Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Den hästen har glömt hur det är att vara häst och behöver lära sig det igen. självklart mår den bättre av det i längden än av att stå inne. Hästar har stort rörelsebehov.

Så tortyrliknande likriktning är bra hästhållning?

Men hallå eller. Om du föddes, fick göra det du trivs allra bäst med och sen dö kvikt skulle det vara ett plågsamt och meningslöst liv då?
Köttkorna har det inte dåligt. I 99% av fallen har de nog det betydligt bättre än hästarna. Även de hästar du har runt om kring dig.

Jaha..och grisar oh så med då.. för det bästa de vet är säkert att sitta i små trånga bås, få sina svansar avtuggade och bara äta hela dagarna. I en luft som tvingar människor att använda andningsmask.
Och hönsen sen! Perfekt, sitt i liten trång bur, få näbben avklippt, lägga ägg, och inte kunna vända sig. Ska inte nämna de kycklingar som törstar ihjäl för att de inte kan gå/stå och nå upp till vattnet.
Jag är inte den som tycker om när man bara pekar på det extrema i djurhållning, men jag har sett ko och grisstall, och det var inte trevligt även om det inte var extremt.

Men nu handlade denna tråden om hästar, och inte andra djur.

Får jag fråga, står din häst möjligtvis inne 24/7?

Att folk i allmänhet inte vet vad de pratar om. De har fått en åsikt som baseras på hörsägen och okunskap. Ändå vill alla skapa regler och lagar baserat på antaganden och förutfattade meningar.
Så det är bara du som vet? :confused:

Sen är det "så himla synd om alla stackars hästar i träning" medans alla andras halta, omusklade, understimulerade, felskötta hästar mår så bra för de får leva "naturligt".
Man tackar för det "expertutlåtandet". Tänk att du vet att våra hästar är felskötta. :bow:

Undrar hur du haft tid att fara runt i hela landet (världen?) och betygsatt allas hästhållning. När var du här?

LIA

Och de som rider rollkur får också göra de... de finns studier som visar att det inte är så farligt att rida rollkur som många vill framstå de som..
......
Och nej man har inte rätt att kritisera andra anser jag..
......
Världen är dum jag vet men så här den funkar.
.......
Står du själv är det bara din åsikt och ingen som lägger sig i!
.....
När jag står inhyrd så skiter jag helt i andra och sköter mitt enbart..
Lägger man sig i blir de ett jävla liv och en massa bråk..
Jag har häst för att jag efter jobbet vill komma ut och koppla av och inte mötas av ett jäkla jiddrande hönshus.
.....

Det är en himlans tur att inte alla tänker så:) Då skulle vi nog fortfarande ha slavar och avrättningar hit och dit och barnaaga. Man får lägga sig i när något är fel, och ibland måste man lägga sig i. Alla barnen dog inte av att bli slagna och hej och hå det är inte så farligt som folk vill få det att verka och bla bla bla.

Alla måste inte springa runt och försöka förändra världen, men det är bra tur att en del gör det.

Har dock stått i ett stall där vissa hästar inte fick gå ut alls eller endast någon timme om det var för dåligt väder. Motiveringen var då att hästarna inte ville gå ut. Inte så konstigt iof med tanke på att hagrna var minimala och väldigt upptrampade

Jag har också haft min häst uppstallad så :mad: Hästarna ville säkert gå ut, även om hagarna var upptrampade gyngflyn ibland. Men stallägaren ville inte leda hästar ut och in i regnet, det var det det handlade om.

Immer

Hagarna i dessa fallen är stora som fotbollsplaner med dels upptrampat leriga delar, kuperad mark, mkt gräs på vissa ställen och till och med en "minidamm"..Men dom trivs ändå inte ute. Ska man ändå "miljöträna" dom som ni tycker?

Klart man ska miljöträna dem. De lider ju av torgskräck!

Immer

Nej ridskolehästar får ju aldrig någon daglig stimulans varken fysisk eller psykisk. Den enda rätta vägen är att ha dem i en stor hage. Det är därför vi har tamhästar.

Men hallå eller. Om du föddes, fick göra det du trivs allra bäst med och sen dö kvikt skulle det vara ett plågsamt och meningslöst liv då?
Köttkorna har det inte dåligt. I 99% av fallen har de nog det betydligt bättre än hästarna. Även de hästar du har runt om kring dig.

"Men hallå eller"?
Eh, ja, om någon satte mig till livet med enda mål att döda mig skulle det vara ett jävligt meningslöst liv. För att inte säga fruktansvärt omoraliskt. Nu var det dock inte slaktdjurens vara eller icke vara den här tråden handlade om.

Och nej, att harva runt under sadel eller framför vagn kan aldrig ersätta eller bli likvärdig med möjligheten att röra sig fritt i en hage.
Det är även kanon att du vet hur hästhållningen i mina kretsar ser ut. Tummen upp! :idea:

Senast ändrad:

Ok, efter att ha läst bland annat ditt tyckande om rollkür inser jag att den här diskussionen inte kommer leda någonvart - jag kommer inte ändra åsikt, inte du heller, så vi gör nog bäst i att låta det vara.
Vill du inte försöka förändra eller ifrågasätta något så är det ditt val, men försök inte övertala mig om att jag måste agera eller inte agera likadant som du.

Är det möjligen så att dina hästar står inne väldigt mycket ?

Var och besökte mitt gamla stall häromdagen.

I en av boxarna står ett halvblod. En jättefin häst men den står och väver och sparkar med bakbenen hela tiden.
De övriga i stallet berättar att hästen är svårhanterlig.
Ägaren kallar den dock "känslig"..

Hur som helst så har denna häst helt klart beteendestörningar.

Inte konstigt visar det sig då denna häst aldrig får gå i hage!!

Ägaren tar ut och rider den någon timma max per dag eller så longeras den i paddocken.
23 timmar tillbringas alltså i en box.
Motiveringen till att hästen inte får vara ute är att den kan inte gå med andra hästar och de vill inte göra en egen hage till den för den skadar sig så lätt och får mugg osv..

De vill att hästen ska bli en tävlingshäst.

Jag får svårt att andas när jag ser och hör sådant här!
För mig är det ett grymt djurplågeri och jag kan inte förstå varför inte ägaren ser att hästens beteende är relaterat till ständig boxvila!
Hästen kan inte ens se andra hästar dagtid utan står där ensam i mörkret.
Sedan påstår ägaren att hästen är känslig!
-Känslig!!!!!!!!

Då kom jag och tänka på när jag skulle hyra en box i 2:a hand på Göteborgs Ridhus.
Boxen var till uthyrning i 3 månader och jag, som inte kan rida :D, tänkte att jag och min unghäst skulle stå där och få tillgång till en manege och instruktör som var inkl. i den hutlösa stallhyran.;)

Jag frågar vart hagarna finns och då visar dom mig en sandpaddock där varje häst fick stå 1 timma per dag ensam!!

Jag ställde mig givetvis inte på ridhuset.
Min kille var van vid att vara ute den mesta delen av dygnets timmar.
Jag vet inte om rutinerna är ändrade på GRK nu?

Så nu min fråga till er som faktiskt har hästarna inne.
Jag anser det ju vara djurplågeri men har ju inte lagen med mig så alltså har ni "rätt".

Men hur kan ni motivera att en häst inte får gå i hagen??

Och hur ska övriga stallkamrater till ovan nämnda häst klara av att se på?
Vad kan dom göra?

Vad tycker ni andra, som liksom mig tycker att det är djurplågeri att ha en häst instängd i en box, att man ska göra och KAN man göra någonting ö.h.t?

Ps! Kommer från travet där tävlingshästarna många gånger har ett högt ekonomiskt värde men har hittills inte träffat på en tävlingsindivid som inte har fått gå i hage!
Tvärtom brukar det vara ett krav från kretsen kring hästen att den ska ha tillgång till hage när den är ute och reser/tävlar.
Så kommentarer om att tävlingshästar kan skada sig köper jag inte..

VIDRIGT. Jag håller fullständigt med dig.
Okunskap, okunskap, okunskap. :mad:

Vad synd att inte någon som inte har sin häst i hage/fri utevistelse har svarat!

Hade varit så intressant att bara få en förklaring.
En motivering att diskutera kring.
Men jag förstår om man inte ger sig in i den här tråden..Speciellt som jag lade ribban genom att kalla det djurplågeri!:angel:

LIA; -Ingenting är omöjligt!;):D

*KL*

Jag säger bara FY FAN!

hästar ska ha möjlighet att vara ute så mycket som möjligt tycker jag!

det som äger hästen kanske själv borde sätta sig i en box 24/7 å se hur det känns :devil:

å som en annan skrev-okunskap och LATHET är precis vad det handlar om!

människan borde inte få ha häst!

Vidrigt att ha hästen i box på det sättet.

Jaghar fått ha min förra häst på boxvila några gånger men då gjordes sjukhage i samma storlek som box så hon inte skulle behöva stå själv i stallet samt så var det promenader flera gånger om dagen.

Vill även passa på ochberätta om ett stall jag besökte i Litauen. Väldigt stort ljust och fräscht. var där mitt i vintern och såg inte till en enda hage. Något som liknade en utebana. Innan vi åkte därifrån (några dagar senare) så tror jag att jag såg något som liknade en hage långt bort.

Dessa hästar var dock otroligt välskötta. Men här ställdes de inte bara in i boxen och motionerades 1 timme om dagen utan de motionerades med och utan ryttare samt så släpptes de i ridhuset med kompis några timmar varje dag. jag tror det var varje dag iallafall.
Dessa hästar var väldigt fina och såg "nöjda" ut eller vad man ska säga.
Skillnaden mellan de här hästarna och den i ditt stall är ju att dessa får motion både för kropp och knopp. Dock skulle jag inte vilja ha min häst så.

Min mans ex hade en topphäst som gjorde illa sig hela tiden på sommarbetet. Rev bla upp hela magen så att man kunde sticka in en hand under hudfliken:crazy:
Efter det övervägde hon om hon skulle ha hästen på sommarbete nästa år, vad hon bestämde sig för vet jag inte. Men den hästen fick i övrigt gå i rasthagar iallafall.
Men ibland undrar jag om folk håller sina hästar inne för att de inte ska bli skitiga...

Och vad har jag sagt att jag tycker om rollkur??..
om du läser väldigt noga kommer du komma fram att vi tycker lika gällande denna fråga..
Du måste bli bättre på att läsa HELA mina inlägg NOGA för då kommer vi slippa dessa missförstånd som hela tiden blir

Jag förespråkar INTE rollkur rider inte de på mina hästar MEN de är INTE olagligt..De är ren fakta sen får man tycka vad man vill.

Jag har ingen rätt att gå fram och skälla ut en människa som förespråkar rollkur och rider för en tränare och tala om för personen i fråga vilken jävla stolpskott personen är som är en stor fet djurplågare som rider rollkur.

Jag har inte de, de är kränkande och ren personangrepp och är anmälningsbart.
Personen gör inge fel enligt svensk lag.. de är bara att inse fakta.. sen vad min personliga åsikt gällande rollkur är får jag behålla för mig själv.

Man MÅSTE lära sig skilnja på lag och åsikt

Absolut, man kan inte bestämma över någon annan människa. Helt rätt.
Men, man kan vänligt förklara vilka negativa effekter deras hantering kan ha och låta människan själv ta beslutet. Att sköta sig själv och skita i andra är inte nödvändigtvis den enda vägen att gå, ett diplomatiskt sätt kan också fungera konfliktfritt.

Jag skulle gärna vilja att någon vänligt gav mig ett alternativ som jag kunde använda mig av om jag ville om jag inte visste om några alternativ till mitt icke optimala sätt att sköta saker och ting.

Nu blir du ju bara löjlig.. att aga idag är OLAGLIGT nu är vi där igen du måste lära dig se skillnad på lagligt och olagligt..

Och dra in dödsstraff och skit.. i sverige är de inte lagligt men i andra länder är de de. och i de länder får väl de som inte står på lagens sida skylla sig själva.

Alla har vi ett val här i livet... vill jag döda en så dödar jag en.. men jag ska ju inte gapa av förvåning när jag sedan får sitta inlåst i 10 år.:smirk:

Vill jag köra mot rött så gör jag de men jag får också ta konsekvenserna av mina handlingar.

ALLA har vi val som sagt..

och jag har INTE SAGT att jag INTE kämpar för de hästar som inte får komma ut..
Men jag gör inte som ni som gapar och skiriker på ägaren som enligt lag idag INTE gör något fel.
För då kan jag själv åka dit för bla kränkning..
De finns andra sätt att kämpa mot dessa hästägare och de är att gå bakvägen och försöka gå på politikerna som gör en lagstiftining;)

Och nä jag ingriper aldrig så länge ingan gör något olagligt kommer ha full skå att ingripa olagligheter dagtid på mitt arbete ist;)

Det är ett sätt att rida när hästen ska helst nudda nosen mellan frambenen.

Denna övning är bra som stretsch övning att man rider så här 10-30 sekunder enbart för att sträcka ut rygg och hals musklerna..Men vissa rider så här hela ridpasset.
Hästen har svårt att andas bla....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 615
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 800
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 539
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka