Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jo min häst skulle säkerligen helst gå ute dygnet runt.
jag har dock inte funnit nåt sätt där det fungerar då hon dels kräver mycket mat + sätter noll vinterpäls...

Vad är problemet?:confused:

Jag tror helt enkelt inte att Briar är uttråkad eller understimulerad.
Vissa hästar kräver mer än att bara gå i en hage, vissa behöver större stimulans. Troligen för att de är vana vid det.

Jag tycker inte att hästar ska stå inne (läs nu noga) men jag anser att de Lbryttare som försöker leka proffs genom att ha hästen inne lindad i bomull begår ett större fel än tex JB gör.

jaja, sen borde ju JB ha än större kunskap än LB"proffsen" så varför gör han mindre fel isf???? i mina ögon blir väl felet grövre... :angel:

Hur som helst känns det som om vi kan lämna JB's namn utanför detta... eller? Jag vet då inte hur hans hästhållning är och kan därför inte uttala mig om det...

Har inte sett en lösdrift som serverar antingen kraftigt hö eller kraftfoder 3ggr om dagen där hästen dessutom kan gå skodd och med täcken.

Har inte sett en lösdrift som serverar antingen kraftigt hö eller kraftfoder 3ggr om dagen där hästen dessutom kan gå skodd och med täcken.

varför kan du inte ha skodd häst på lösdrift?
bara för djuren går ute dygnet runt så betyder inte det att man skiter i dem!
vi ser iaf efter våra djurs behov, fast de går ute på lösdrift.

Att ha hästarna lösa, är tyvärr ofta förknippat med en rad olika fördomar, som lyckligtvis för det mesta inte stämmer.

Självklart är mina ridhästar skodda, de hästar som behöver ha täcken har täcke, och de får individuellt anpassade grovfoder och kraftfodergivor.
Ingenting skiljer denna hästhållning mot vanlig stallhästhållning, förutom att de inte är instängda i sina boxar, utom vid daglig visitering, kraftfoderutgivning, täckesbyten och ev. kraftigt oväder.
Däremellan kan de gå ut och in i stallet som de vill, och alla bekvämligheter för både människor och djur finns på samma sätt som på en vanlig hästanläggning.

Du kan inte tänka tanken att hästar förmår sysselsätta sig själva? Om man ger dom förutsättningar till det?
Varför anser "proffsen" ALLTID att hästar är till för människans nöje och behov och inte har något egenvärde?
Varför ser ni proffs ALLTID ned på dom som har häst av annan orsak än ni och håller häst på ett annat (hästligare) sätt än ni?

Jag vet inte om du platsar bland proffsen, men du anstränger dig hårt för att visa att du inte tillhör det andra alternativet.

Jag generaliserar inte mer med mitt påstående om barfota skogsluffare med lösdrift än vad du gör om "proffsen". Du skriver ju att de alternativa hästhållarna har bättre (hästligare) hästhållning. Där håller jag inte med, även proffs kan ha bra, hästlig hästhållning.

Däremot håller jag med om att travstall oftare har lösdrift än ridhäststall, det är erfarenheter även jag har. Man kanske har kommit längre inom travet? Däremot tror jag att fler ridmänniskor håller på att upptäcka andra sätt att hålla häst.

NOrrland

Däremot håller jag med om att travstall oftare har lösdrift än ridhäststall, det är erfarenheter även jag har. Man kanske har kommit längre inom travet? Däremot tror jag att fler ridmänniskor håller på att upptäcka andra sätt att hålla häst.

NOrrland

Jag tycker också att det verkar vara vanligare med lösgående hästar inom travet. En fördom här...jag VET att det är tjejer inom travet, men kan det kanske ha nånting att göra med att mansdominerade områden ofta har en tendens att skötas maskinellt?
Det borde i såfall alla testa. Det sparar många timmar och ryggar.
Tex boxar och lösdrifter med skjutdörrar som skottas ut med traktorer.

flera andra som svarat innan mig och det är heller inga problem att låta dem ha fri tillgång på grovfodret, mina har alltid hållt sig suveräna i hullet pga det, tror dessutom att det gjort att de inte är lika hysteriska på sommarbetet som tidigare, inte alls lika feta som förr :idea:

Ja i Frankrike står dom oxå inne 24/7 och får enbart pelleterat foder, alltså inget hö... Å om man skulle få tag i det till sin häst är det super skitdålig kvaliteé

Instämmer. Bor i frankrike och får gå upp 8 varje morgon för att ta ut hästen, och får ta in honom vid 17h. Däremot får han hö inne, bra kvalitet eftersom det är gjort av bonden som äger stallet. Mina stall"kompisar" tycker jag har en häst gjord av "socker" för att jag inte tror han kan stå inne hela dagen. Snacka om konstig syn på hästar.

Min häst är även barfota, och när vi diskuterar det så säger jag ofta att många har det så i Sverige. Och vad svarade gubben igår ? " Ja, det är för att det inte finns asfalt i Sverige" :rofl: Jag dör!

Oooh! Sån vill jag med ha! Det syns ju tydligt på bilden att man får en massa solsken ich stora hagar med en sån! :idea:

Klart det intte gör..vad är asfalt förresten? :confused: :rofl:
Det var rätt kul faktiskt.. x)

Jo min häst skulle säkerligen helst gå ute dygnet runt.
jag har dock inte funnit nåt sätt där det fungerar då hon dels kräver mycket mat + sätter noll vinterpäls.
Kan bara hålla med övriga, jag förstår dig inte heller.

Jag tror inte det är för ryttarens väl och ve som hästarna leds runt och går i skrittmaskin.
Fast det tror jag. Lägger till bekvämlighet! Men hur kom den in i bilden?

Jag tror helt enkelt inte att Briar är uttråkad eller understimulerad. Vissa hästar kräver mer än att bara gå i en hage, vissa behöver större stimulans. Troligen för att de är vana vid det.
Känner inte Briar, så jag har ingen åsikt om vad han tycker. Men en fråga i det sammanhanget: Får han någonsin gå i en hage? Jag menar nu en "riktig" hage och ihop med andra hästar?
Om inte, hur vet du eller någon annan att han hellre föredrar att stå instängd 23/7? Vilken tanke! :eek:

Jag tycker inte att hästar ska stå inne (läs nu noga) men jag anser att de Lbryttare som försöker leka proffs genom att ha hästen inne lindad i bomull begår ett större fel än tex JB gör.
Varför jämför de två sämsta och värsta alternativen du kan hitta (antar jag)?
Finns det NÅGOT som säger att Briar inte skulle må allra bäst av att vara i "riktig" hage tillsammans med andra hästar PLUS att träna och tävla?

Har du sett någon lösdrift?
Min "travhästbekant" har lösdrift, några hästar har täcke vid behov (deras), dom är skodda (de flesta) PLUS att dom har fri tillgång på hösilage, kraftfoder efter behov.
Våra hästar går fritt 24/365, är varierat skodda/barfota, inga täcken (behöver inte) PLUS har fri tillgång till hösilage! En granne har detsamma. Och en annan granne.
Vi kan väl ändå inte vara så ovanliga?? :confused:

LIA

Varför alltid så svart eller vitt? "Utehästar" vs "innehästar" Vem är bäst? suck
Hur menar du?

Varför har du häst? För hästens skull?
Delvis. Har du något emot det?
Delvis för min egen skull.
Men, vilken inställning verkar främmande för en del, när jag bestämt att ha djur, så blir det i största möjliga utsträckning på deras villkor (något annat skulle helt enkelt inte vara roligt för någon av oss)! Aldrig att bekvämlighet eller egoism finge gå före.

Har du häst? Varför då? Hur då??

LIA

Jag generaliserar inte mer med mitt påstående om barfota skogsluffare med lösdrift än vad du gör om "proffsen". Du skriver ju att de alternativa hästhållarna har bättre (hästligare) hästhållning.
Håll dig till det vi diskuterade! Var har jag skrivit det du påstår??

Varför struntar du i mitt svar? Och varför svarar du inte på frågor? Som den här:
"Tycker du att dom som är för friare hästar och mot inlåsning har fel?"

LIA

Jag svarade utifrån att du tyckte att min kommentar var obalanserad. Det tolkar jag som att du tycker att jag generaliserade, vilket jag då och min sida reagerade på att du gjorde. Nog om det.

Jag tycker att jag besvarat frågan tidigare. Självklart ska hästar ha mycket hagvistelse. Så mycket som går. Jag är inte för hästar som står inne hela dygnet. Lösdrift är bra, en utmärkt hästhållning. Näst bäst är hästhållning där hästarna får lång utevistelse dagligen.

Sen tycker jag att frågan om "friare hästar mot inlåsta hästar" är lite barnslig och "naturlighästhållning" fanatisk. ALLA hästar är inlåsta på lite större eller lite mindre yta. Alla har vi hästar för att vi älskar djuret häst. Vi nyttjar dom till olika ändamål.

Men jag kan faktiskt förstå dom som har hästar som är värda stora summor pengar. Då kommer en annan aspekt in. Man kan tycka att en häst är en häst och de ska behandlas lika. Oavsett om det är vbl travaren som går som ridhäst värd 3000 kr, eller en duktig tävlingshäst (trav eller rid) värd 100 000 tals eller 1000 000 tals kronor. Men då förstår jag faktiskt att man är försiktig med tävlingshästen. Skadar den sig får det enorma konskvenser, medan konsekvenserna inte blir lika kostsamma med den billiga skogsluffarhästen. Så jag kan tycka att diskussionerna blir lite naiva och onyanserade ibland.

Däremot tycker jag att tävlingshästar på normal nivå, och skogsluffarhästar ska få leva ett så bra hästliv som vi bara kan erbjuda. Med mycket utevistelse och hästkompisar.

Som någon skrev, ibland behandlas Lb hästarna med för mycket bomull och silkesvantar. ;)

Men samtidigt - många betalar dyra pengar för sina hästar. Privatekonomiskt sett - och då förstår jag att man är rädd för skador osv.

Så myntet har många sidor.

Men för utevistelse och hästkompisar är jag odelat!

Norrland

Och det rättfärdigar en bristfällig hästhållning då eller???

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 611
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
759
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 538
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka