Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Så länge man ser att hästen i fråga mår bra då tycker inte jag heller man ska lägga sig i andras sätt att sköta sina hästar. Men.... när jag ser att en häst inte mår bra då säger jag till. Som hästägare måsten vi vara så ansvarsfulla att vi ser till att hästen mår bra och vi ska vara uppmärksamma på hästens signaler.
Jag tror inte hästägare i allmänhet är elaka mot hästen med flit utan det mesta beror på okunskap. Ser man att en häst mår dåligt/inte trivs är man skyldig att säga ifrån tycker jag.

*kl*

Sen håller jag med alla om att det är mycket dålig hästhållning att ha hästar inne hela dygnet. Självklart ska hästar gå i hage, ju längre desto bättre. Stora hagar är naturligtvis det mest önskvärda, men där såna inte finns att tillgå är en liten hage bättre än ingen alls!

Faktiskt tycker jag, i alla fall här uppe i mina trakter, att travstallen är bättre på att ha sina hästar ute än endel "fina" ridhäststall. Vet att det finns stora stall här med för få hagar, där hästarna inte får gå ute mer än någon timme eller två. Längsta utevistelsen har nog många hobbyhästar, i alla fall enligt min subjektiva uppfattning! ;)

Tycker att det borde gå att lagstifta för hagvistelse. Kan man inte skriva ett undantag för konvalecenter?

Norrland

När tänkte du anmäla Jan Brink? Eller Flyinge? Tid & datum?
Anmäla hit och anmäla dit.
Det finns folk på hög nivå som både ser till sina egna behov och hästens.
Gamla förlegade uppfattningar och traditioner hindrar i mångt och mycket en god djurhållning. Särskilt utmärkande för gamla skolinstutitioner. Man får hoppas att utvecklingen når dit också såsmåningom.
Och känner man till lite av insidan på de där instutitionerna, finns ett och annat att säga om hur människor får fortsätta en del förlegade traditioner också.
De gamla stadsridhusen som fanns på var och varannan ort förr, har nu avvecklats ett efter ett. Och det är en postiv utveckling. Ridskolorna har alltmer flyttat ut på landet, där hästarna har möjlighet att gå ute i hagar på dagarna. Eleverna får stå ut med att ta bil, buss och tåg ut dit där hästarna hör hemma. På landet.
Förtret för en del människor, men till gagn för djuren.

Ett sånt fall går man raka vägen till djurskyddsinspektören i kommunen och anmäler - sen är det upp till denne att undersöka och gå vidare med saken om det finns fog för anmälan. Djurskyddslagen går ju säkert att vända och vrida på så att de kan slippa undan men ett försök att anmäla hade jag gjort på studs.

Ja, det kan de faktiskt ha! Och inte far de illa av det heller!

Norrland

Jag tror nog att det är vi människor som har karriärer.
Ibland inbegriper våra karriärer hästarna som ger oss en skjuts framåt, uppåt.;)
Det var med all säkerhet det som LIA menade...

Med det är det inte sagt att en häst som har talang för sitt tävlingsområde per automatik mår dåligt!

Jag tror nog att det är vi människor som har karriärer.
Ibland inbegriper våra karriärer hästarna som ger oss en skjuts framåt, uppåt.;)
Det var med all säkerhet det som LIA menade...

Med det är det inte sagt att en häst som har talang för sitt tävlingsområde per automatik mår dåligt!

Jag tror inte heller att hästar mår dåligt för att de äger en talang.

Men jag tror de kan må dåligt för att de får cirkulationsrubbningar av allt stillastående, som man då försöker lindra genom att linda benen med tyglindor. Folk förundrar sig ofta över konstiga beteendestörningar såsom att hästen gnager på inredningen, och står och svänger med sitt huvud fram och tillbaka.
Väldigt underligt eller hur? Med tanke på att hästen är gjord för att gå och beta upp till 20 timmar per dygn.
Huvudsvängningar används också av tex av försummade barnhemsbarn utan stimulans och möjlighet till olika aktiviteter för att minska ångest.
Det har förmodligen hästen också kommit på.
För att inte tala om hur mycket grovfoder en normalstor häst behöver per dygn för att magen ska fungera?
Läste vid något tillfälle att upp till 80 % av det undersökta hästmaterialet forskare hade att tillgå, hade magsår.
Hur mår magarna hos de hästar som bara får ytterst lite grovfoder och mängder med kraftfoder?
Undra över stundom aggresivt och ibland stressigt beteende hos individer som går runt och har magont.

Men nu är vi där igen:crazy:.. de anses ju vara GOD hästhållning.Nästa alla tävlingryttare på elitnivå handhar sina häsatr på detta vis.. hästarna får vara ute ytterst lite..
Flyinge osv..
Ska ni anmäla dom också?

Skulle jag anmäla alla som inte släpper ut sina dyra tävlingshästar elller inte har GOD hästhållning vad för MIG är god hästhållning.
Skulle jag behöva få säga upp mig från mitt jobb för att sedan gå över till att åka runt hela sverige och anmäla:crazy:

Det är därför de finns lagar och så länge ingen bryter mot dom så kan man inge göra....
Flytta till andra stallar så slipper du se de du inte gillar.. flytta till stallar som har samma åsikt om vad GOD hästhålling är.

De ser jag som ett krav när jag ställer in mig att de som står där är likasinnade i insynen av hästhantering tider när de ska ut och in mattider osv.

Så man inte flyttar in i ett stall där man vet att de släpper ut 4 timmar om dagen och sedan blir sur och kräver att de andra ska ha sina hästar ute mer så din slipper va själv ute.

Sånt kollar man upp innan man flyttar=)

Ta inte in dom så tidigt då !
Det finns ju ingen regel som säjer att man måste ta in när mörkret faller .
Mina går in 23.30 ut 6.30..
Dom som går in vill säja dom andra går ute jämt!

Ja jag försöker låta mina gå ute sent,. till ca 20, men problemet är att de andra vill ta in sina vid 15. Så trots att det då är tre kvar blir stoet så uppjagad att hon blir genomblöt av svett när hon springer runt därute. De andra på stallet blir väldigt irriterade över att hon trampar upp hagarna totalt i den änden grindarna är på typ 2 eftermiddagar. Så när det är blött och mörkt måste hon tyvärr gå in. men då rider jag oftast på eftermiddagen. På sommaren går hon förstås ute länge länge, hela natten när det är ljumt och bra, och får bete i 3 månader/år.

Nu går hon fortfarande ute från 07-20

Senast ändrad:

Så du menar att man ska vända ryggen till och inte låtsas om att djurplågeri pågår i de stallen? Så länge man inte ser dem så lider de inte?

Då tycker jag i såna fall att man skulle märka de ställena med ett stort j-la skamkors så att de som står för den sortens hästhållning åtminstone får skämmas för det som pågår därinne!

SORGLIGT att Sverige är på väg att anamma en del av övriga världens usla hästhållning och dessutom klappa sig för magen för det. Att påstå att det här gör elitryttarna därför är det ok - det är inte ok, det är skamligt!

För ganska många år sedan bodde jag i Spanien och försökte hålla mitt hästliv igång ändå. Hittade ett stall utanför stan och köpte så småningom en häst. Jag fick KÄMPA för att han skulle få gå ut i en hage på dagarna, alla skakade på huvudet och undrade varför han skulle göra det för? Där stod 30 hästar dag ut och dag in i sina boxar, ägarna struttade dit på helgerna och åkte runt på sina ibland dyra och välskolade hästar någon halvtimme för att sen sätta sig i cafeterian och snacka. De välbärgade hade någon slav som kom dit och tränade hästarna i veckorna. Jag slutade med hästar under en lång period för all glädje var som bortblåst efter att ha upptäckt hur det funkade där.
Ska vi dithän också eller?

Varför ska vi närma oss länder med skithästhållning när vi har en för hästen mycket sundare miljö, eller åtminstone hade...:(

Så du menar att man ska vända ryggen till och inte låtsas om att djurplågeri pågår i de stallen? Så länge man inte ser dem så lider de inte?

Då tycker jag i såna fall att man skulle märka de ställena med ett stort j-la skamkors så att de som står för den sortens hästhållning åtminstone får skämmas för det som pågår därinne!

SORGLIGT att Sverige är på väg att anamma en del av övriga världens usla hästhållning och dessutom klappa sig för magen för det. Att påstå att det här gör elitryttarna därför är det ok - det är inte ok, det är skamligt!

För ganska många år sedan bodde jag i Spanien och försökte hålla mitt hästliv igång ändå. Hittade ett stall utanför stan och köpte så småningom en häst. Jag fick KÄMPA för att han skulle få gå ut i en hage på dagarna, alla skakade på huvudet och undrade varför han skulle göra det för? Där stod 30 hästar dag ut och dag in i sina boxar, ägarna struttade dit på helgerna och åkte runt på sina ibland dyra och välskolade hästar någon halvtimme för att sen sätta sig i cafeterian och snacka. De välbärgade hade någon slav som kom dit och tränade hästarna i veckorna. Jag slutade med hästar under en lång period för all glädje var som bortblåst efter att ha upptäckt hur det funkade där.
Ska vi dithän också eller?

Varför ska vi närma oss länder med skithästhållning när vi har en för hästen mycket sundare miljö, eller åtminstone hade...:(

Kloka ord! :bow::bow::bow:

Nu är detta ett stall där hästarna går ute väldigt mycket!
Det är på intet sätt ett fint stall.

Men det är den här ägaren som har ställt sin häst där så övriga stallkamrater har inte haft möjlighet att välja bort!

Annars har du givetvis en poäng i att det inte är olagligt.
Därför är kanske en anmälan dödsdömt.
Men å andra sidan så kanske man skulle anmäla sådant här just för att utöva påtryckningar om att detta inte är sunt!

Igår när jag var där vävde han. Och vävde. Och vävde.
Som en orm slingrade han sig fram och tillbaka i sin mörka avskilda box.

Jag började nästan gråta av åsynen.

Jag tror inte att någon gör så här mot sin häst av elakhet eller egoism utan man har antagligen blivit lärd att det är okej, ja ibland t o m nödvändigt, att ha en häst inne.

Oftast, vad jag tror, är att man också ser sin häst som väldigt speciell, annorlunda och känslig.
Så vi övriga med våra "raggsockor" vet liksom inte bättre för våra hästar är ju bara helt vanliga isisar, korsningar eller svenska ridponnier..

Tycker bara det är så konstigt att just hagvistelsen anses som viktig inom andra hästsporter.
Hur kan åsikter om vad som är en god hästhållning gå så brett isär?

Ps! Detta är ingen tävlingshäst än så änge utan dom har förhoppningar om att han ska bli! Så det är absolut ingen meriterad häst än så länge utan han har tydligen kapacitet för dom lite högre klasserna enligt ägaren

var detta riktat till mig:confused:

Har inte nånstans sagt att man ska springa omkring och anmäla allt man ser, men JA om jag ser hästar som inte mår bra på ett eller annat sätt tänker jag tamejf*n anmäla, hellre det än att sticka huvudet i sanden bara för att det inte är olagligt! :mad:

Nånting som jag tycker är oerhört intressant är att så många tycker att det är helt ok att låsa in en varelse som är skapad för att röra sig hela dygnet...:confused:

Det hela grundar sig i antar jag en j***a girighet, kan inte finnas någon annan anledning, jag ber om ursäkt för att jag svär men inte för mina åsikter för det finns ingen som kan få mig att tro att det är för hästens bästa som man ställer den i en box och vägrar den utevistelse:mad: Den enda som mår bättre av det är den j****igt lata/snåla ägaren... och kom inte och säg att hästar bara skadar sig när dom går i hagen! Visst finns det små klantskallar (:love:) till hästar som inte har full ordning på sina ben men det finns ju skydd till dom (som någon annan skrev) och rätta mig om jag har fel, men en häst som är van att vistas ute och som vet att den får gå ut varje dag inte får dom panikrycken som en desperat, instängd häst får...

En sak som slår mig är att 2009 (?) kommer det ju en ny lag som ska tillgodose hästens sociala behov.
Antar att den lagen blir ganska luddig men vad gör man då i ett fall där en häst av 12 står inne själv hela tiden medan dom andra är ute?

Innan någon påpekar det så menar jag givetvis inte om en häst är sjuk eller tas in själv någon gång ibland utan sett över det stora hela alltså..
Inte heller kommer den lagen få ut hästar i hagar hos dom som förespråkar boxtillvaro för alla hästar.

nää det är det som är sååå vidrigt...:cry:

men huvudsaken är ju att hästarna får göra karriär, då blir dom ju jättenöjda;)

nää det är det som är sååå vidrigt...:cry:

men huvudsaken är ju att hästarna får göra karriär, då blir dom ju jättenöjda;)

Ja vem f*n bryr sig om ifall hästen har ångest eller inte! :mad:
En häst som står instängd på heltid och väver i sin ångest borde omfattas av djurskyddet enligt min mening, att bli omplacerad, som man gör med vanskötta hundar.

så skrev jag iofs inte. Jag anser också att hästar ska vara ute men faktum är att de hästar som står inne inte alls visar tecken på det lidande ni säger.

Ang brink osv har det inte med girighet att göra utan snarare att för en hingst som betäcker och tävlar, därimellan leds och går i skrittmaskin, äter enorma mängder mat och ska pysslas om räcker dagens timmar inte till så många timmar i hagar.

dock sysselsätts de med så mycket annat att jag inte tycker mest synd om de. Värre med hobbyhästar vars ägare ska låtsas vara proffsiga och där hästarna max sysselsätts en timme om dagen.

Det var nog det dummaste jag har hört på länge!

Tror du att betäckning, pyssel, skrittmaskin och tävling kan ersätta hästen behov av att röra sig fritt?? Bara för att man råkar heta Jan Brink så är man inte ursäktad att inte låta hästarna få gå ute fritt i en hage - om det nu så är fallet, det är ju hörsägen så här långt i a f. Tycker att det är en j-la flathet hos myndigheterna som låter detta passera men det är väl så att pengarna talar OCH personers kända namn.

Bara för att en häst trimmas, putsas, klipps och sprayas betyder det inte att den har den bästa tillvaron.

I det förra stallet jag stod i med min häst fick vi som hyrde in oss själva bestämma stallregler. Så när vi fick in en tjej som vägrade att låta sin häst vara ute, skrev vi en regel som sa att alla hästar måste vara ute hela dagarna om inte veterinär föreskrivit annat.

När hon ändå vägrade (hästen fick inte heller någon mat, utan levde på spån), hotade vi med uppsägning av stallplatsen. Dessvärre stod det i deras hyreskontrakt på huset att stallplats ingick och kunde inte bli uppsagda från den. Men efter flera turer med djurskyddsmyndigheten och polisen fick vi hyresvärden/stallägaren att vräka dem från både hus och stall.

Tyvärr kunde inte djurskyddsmyndigheten göra mer än att ge dem anmärkningar, men lovade att hålla kollen på dem även i fortsättningen.

Vi i stallet slapp i alla fall att se eländet varje dag... :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 612
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 538
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka