Sv: Häst som inte får gå i hage!
Nä jag håller inte med...
Men hästen kanske ska stå inne av olika anledningar de vet ju inte du??
Samma asak med att de har nog täcke av en anledning på sin häst
Alltså du har ju din åsikt och andra har sina..Går så bra att gämföra täcke å att inte släppa ut sina hästar för grundtanken jag vill förmedla är att vi alla gör olika saker..
De finns de som har täcke å sina hästar med 2 dm päls som igentligen inte alls behöver täcke..
Men ägaren VILL ha täcke på sin häst kasnke för att de inte orkar borsta en lerig häst?
Och de som rider rollkur får också göra de... de finns studier som visar att det inte är så farligt att rida rollkur som många vill framstå de som..
Många elitrytatre rider så både på tävlingar och hemma..De är alltså ingen som anmärker dvs de är inte olaglit..
Sedan har man sina olika åsikter.. vissa rider inte så andra gör de...
Jag förespråkar inte rollkur men predikar inte heller för den som gör de att de är fel.
Andra rider med spö andra inte..
Vissa hävdar att de är djurplågeri att rida bomlöst andra inte.
OAVSÄTT vad de handlar om kommer de alltid att finnas olika åsikter..
och så länge de inte är olaligt så får man rida hästar i rollkur man får skita å släppa ut sin häst man får sätta på 10 täcken på sin häst man får banta en häst eller ge den för mkt mat!
Man får klippa bort känselhåret på dom man får ha bomlös sadel osv.
Och nej man har inte rätt att kritisera andra anser jag..
För de är som sagt personliga åsikter.. och inga lagar.
Vad ger dig rätten att säga till en i ditt stall att hon eller han rider fel och att du själv rider bättre?
och vad ger dig rätt att tala om för en i ditt stall hur fel den gör som har för mkt täcke enligt dig?
och vad ger dig rätt att tala om för en i ditt stall att hon ite ska ha benskydd i hagen för du inte tycker man ska ha de?
Likaväl som vad ger folk i ditt stall för rätt att tala om för dig att de tycker att du har sdin häst ute för länge och att du har skydd till din häst när du rider för de tycker inte dom man ska ha!
De skapar ju bara en massa bråk och tjaffs
För inte vill du rida ut med en eller prata med en som hela tiden talar om för dig hur fel du gör och ska göra som hon/han tycker??
Bara för du tycker de är fel att inte släppa ut en häst finns de dom som tycker du är djurplågare som istället släpper ut din häst och i deras ögon risketera din häst liv.
Ska hon anmäla dig för hon tycker du gör fel och ska du anmäla henne för du tycker hon gör fel??
De är ju bara fjålligt..
Ingen gör enligt lagen fel...
Om någon gör något olagligt som att ge hästen för lite mat kan du inge göra förrens hästen är så pass mager att den klassas som vanvårdad..
Helt sjukt att behöav vänta tills hsäaten blir mager
Denna bild är på min förra häst den klassas INTE enligt veterinären på detta djursjukhus som vanvårdad..Hon sa att de finns tävlingshästar som ser ut så här
För MIG är detta vanvård solklart... han såg ut såhär när han kom hem från sin fodervärd.
Och i en tvist är de en veterinärs utlåtande som är avgörande och inte min!
Alltså lades min anmälan ner mot fodervärden eftersom enligt veterinären och polisen var min häst vid detta tillfälle fullt frisk
Alltså kan de stå en häst som ser ut så här och du kan tycka att ägaren är totalt slut i huvudet och anmäler men de kommer inte hända nått eftersom hästen anses vara normal i hullet.
Världen är dum jag vet men så här den funkar.
jag håller med dig i allt vad du säger de ÄR för jävligt att vissa hästar inte få gå ut och de ÄR förjäkligt att folk kan få rida rollkur utan att någon ingriper.
MEN de är INTE olagligt och så länge de inte är de tycker iaf jag att man ingen rätt har att lägga sig i hur andra hanterar eller rider sina hästar..
Och de är en viss skillnad i om du är inhyrd eller inte..
Står du inhyrd ska du tampas med 10 andra villjor kanske och 10 andra åsikter om hur hästar ska skötas..
4st vill ha in hästen före de är mörkt för de tycker synd om hästarna som ska behöva stå ute i mörker.
Och 6st vill att de ska stå ute rill 20 och tycker dessa 4 personer är fjåliga vadå hästar dör väl inte av lite märkr osv.
Står du själv är det bara din åsikt och ingen som lägger sig i!
När jag står inhyrd så skiter jag helt i andra och sköter mitt enbart..
Lägger man sig i blir de ett jävla liv och en massa bråk..
Jag har häst för att jag efter jobbet vill komma ut och koppla av och inte mötas av ett jäkla jiddrande hönshus.
Där alla är som bomber och granater och skäller och ska hävda att just deras åsikt är den neda rätta och anmäler varandra för vanvård hit och dit.
Det låter kanske hårt och elakt de jag skriver men man måste lära sig skillnad på lagligt och olagligt och personliga åsikter.
Man ska akta sig för att kritisera andra genom personliga åsikter
Utan kämpa för en lagändring ist, stå för din åsikt och vill du skapa förändring kämpa för att göra om lagen samla in namn i en prtestlista för att inte ha ut sin häst ute!
Jag skriver gärna på den listan.. alla häsatr har rätt till att vara ute enligt mig och får vi fram en lag som stödjer våran åsikt kommer vi åt de som inte släppr ut sina hästar..
Men inte via personangrepp=(