Sv: Häst som inte vill stå stilla
Min "gris" till ridtravare är på ett ungefär likadan som du beskriver din. Han var dock inte fellärd. Han var inte lärd direkt alls innan.
Min pålle vart överstressad om man bad honom att stanna längre än en millisekund och sen var han tvungen att springa in dom sekunderna han missat under tiden vi stog "stilla".
Jag började att träna från marken för att få iordning på vem som bestämmer först och främst, och det inkluderade att han ska stanna om jag gör det, han ska krypa fram om jag gör det, eller springa om jag gör det. Med undantag då jag verkligen ber honom om att gå före/förbi mig, som tex vid tömkörning.
Jag lärde min häst detta genom NH från lite olika håll och det fungerar verkligen suveränt. Man märker även skillnad senare uppifrån hästryggen. Man har liksom fått "närmare kontakt".
Två saker till jag gjorde var att först byta bett. Hästen gillade inte bett alls så jag bytte till bettlöst, vilket fungerar ypperligt och han lyssnar mycket bättre, även vid halter. Han har fått mer tålamod bla, och jag har ändå försökt vara så mjuk i händerna som möjligt innan det.
Det andra jag gjorde var att försöka stoppa energin någonstans där den gjorde nytta, innan jag gjorde något som var svårt.
Som exempel så blir min pålle MYCKET lugnare och sansad efter en sluta och en öppna. Efter det så kan jag träna halvhalter och halter utan att behöva tvinga fram något. Och jag använder mer och mer bara sätet, så man inte behöver hålla på i munnen (eller i mitt fall huvudet).
Sen så bör man ju inte träna halter
bara för att. Det är ju ingen idé att be om halt om man ändå inte aldrig behöver göra en halt när det verkligen gäller, förutom då man vill ha en mer lyhörd häst eller liknande. Så man inte får en irriterad häst.
Och glöm inte! BERÖM BERÖM BERÖM när hästen gjort rätt! Istället för att ge tillrättavisning kan det ibland vara lönsammare att ignorera felet men uppmärksamma det som gjorts bra. Jag säger inte alltid, för på vissa hästar funkar det inte på.
Och fortsätt var konsekvent!
Lycka till!