Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

*KL*
Kan ju bara berätta vad jag varit med om...
Jag har jobbat som hästskötare hos tre proffsryttare, två inom hoppning på OS-nivå och en inom fälttävlan på VM-nivå. SAMTLIGA hade hästarna ute i hage under minst 6-8 timmar per dygn. Hos fälttävlnasryttaren går vissa hästar ute dygnet runt och vissa har jättehagar. Även ryttarens stora hopp för framtiden som har gått world cup får gå ute i hyfsat stor hage i ca. 9 timmar.. De har endast skydd i hagen på vintern om de har broddar då vill säga..

Hos de två hoppryttarna gick de ute med skydd, ja, men även där fick de bästa hästarna, värda miljonbelopp, gå ut som sagt minst 6 timmar per dag i stoooora hagar! Ensamma de flesta, men hagarna ligger precis intill varandra.

Samtliga av dessa hästarna får även någon typ av motion 6 dagar i veckan, utöver hagvistelsen. De dagar de vilar går samtliga i stooora hagar.

Sedan har jag läst om en mkt duktig ung dressyrryttarinna i tyskland som aldrig låter hästarna gå ute p.g.a. skaderisken..
Nu menar jag inte att de hästarna jag jobbat med aldrig varit skadade heller för att de går i hage, men de såren och skadorna de har fått har i 99% av fallen INTE uppkommit i samband med hagvistelse, och har de gjort det så har de varit ytterst små och inte allvarliga.

Tänkte bara berätta hur det har stått till där jag har jobbat, och tror att det är mkt bra med tanke på ryttarnas nivå..

Kan ju tillägga att jag går på Flyinge där hästarna går ute 3-4 timmar /dag och då ibland 2 och 2 i lerhagar som är ca. 40 kvadratmeter tror jag.. om ens det.....

/LinKan

*KL*
Kan ju bara berätta vad jag varit med om...
Jag har jobbat som hästskötare hos tre proffsryttare, två inom hoppning på OS-nivå och en inom fälttävlan på VM-nivå. SAMTLIGA hade hästarna ute i hage under minst 6-8 timmar per dygn. Hos fälttävlnasryttaren går vissa hästar ute dygnet runt och vissa har jättehagar. Även ryttarens stora hopp för framtiden som har gått world cup får gå ute i hyfsat stor hage i ca. 9 timmar.. De har endast skydd i hagen på vintern om de har broddar då vill säga..

Hos de två hoppryttarna gick de ute med skydd, ja, men även där fick de bästa hästarna, värda miljonbelopp, gå ut som sagt minst 6 timmar per dag i stoooora hagar! Ensamma de flesta, men hagarna ligger precis intill varandra.

Samtliga av dessa hästarna får även någon typ av motion 6 dagar i veckan, utöver hagvistelsen. De dagar de vilar går samtliga i stooora hagar.

Sedan har jag läst om en mkt duktig ung dressyrryttarinna i tyskland som aldrig låter hästarna gå ute p.g.a. skaderisken..
Nu menar jag inte att de hästarna jag jobbat med aldrig varit skadade heller för att de går i hage, men de såren och skadorna de har fått har i 99% av fallen INTE uppkommit i samband med hagvistelse, och har de gjort det så har de varit ytterst små och inte allvarliga.

Tänkte bara berätta hur det har stått till där jag har jobbat, och tror att det är mkt bra med tanke på ryttarnas nivå..

Kan ju tillägga att jag går på Flyinge där hästarna går ute 3-4 timmar /dag och då ibland 2 och 2 i lerhagar som är ca. 40 kvadratmeter tror jag.. om ens det.....

/LinKan

Heder åt de ryttare med hästar i miljonbeloppklassen, som har hjärta nog att låta hästen vara häst och få leva ett någorlunda normalt hästliv.
Tummen ner för dem som av rädsla för att förlora pengar inte släpper ut sin häst i en hage utan har den som en fånge i bur.

Det där med att kaniner har stora burar håller jag nog inte med om..
Vi hade 1x1 meter till våra, vilket var ovanligt stort egentligen för en kanin.. Men inte kunde de springa runt direkt..
Men det är bra med hagar till kanner med. Fler bordse ha det :P

Dom burarna var tragiskt små!
Mina kaniner har hästboxar o när dom bodde i huset gick dom lösa....

Usch vad jobbigt. Jag tycker våra hagara är för tråkiga och tycker det är jobbigt att behöva ta in ganska tidigt under vintermånaderna men våra hagar är iaf så stora att hästarna får plats att sträcka ut i en rejäl galopp och busa omkring med kompisarna. Vad är det för liv för en häst att leva i en box?

Ta inte in dom så tidigt då !
Det finns ju ingen regel som säjer att man måste ta in när mörkret faller .
Mina går in 23.30 ut 6.30..
Dom som går in vill säja dom andra går ute jämt!

Dom burarna var tragiskt små!
Mina kaniner har hästboxar o när dom bodde i huset gick dom lösa....

Visst finns det större kaninburar än 1x1 meter, men det stora flertalet kaniner har faktiskt bara hälften av den ytan eller mindre. :crazy:

Mina tävlades dessutom i hoppning, var med på promenader och hade en större rasthage.

Finns det inte en lag på att hästar ska stå inne 12 timmar per dyn om man inte har ligghall, på vintern?
Är inte säker, bara nåt som ligger och gnager i bakhuvudet.

Ingen lag jag hört talas om o då har jag ändå haft mycket kontakt med Jordbruksverket inför hästköp.

det är ändrat, du fär ha hästen ute i 16 timmar i sträck utan vindskydd.

det är ändrat, du fär ha hästen ute i 16 timmar i sträck utan vindskydd.

Jajamän, så är det. Och säg den häst som någonsin nyttjat ett "vindskydd"? Snarare tar de skydd för insekter, och någon gång gillar att vila ut på en torr, mjuk bädd.
Kissa i kutterspån är också en populär sysselsättning. O så praktiskt, det stänker ju inte på bena! :idea:

Här kan jag inte hålla med....i Frankrike tycker jag de ligger närmast oss i Sverige hanteringen, de har också mkt mark att tillgå och fantastisdkt foder.

Hmm okej men detta är vad en kompis har sagt som bodde där i ca 6 år och hade en hel del hästar där...

Ja precis. Vintertid är ligghallarna knappt använda, då ligger de gärna o sover i snön. Men på sommaren, DÅ står de där inne i skydd från broms o knott. Och som du säger, det är praktisk toalätt;)

Och JA, de har en halmbädd... men det är kanske en gång i månaden som det är legor i halmen....

Folk är pengakåta...så e det bara!

Ja det är väl klart att man måste få "höjdarna" att förstå att detta är fel så att det kommer upp en lag emot detta, men sen å andra sidan så tänker jag f*n inte stå å kolla på när sånt här händer heller.

"men visst det kommer snaaart en lag på att man inte får göra si å så, å då är det ju lika bra att vara passiv och hålla käften"
riiiiiiiiiiiiight:cool:

Ah, vad bra. Då är vi inte så olagliga då. :rofl: (har hästarna ute hela tiden utom ett antal timmar när de får komma in och äta och lägga sig om de skulle känna sig för fina för att ligga ute :p Är det blött o regnigt kommer de in lite mer för att torka upp..)

Folk är pengakåta...så e det bara!

Ja det är väl klart att man måste få "höjdarna" att förstå att detta är fel så att det kommer upp en lag emot detta, men sen å andra sidan så tänker jag f*n inte stå å kolla på när sånt här händer heller.

"men visst det kommer snaaart en lag på att man inte får göra si å så, å då är det ju lika bra att vara passiv och hålla käften"
riiiiiiiiiiiiight:cool:

När tänkte du anmäla Jan Brink? Eller Flyinge? Tid & datum?

*knapplån*

Jag anser att det är djurplågeri att låta en häst stå i en box dygnet runt.

Men samtidigt så tror jag att det har blivit bättre än vad det var för 10-15 år sedan. Man har hästarna ute mer nu. Och det betyder väl att alla som har sagt till och "lagt sig i" faktiskt har lyckats till en viss del.
Så om vi fortsätter att tycka och "lägga oss i" så kan det ju faktiskt bli ännu bättre. Det handlar nog faktiskt mest om kunskap. Få fram fakta, det är det bästa. Okunskap är den största boven i dramat:cool:

MVH Russin8 som har hästarna ute från 07,00 till 21,00

Kom hem från italien igår och hästarna kan känna sig lyckliga om de får gå i en hage över huvud taget där. Och de som nu får det har ändå inget att äta då allt är torrt. Ofta ser du ingen skillnad på hö och halm, höet är inte lika grovt bara, färgen densamma...
Det är vanligare ute i europa än vi svenskar tror att hästarna står inne hela dagarna. Det är vi i sverige som tar det för självklart att hästarna har en hage.
Vi hade en ponny i italien som stod i en hage dygnet runt. En 4x4m stor hage. I ur och skur...
Tilläggas skall göra att detta var hästar i toppklass, och de presterar BRA!
Jag försvarar inte att hästarna står i en box dygnet runt, MEN jag vill bara säga att det är mycket vanligare än vi svenskar tror.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 615
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 538
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?