran eller ut till hagen. Kan vara trixigt nar man har andra som skoter det.

Det ar viktigt att ha den dar rutan pa samma stalle varje gang. Hasten lar sig, den kanner igen, lar sig att slappna av dar, den lar sig att tycka om den. Stressade hastar finner en liten lugn oas dar i den lilla rutan. Jag har anvant den med framgang pa skenhastar.

Borja fran marken, nar det funkar perfekt dar, du kan be den sta en timme eller tva, du kanske till och med kan lamna hasten dar och ga for en kaffe, da kan du sitta upp. Forst nar den ar lika cool uppsuttet som fran marken ar det dags att borja anvanda gangarterna. Men var noga med nar du borjar skritta att inte skritta for langa strackor utan att stanna. Och avsluta alltid i parkerings rutan.

Nar den forsta parkeringsrutan funkar sa kan du utoka antalet rutor och ha dem lite har och dar pa banan eller var du nu tranar.

Problemet ar om du har en hast som ar sa stressad att det faktiskt inte gar att anvanda den har rutan (vilket jag inte tror ar fallet med din kuse, eftersom du sagt att hon ar lugn fran marken). En av mina forsta hastar var san.

Vadjag gjorde med den hasten var att jag gjorde minst 100 halter pa ett ridpass. Det var det enda jag gjorde, inte under ett pass, utan under en manads tid. Och jag anvande alltid samma yta och samma spar att rida pa. Nar det funkade sa gjorde jag samma sak med skritt-trav overgangar. Nar det funkade gjorde jag 5-minuters intervall i trav. Sen 10-minuters intervall. Jag byggde upp och tranade min hast pa detta systematiska satt, under hela tiden jag utbildade den. Och den forvandlades fran ett nervvrak som sag ut som ett spalstaket trots mangder av foder, till en lugn hast, stark och frisk och full av muskler.

Forlat mitt langa inlagg, hoppas du orkar lasa. Det viktiga ar att du ar konsekvent, lugn, och har talamod. \

Lycka till med din hast! Kallblod ar underbara kansliga hastar, ta vara pa det!

Tack så mycket för svar! :)
Ska absolut öva från marken, men jag har som sagt inte upplevt något problem där mer än om hästen är yrsig (ny miljö, blåsigt). När jag jobbar från marken kan den stå och halvsova ganska länge.

Vill helst inte "flytta tillbaka" hästen när jag rider, den blir mer stressad och börjar tänka uppåt. Sen är jag livrädd för att den ska lära sig att backa när den inte får gå framåt, den har redan börjat gå i sidled sen vi övade sidepass på en westernlektion :p
Tror att jag kanske borde träna MINDRE på stillaståendet, och MER på lugn/lydnad i övrigt så hästen blir mer mentalt lugn och medgörlig? Mer intresserad av mig än av allt annat..

Vi övar på iaf! :) Försöker att inte låsa mig för mycket vid ett och samma "problem" just nu eftersom det finns så mycket att jobba på. Har rent allmänt svårt att få kontakt med honom och få honom helt fokuserad på mig, den är väldigt lättdistraherad. Borde kunna vara en sån sak som stör i halterna också?

Jag har övat många pass med nästan enbart träning på att stå still :p Blir nästan värre ju mer jag övar.
Håller med i övrigt, använde ju halt efter traven för att få honom lugnare i den vilket fungerade bra, då vill jag att lugnet och koncentrationen verkligen ska sitta när man kommer till galoppen. Men det är inte bara stillaståendebiten utan att jag behöver få honom i bättre balans och bättre rakriktning i traven först innan det känns som någon idé att galoppera. Hade det BARA varit att stå stilla mer än 3 sekunder som var problemet så hade jag nog galopperat för länge sen! ;)

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 553
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar