Häst som aldrig varit sjuk eller skadad?

Sv: Häst som aldrig varit sjuk eller skadad?

Om du tänker efter så går ju en stötvåg uppifrån och ned och på verkar leden samt en genomtrampning i kotleden. En linda minskar vare sig stötkraften eller genomtramningen, den kan man se på bilder i tex Ridsport från prisutdelningar där man ibland ser max genomtramp i kotan på elithästar som säkerligen är både bra och hårt lindade. Lindan kan skydda mot strykningar och ett benskydd kan skydda mot hårdare slag. Leden i sig påverkas inte av lindning ej heller senor. Denna slutsats har jag lärt mig på SLU och det har också vetrinärerna i tidningen ridsport skrivit om för inte alltför länge sedan.

Min Kille vbl 14år har inte varit skadad så tillvida att han en gång fick en reaktion på en botalism spruta, men den var ju snabbt över :) OCh det är underbart, han är en stålhäst (vågar knappt säga det) HAHA

Man skulle gjort en studie på ett flertal hästar där de blir lindade konstant och har stöd redan från födseln och lika många som aldrig blivit lindade och sen när de är fem år kanske sluta linda grupp 1 och se om det är någon skillnad ;)

Men att linda den timme per dag/typ 6 dagar i veckan man rider/kör kan jag inte tänka mej skulle påverka "naturliga styrkan" i lederna. Inte heller om man har stallbandage på nätterna med padd och mjuk linda. Är ju inte direkt ett hårt stödbandage eller gips man sätter på hästarna alla timmar över dygnet! Vanliga senskydd skulle jag vilja påstå endast bidrar till att skydda från ev. slag och strykningar inte att det skulle påverka ledens styrka negativt med tanken om att det skulle kunna bidra till att göra leden svagare än vad den i normala fall skulle vara.

Ja man skulle ju göra det haha :p

Nej precis det tror inte jag heller att det gör. Men har sett vissa som lindar stödlindor i tid och otid. Tror aldrig de hästarna går utan lindor. Använder de benskydd har de sina lindor under osv. Jag skulle nog utifrån egna erfarenheter inte göra på det sättet, men alla gör ju vad de tycker fungerar bäst och så länge det inte skadar är det väl inget fel på det. :laugh:

kan ju bli tryckskador och skavsår om man använder lindor frekvent eller får smuts och fukt under eller lindar fel, men att det påverkar hästens naturliga grundstyrka i lederna.. det är jag inte beredd att tro på innan jag blivit motbevisad. :)

Lindor och skydd är ibland bra och även nödvändigt medan ibland kanske det inte behövs egentligen, men men som du säger så länge det inte skadar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
50 493
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 226
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka