Sv: Häst som fryser
Jag som bor i Norrbotten ser gärna att de hästar som kan går på fri tillgång. Jag har en häst som blir vädligt tjock om han får gå på fri tillgång, han blir ohälsosamt fet så han kan tyvärr ej göra det. Hästar kan även gå utan täcke om de har vindskydd att gå under. Men eftersom att man har olika mål med sin ridning kanske man inte vill att hästen ska bli bli kall eller bli så tjock att den nästan rullar fram.
Mina hästar har:
Alltid täckade inne. 200-300g/täcke. Båda är täckade med 150g fram till april-maj ungefär. Min äldre häst fick jätteont i ryggen förra året då han bara hade ett bomullstäcke. DÅ tänker många, sadeln passar inte...Men sadeln kollas 5-6ggr/år. Jag står i ett stort stall för 18hästar så det kan ibland bli dragigt så då får de stå varmt täckade.
UTE
Samma gäller för båda.
Varmare än +1, endast ett Horseware 200g.
+1 tom. -7 innetäcket(250g)+Horseware 200g.
Kallare än - 7 tom. -12 Vintertäcke med fodrad helhals, 400g.
Kallare än -12 Innetäcke + Vintertäcke med fodrad helhals, 400g.
Kan tillägga att BÅDA hästarna är helklippta, tävlingshästar som tränar MSV dressyr, den ena upp tom. St. George.
Den äldre av hästarna har haft kolik och får inte bli kall. September 2004 blev han utsläppt i bara regntäcke när det var ca 0grader, när han egentligen ska ha ett 200g. Han fick kolik vid lunch.
Hästarna äter alltid 1kg/häst inne på morgonen, de får stå inne 1timme och sedan när de kommer ut får de 1,5kg/häst. Lunchhö får de klockan 12.00. 1,5kg/häst. Sedan komer de in till middag ca 17.00 får krafft och 1-1,5kghö/häst. Kväll klockan 21.00 ca 2-3kg/häst.
Min slutsats
Jag är övertygad om att oklippta hästar kan gå utan täcke om de får vindskydd och fri tillgång på grovfoder. Alla människor har olika mål med sin hästar, en del vill rida i skogen, andra satsar på att starta en LC klubbhoppning medan andra satsar på att rida Grand Prix dressyr. Och alla de olika typerna av hästar "kan inte behandlas på samma sätt" vad gäller utfodring och täckning. Lite ummig formulering...men jag tror att ni förstår vad jag menar.