Häst som fryser

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 421
J

Juvelflickan

Hur mycket täcke har ni på era pållar egentligen och hur mycket är de rakade?
Idag när skötaren skulle ta in min pålla (rakad halva huvudet, halva halsen, magen, virveln och lite på rumpan) stod hon och frös som bara den:( Hon har ett regn- och vinsäkert täcke som är fodrat med 145 g.
Det är inte särskilt kallt egentligen, men det blåser som bara den och speciellt i hennes hage utan skydd och helt öppen.. Säkert 20 minusgrader:crazy: I fortsättningen kommer hon ha ett tunnare täcke under och det det ovanstående över...
Det är inte så lätt att ha råd med allt när man är student:mad:
Tacksam för svar!

Sv: Häst som fryser

Självklart ska inte hästen frysa så mycket men ja tycker att hellre att den fryser lite än att den svettas. Ja har sett hästar som har kommit in från hagen och vart jätteblöta av svett. Jag tycker också att man ska klippa hästen så lite som möjligt klipper aldrig mina på baken.

Jag har ett frusset varmblod som får ha innetäcke på sig inne och ett någorlunda varmt regntäcke på ute. (+ innetäcket under regn då..)
Hon är iofs inte rakad iöverhuvudtaget, men det är kallt här uppe i Norrland! över 30 minus för nån dag sen! (Fast då va hon bara ute nån timme..)
Det räcker nog med det du skrev tror jag. Men det är ju bara prova och se om hon fryser när hon har det med, då är det bara lägga på et till :smirk:

Kan det ge några konsekvenser? Förkylning eller dylikt?
Tacksam för svar!

Min häst går just nu med ett ca 400gr innetäcke + ca 200gr utetäcke. Hon är väldigt frusen av sig och korsförlamningsbenägen, men värst är det när det blåser.
Vid varmare blir det tunnare täcken efter behov.
Ej klippt för tillfället :confused: önskar hon vore tåligare.

Min häst är inte klippt men går med ett regntäcke på sig i hagen..
Jag vill inte att hon ska bli blöt o börja frysa...

Kan nog inte ge dej nått mer tips (som inte de andra skrivit), än att tänka på det till nästa vinter o inte klippa hästen då..

Min är klippt hela halsen, magen och virveln. går i ett fleecefodrat utetäcke om det är varmare än neråt -10. på det håller han sig varm, men det är individuellt. Kallare så åker tjockare varmfodrat täcke på.
blåst och nederbörd påverkar ju också den "verkliga" temperaturen, så man måste även anpassa därefter. dvs ett täcke som funkar i vindstilla och kallare väder kan vara otillräckligt om det snålblåser och viner, även om temperaturen som sådan förefaller inte så kall.

det du ska tänka på med en frusen häst är att med ett täcke så trycker du ner pälsen och dess naturliga förmåga att resa hårstråna för att isolera sig mot kylan. har du därmed ett för tunt utetäcke, så snarare motverkar du än bidrar till att hästen hålls varm. bättre då med ett lite tjockare varmfodrat om hästen verkar frysa.

Man får inte glömma att djur reagerar inte likadant på kyla som människor. Ibland skakar hästar och hundar och det ser ut som att de håller på att frysa ihjäl, men skakningar är bara kroppens sätt att få upp värmen, kroppen fixar det själv. Givetvis ska man inte låta hästen frysa, men som någon annan skrev, hellre att den fryser lite och får värma upp sig själv än att vara för varm för det kan den inte göra något åt.

Min är täckesklippt och har fodrat vintertäcke, vet inte hur tjockt men ca 200-300 g kanske?
Om han har blivit mkt svettig får han ha ylletäcke under.

Min förra ponny som var helklippt, hade ett vintertäcke på sig osm var jättetjock och gosigt. Men senm på slutet innan han såldes(åkte idag) så hade han två termotäcken och ett regntäcke då hagkompisen demolerade mitt kära vintertäcke totalt:(

Jag vet inte hur det är nu... Det är det jag helst vill. Förut fick de nämligen morgonhö ute (2 kg), men nu tror jag de får inne... Ska kolla upp det. För de två kilona höll ganska länge och hon hade då fri tillgång. Sällan hade de hunnit äta upp det innan lunch-fodring.
Skall ställa allt till rätta imorgon, då skötaren tog hand om henne idag.
Tack för alla svar!

Jo men detta beteende måste väl ändå komma från att de börjat frysa...? Eller?

Ja, självklart. Men det behöver inte betyda att den verkligen fryser, på det sättet vi människor fryser. Förlåt om jag uttryckte mig oklart, jag är så vimsig! haha

Mitt fullblodssto är helrakad (förutom under sadeln) tro det eller ej. Men man ser att hon har haft tjock päls innan så hon är nog härdad. Jag har 3 täcken på henne, 1 fleece täcke, 1 termotäcke och 1 tjockt vintertäcke med fyllning. Fleece täcket och termotäcket har hon på sig inne. Men hon har inte frusit och inte heller varit för varm. Däremot så frös hon lite häromdagen när jag tog av alla täcken inne. Men hon är nog inte så frusen av sig! Konstigt nog! Jag tycker att huvudsaken är att det inte blåser, regnar eller snöar då brukar det ju inte vara någon fara.

Jag som bor i Norrbotten ser gärna att de hästar som kan går på fri tillgång. Jag har en häst som blir vädligt tjock om han får gå på fri tillgång, han blir ohälsosamt fet så han kan tyvärr ej göra det. Hästar kan även gå utan täcke om de har vindskydd att gå under. Men eftersom att man har olika mål med sin ridning kanske man inte vill att hästen ska bli bli kall eller bli så tjock att den nästan rullar fram.

Mina hästar har:
Alltid täckade inne. 200-300g/täcke. Båda är täckade med 150g fram till april-maj ungefär. Min äldre häst fick jätteont i ryggen förra året då han bara hade ett bomullstäcke. DÅ tänker många, sadeln passar inte...Men sadeln kollas 5-6ggr/år. Jag står i ett stort stall för 18hästar så det kan ibland bli dragigt så då får de stå varmt täckade.

UTE
Samma gäller för båda.
Varmare än +1, endast ett Horseware 200g.
+1 tom. -7 innetäcket(250g)+Horseware 200g.
Kallare än - 7 tom. -12 Vintertäcke med fodrad helhals, 400g.
Kallare än -12 Innetäcke + Vintertäcke med fodrad helhals, 400g.

Kan tillägga att BÅDA hästarna är helklippta, tävlingshästar som tränar MSV dressyr, den ena upp tom. St. George.

Den äldre av hästarna har haft kolik och får inte bli kall. September 2004 blev han utsläppt i bara regntäcke när det var ca 0grader, när han egentligen ska ha ett 200g. Han fick kolik vid lunch.

Hästarna äter alltid 1kg/häst inne på morgonen, de får stå inne 1timme och sedan när de kommer ut får de 1,5kg/häst. Lunchhö får de klockan 12.00. 1,5kg/häst. Sedan komer de in till middag ca 17.00 får krafft och 1-1,5kghö/häst. Kväll klockan 21.00 ca 2-3kg/häst.

Min slutsats
Jag är övertygad om att oklippta hästar kan gå utan täcke om de får vindskydd och fri tillgång på grovfoder. Alla människor har olika mål med sin hästar, en del vill rida i skogen, andra satsar på att starta en LC klubbhoppning medan andra satsar på att rida Grand Prix dressyr. Och alla de olika typerna av hästar "kan inte behandlas på samma sätt" vad gäller utfodring och täckning. Lite ummig formulering...men jag tror att ni förstår vad jag menar.

Håller med - vinden kan skapa mycket lägre temperaturer. Det är luften i täcket som värmer. Mycket luft - mycket värme. Ofodrade täcken är värre än otäckat. Om inte täckena hjälper så är nästa steg mat. Grovfoder, hö eller halm. Och ännu bättre - vindskydd.

Min häst är inte rakad och har ett tjockt stalltäcke med fodrat regntäcke över på sig ute. Han har även fri tillgång till stråfoder och han ser ut att vara nöjd. Varken skakar eller svettas. Men å andra sidan så krävs det väldigt mycket av honom i ridningen också innan han börjar svettas, även när han inte har gått något vidare på ett tag, så ibland undrar jag hur det står till med honom. Någon som har något bra svar på det??;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 173
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka