Sv: Häst som inte får gå i hage!
Jag skulle inte låta min häst stå inne dygnet runt men jag skulle heller aldrig släppa ut henne i en skitdålig hage.
Vet hästar som står inne för det mesta och facto är att de varken har beteendestörningar eller verkar olyckliga. De är inte galna eller knäppa och deras karriärer går spikrakt uppåt.
Jag tror inte de mår så mycket sämre än hästar som står i liten hage, full med lera, dåligt hö och bristande omvårdnad. På det så har de en ägare som rider som skit och inte märker om hästen inte är helt fräsch.
Varför är det så, att dom som försvarar att hästar hålls instängda 23/7, ALLTID påstår att hästar som går ute ALLTID hålls av odugliga amatörer, ALDRIG får omvårdnad och ALLTID tvingas stå i leriga frimärksstora hagar och käka dålig mat?
Karriär? Se Nordstedts svenska ordbok:
1 levnadsbana inom ett yrke(sområde)
2 (högsta) fart, särsk. hos hästar: "det bar av i full karriär".
Något säger mig, att den högsta farten inte har något att göra med hoppa tävling eller nöta dressyr etc.
Det är människans pengabegär, vinnar och självhävdelse-behov
(dvs människans karriär!) som hästarna används för. Hästens behov och intressen struntar man blankt i. Skulle en häst kunnat formulera "sin karriärambition", hade denna förmodligen rört sig om att käka så mycken god mat som möjligt samt sätta några föl till världen. Inte vinna pengar eller medaljer till en människa.
dock sysselsätts de med så mycket annat att jag inte tycker mest synd om de. Värre med hobbyhästar vars ägare ska låtsas vara proffsiga och där hästarna max sysselsätts en timme om dagen.
Du kan inte tänka tanken att hästar förmår sysselsätta sig själva? Om man ger dom förutsättningar till det?
Varför anser "proffsen" ALLTID att hästar är till för människans nöje och behov och inte har något egenvärde?
Varför ser ni proffs ALLTID ned på dom som har häst av annan orsak än ni och håller häst på ett annat (hästligare) sätt än ni?
Jag vet inte om du platsar bland proffsen, men du anstränger dig hårt för att visa att du inte tillhör det andra alternativet.
LIA