Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

HAHAHAHA!!!:rofl:
Å om dom ramlar får dom sig en omgång, det ska inte gå dåligt på mitt pass inte, får väl se var dom sätter fötterna:p

quigley:

mina kaniner får komma ut i en hage som är tre gånger tre meter varje dag, och visst, de älskar den! där får de gräva, äta gräs huur mycket de vill osv, men jag tycker ändå mer synd om en häst än om smådjur.. jagmenar, vi har katter, och de är nog inne 22 timmar per dag, de går ut o skiter... om en kanin får överskottsenergi, har de no (iallafall de flesta) såpass stor bur att de kan springa av sig i...men hästen står ju i en box det är ju som att man skullle sätta en katt i en skolåda... och hästar är ju djur som vill springa.. men visst är det synd om alla de som har smådjur instängda i sina småa burar året om, bara lite mindre synd :p hoppas du fattar :bump::bump:

Det där med att kaniner har stora burar håller jag nog inte med om..
Vi hade 1x1 meter till våra, vilket var ovanligt stort egentligen för en kanin.. Men inte kunde de springa runt direkt..
Men det är bra med hagar till kanner med. Fler bordse ha det :P

Undrar om man kan lära dom att göra konster när de springer med? :idea: Typ..hoppsa steg..

ja jag menar inte att kaniner har stora burar, men de har iallafall större än en häst i en box! ja, utehagar gillar kaniner! :p

hmm de borde ju gå, med våld då förstås...Vi har väl inte spunnit iväg från trådens egentliga mening:p

hahh okej.. tillbaka till hästar i boxar: ja min häst går ute i hage åtminstone tio timmar per dag, det gör honom gott på flera sätt!:bump:

Vad tycker ni andra, som liksom mig tycker att det är djurplågeri att ha en häst instängd i en box, att man ska göra och KAN man göra någonting ö.h.t?

Jag har ingen aning om vad man kan göra, förutom att uttrycka sitt ogillande till ägarna. Även om det sällan gör någon skillnad. Det direkta svaret är ju att kämpa för att få fram en lagstiftning mot sådant här, men det är ju inte fullt lika enkelt i praktiken.
Det är i alla fall solklart djurplågeri i mina ögon, jag kommer aldrig förstå mig på folk som motiverar ingen/knapp utevistelse med att det är en dyr tävlingshäst som inte får skada sig. Eller att de i alla fall får motion under ryttare. Vidrigt är vad det är. :crazy:

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?

Jag tycker att innekatter på många sätt har det bättre än utekatter, undantaget om de hålls i små lägenheter. I övrigt reagerar jag lika starkt på smådjur, fåglar osv. som aldrig får komma utanför sin bur.

är jag förvirrad, eller finns det inte en lagstiftning som säger att en häst måste få gå i en hage av viss storlek och att den ska kunna utöva sina naturliga gångarter en viss tid per dag?

går det inte att anmäla den djurägare vars häst har utvecklat beteendestörningar (vilket tyder på psykist ohälsa) pga att den inte får gå ut?

jag tycker att man i så fall är skyldig hästen att anmäla.

däremot tycker jag att det går bra att vara anonym, alla männiksor klarar inte av den psykiska press det innebär att "stå för" sin anmälan. det är djuret som är det viktiga.

Lagen gick väl inte igenom pga att det var så många höjdare som protesterade eller?
Ska man behöva göra som munkarna i Burma för att något ska hända eller...

fast egentligen om man ska dra det här med att det är synd om olika sorts djur så kan man ju ta vad som helst tex djurförsök...

Människan är fruktansvärd

Antagligen. Kan tänka mig att man tagit stor hänsyn till alla stackars stall och ridskolor i innerstäderna som skulle tvingas flytta då, för något sådant kan man ju verkligen inte gå med på för djurens bästa.

Ja, jag är ju emot allt från slaktdjursuppfödning till djurförsök, så jag vet vad du menar. Men man kan ju inte dra upp alla hemskheter som gäller djur bara för att man engagerar sig i en fråga, då blir det aldrig något gjort. Skulle en bra lag om utevistelse tillkomma har det i alla fall gått ett steg i rätt riktning.

det var ju det jag menade...Man kan inte dra upp allt

Nej nu ska ja dra iväg ut med min nya minkpäls och ekorrboots å tjacka en vurre av sabeltandad tiger

Senast ändrad av en moderator:

det är verkligen jättehémskt att vissa hästar inte får komma ut i hage. Min ena tränare har en anläggning och hans "bästa" hästar får inte gå i hage pga av skaderisken. Tycker att det är en väldigt dålig ursäkt fastän han säger "att skaderisken är så stor och hästarna är värda 1-2 miljoner"......tycker ändå dom ska gå i hage...och en häst jag hade för ett tag sen, som kom från belgien, hade aldrig gått i hage när jag fick honom och det var fruktansvärt att se hur rädd han var i början när han fick gå i hage...och han kunde knappt kommunicera med mina andra hästar för han hade inte lärt sig hur man skulkle göra...så ska det inte vara!!!hästar ska gå i hage!

Bodde i Luxemburg en gång för länge sedan och hade häst där. Han fick aldrig gå ut i någon hage. Det var hemskt.:cry:
Skulle aldrig ha häst så nu. Men då var jag ung och okunnig och det var "helt normalt" att ha häst så.

Hej! Det är så hemskt att höra, stackars hästar som inte får vara hästar.
Min häst skulle bli GALEN han är ett mycket känsligt och ambitiöst fullblod som ÄLSKAR att vara ute jämt och med sin flock. Det är tråkigt att inte ägarna kan se att inte hästen mår bra, tycker jag.

Jag personligen tycker detta låter vidrigt, hästar är steppdjur o ska vara ute o röra sig. Det är konstigt att spilthästar måste ut i minst 8timmar/dag eller iaf inte får stå i sina spiltor mer än 16tim/dygn, medans en boxhäst kan få stå inne dygnet runt.

Allmänt svar
Är hästägaren kanske utbildad på det vackra Strömsholm där majoritetet av alla våra ridlärare får sin utbildning - detta föredöme bland hästhållare - det sägs att det är bättre nu men på 80-90 talen fick bara unghästarna gå ut - och de flesta hästar stog i spiltor. Ofta från lör fm till mån utan någon som helst motion.

Det var banne mig inte många som ville skriva i denna tråden...

Jag tycker att det är sjukt!!!:eek::eek: Jag har nyligen fåtte en foderhäst och hon går på lösdrift utan täcke i ösregn (det finns rengskydd). Tack för ordet Enlitentjej:d

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 616
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 800
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
761
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 539
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V