Häst som fryser

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 421
Sv: Häst som fryser

Nej, det har du rätt i. Mkt svårt att se. Men efter ett tag kommer man märka att det går åt mer energi till att hålla värmen än vad som tillförs (tappar hull). Men är de så kalla att de står och skakar, då ÄR det verkligen för kallt. Det har gjorts en del undersökningar i ämnet. Tror det är SLU.

Mina har tre tjocka täcken och det behöver dom!! Och dom har ALDRIG varit svettiga under, dom är precis lagom varma. Har dom mindre på sig så fryser dom.

Det är därför människor skakar också. :smirk: För att få upp värmen. Men hur skönt är det?? Fy för fok som utsätter sina hästar för sånt, inte konstigt att så många hästar har problem med stela muskler. :crazy:

Häst nr: 1 klippt (hög täckklippning) har två termotäcken + hw med hals ute.
Stog och frös (skakade) i hagen med två täcken. Tar av 1 när det blir + grader.

Häst nr: 2 ej klippt har 150g täcke.

Min ena häst är helklipp inklusive hela benen och hela huvudet och hon har ett 400gr termo täcke och ett 370gr utetäcke när det är så kallt som det varit nu. -10 grader eller lite varmare plus blåst.

Den andra som har päls kvar uppe på ryggen har ca 500gr täcke på sig.

hm... sj har ja två stalltäcken+ ett utetäcke m hals på mina oklippta hästar nu när d varit så kallt å blåst så mycke!! (å dom har absolut inte varit svettiga när ja tatt in dom)
ha d bra!!!

Om hästen har fri tillgång till hö ute i hagen och vindskydd så är det inga problem för den att hålla värmen, även om den är blöt pga av svett eller regn. En häst torkar alltid inifrån och ut, vilket betyder att även om pälsen är blöt, så är de oftast varma inuti, om de fått grovfoder som ger energi för att hålla uppe värmen. Om man sätter på ett täcke på en häst så kan inte pälsen ställa sig upp, vilket den gör när den ska torka eller när den värmer upp sig. Därför hindrar täcket hästen från att utföra sin naturliga värme- och tork procedur.
Om man har tagit bort hästens naturliga värmekälla (pälsen) genom rakning, så måste man ju naturligtvis ersätta denne. Detta görs bäst med fri tillgång till mat, och ett täcke som skyddar från blåsten. De behöver oftast inget jätte varmt fodrat täcke, eftersom det bara skapar obalans hos hästen om vissa delar är rakade och andra inte. Då blir hästen jätte varm på vissa delar av kroppen, och svalare på andra. Men precis som någon annan tidigare sagt, så går det utmärkt att ha en rakad häst ute utan täcke om den får fri tillgång på grovfoder och har skydd för vinden. Detta är naturligtvis individuellt, men i de allra flesta fall så går det jätte bra.

Personligen skulle jag aldrig raka min häst, mer än möjligtvis på undersidan av halsen om den utsätts för hård träning och svettas mycket. Jag har alltid tränat mitt islandssto hårt under vintern, och självklart har hon svettats, men sålänge hon har mat att tugga i sig, så anser jag inte att det är någon fara. Hon har aldrig blivit sjuk av det. När en häst blir av med mycket päls, så är deras naturliga reaktion att sätta ny päls. Det är både energikrävande och påfrestande för deras psyke, och kan göra dem trötta och tjuriga. När de då samtidigt ska fälla den tjocka pälsen eftersom den är för varm jäntemot de rakade partierna och i och med täcket på, så blir det väldigt konstigt för hästen; man rubbar helt enkelt deras balans. Sen kan man ju oxå tänka sig hur mycket det måste klia på de rakade partierna när håret växer ut...särskilt om de har ett täcke som gnider mot huden. Det vet man ju själv.

Men men...nu var inte diskussionen om det. Och jag vill oxå säga att jag respekterar allas beslut. Alla hästägare har rätt att göra det man själv tror är bäst för sin häst. Allas åsikter är olika, så enkelt är det.

Att hästen skakar behöver nödvändigtvis inte betyda att den fryser, precis som någon annan tidigare skrev, utan att de jobbar med att hålla upp värmen. Det behöver heller inte betyda att de har frysit, utan de kanske bara börjat bli lite kalla, och när de då använder sin energi för att värma upp sig, så skakar de. Börjar de dock skjuta rygg så kan man gnugga igång blodcirkulationen med hjälp av lite halm, för det är ett klart täcken på att de inte lyckats få upp värmen. Detta kan en häst naturligtvis göra även med täcke, eftersom täcket hindrar pälsen från att resa sig, och därmed hindrar en del av värmeprocessen.

Oj nu blev det lite mycket... men jag hoppas verkligen att du FRIDA lyckas få vår kära stallägare till att inse att hästarna måste ha hö ute i hagen, för annars så är det klart att hästarna fryser. Då har de ju ingenting som hjälper dem att hålla värmen uppe!! Jag håller på dig!
Kram
:love:

I täckesväg finns det många åsikter, själv gillar jag halstäcken när det är extra kallt o blåsigt o regnigt. Men det allra viktigaste på vintern är vindskydd o mat! Finns det inte nåt naturligt kanske du kan fixa ett enkelt eget? o så försöka övertala stallägaren om att de behöver mat ute.

till Tibra som undrar hur man ser när en häst fryser.

När min häst fryser, darrar/skakar han inte ofta, har hänt en gång, och det var när han hade fått för tunt täcke på honom.
Han reagerar oftast så att pälsen reser sig (om han är utan täcke inne), han blir extra grinig och äter snabbt och mycket och vill ha mer och mer hö/halm.
Sen är det självklart individuellt för varje häst, men nu kanske du har fått lite mer inblick i hur en häst kan reagera när den fryser, hoppas jag :)

Kan ju också berätta att min oklippta ponny, troligen typ fullblodskorsning av ngt slag, ganska smäcker, och tunn med inte speciellt mycket päls, har ute ett 400gr vintertäcke och inne 200gr termotäcke, vilket är alldeles lagom för honom, han varken fryser eller är för varm.

Har tre st lurviga pållar hemma :) Två går otäckade, har dock en stor skogshage och dom får mer eller mindre fri tillgång på grovfoder.

Den tredje damen hålls täckad 400gr både ute och inne. Får lätt ont i ryggen annars och vårt stall är ett kallstall.

Trots att stallet är kallstall så blir en av de förstnämnda lätt svettig om hon får stå inne för länge :crazy:

Så det är nog väldigt individuellt, men heller rejält täckad än att dom står och fryser.

Min pålle är klippt ungefär som din...
hon har ett stalltäcke 240g på sig inne.
Ute får hon på sig ett regntäcke eller 300g täckt ovanpå stalltäcket.

Hej. min häst har ingen hår.. ser ut som han hadde haft canser. min mama är jeteledsen och min papa är arg. vad kan jag jöra för at min hest inte ska frysa?

min häst är klippt som din antar jag. i det förra stallet han stog i hade han fri tillgång på ensilage i hagen o han hade då ett 250 grams regntäcke utan att frysa en enda gång, inte ens under blåst o så.

nu är han flyttad till ett stall där det inte är möjligt med fri tillgång på grovfoder. nu har han ett ylletäcke under samma regntäcke o fryser när det är blåst o sånt ute.

så hö o annat grovfoder gör stor skillnad!

Min är helrakad en gång i år, lite päls utväxt. Han har när det är ca -5 och vindstilla/lite vind 300 g vintertäcke
är det lite kallare så har han ett tunt bävernylontäcke och ett 490 g Bucas med halvhals. Det understa för att bucaset åker bakåt annars.
Är det -15-20 grader så har han ett termo-innetäcke under något av sina utetäcken...

PathOfClovers skrev:
Har du aldrig sett en häst som skakar?

Nej men OJ, jo det har jag ju visst det.
Vad dum jag är, fast bara när den är rädd..
men jag visste inte att den skakade då den frös:d
Det har då aldrig min pålla gjort.. kanske finns andra tecken på att de fryser?

SandraW skrev:
till Tibra som undrar hur man ser när en häst fryser.

När min häst fryser, darrar/skakar han inte ofta, har hänt en gång, och det var när han hade fått för tunt täcke på honom.
Han reagerar oftast så att pälsen reser sig (om han är utan täcke inne), han blir extra grinig och äter snabbt och mycket och vill ha mer och mer hö/halm.
Sen är det självklart individuellt för varje häst, men nu kanske du har fått lite mer inblick i hur en häst kan reagera när den fryser, hoppas jag :)

Kan ju också berätta att min oklippta ponny, troligen typ fullblodskorsning av ngt slag, ganska smäcker, och tunn med inte speciellt mycket päls, har ute ett 400gr vintertäcke och inne 200gr termotäcke, vilket är alldeles lagom för honom, han varken fryser eller är för varm.

Tack.. det ska jag lägga på minnet;)

Ja, det är av samma anledning men människor och djur uppfattar inte alltid kyla på samma sätt. Givetvis kan hästar frysa, det är inte så jag menar. Men människor fryser vid temperaturer under låt oss säga, 10 plusgrader och mindre, då måste vi klä på oss. Hästar trivs som bäst vid dessa temperaturer och när det blir kallare än 0 grader så har hästen fortfarande sätt att öka värmen som INTE inkluderar att klä på sig.

Hade min ponny klippt en vinter. Hon var jättetålig eg men då blev hennes värmehållning helt rubbad :smirk:

Helklipptes på hösten och hade då ett termotäcke inne och ett vintertäcke med halvhals ute. Senare på vintern när det blev kallare har hon ett tunt termo under täcket inne och samma tunna termo under täcket ute. När vi sedan klippte henne igen (klippte även benen då) så fick hon gå med alla tre täcken ute (tunt termo, normalt stalltermo, utevintertäcke) och samma två inne. Sedan fixck hon gå med sina förbaskade täcken till mars/april innan vi kunde skala av henne till bara utetäcket :crazy: Började frysa med ett täcke så fort det blåste lite... Fast sen gick det lätt att ha henne naken, det blev varmt och soligt, och blåste knappt.

Kolla på smhis hemsidan där står hur kallt det blir när det blåser... Det är STOR skillnad. Läs även senaste ridsport där de testar täcken och tabellen finns med där oxå.

*lån*

I nya numret av Risport finns en artikel om ett fördjupningsarbete kring den nedre kritiska gräns hästar börjar frysa, gjord av en hippologstudent.
Den visar att dubbla täcken (även om många hästägare lägger på det av välvlija) inte isolerar värme bättre ett täcke eftersom de pressas samman och blir tunga och kanske gör det svårare för hästen att röra sig.
Istället bör man hitta material med luftskikt som ger bättre isolering.
Den visar även att den faktor som mest påverkar den kritiska gränsen är tillgången på stråfoder.
Varje kilo extra stråfoder hästen får hjälper den att klara tre grader lägre temperatur.

Ja, köp tidningen så kan ni kolla tabellerna själva!

Mitt fullblod går ute året om utan täcke, han har vindskydd och fri tillgång till hösilage. Tror att han trivs bättre så än när han stod inne , nu får han vara riktig häst och är alltid pigg och glad.:)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 173
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka