Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

nej, det gör det inte. Det fanns ett förslag, men det stoppades av bla. ridsportsförbundet.

nej, det gör det inte. Det fanns ett förslag, men det stoppades av bla. ridsportsförbundet.

Sorgligt, man bli bara så ledsen. Förstår inte hur vi kan ta ifrån våra älskade vänner, hästen den naturliga friheten och deras välbefinnande, inte lustigt att de få beteendestörningar:crazy:

skulle inte du ha velat att någon ifrågasatte hur fodervärden tog hand om din häst? diskutera och debatera är ju faktiskt saker man lär sig av...

Dags att ta upp ett nytt förslag då. Gamla konservativa stofiler och deras lärjungar ska inte få regera djurs rätt till ett acceptabelt liv, där deras naturliga behov någorlunda tillgodoses. Med nuvarande lagstiftning kan detta inte ske annat än hos folk som äger en empatisk förmåga.
Alla äger tydligen inte en sådan, utan behöver "hjälp" av lagar och regler, att hänvisa till.
Många nya regler har införts vad gäller andra djurslag senaste åren, medan hästarnas rättigheter verkar segdraget.
Ekonomiska skäl och gammalt tänkesätt är kanske de störta hindren?

Det här förslaget och resultatet är väl bara några månader gammalt?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, vi måste se till att få en förändring hos de som är förebilder idag!
Det är inte accpetabelt att stora hästskolor idag håller sina hästar som de gör utan möjlighet till flock och hagvistelse. Helt idiotiskt är det (se gärna ett tidigare inlägg jag skrev i den här tråden om lobbying mot ridsportsförbundet.)

/Migo

tyvär styrs ridsportsförbundet av en massa medelålders män med penningintresset främst. flera av dom är även ägare till ridskolor i stockholmsområdet... det är samma personer som invände mot att hästar skall ha box inte spilta. det går ju både fortare och är lättare samt går inte åt liga mycket strö i en spilta mao det blir billigare... men så är det tyvär pengar går först...

nej jag säger inte att det ersätter.

men jag har förståelse för att när man har 10-15 hästar som ska skrittas, skötas om, ridas, fodras, mockas osv osv osv kanske man inte har tid att leda ut och in 15ggr på en dag.

Utan att man låter hästarna stå inne på fm tills alla är ridna.

Varför är det så, att dom som försvarar att hästar hålls instängda 23/7, ALLTID påstår att hästar som går ute ALLTID hålls av odugliga amatörer, ALDRIG får omvårdnad och ALLTID tvingas stå i leriga frimärksstora hagar och käka dålig mat?

Karriär? Se Nordstedts svenska ordbok:
1 levnadsbana inom ett yrke(sområde)
2 (högsta) fart, särsk. hos hästar: "det bar av i full karriär".
Något säger mig, att den högsta farten inte har något att göra med hoppa tävling eller nöta dressyr etc. :devil:
Det är människans pengabegär, vinnar och självhävdelse-behov (dvs människans karriär!) som hästarna används för. Hästens behov och intressen struntar man blankt i. Skulle en häst kunnat formulera "sin karriärambition", hade denna förmodligen rört sig om att käka så mycken god mat som möjligt samt sätta några föl till världen. Inte vinna pengar eller medaljer till en människa.

Du kan inte tänka tanken att hästar förmår sysselsätta sig själva? Om man ger dom förutsättningar till det?
Varför anser "proffsen" ALLTID att hästar är till för människans nöje och behov och inte har något egenvärde?
Varför ser ni proffs ALLTID ned på dom som har häst av annan orsak än ni och håller häst på ett annat (hästligare) sätt än ni?

Jag vet inte om du platsar bland proffsen, men du anstränger dig hårt för att visa att du inte tillhör det andra alternativet.

LIA

Tråkigt att du tolkar mig så, det gör inte människor i min närhet.
Min häst fullkomligen ääälskar sin hage, hon brallar iväg varje morgon hon släpps ut. Så för mig är hennes hagvistelse viktig, jag har henne också på helbete 3 mån per år.

Men det innebär inte att jag kan ha förståelse för elithästarnas tillvaro. Och jag tycker LBekipagen som är inlindade i bomull och hålls inne så fort det droppar från himlen är värre.

säkert har det med att göra att både polisen och militären (i sthlm) inte har hagar då de ligger mitt i sthlm också..

Tolkar? Jag går på det du i klartext skrivit, varken mer eller mindre. Jag är inte heller ensam om "tolkningen". Om jag skulle ha missuppfattat något av den texten, korrigera mig gärna och berätta vad du menade och ville ha sagt.

Talar inte dessa uttalanden för sig själva vad gäller dina åsikter om "ickeproffsen"?
"Jag tror inte de mår så mycket sämre än hästar som står i liten hage, full med lera, dåligt hö och bristande omvårdnad. På det så har de en ägare som rider som skit och inte märker om hästen inte är helt fräsch."
"Värre med hobbyhästar vars ägare ska låtsas vara proffsiga och där hästarna max sysselsätts en timme om dagen."

Om du velat tillrättalägga, kunde du väl ha svarat på frågorna?

Min häst fullkomligen ääälskar sin hage, hon brallar iväg varje morgon hon släpps ut.
Det kan inte vara som så, att hon fullkomligt haaatar att vara instängd, och jublar varje gång hon slipper det? :idea:

Men det innebär inte att jag kan ha förståelse för elithästarnas tillvaro. Och jag tycker LBekipagen som är inlindade i bomull och hålls inne så fort det droppar från himlen är värre.
Det här förstod jag inte.

men jag har förståelse för att när man har 10-15 hästar som ska skrittas, skötas om, ridas, fodras, mockas osv osv osv kanske man inte har tid att leda ut och in 15ggr på en dag.
Men var är din förståelse för hästarna? För deras behov och krav på sin tillvaro? Varför är det alltid människan som kommer först (i a fall "proffsen") enligt din uppfattning?

Alltså, borde inte "leda ut och in" varje dag (om man inte löser det på ett smartare sätt) vara en självklarhet, en första förutsättning för att överhuvud taget ha häst??? Borde det därför inte vara så, att man först när man klarar basics i hästhållning, skaffar det antal hästar man klarar av?

Du har ju tydligen insett din egen hästs behov av att vara ute. Varför förstår du då inte, att det även gäller andra hästar?

LIA

Varför alltid så svart eller vitt? "Utehästar" vs "innehästar" Vem är bäst? suck

Varför har du häst? För hästens skull?

nej jag säger inte att det ersätter.

Utan att man låter hästarna stå inne på fm tills alla är ridna.

Det är nog därför man behöver tänka om rejält när det gäller rationalitet i hästhållningen, precis som i allt annat lantbruk.

Varför ifrågasätts det inte i större utsträckning varför stall och boxar är byggda som de är? Att behöva stå och mocka för hand och skotta ur ev. permenentbäddar. Vansinne! Resursslöseri både rent ekonomiskt och personalmässigt.
Det går att effektivisera hästhållning så att djuren mår bättre och människor får mera tid och ork till vad de egentligen vill, nämnligen att träna och ta hand om själva hästarna.

Som att behöva leda hästar ut och in från hagar? Man får lov att planera gårdarna, så att hästarna själva kan gå från boxen till hagen.
Bara en sådan sak.

Ren o skär lathet i kombination med pengahunger kallar jag det alt pengabrist och då ska man inte ha det antalet hästar på anläggningen.

Jo min häst skulle säkerligen helst gå ute dygnet runt.
jag har dock inte funnit nåt sätt där det fungerar då hon dels kräver mycket mat + sätter noll vinterpäls.

Jag tror inte det är för ryttarens väl och ve som hästarna leds runt och går i skrittmaskin.

Jag tror helt enkelt inte att Briar är uttråkad eller understimulerad.
Vissa hästar kräver mer än att bara gå i en hage, vissa behöver större stimulans. Troligen för att de är vana vid det.

Jag tycker inte att hästar ska stå inne (läs nu noga) men jag anser att de Lbryttare som försöker leka proffs genom att ha hästen inne lindad i bomull begår ett större fel än tex JB gör.

Jo min häst skulle säkerligen helst gå ute dygnet runt.
jag har dock inte funnit nåt sätt där det fungerar då hon dels kräver mycket mat + sätter noll vinterpäls.

Vad är det för hinder att hon kräver mycket mat?
Eller att hon inte sätter vinterpäls?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 611
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 538
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka