Häst som inte vill stå stilla

Sv: Häst som inte vill stå stilla

*KL*

Varför iöht utöva en högre gångart när hästen inte lyssnar korrekt i skritt/stillastående? Då kommer det nog i stort sätt vara omöjligt att få hästen att galoppera i en lugn avslappnad galopp utan att hästen spänner sig och vill gasa på.

Skulle undvika gångarter utöver skritten uppsuttet tills hästen är avslappnad och lugn med ryttare på ryggen och lyssnar på hjälperna.

de gör väl ingenting om hästen vill gasa på..vill nog dom flesta hästar som är pigga och så..spänna sej gör den också säkert i början..men är man lugn själv och bara ignorerar att hästen kanske vill busa till de och bara fortsätter i samma takt o tempo så slappnar dom flesta hästar av.

hästen är ju så spänd..och de får man inte bort om man bara sitter och håller i hästen hela tiden..då blir den bara frustrerad.

en het och pigg häst måste man våga rida frammåt..
sen klarar man inte av hästen så borde man ta hjälp av någon.

Senast ändrad av en moderator:

Men nu verkar TS häst inte vara en häst som är pigg och busig utan fellärd, alltså lyssnar den inte korrekt utan kör sitt egna rejs, blir stressad när den inte får som den vill som sedan går vidare till nästintill hysterisk häst. Precis som min egna häst var tidigare, dock var hon så att hon var redan stressad från att man satt upp (skulle inte förvåna mig att tidigare ryttare har härjat med henne rejält för så var hon inte tidigare när kompisen hade henne en sommar för två år sedan).

Självklart ska man inte sitta och hålla dom konstant för då kommer den onda cirkeln med dragkamp och ännu mer stressad häst. Men att sitta och rida framåt på en sådan häst samtidigt som man vill att den ska få ner tempot och ta det lugnt kan jag bara se som katastrofalt på hästar med sånt psyke. Gå tillbaka ett steg och utbilda om hästen från grunden och sedan gå vidare därifrån.

Har dom sån skalle så lugnar dom inte ner sig i första taget om de får ånga på i sitt egna tempo.

Senast ändrad:

klart dom inte får ånga på i sitt eget tempo..har ja inte skrivit någonstans..men man måste våga rida en het häst frammåt..och bara för man rider fram betyder inte de att de är hästen som besämmer.

och ja menar inte slängtrav och rejsgalopp..menar att man ska rida igenom hästen så den slappnar av..man får inte en sån häst lösgord och avslappnad genom att inte rida den..man måste ge den chansen att slappna av och ta ut steget lite.

Hade för länge sedan en häst med liknande problem när hon kom till mig. Hon var mycket välskolad rent kunskapsmässigt men hade dom sista 2 åren varit hos en person som mest busred och slamsade. Red man på banan gick hon som ett urverk men så fort man styrde ut i skogen så var circusen i full gång.

Bytte från vanligt brett till hackamore och lade upp ett schema för hur ridning ute skulle ske. En kortare skrittsträcka i början allt för att hon inte skulle trigga igång. Sedan endast galoppjobb i olika tempo och gärna uppför och på tyngre underlag. Tog sedan ett skrittpass där jag hade förutbestämt att hon t.ex. skulle klara av att skritta i X antal meter utan trams, fungerade inte detta så vände jag om och började från början tills hon skrittat önskad sträcka. Sedan fortsatte galoppjobbet och på det en ny skrittsträcka. Att avsätta rikligt med tid är viktigt, våra skrittövningar tog nog en timme drygt första gången innan jag var nöjd och hästen less. ;)

Dom första gångerna kan man använda sig av en lämplig skogsslinga där man följer givna mönster, sedan följer man samma slinga men ändrar mönstret. När detta fungerar så lägger man om slingan i största möjliga mån och upprepar ovanstående.

Det gäller att sätta realistiska mål för hästen så att man inom rimlig tid skrittar den önskade sträckan och inte harvar fram och tillbaks en hel dag. Sista biten till stallet satt jag alltid av och gick för att på så vis få lite mer avslappad stämmning.

Håller med uddatyp om att hästen bara stressar upp sig om man gör halter och försöker få den att stå still i ett orastat tillstånd. Med det inte sagt att man ska flöjta runt som en galning. Men innan man lägger fokus på att få hästen att skritta önskad sträcka så ska den vara "rastad". Annars riskerar man att hamna i en ond spiral av stress både för häst och ryttare. Känner man att man inte kanske orkar med hästen från början i galopp i skogen så kan man ju starta på en bana om man har tillgång till en sådan.

Detta fungerade ypperligt på min häst som efter ett par månader kunde skritta ute utan att jaga upp sig, framåt var hon fortfarande men med en avslappad attityd där hon var lyhörd för vad jag ville.

Kicki :)

Min "gris" till ridtravare är på ett ungefär likadan som du beskriver din. Han var dock inte fellärd. Han var inte lärd direkt alls innan.

Min pålle vart överstressad om man bad honom att stanna längre än en millisekund och sen var han tvungen att springa in dom sekunderna han missat under tiden vi stog "stilla".

Jag började att träna från marken för att få iordning på vem som bestämmer först och främst, och det inkluderade att han ska stanna om jag gör det, han ska krypa fram om jag gör det, eller springa om jag gör det. Med undantag då jag verkligen ber honom om att gå före/förbi mig, som tex vid tömkörning.

Jag lärde min häst detta genom NH från lite olika håll och det fungerar verkligen suveränt. Man märker även skillnad senare uppifrån hästryggen. Man har liksom fått "närmare kontakt".

Två saker till jag gjorde var att först byta bett. Hästen gillade inte bett alls så jag bytte till bettlöst, vilket fungerar ypperligt och han lyssnar mycket bättre, även vid halter. Han har fått mer tålamod bla, och jag har ändå försökt vara så mjuk i händerna som möjligt innan det.

Det andra jag gjorde var att försöka stoppa energin någonstans där den gjorde nytta, innan jag gjorde något som var svårt.
Som exempel så blir min pålle MYCKET lugnare och sansad efter en sluta och en öppna. Efter det så kan jag träna halvhalter och halter utan att behöva tvinga fram något. Och jag använder mer och mer bara sätet, så man inte behöver hålla på i munnen (eller i mitt fall huvudet).

Sen så bör man ju inte träna halter bara för att. Det är ju ingen idé att be om halt om man ändå inte aldrig behöver göra en halt när det verkligen gäller, förutom då man vill ha en mer lyhörd häst eller liknande. Så man inte får en irriterad häst.

Och glöm inte! BERÖM BERÖM BERÖM när hästen gjort rätt! Istället för att ge tillrättavisning kan det ibland vara lönsammare att ignorera felet men uppmärksamma det som gjorts bra. Jag säger inte alltid, för på vissa hästar funkar det inte på.
Och fortsätt var konsekvent! :)

Lycka till!

Jag hade börjat med endast korta halter. Gär halt, när hästen stannat beröm och gå igen. På så vis får aldrig hästen bestämma när ni ska börja gå efter en halt utan det gör du även om det är en kort stund efter ni stannat.

Jobba mycket från marken, är det samma sak där? Vill hästen springa ifrån en halt trots att du står still?

Jag jobbade så i början, alltså att jag gjorde halt och sen drev fram efter att bara stått stilla en liten stund, men jag krävde att den skulle acceptera stillaståendet ett par sekunder dvs inte stå och trippa, för då blir det väl som att jag "släpper fram den" snarare än att be den gå? :crazy:
Men sen när jag hade övat massor med halter så tyckte jag att jag gott kunde variera tiden lite. Gick ganska bra från början, kunde stå stilla 10 sekunder ett par gånger och sen själv driva fram. Men nu så känns det nästan som att hästen har som tradition - stilla 2-3 sekunder -gå - stanna när jag ber den - stilla 2-3 sekunder - gå osv :p

Från marken har jag faktiskt jobbat med just det, att den ska svara bra för halter och kunna stå still ganska länge. Men det är lite av en annan häst från marken, inte alls lika inställd på "framåt, framåt!" Från marken kan jag jobba lite lättare övningar i grimma.

Tycker det är helt meningslöst att utöva högre gångarter än skritt om man inte har de lydiga för förhållningar och halt innan.

Det tycker jag på sätt och vis också, har tränat en del i trav men lägger in minst ett-två pass i veckan med enbart skritt beroende på hur det känns. Han kan slappna av på ett helt annat sätt när han inte tror att det är trav på gång när som helst, men nu på sistone (när jag som max lagt in ett par varv åt vardera håll i trav varje pass) så har han kunnat sansa sig hyfsat bra även efter traven. Mycket tack vare halterna - en tränare tipsade mig med en annan häst att om hästen stressar upp sig i traven kan man göra till vana att göra halt direkt efter och stå och varva ner lite innan man börjar om. Vilket har hjälpt på denna också, men då var det ju det där med att han stressar upp sig även i halten :p

Till min största hjälp har jag haft våran äldre valack som moraliskt stöd för denna känsliga dam, när hon har dummat sig när det är halt på listan så står han bara där och lugnt väntar, det har en bra inverkan på hästar som har bråttom att ha med en häst som ger ut en lugn energi.

Vid uteritter märker jag stor skillnad på vem jag rider ut med. Hade lyxen ett tag att ha en riktigt seg rackare med vilket var kanon! ;) Så länge den hästen travar ikapp snarare än att jag behöver stanna och vänta, förhåller jag för mycket ute så blir han också lite halvhysterisk. Försöker undvika helt att trava vid uteritter, för då ska han bara trava hela tiden. Nästan stillastående om han inte får gå fram! ;P
Har dock inte märkt någon skillnad när man rider på ridbanan, snarare är han lugnast om man är ensam.

Förmodligen kanske du redan tänker mycket på din sits men tipsen jag kan ge är att koncentrera sig på hur sitter jag på hästen? Jag har tidigare haft tendenser till att när hon gjorde halt var spänd i mitt underliv (inte skänklarna). Fick tänka på mig själv att när vi gör en förhållning måste jag vara stabil men ändå avslappnad i mitt bäcken, sluta upp med framåtdrivande rörelser och slappna av i alla muskler när hästen står still och bara sitta rakt upp och ner, andas ut.

När jag kommer på mig själv och slappnar av sjunker man ner ytterligare en cm i sätet och det gjorde stor skillnad på min häst som reagerar på en sådan spänning som obehag och vill då ramla iväg framåt istället för att stå still.

Jo, kan ligga något i det. Red lektion en gång och var då "tvungen" att stå stilla länge för att vi skulle stå och lyssna på instruktören. Det blev det gamla vanliga, men till slut slappnade den av (efter 5-10 minuter? :crazy: ) och då kände jag att jag satt mycket mer avslappnat. Testade rida med barbackapadd idag som jag sitter jättebekvämt i och verkligen sjunka ner i halterna och då var den mycket avslappnad i förhållningen, men tyvärr ingen skillnad i det där med rastlösheten. Vill inte gärna göra om smma sak igen att stå upp till 10 minuter tills den lugnar ner sig, för sist jag försökte den metoden så kändes det som att den höll på att "rinna över" och sparka bakut/stegra sig/bocka närsomhelst. Sen ville den inte ens stanna för att jag skulle hoppa av, och DET är ovanligt :rofl:

Ska absolut tänka på det där med sitsen, för det känns lätt att glömma bort! :)

kan du inte rida ut och galoppträna den lite..så den får bort spänningar och överskottsenergi?
de brukar funka på sånna..bara låta dom en lång sträcka galoppera i lugnt tempo..
börja varje pass med sånt..kan funka.

Som andra redan påpekat i tråden så fungerar det nog inte alltid, i det här fallet är det en f.d. travare, kallblod, och jag har inte börjat öva galoppen ännu. Vet att föregående ägarna brände på i galoppen för att han hade svårt att fatta annars (en klassiker? :p ) och när jag bara tänkte på att försöka fatta galopp så spände den upp sig och satte igång i trav, märkte att den blev väldigt stressad. Jag vill absolut befästa kontrollen och lugnet i skritt och trav så man har något att gå tillbaka till om det skiter sig när man ska börja öva galoppfattningar, istället för att riskera att förstöra det jobb man redan lagt ner.

Men rent principiellt håller jag med, ibland är det bättre att få göra av med lite energi än att behöva sitta och blåhålla. När jag skulle börja öva traven så lät jag honom dra iväg en bit och försökte sen successivt lugna ner tempot, det fungerade ganska bra. Att försöka lugna ner honom genom att trötta ut honom skulle däremot inte vara någon idé, han blir bara mer stressad då.

Markträning är alltid bra, öva horsemanship. Longera innan du rider så att hästen har "sprungit" av sig lite energi. Börja från början skritta mycket, kräv inte trav och galopp. När min ena häst är het brukar jag rida honom i volter omsom åt höger och vänster. Det brukar få honom att sluta tänka på att ränna som ett lokomotiv.

hoppas att det går bra för dig och din häst!

Kan tyvärr inte longera, har testat men det gick inget vidare, möjligen i framtiden med instruktörshjälp. Försöker som sagt köra enligt metoden "man måste kunna gå innan man kan springa" och just att han får tänka brukar lugna ner lite, fast i halterna blir det ju tvärtom, där är han inte lugn för att han inte får tänka :D
Ska försöka lägga in lite mer markträning, och kanske försöka sudda ut gränsen mer mellan från marken och ridning för det är verkligen natt och dag.
Tack för svar! :)

Går hästen att köra? Det är fruktansvärt praktiskt att ha en häst som kan få gå framför vagnen och bara skritta och dra, längre skritturer gör underverk på både kropp och själ för dom, blir helt andra muskler som aktiveras och våran valack ser nog aldrig så förbaskat nöjd ut som efter en redig körrunda, gärna med längre joggrundor :D Eller ett annat alternativ är som vi gjorde med mitt sto som har haft dessa problem var att hon fick gå på släp efter valacken i både skritt och trav när han kördes. Hon mådde verkligen toppen efter att fått gått på släp efter, på det sättet har hon fått aktivera sig utöver våra ridturer. Hon var ofta rejält pömsig och nöjd när vi kom hem till stallet, inte svettig, utan tömd på överskottsenergi utan att någon satt på henne och framkallade spänningar.

Tror tyvärr inte jag kommer våga köra, beroende på vad man har för vagn kan han slå väldigt mycket. Har inte testat själv men blev varnad av dom jag köpte honom av.
Sen så (med risk för att låta fördomsfull.. :angel: ) är det en kallblodstravare! ;) Kallbloden brukar kunna ha en helt annan dimension av "pigghet" har jag märkt :rofl: Att ha på släp kanske jag kan testa framöver faktiskt, han HAR gått på släp ganska mycket som motion hos förra ägarna. Men då blir det snarare för motionen och variatinen än för att få ner piggheten, för uppenbarligen lyckades inte dom trots att dom hade den på släp mycket :p
Han blir iofs minst lika tömd på energi när man rider ut, tripp-travar ju mest hela hemvägarna, eller ja, bara när han blivit för pigg. Då har han kommit hem sjöblöt under sadeln.
Blir säkert extra jobbigt eftersom jag håller in honom, får jag inte ner honom helt till skritt försöker jag få traven jobbig så han ska bli trött och ta det lugnt, men det går ju sisådär..

Har du provat att bara trava runt ridbanan och försöka få hästen i en lång låg form och slappna av innan du börjar försöka rida?
Det tycker jag funar bra på många pigga nerviga hästar, det kan ta en stund i början men sen brukar det räcka med 5-10 minuter. Alltså varje gång du ska rida får man göra såhär, pigga hästar blir aldrig slöa.

Alltså samma linje som en del redan förespråkar i tråden, rasta hästen först - be den koncentrera sig sen. En stressig pigg häst stressar bara mer om den inte för göra av med sin överskottsenergi först.

Bestäm ett friskt tempo hästen inte får trava fortare än, bromsa och släpp efter, ökar hästen - bromsa och släpp efter. Det blir bara värre om man håller i hela tiden. Tillsist lär sig hästen att bara trava och slappna av efter en stund.

Till alla
Det är skitsamma om hästen är "fellärd" eller bara är sådan.

Hej!

Du skulle kunna testa en grej jag testat på lättstressad kallblodstravare. Han var såndär som helst skulle hinna hem först, om man har sällskap. Blir jättestressad av att ha nån framför sig, eller höra någon springa bakom sig! Eftersom han aldrig behöver tävla mer tycker jag det känns lite onödigt :P

Började med nån variant av den gamla "one rein stop". Han får gå så fort han bara vill, så länge han bara håller sig till att GÅ. Framåtbjudning är ju bara att tacka och ta emot :) Men SÅ FORT han går över i trav åker han på att bli ställd som en ostbåge och tvingas springa runt runt runt i små cirklar. Efter en stund inser han att det både hindrar honom från att gå hemåt OCH är skitjobbigt. Då stannar han :D Inom en sekunde efter att han stannat helt får han fria tyglar och framåtskänkel igen!

Första gångerna jag gjorde detta gjorde han precis som det står i tråden - skulle springa ikapp förlorad tid. Men, han åkte ju då på samma behandling igen. Och igen. och igen... ooooch igen... *suck* Det gäller att ha gott om tid! (Och tålmodigt sällskap)

Smart som han faktiskt är kom han snart på tricket: "Om jag bara GÅR så fort jag kan får jag komma hem fortare!". Och det var faktiskt månader sedan jag behövde hålla in honom på hemvägen :D

Hoppas det funkar för dig med!
Mvh

Jag har fått min lilla ponny att stå stilla nu, efter att ha haft honom i 1 månads tid. Han är en liten krutburk som aldrig ville stå stilla förut, men nu så har jag lyckats.

Jag har superkorta tyglar när jag ska sitta upp. Och när han börjar gå framåt elr så, så tar jag tag och svänger det snävaste som går, så att han får gå runt, runt, runt jättesnävt. Det tkr han är obehagligt och det är så jag fått honom att sluta gå iväg.

Visst händer det att han gör det ibland, nåt steg, men för de mesta står han stilla. :)

Ett tips jag kom att tänka på nu var att andas! :idea: Tänk på att andas genom hela kroppen, låt andningen spridas i hela kroppen liksom. Då kommer du omedvetet att slappna av (mer) och du kommer förhoppningsvis få hästen att göra en halt bättre.

Kommer från Centrerad ridning.

Har du provat att bara trava runt ridbanan och försöka få hästen i en lång låg form och slappna av innan du börjar försöka rida?
Det tycker jag funar bra på många pigga nerviga hästar, det kan ta en stund i början men sen brukar det räcka med 5-10 minuter.

Nja... Om jag tänkt jobba med traven så brukar jag låta den "springa av sig" en liten bit utan att jag bromsar, för att sen successivt få ner tempot och lite mer avslappning. Problemet är just att å honom i en lång och låg form i sakta tempo, det GÅR (brukar som sagt tänka att jag saktar ner till skritt, ge efter på tygeln när han är på väg att gå ner till skritt och då driva lite framåt så han behåller traven) men jag vill inte kräva någon längre sträcka i taget, skulle inte lyckas heller för den delen för då tycker han det blir för jobbigt och drar iväg så man får börja om.

Alltså varje gång du ska rida får man göra såhär, pigga hästar blir aldrig slöa.

Haha det håller jag inte med om! :D För han ÄR ju lat egentligen, så fort han lugnat ner sig och man ska kräva lite jobbigare saker så är han halvt död. Vill man börja trava på rakt spår i fri form, då är han så pigg så, men vill man trava på en volt med ramen kvar och i sakta tempo, då beter han sig som att han glömt vad trav är! :rofl:
Sen så har han ju lugnat ner sig betydligt ur "pigghetsaspekt", särskilt de pass jag bara skrittar. Han har fått ner sitt grundtempo i skritten till normaltempo, men ska man sakta ner den ytterligare vill han bara vara med ett par steg.

Alltså samma linje som en del redan förespråkar i tråden, rasta hästen först - be den koncentrera sig sen. En stressig pigg häst stressar bara mer om den inte för göra av med sin överskottsenergi först.

Men det är ju först efter traven det blir värst? :confused:

Bestäm ett friskt tempo hästen inte får trava fortare än, bromsa och släpp efter, ökar hästen - bromsa och släpp efter. Det blir bara värre om man håller i hela tiden. Tillsist lär sig hästen att bara trava och slappna av efter en stund.

Ett bra råd, använder mig redan utav det :) fast emellanåt försöker jag som sagt gå ner nästan till skritt för att han lättare verkar hitta avslappningen när man rider framåt ur det snarare än när man förhåller.

Tack för tipset, själva principen tycker jag låter bra, men jag undviker helst one-rein-stop :p är lite rädd för att han kan avra typen som blir stressad av en sån övning och snurrar runt tills han går omkull.. :crazy: (har testat själva "snurr"-metoden, och den funkade inte så bra för mig).
Försöker se till att hålla honom i skritt, och i skritten bryr JAG mig inte om han går snabbt, däremot vill man ju vara snäll och invänta andra ekipage emellanåt och det märker man att han blir irriterad av. Får be dom trava ikapp istället kanske, för det har han lärt sig att inte bry sig om! :)
Det är dock rätt frestande att låta honom trava när han väl börjat stressa upp sig. Eftersom traven går saktare och är bekvämare än skritten....

Ett tips jag kom att tänka på nu var att andas! :idea: Tänk på att andas genom hela kroppen, låt andningen spridas i hela kroppen liksom. Då kommer du omedvetet att slappna av (mer) och du kommer förhoppningsvis få hästen att göra en halt bättre.

Ska absolut testas! :)
En grej jag märkt annars vad gäller andningen (har bara testat från marken när hästar varit oroliga) är att en del inte verkar bry sig huruvuda man andas snabbt eller långsamt, bara man verkligen andas hela tiden.? :confused:
För jag testade med långa, lugna andetag med rejäl utandning för att se om det inverkade på hästen (har testat på två olika på sistone med samma resultat) - så snart jag kom till utandningen och började få slut på luft, eller innan jag skulle andas in igen om det blev ett litet glapp så blev hästarna mer stressade. När jag BARA fokuserade på att andas ut-in precis hela tiden (blev mao ganska snabbt) så lugnade de ner sig. Tyckte det var ganska intressant! :idea:
Kanske var så att hästarna blev tryggare när man kom in på samma våglängd som de var i just då?

Kan tänkas:) De kanske irriterar sig/uppmärksammar en andning som inte stämmer överens eller inte är naturlig jämtemot deras egen ?
Jag brukar andas i samma takt som när hästarna verkligen är avspända, precis innan de ser ut att somna;) Då lugnar iallafall mina ner sig mkt.

Men egentligen tror jag det faktiskt handlar om huruvida man slappnar av eller ej. Andas man alldeles för tungt och långsamt så spänner man sig eftersom det är ansträngande. Andas man för kort och stötigt så spänner man sig även då. Och andas man inte alls, så ja... du kan ju tänka dig själv;) Man stelnar ju till helt.
Och samma sak är det när man ska göra halt och stå några sekunder STILLA, utan trippningar. Oftast är det nog så att man håller andan eftersom man VET att hästen kommer trippa hit och dit eller backa i 120 osv osv, men man kanske inte själv tänker på att man håller andan.
Men försöker man då innan, under och efter halten engagera sig lite extra i att bara andas så kommer man slappna av.
Man kommer iallafall märka lite skillnad:)

Nu menar jag inte så att allt beror på att du andas fel eller så för det vet jag ju inte, och dessutom så har du ju berättat att hästen är fellärd, men det kanske kan hjälpa på traven? ;)

Lycka till:D

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 553
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar