Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Kan hålla med dig om att det många gånger är värre med de sk. hobbyhästarna.
Men undrar samtidigt varför det är så accepterat av vissa inom ridsportsgrenarna?
Varför får många av hingstarna där inte gå i hage?
(jag vet inte hur utbrett det är och i ett tidigare inlägg så förstår jag att det inte gäller alla givetvis!)

Här är en 4-årig svensk hingst som ägaren inte ville sälja för 40 miljoner när det budet kom..
goingkronos.jpg

Han får lov att vara häst ändå..

Senast ändrad:

Vilken underbar häst,:love::love:och vilken energi den utstrålar!

jag skulle nog vilja påstå att girigheten är inblandad i allra högsta grad:crazy: Varför om inte för pengars skull går inte hästen i hagen, troligtvis för att han inte ska skada sig för då är hästen inte användbar och då kan husse/matte inte tävla och vinna prispengar...

att dygnets timmar inte skulle räcka till är nog en väldigt smidig ursäkt, även fast det är den dummaste jag hört...:eek:

Tacka vet jag "vettigt" folk som har fattat ett och annat:bow:

Heders till dom!!!!:bow::bow::bow:

Jag skulle inte låta min häst stå inne dygnet runt men jag skulle heller aldrig släppa ut henne i en skitdålig hage.

Vet hästar som står inne för det mesta och facto är att de varken har beteendestörningar eller verkar olyckliga. De är inte galna eller knäppa och deras karriärer går spikrakt uppåt.

Jag tror inte de mår så mycket sämre än hästar som står i liten hage, full med lera, dåligt hö och bristande omvårdnad. På det så har de en ägare som rider som skit och inte märker om hästen inte är helt fräsch.
Varför är det så, att dom som försvarar att hästar hålls instängda 23/7, ALLTID påstår att hästar som går ute ALLTID hålls av odugliga amatörer, ALDRIG får omvårdnad och ALLTID tvingas stå i leriga frimärksstora hagar och käka dålig mat?

Karriär? Se Nordstedts svenska ordbok:
1 levnadsbana inom ett yrke(sområde)
2 (högsta) fart, särsk. hos hästar: "det bar av i full karriär".
Något säger mig, att den högsta farten inte har något att göra med hoppa tävling eller nöta dressyr etc. :devil:
Det är människans pengabegär, vinnar och självhävdelse-behov (dvs människans karriär!) som hästarna används för. Hästens behov och intressen struntar man blankt i. Skulle en häst kunnat formulera "sin karriärambition", hade denna förmodligen rört sig om att käka så mycken god mat som möjligt samt sätta några föl till världen. Inte vinna pengar eller medaljer till en människa.

dock sysselsätts de med så mycket annat att jag inte tycker mest synd om de. Värre med hobbyhästar vars ägare ska låtsas vara proffsiga och där hästarna max sysselsätts en timme om dagen.
Du kan inte tänka tanken att hästar förmår sysselsätta sig själva? Om man ger dom förutsättningar till det?
Varför anser "proffsen" ALLTID att hästar är till för människans nöje och behov och inte har något egenvärde?
Varför ser ni proffs ALLTID ned på dom som har häst av annan orsak än ni och håller häst på ett annat (hästligare) sätt än ni?

Jag vet inte om du platsar bland proffsen, men du anstränger dig hårt för att visa att du inte tillhör det andra alternativet.

LIA

önskar jag kunde få fram vad jag menar lika bra som du:bow:

Håller med om att det inte är rätt.Hästar borde få gå i hagen så mycket som möjligt.En häst mår inte bra av att bara stå i en box.

Folk är pengakåta...så e det bara!

Ja det är väl klart att man måste få "höjdarna" att förstå att detta är fel så att det kommer upp en lag emot detta, men sen å andra sidan så tänker jag f*n inte stå å kolla på när sånt här händer heller.

"men visst det kommer snaaart en lag på att man inte får göra si å så, å då är det ju lika bra att vara passiv och hålla käften"
riiiiiiiiiiiiight:cool:

Jag undrar fortrarande när du ska leva som du lär här ovan och anmäla Jan Brink? Jag vill ha ett datum. Annars tycker du ju tydligen att det är ok att inte bry sig om de hästar som inte får gå i hage.

Fast hästar kan stå hos tävlingsmänniskor på olika nivåer, dvs "proffs", och ändå leva ett hästligt liv.

Många travstall har lösdrift, även ridstall. Många hästar går ute många timmar om dagen, tas in bara nattetid. Sen finns avarterna också, men de är inte det enda sättet att hålla tävlingshäst.

Det måste inte bara vara naturliga skogsluffare som har hästarna barfota på lösdrift som har en bra hästhållning.

Norrland

:bow: Precis. Man kan vara satsande ryttare eller travtränare och ändå låta hästarna få röra sig som de vill. Jag förstår ärligt talat inte motsättningen där. En smidig och stark häst som rör på sig hela dagarna och använder sin kropp på ett naturligt sätt borde ju ha mycket lättare för att undvika låsningar och spänningar än en som står i en spånbädd hela dagarna. Skador skaffar de sig under träning iaf verkar det som, så det behöver de inte andvända sin dyrbara hagtid till:D

Fast hästar kan stå hos tävlingsmänniskor på olika nivåer, dvs "proffs", och ändå leva ett hästligt liv.

Många travstall har lösdrift, även ridstall. Många hästar går ute många timmar om dagen, tas in bara nattetid. Sen finns avarterna också, men de är inte det enda sättet att hålla tävlingshäst.

Det måste inte bara vara naturliga skogsluffare som har hästarna barfota på lösdrift som har en bra hästhållning.

Norrland

En parantes. Jag förstår inte varför man kopplar ihop skogsluffare, barfotaverkade hästar och lösdrift med varandra.

Jag ser ingen koppling alls.

Däremot tycker jag att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, med eller utan täcke beroende på hästens förutsättningar, och att den rör på sig så mycket som möjligt. Oavsett om hästen är proffsägd eller inte.

Lösdrift i seriös form, ser jag som ett utvecklat sätt att ha hästhållning. Och då pratar jag inte oskodda, täckeslösa hästar med ett ynkligt skjul ute på en lerig plätt, utan ett genomtänkt modernt ställe med dränerad mark och ordentliga stall och hagar.

Sorgligt att sånt bara få förekomma:cry:

Tack för det! :)
Lätt att skriva om det som hjärtat svämmar över av, som en poet(?) sa en gång i tiden.

LIA

Observera att jag inte kritiserade proffsryttare -kuskar som sådana.
Vad jag gjorde var att svara på Pontevecchio:s inlägg och påståenden. Det finns ingen anledning att låta generaliseringen man möter, från dom som försvarar instängning av hästar, stå oemotsagd.

Jag råkar känna till ett lösdrifttravstall, men jag betvivlar ändå att dom är många. Jag tvivlar (har sett) i ännu högre grad på att det är många tävlings-ridhästar som går på lösdrift.

Hursomhelst, blotta det faktum att det finns framgångsrika hästägare/stall (heder åt dom) som inte har sina hästar instängda 23/7 utan t o m lösdrift, borde stämma övriga till eftertanke. Varför fortsätter man att ha hästarna instängda??

Det måste inte bara vara naturliga skogsluffare som har hästarna barfota på lösdrift som har en bra hästhållning
Det här uttalandet har du fått berättigad kritik för. Uttalande i samma anda som Pontevecchio:s. Varför så obalanserad?
Är det ett dåligt samvete som ger sig tillkänna?
Tycker du att dom som är för friare hästar och mot inlåsning har fel?

LIA

Ursprungligen postat av Biijatch
Folk är pengakåta...så e det bara!

Ja det är väl klart att man måste få "höjdarna" att förstå att detta är fel så att det kommer upp en lag emot detta, men sen å andra sidan så tänker jag f*n inte stå å kolla på när sånt här händer heller.

"men visst det kommer snaaart en lag på att man inte får göra si å så, å då är det ju lika bra att vara passiv och hålla käften"
riiiiiiiiiiiiight

Jag undrar fortrarande när du ska leva som du lär här ovan och anmäla Jan Brink? Jag vill ha ett datum. Annars tycker du ju tydligen att det är ok att inte bry sig om de hästar som inte får gå i hage.
Har Biijatch namngett Jan Brink i sammanhanget?
Om inte, vet du att JB:s hästar inte får gå i hage?
Om så är fallet, varför reagerar inte du med någon form av åtgärd, t ex insändare i hästtidningar?
Eller tycker du att det är som det ska vara för hästarna?

LIA

Ni agerade ju i a f, det är mer än de flesta gör!

Det var nog det dummaste jag har hört på länge!

Tror du att betäckning, pyssel, skrittmaskin och tävling kan ersätta hästen behov av att röra sig fritt?? Bara för att man råkar heta Jan Brink så är man inte ursäktad att inte låta hästarna få gå ute fritt i en hage - om det nu så är fallet, det är ju hörsägen så här långt i a f. Tycker att det är en j-la flathet hos myndigheterna som låter detta passera men det är väl så att pengarna talar OCH personers kända namn.

Bara för att en häst trimmas, putsas, klipps och sprayas betyder det inte att den har den bästa tillvaron.
Fyy, nu tänker jag på en NSV som jag sålde för många år sedan. Hon fick inte gå i hage på flera dagar för att det var för kladdigt. Men duscha varje dag, det skulle hon. Inte fan hade hon det bra där. Hon slog med frambenen, sparkade i väggarna tuggade på trä mm.

Vad vidrigt att låsa in häst i en box dygnet runt bara för att det är känslig.Jag har själv en känslig häst men inte låser jag in den för det och det finns nog hästkompis som passar för känsliga hästar också.Själv har jag en minishettis åt min känsliga häst som är 155cm hög men storleken har igen betydelse för han älskar sin lilla kompis.Jag har dem bägge ute dygnerna runt och de har en ladugård som är ansluten till hagen som de kan gå in och ut som de vill.Året runt får de vara ute och de väljer själv när de vill gå in och de mår jättetoppen.Täcken har jag åt dem för alla årstider så det är bara att hålla koll på vädret så vet man om de behöver täcken på sig eller inte.Rutinerna funkar hur bra som helst också fast de går på så kallad lösdrift.Jag skulle aldrig tänka mig att låsa in dem i en box!:love::love::love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 612
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 538
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka