Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Man MÅSTE lära sig skilnja på lag och åsikt

Nu tror jag att dom flesta härinne kan skilja på detta, men det råkar vara så att det är ett diskussionsforum och där har ALLA rätt att lufta sina åsikter...

Man kan fråga varför slpper du inte ut din häst de är inge oartigt.. då kommer amn få ett svar och de får man nöjja sig med...

Nu är de brudar vi snackar om och de går INTE på ett vänligt sätt tala om för en hästtjej att hon gör fel..
Tyvärr de bara går inte..
De blir 3:e världskriget de går inte att komma ifrån..

Prova gå ut till 10 olika stallar gå rakt till hästägarna som inte släpper ut sina hästar tala om på ett vänligt sätt att de gör fel i som inte släpper ut sina hästar.

Prova.. kom med resultat hur de gick!:crazy:

Ja.. men de säger inte bara sina åsikter utan talar om för andra att man ska skälla ut hästägare som man själv tycker gör fel..

De denna tråd handlar om är att folk tycker de är fel att inte släppa ut hästar i ahgen de är helt oki..
Men jag tycker de är fel att gå ut och säga att de folk som inte ingriper gör fel.. De är de ju inte.. eftersom de som inte släpper ut sina hästar INTE gör något olagligt...

Man har ingen befogenheter att skälla ut folk som gör lagliga saker och påstå att de gör något olagligt och fel bara för en själv tycker handlingen är fel!
För då kan man själv åka dit..

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?

En sådan häst måste förstås vänjas precis som någon redan svarat. :)

Angående hästar som står och hänger vid grinden: de flesta sådana hästar jag har träffat på är dem som är hungriga och vill in och äta. Många fodrar något/några enstaka kg hö mitt på dagen som tar slut på knappt en timme.

Hästarna i vårt stall står i princip aldrig och surar vid grinden i vilket väder det än är. Men de har gott om mat och blir aldrig vrålhungriga. :)

En sådan häst måste förstås vänjas precis som någon redan svarat. :)

Angående hästar som står och hänger vid grinden: de flesta sådana hästar jag har träffat på är dem som är hungriga och vill in och äta. Många fodrar något/några enstaka kg hö mitt på dagen som tar slut på knappt en timme.

Hästarna i vårt stall står i princip aldrig och surar vid grinden i vilket väder det än är. Men de har gott om mat och blir aldrig vrålhungriga. :)

Huvudet på spiken, så är det i mitt stall också. :bump:

Ja.. men de säger inte bara sina åsikter utan talar om för andra att man ska skälla ut hästägare som man själv tycker gör fel..

De denna tråd handlar om är att folk tycker de är fel att inte släppa ut hästar i ahgen de är helt oki..
Men jag tycker de är fel att gå ut och säga att de folk som inte ingriper gör fel.. De är de ju inte.. eftersom de som inte släpper ut sina hästar INTE gör något olagligt...

Man har ingen befogenheter att skälla ut folk som gör lagliga saker och påstå att de gör något olagligt och fel bara för en själv tycker handlingen är fel!

Fast man har väl ändå rätt att prata med ägaren om den gör något som strider mot god djurhållning? Jag tycker att det är ruggigt fel om man som djurvän inte säger någonting när djuren inte mår bra:crazy: även om det inte är olagligt:crazy:
det är inte enbart lagen som säger vad som är rätt och fel, där kan man inte stirra sig blind:(

sen har jag inte sagt att man ska skrika åt vederbörande att den håller på med olagligheter ... men det hoppas jag du förstår...

Min åsikt är att det är rent djurplågeri.

Nu blir du ju bara löjlig.. att aga idag är OLAGLIGT nu är vi där igen du måste lära dig se skillnad på lagligt och olagligt..

Och dra in dödsstraff och skit.. i sverige är de inte lagligt men i andra länder är de de. och i de länder får väl de som inte står på lagens sida skylla sig själva.

Alla har vi ett val här i livet... vill jag döda en så dödar jag en.. men jag ska ju inte gapa av förvåning när jag sedan får sitta inlåst i 10 år.:smirk:

Vill jag köra mot rött så gör jag de men jag får också ta konsekvenserna av mina handlingar.

ALLA har vi val som sagt..

och jag har INTE SAGT att jag INTE kämpar för de hästar som inte får komma ut..
Men jag gör inte som ni som gapar och skiriker på ägaren som enligt lag idag INTE gör något fel.
För då kan jag själv åka dit för bla kränkning..
De finns andra sätt att kämpa mot dessa hästägare och de är att gå bakvägen och försöka gå på politikerna som gör en lagstiftining;)

Och nä jag ingriper aldrig så länge ingan gör något olagligt kommer ha full skå att ingripa olagligheter dagtid på mitt arbete ist;)

Ja men det är det jag menar. Om ingen skulle ha gapat emot hemskheter som var lagliga då hade det aldrig blivit någon skillnad. OM alla bara knatade på i det tysta och beklagade sig men aldrig sa ett knyst utan "skitit i andra och skött sitt" så skulle allt sånt vara kvar än idag. En bra balans mellan såna som strävar framåt och såna som dämpar den framfarten gör att utvecklingen går framåt och saker och ting förbättras. Med bara folk med din inställning skulle inget ha hänt. Eller tror du de nya lagarna som du är så glad för att vi har här i sverige idag bara ploppade upp av sig själv?

Men snälla du, sluta att dra upp lagen i var och varannan mening. Du har ju uppenbarligen ingen aning om, vad det är du säger.

Du må ha din uppfattning, att man gör som man vill med sin egen häst. Respektera att vi är många som inte håller med.
Har du någon gång funderat över hur det skulle se ut, om alla levde som du gör: "Sköt ditt och skit i andra"?

LIA

Ursprungligen postat av LIA
Så det är bara du som vet?

Absolut inte.
Varför påstår du då:
Att folk i allmänhet inte vet vad de pratar om. De har fått en åsikt som baseras på hörsägen och okunskap.
Jag förstår, liksom flera andra, inte heller vart du vill komma med dina konstiga inlägg.

Ursprungligen postat av LIA
Man tackar för det "expertutlåtandet". Tänk att du vet att våra hästar är felskötta.
Undrar hur du haft tid att fara runt i hela landet (världen?) och betygsatt allas hästhållning. När var du här?

Så du menar på fullaste allvar att det inte finns en enda felskött hobbyhäst i sverige?
Var ser du att jag påstått det???
Jag opponerade mot att du kom med anklagelser mot VÅR hästhållning! Jag undrar fortfarande när du var här och inspekterade, eftersom du kommer med dom anklagelser du gör.

Det finns mycket i övrigt att önska när det gäller hästhållning, både bland tävlande och icke tävlande. T ex bristande utevistelse i hagar med andra hästar. Det är just det vi vänder oss emot här. Vad du vill med dina inlägg undrar jag över.

LIA

Men snälla du, sluta att dra upp lagen i var och varannan mening. Du har ju uppenbarligen ingen aning om, vad det är du säger.

Du må ha din uppfattning, att man gör som man vill med sin egen häst. Respektera att vi är många som inte håller med.
Har du någon gång funderat över hur det skulle se ut, om alla levde som du gör: "Sköt ditt och skit i andra"?

LIA

Precis!! ;):bump: :banana:

Jag skulle inte låta min häst stå inne dygnet runt men jag skulle heller aldrig släppa ut henne i en skitdålig hage.

Vet hästar som står inne för det mesta och facto är att de varken har beteendestörningar eller verkar olyckliga. De är inte galna eller knäppa och deras karriärer går spikrakt uppåt.

Jag tror inte de mår så mycket sämre än hästar som står i liten hage, full med lera, dåligt hö och bristande omvårdnad. På det så har de en ägare som rider som skit och inte märker om hästen inte är helt fräsch.

Här kan jag inte hålla med....i Frankrike tycker jag de ligger närmast oss i Sverige hanteringen, de har också mkt mark att tillgå och fantastisdkt foder. Däremot i Belgien vet jag tävlingsstall som håller hästarna inne och ger MKT kraftfoder och minimalt med hö.

Fö tycker jag somTS, he dem ute men i vettiga hagar, inte frimärksstora lerpölar.

Jag skulle inte låta min häst stå inne dygnet runt men jag skulle heller aldrig släppa ut henne i en skitdålig hage.

Vet hästar som står inne för det mesta och facto är att de varken har beteendestörningar eller verkar olyckliga. De är inte galna eller knäppa och deras karriärer går spikrakt uppåt.

Jag tror inte de mår så mycket sämre än hästar som står i liten hage, full med lera, dåligt hö och bristande omvårdnad. På det så har de en ägare som rider som skit och inte märker om hästen inte är helt fräsch.

I såfall står stallet på fel ställe, om det inte finns tillång till acceptabla hagar att släppa hästarna i.

Frimärkshagar, hagar med bara lera, dåligt hö och bristande omvårdnad är precis lika förkastligt som att inte släppa ut dem alls.

Båda alternativen är urdålig hästhållning!!

Om man behandlar sina djur som motorcyklar som endast plockas fram och släpps ut vid körning, kan man lika gärna byta till motorsport och upphöra användandet av levande väsen.

Det är ett sätt att rida när hästen ska helst nudda nosen mellan frambenen.

Denna övning är bra som stretsch övning att man rider så här 10-30 sekunder enbart för att sträcka ut rygg och hals musklerna..Men vissa rider så här hela ridpasset.
Hästen har svårt att andas bla....

tack för förklaringen.....låter inte så himla bra för hästen d där:(

Hej!

Jag har en värre orsak att inte släppa ut hästen i hage: Den ska tycka att ridningen är det roligaste på dagen, så den får inte vara ute ur boxen mer än det! Den stackars hästen hade inte ens en skötare, inget fick vara roligare än att bli riden...

Sen kan jag ibland kännaatt jag förstår de som livnär sej på hästar, att dom inte vill riskera att hästarna skadar sej, men då kan väl hästarna iaf gå ute en och en, men då blir det oftast i "lådor och inte hagar..

/ Lavinia, som ser att många inte uppfattat att hästar faktiskt är gjorda för utevistelse..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 786
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 149
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
850
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 145
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit