Häst som inte vill/kan gå i form

Sv: Häst som inte vill/kan gå i form

Alla hästar kan gå i form.
Jag tycker att du ska börja i skritt, bara skritta ett helt pass om det är så. Gör olika övningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, öppnor, slutor m.m. (Det blir min häst väldigt mjuk av när hon är på det humöret.)
Försök ställa och böja igenom båda sidorna mjukt.

Kanske inte tycker om bettet?
Det bästa är väl att ta dit en bra tränare som kan hjälpa dig.

Jag tror kanske inte att olika rörelser är lösningen för den här hästen?
En häst måste först ha framåtbjudningen innan du kan göra någonting annat. Det kommer den antagligen inte få av att göra framdelsvändningar och andra rörelser. De rörelserna är ju inte heller lösgörande i sig om du inte använder dem på det sättet. Det fungerar ju att sitta passiv och göra en bakdelsväning med hjälp av innertygeln och ytterskänkeln, men bara för att du gör det kommer hästen inte att bli mer lösgjord!

Till TS:

Jag går på Pirajas linje. Det finns inte några genvägar! Börja om från 0, ta hjälp av en tränare om det du redan gjort inte fungerat (då har du antagligen inte gjort det rätt eller inte varit tillräkligt konsekvent).
Hästen behöver bjudning för att du ska kunna fortsätta arbetet! Det kommer den inte få av att du skenar runt utan stöd. Den behöver framåtbjudning trots inverkan från hand/skänkel/säte. Din T R Ä N A R E (som vet hur detta ska gå till) kan tex gå bakom med en långpisk. Men låt inte någon amatör göra det.
Jag tror att du har tagit på dig ett riktigt projekt som kräver mycket kunskap och tålamod! Lycka till! Berätta gärna hur det går!

har hästen ont någonstans (alltså: är den kontrollerad hos veterinär nyligen?)?
hur länge har du ridit hästen?
hur går den med sin ägare?
har du ridit för en tränare någon gång?
har du sett någon annan (duktig) rida den?
gick det bättre då?
hur pass erfaren är du som ryttare?

vad rider du med för utrustning? bett? är sadeln utprovad?

utan att vara fördömande eller elak:
tycker det låter som att hästen är dåligt riden och att du inte reder ut det. den förstår inte vad som krävs av den och du har inte hittat rätt sätt att visa det på.
alternativt har den ont eller känner obehag över sin utrustning eller sättet du rider den på.

börja inte byta bett och greja fram och tillbaka på egen hand.
se till att få hjälp av en duktig och erfaren person (tex utbildad tränare/ridlärare) som kan titta på hästen, hjälpa dig med ridningen och utrustningen och som kan sitta upp själv.
i både en nära och avlägsen framtid kommer du vinna mycket på att ta hjälp!
alla hästar kan jobba i form (alltså den formen som är mest ändamålsenlig för just den hästen), det är bara olika lätt att få till det. de allra flesta (elitryttare också) får regelbunden hjälp av tränare för att kunna rida sin häst på rätt sätt och för att utvecklas som ryttare och hjälpa hästen att utvecklas optimalt.

det löser sig nog!
lycka till

Instämmer till 110 procent. :bow::bow::bow:

Du, jag har samma problem med min.
Ngt som jag har god erfaranhet är så kallad chambontygel som man använder när man linlöper. Använde det på en häst jag hade för jättelänge sedan. Hon hade dåliga fysiska förurtsättningar att gå i rätt form. Jag lina henne korta stunder 3 ggr i veckan. Det funkar skitbra och hon fick riktigt fina ryggmuskler, nästan som två limpor på varje sida av ryggraden och blev lättare att rida i RÄTT FORM:
Stollen jag har nu är problematisk på ett annat sätt, hon springer ifrån jobbet och jag ska nu testa med chambon på henne. Ska köra i skritt och trav om underlaget tillåter, och över lite bommar och så, Har även funderat på att ha det på henne när vi promenerar och klättrar i backar., Då kanske fanskapet fattar att hon ska sänka nacken och höja ryggen när hon jobbar uppför istället för att springa som en giraff med huvet rätt upp och skjuta ifrån med bakbenen istället för att SÄTTA UNDER SIG.
Men du, tänk på att inte lina mer än 20 min och försök att variera jobbet även på lina annars ledsnar hästen.

En annan sak som är viktig att tänka på men ack så lätt att glömma när man sitter där i sadeln och i sin iver och ambition ska försöka få igenom saker. Ge hästen andningspauser och lång tygel så du inte jobbar honom/ henne för långa pass. Jag har själv gjort det misstaget med min häst en gång, då hon nästan ragla ikull när jag gav henne lång tygel:mad:Jag har fortfarande dåligt samvete för det och lovat att aldrig mer göra om det.

Åk till en tadnläkare och en vätriner som ränker rygg och nacke tycker jag. för man ska inte kräva nått om hästen ar ont någon stans. Om den är friks tycker jag du ska börja träna för någon bra tränare.

En häst måste först ha framåtbjudningen innan du kan göra någonting annat. Det kommer den antagligen inte få av att göra framdelsvändningar och andra rörelser. De rörelserna är ju inte heller lösgörande i sig om du inte använder dem på det sättet. Det fungerar ju att sitta passiv och göra en bakdelsväning med hjälp av innertygeln och ytterskänkeln, men bara för att du gör det kommer hästen inte att bli mer lösgjord! QUOTE]

Hahaha, ojdå!
Jag rider vissa hästar på det viset om det behövs och oj vad avslappnade och koncentrerade dom blir!
Är min häst på tårna eller bara inte vill så börjar jag i skritt och gör fram och bakdelsvändningar och lite öppna och sluta m.m Och det blir hon mycket lösgjord av. Framåtbjudning kan och ska hästen ha även om man tränar bakdelsvändningar eller om man jobbar i trav eller galopp?
Sitta passiv med innertygel och ytterskänkeln, du vet nog inte riktigt vad du snackar om.

Inte menat för att vara skrytsam eller så, men min tränare rider och tävlar på hög nivå i dressyr och tränar för bo jenå, att inte hon skulle ha en aning om vad hon sysslade med när hon tränar mig och vi ibland börjar göra sådana saker när min häst är på dåligt humör eller är stressad är nog ganska fel.
Med tanke på att träna folk är hennes jobb så tror jag att det hon lär ut fungerar, annars skulle hon inte ha några som tränade för henne.

En häst måste först ha framåtbjudningen innan du kan göra någonting annat. Det kommer den antagligen inte få av att göra framdelsvändningar och andra rörelser. De rörelserna är ju inte heller lösgörande i sig om du inte använder dem på det sättet. Det fungerar ju att sitta passiv och göra en bakdelsväning med hjälp av innertygeln och ytterskänkeln, men bara för att du gör det kommer hästen inte att bli mer lösgjord!

Till TS:

Jag går på Pirajas linje. Det finns inte några genvägar! Börja om från 0, ta hjälp av en tränare om det du redan gjort inte fungerat (då har du antagligen inte gjort det rätt eller inte varit tillräkligt konsekvent).
Hästen behöver bjudning för att du ska kunna fortsätta arbetet! Det kommer den inte få av att du skenar runt utan stöd. Den behöver framåtbjudning trots inverkan från hand/skänkel/säte. Din T R Ä N A R E (som vet hur detta ska gå till) kan tex gå bakom med en långpisk. Men låt inte någon amatör göra det.
Jag tror att du har tagit på dig ett riktigt projekt som kräver mycket kunskap och tålamod! Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Hahaha, ojdå!
Jag rider vissa hästar på det viset om det behövs och oj vad avslappnade och koncentrerade dom blir!
Är min häst på tårna eller bara inte vill så börjar jag i skritt och gör fram och bakdelsvändningar och lite öppna och sluta m.m Och det blir hon mycket lösgjord av. Framåtbjudning kan och ska hästen ha även om man tränar bakdelsvändningar eller om man jobbar i trav eller galopp?
Sitta passiv med innertygel och ytterskänkeln, du vet nog inte riktigt vad du snackar om.

Inte menat för att vara skrytsam eller så, men min tränare rider och tävlar på hög nivå i dressyr och tränar för bo jenå, att inte hon skulle ha en aning om vad hon sysslade med när hon tränar mig och vi ibland börjar göra sådana saker när min häst är på dåligt humör eller är stressad är nog ganska fel.
Med tanke på att träna folk är hennes jobb så tror jag att det hon lär ut fungerar, annars skulle hon inte ha några som tränade för henne.

Kanske fått nån låsning någonstans?
Min ponny ville inte alls gå i form pga att han hade låsningar lite överallt. Men när massören hade kännt igenom honom och tagit bort dom så gick det mycket bättre, han går i form nu. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 391
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka