Häst som inte vill/kan gå i form

R

Rubina

ja, som rubriken talar; Jag rider en lånad häst som inte vill/kan gå i form, jag vet inte riktigt vad det beror på, men så är det iaf. Hon är en liten häst som gillar att hoppa, men när det kommer till dressyr blir hon odräglig och motsträvig - ja, bångstyrig! Hon vill inte reagera för skänkeln, knappt spöt heller. Hon verkar totalt omotiverad och otränad. Hon har knappt någon ryggverksamhet alls tycker jag.
Jag försöker motivera henne; trava och galoppera frisk på fyrkanten, men hon skär i hörnen och går emot innerskänkeln, och galopperar fortare och fortare. På böjt spår är det samma sak; tränger för innerskänkeln, vill gå inåt och vill inte forma sig.
Hon är totalt spikrak och stel i hela kroppen. hon är inte alls med mig känner jag, hon känns verkligen Seg i alla lägen, när man ska försöka påverka henne - det är som seggummi när man ska försöka styra henne.
Jag försöker att släppa lite kontrollen med hennes munn, för att hon är verkligen hård i munnen och biter sig fast i bettet. men samtidigt måste hon ju lära sig att ta stöd i min hand. Vad ska jag rida för system här tycker ni? hur ska jag få henne att forma sig, reagera mjukt för mina hjälper och gå framåt? :crazy:

Sv: Häst som inte vill/kan gå i form

Börja om från 0, kanske? Arbete vid handen (tömkörning) och när hästen formar sig fint börja med skritt i form uppsuttet med förflyttningar, volt och förvänd volt. När det sitter försöker man i trav men går tillbaka i skritt om hästen inte orkar och rusar ifrån. Utifrån din beskrivning känns det inte som att hästen är rätt grundarbetad;)

ja, det låter bra - men det är sådana övningar jag försöker få in varje gång och det är inte ngt nytt för henne - hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på för att helt "stänga mig ute" och få mig i obalans.
liksom specifikt - vad ska jag göra? hon tar inte stöd på yttertygeln, även ju mer jag kramar och erbjuder stöd.
hon vill inte ge efter i innersidan heller.
Ska jag försöka ha ett jämnt stöd på båda tyglarna,och krama o ge efter på innertygeln lite?
Vilken sida ska skänkeln verka mest på då? Innersidan? - (om hon vill tränga och inte svarar upp) - yttersidan för att rama in hästen och få henne att vända och gå framåt. vilken sida är viktigast att ha kontroll på?

låter som om du borde ta ut en bra tränare som kan hjälpa.
de är svårt att säga vad man ska göra åt de utan att ha sett hästen.

Alla hästar kan gå i form.
Jag tycker att du ska börja i skritt, bara skritta ett helt pass om det är så. Gör olika övningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, öppnor, slutor m.m. (Det blir min häst väldigt mjuk av när hon är på det humöret.)
Försök ställa och böja igenom båda sidorna mjukt.

Kanske inte tycker om bettet?
Det bästa är väl att ta dit en bra tränare som kan hjälpa dig.

Vilken form är det du vill få hästen i?

Alla hästar klarar inte av att gå i den formen som TR föreskriver, en del är byggda annorlunda och kräver därför en annan form för att jobba rätt.

Jag tycker det bästa är att börja om från början, ut och skritta med hästen och låt den gå framåt så den verkligen trampar under sig med bakdelen och är lugn och avslappnad, gärna på lång tygel om det är möjligt.
Sen kan man jobba på volter i skritt till att börja med, när hästen förstår vad man vill ha ut i skritt kan man fortsätta med traven och senare galoppen.

Jag misstänker att hästen inte är musklad för det du vill den ska göra, så det är bara att träna och träna och tala om för hästen vad du vill och berömma när den gör rätt.

/M

Eftersom hästen inte svarar dig alls, som jag utläser ditt inlägg...så torde det föreligga ett kroppsligt problem hos hästen. En rejäl kontroll av vet. och sen följa upp med t.ex. en ET/fysioterapeut etc. När du säkert vet att hästen är ok tar du till tränarhjälp för grunderna och sen även tränarhjälp fort fortsättningen också. Det är stört omöjligt för oss här på buke att ge dig bra råd då vi inte ser hur hästen rör sig eller hur du rider.:cool:

Det du skriver låter precis som hur vår ponny (köptes för snart 6 år sedan, då 17 år gammal) funkade i början.
Med stort tålamod, en bra tränare och efter nästan 2 år hade denna ponny fått muskler där han inga hade tidigare och en form som ingen trodde var möjlig, då han inte (enligt många hästmänniskor som sett honom) är byggd på "rätt" sätt!
Vår ponny gillar att hoppa men i dressyren har verkligen mina två döttrar fått kämpa, kämpa, kämpa innan det har släppt!
Nu är ponnyn av den typen att han verkligen försöker göra sitt bästa i alla situationer, och som sagt...det tog nästan 2 år för oss!
Hur länge har du ridit din häst?

Lycka till och skynda långsamt! :)

Jag håller med Madelene och Piraja om att du nog bör kolla igenom din häst först och främst. Så ta ut en duktig ET eller likande innan du tar hjälp av en tränare du litar på. Gamla problem/skador kan ta lång tid så se det hela i ett långt perspektiv så att du får en häst som håller och därmed är rolig att rida!

gör som mej--> börja om från början!! börja i skritt, kräv lite där.. det kommer nog!

Låter som min häst.Min tränare så åt min att skita i formen(dvs efter given ) och bara tänka att h*n ska trampa in bakbenen under sig.Stunta att h*n har huvudet uppe i himlen. Det går oxå bättre för min om jag inte tänker på nått först i börgan så h*n blir ordentligt upp värmd i musklerna. Börja i skritt sen trav osv

Eftersom hästen inte svarar dig alls, som jag utläser ditt inlägg...så torde det föreligga ett kroppsligt problem hos hästen. En rejäl kontroll av vet. och sen följa upp med t.ex. en ET/fysioterapeut etc. När du säkert vet att hästen är ok tar du till tränarhjälp för grunderna och sen även tränarhjälp fort fortsättningen också. Det är stört omöjligt för oss här på buke att ge dig bra råd då vi inte ser hur hästen rör sig eller hur du rider.:cool:

:bow:

101010

Börja ifrån grunden.
1. Kolla så hästen är frisk i hela kroppen
2. skritta, skritta, skritta ut i skogen, upp för backar och ner i diken på långa tyglar för att få upp grundkonditionen litet.
3. lägg in tömkörning och longering
4. trappa upp allting låååångsamt, ifrån 10min till 15 min tömkörning på två veckor.
5. när formen i skritten är avslappnad och ärlig, påbörja några minuter om dagen i trav.

Förutom det Piraja skrev, som var en bra rutin!
.. Så låter det ganska mkt som om hästen helt enkelt är oskolad. Inte fått lära sig att ge efter för skänkel och forma sig rätt över ryggen.
Om den är hoppad mkt utan att ha blivit ordentligt genomriden på marken däremellan, så har den förmodligen byggt upp massor av spänningar för att ta sig runt en bana i dålig form.

En obärig häst måste ju luta och tränga genom svängarna för att komma framåt. Det sliter på lederna och hela kroppen, så du gör nog klokt i att verkligen försöka få hästen att börja arbeta rätt nu!

Skulle nog ta det ur skritt och se till att den verkligen förstår och klarar att svara på hjälperna. Behålla sin egen balans och inta tränga eller hänga.
Men det behövs det nog en tränare som kan hjälpa dig med om du är osäker på hur mkt/vad du ska göra för att få eftergift ifrån hästen. -Så ni inte hamnar i dragkamp/samma läge om o om igen.

Provade kusinens hopponny, den var likadan, men kunde faktiskt ge efter, forma sig och gå några steg i skolorna och behålla ryggverksamheten efter några minuters övertalning.

Så det BEHÖVER inte vara en massa fel på hästen, om du har tur är den "bara" dåligt riden med lindriga spänningar som kan lossas ganska lätt med bra ridning!

Har du kollat att sadeln inter trycker! min häst hade samma problem men jag bytte sadel och det gick bättre:)

Gå igenom hästen från mun till bakhovar. Sedan får man börja om från början med skritt . Jag har kämpat med min häst länge nu bara jobbat i skritt både ute och i paddock. Och det har blivit bättre

Alltså jag undrar om det är ngt fel på mina hjälpgivningar. om vi ska gå in mer specifikt; min häst vill inte svänga, skjuter ut bogen ellr vad tusan det är den gör, hon tränger i hörnen...alltså hon går emot alla hjälper jag ger henne...såå...
om hon inte vill svänga vilka hjälper är det då jag måste justera för att hon ska haja vad det är jag menar? för uppenbarligen gör jag ngt fel....ska jag vara starkare i min yterskänkel eller? få henne att gå framåt och slappna av i yttersidan, för hon är absolut spikrak och spänd i den sidan. måste vara ngt fel på hennes bett, måste kolla det, för hon slänger mycket med huvudet också har jag märkt....
men tack så himla mkt för all hjälp, måste forska vidare i det här! Bye!

har hästen ont någonstans (alltså: är den kontrollerad hos veterinär nyligen?)?
hur länge har du ridit hästen?
hur går den med sin ägare?
har du ridit för en tränare någon gång?
har du sett någon annan (duktig) rida den?
gick det bättre då?
hur pass erfaren är du som ryttare?

vad rider du med för utrustning? bett? är sadeln utprovad?

utan att vara fördömande eller elak:
tycker det låter som att hästen är dåligt riden och att du inte reder ut det. den förstår inte vad som krävs av den och du har inte hittat rätt sätt att visa det på.
alternativt har den ont eller känner obehag över sin utrustning eller sättet du rider den på.

börja inte byta bett och greja fram och tillbaka på egen hand.
se till att få hjälp av en duktig och erfaren person (tex utbildad tränare/ridlärare) som kan titta på hästen, hjälpa dig med ridningen och utrustningen och som kan sitta upp själv.
i både en nära och avlägsen framtid kommer du vinna mycket på att ta hjälp!
alla hästar kan jobba i form (alltså den formen som är mest ändamålsenlig för just den hästen), det är bara olika lätt att få till det. de allra flesta (elitryttare också) får regelbunden hjälp av tränare för att kunna rida sin häst på rätt sätt och för att utvecklas som ryttare och hjälpa hästen att utvecklas optimalt.

det löser sig nog!
lycka till

Senast ändrad av en moderator:

gör som mej--> börja om från början!! börja i skritt, kräv lite där.. det kommer nog!

Bara jag som tycker att skritt är den svåraste gångarten? I trav och galopp får man ju mer gratis framåtbjudning.

Ta hjälp av en tränare, det går omöjligt att få hjälp med en sån sak över internet.

Börja om från 0, kanske? Arbete vid handen (tömkörning) och när hästen formar sig fint börja med skritt i form uppsuttet med förflyttningar, volt och förvänd volt. När det sitter försöker man i trav men går tillbaka i skritt om hästen inte orkar och rusar ifrån. Utifrån din beskrivning känns det inte som att hästen är rätt grundarbetad;)

Håller med. Börja från början. Det låter nästan som om hästen inte riktigt har lärt sej grunderna...
Då är det bättre att ta det steg för steg ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 391
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar