Häst som aldrig varit sjuk eller skadad?

Speedway

Trådstartare
Har du en sån? Läser så mycket här på buke om skadade och/eller sjuka hästar så nu blir jag lite nyfiken på att veta hur många av er det är som har eller har haft en häst som aldrig varit sjuk eller skadad.
Skulle också vilja veta vad det är för ras, ålder, vad den används till och hur länge du haft den (bör haft den minst ett år). Om du gör någor speciellt i förebyggande syfte är det också intressant att få ta del av.

Sv: Häst som aldrig varit sjuk eller skadad?

Min ena lipizzaner korsning har faktiskt aldrig varit sjuk eller skadad. Hon är nu 12 år gammal, sto, importerades från Rumänien när hon var 8, hade då endast dragit vagn. Tror att de började köra henne med last redan när hon var två år. Men det har de gjort med hennes familj också, i säkert väldigt många generationer. De har säkert p.g.a det blivit så starka. Har haft henne i 3½ år nu.
Har även ett svenskt varmblod jag haft i 1½ år, 8 år. Hon har inte varit skadad så länge jag har haft henne. Hon är ett sto efter San Quintero**. Vet inte hur pass starka hans andra avkommor blivit faktiskt.
Jag använder nästan aldrig lindor, benskydd etc. så att hästen får bygga upp sin egen styrka själv. Låter också de gå oskodda så mycket som möjligt.
Jag vet många som lindar sina hästars ben varje natt i förbyggande syfte. Men själv ser jag det likadant som de gamla egyptierna som hade en massa ringar på sina halsar. När de sen tar av ringarna finns det ingen kraft att bära upp huvudet längre. Likadant med hästarna; när man slutar använda lindor är benen sköra och lättare att skada.

Har hört det där påståendet om att benen förlorar sin "egna" styrka pga lindor och benskydd. Men till skillnad från egypternas halsringar som gör så att inga muskler behövs för att hålla upp huvudet, så finns det inga sådana muskler nere i hästarnas ben som kan förtvina.

Har hört det där påståendet om att benen förlorar sin "egna" styrka pga lindor och benskydd. Men till skillnad från egypternas halsringar som gör så att inga muskler behövs för att hålla upp huvudet, så finns det inga sådana muskler nere i hästarnas ben som kan förtvina.

Har du rätt i. Men det finns leder som man stärker genom att inte använda lindor. Sen "lär sig" ju hästen att ta emot smällar på benen utan att bli halta.

Har du en sån? Läser så mycket här på buke om skadade och/eller sjuka hästar så nu blir jag lite nyfiken på att veta hur många av er det är som har eller har haft en häst som aldrig varit sjuk eller skadad.
Skulle också vilja veta vad det är för ras, ålder, vad den används till och hur länge du haft den (bör haft den minst ett år). Om du gör någor speciellt i förebyggande syfte är det också intressant att få ta del av.

Det är ju en enorm skillnad på om hästen blir sjuk eller om den blir skadad. Dessutom är det ju skillnad på skador och skador. Det är ju liksom inte hästens fel, eller kopplat till vare sig ras eller ålder, om den t ex får griffelbenet avsparkat :devil:

Rolig tråd, se hur länge det håller.
Kan säjer att min gamle fjörd dam bli 21 nu som har aldrig varit sjuk, en unge, rid och kor, gå nu som Hand Häst med den 10år bruna (standerdbred).
Tro han har häft gaffleband skada i sin ungdom, ena hoven är en halv storlik mindra.
Fält torket hö och havre = Fat & Sassy :banana:

Det är ju en enorm skillnad på om hästen blir sjuk eller om den blir skadad. Dessutom är det ju skillnad på skador och skador. Det är ju liksom inte hästens fel, eller kopplat till vare sig ras eller ålder, om den t ex får griffelbenet avsparkat :devil:

Ja du, det här är ju en gammal tråd som jag inte förstår hur någon kunde hitta igen. :D

Fast frågan om griffelbenet som du tog upp hade säkert kunnat undvikas om hästen gått i egen hage men hur kul är det för hästen? ;)

Jag är uppvuxen med hästar, och har aldrig någonsin haft en större skada eller sjukdom på någon utan hästarna! Då räknar jag dock bort förkylningar och småsår. Hästarna har varit i olika åldrar och raser, men de senaste åren har det varit islandshästar.

Känner mig väldigt lyckligt lottad, kan inte tänka mig något värre än en stor skada:bow:

Kul tråd även om den startades för länge sedan...
Jag har några ganska unga hästar som aldrig varit sjuka eller skadade.
Har en häst som jag haft i 11 år, som blev riktigt sjuk precis när jag hade köpt henne, trodde aldrig att hon skulle överleva men tack vare mycket god omvårdnad som min kompis gav, och allt engagemang hos min kompis som hade hand om hästen, blev hon frisk. Därefter inget behov av veterinär. Enstaka kortvariga hältor pga sparkskada har hon haft, men inget allvarligt.
Vbl-travare född -99 dock inte reg STC och aldrig inkörd.

Har en fjording som haft fång för många år sedan, inga sjukdomar på de nästan 6 åren som jag haft henne. Enstaka hälta som varat i en vecka. Inte behövt veterinär. Född -99

Övriga hästar: mest unghästar. En har haft en hovböld som läkte ut själv. Det är en fjording -07. En har haft kortvarig, kanska uttalad hälta höger bakkota vid två tillfällen. Kbl-travare född -05, tränad för trav tills sommaren -09 därefter ridhäst pga han vill inte springa fort.
En islandshäst -05 som gick orent fram (ojämn aktion), blev bra efter ett besök av equiterapeut.
Övriga unghästar: inga sjukdomar, hältor eller skador alls.

Min D-ponny, aka "urtidsponnyn" som han kallas här hemma, är född-86 och korsning utav något slag (ingen som vet), har aldrig någonsin varit skadad mer än att han åkte på en vrickning en gång då han busade i hagen. Köpte honom för 12 år sedan och innan dess hade han gått på ridskola i 10 år, och inte heller där varit skadad. Han blir 25 i år och är lika pigg och fräsch som när vi köpte honom för 12 år sedan, några vita hårstrån här och där, men annars ser han ut som vilken yngling som helst. Så här snackar vi en robust ponny :D

Ingen av de hästar jag haft genom åren har haft allvarligare saker än hovbölder, en har haft en sårskada som tog lång tid att läka men han var aldrig halt eller dålig av den.

Hästarna jag har just nu:

SWB sto -97, haft henne sedan -02 och innan dess har hon bara gått på lösdrift. Tävlad nat hoppning och lätta klasser fälttävlan och dressyr. Använder BoT på benen i perioder med tuffare träning och alltid om hästarna ställs in i boxen/transport direkt efter ridning. Hon har nyligen fått ett BoT-täcke också. Är noga med vila, både lite längre perioder någon gång per år och att hon inte går mer än 5-6 dagar i veckan. Mycket utevistelse! Allt i förebyggande syfte.
Hon har haft en hovböld/sömtryck en gång för några år sedan, annars ingenting varesig hos mig eller som unghäst. Kollad av vet regelbundet i förebyggande syfte utan att man någonsin hittat något. Välrennomerad ET tyckte det räckte med ett besök för hon hade aldrig sett en (då) 12-åring i så gott skick :p

SWB sto -97 som jag haft sedan -08, innan dess riden som unghäst därefter bara gått på lösdrift. Tävlar upp till 110 hoppning, tränar dressyr på ca LA-nivå. Samma förebyggande åtgärder som den över.
Inte en hälta eller sjukdom varesig hos mig eller tidigare.

Min tredje häst är bara 3 år, också han SWB. Nu har han ju inte hunnit göra så mycket, men inte heller han har haft mer än en hovböld, troligtvis orsakad av spark på kronranden.

*peppar peppar, ta i trä*

Min connemara valack är 8 år. Köpte honom av uppfödaren när han var 4 och han har aldrig varit sjuk eller halt varken där eller hos mig.:laugh: Alltid pigg och glad, fina hovar, fin päls(låååång blank man).
Gör inget speciellt. Dom går ute minst 12 timmar om dagen i en stor hage som både är öppen och med lite skog. Äter vårat eget hö som ej är analyserat. Plus lite betfor på vintern. Nu får han även b-vitamin tillskott eftersom han fäller så mycket. Skogsmulle-rids väldigt lugnt. Tränas varken ofta eller hårt.

Även min förra shettis var helt frisk från hon föddes tills jag sålde henne när hon var 10år(efter det fick hon fång på grund av okunniga ägare).

Men det var ju väldans vad du har behov av att kritisera alla mina inlägg!?

För det första svarade jag bara på TS frågor om hästens ras, ålder osv. Har inte sagt att hästarnas välmående är kopplat till rasen eller åldern? :confused:
För det andra har jag aldrig nämnt att jag inte använder lindor och benskydd för att hästen inte ska bli sjuk? Använder inte dem för att hästarna ska stärka sina ben. Vilket faktiskt har givit goda resultat. Att de aldrig varit sjuka har med foder, motion osv. att göra. Inte med lindorna.

Tänker inte ens svara om du skriver fler onödiga påhopp. Ser bara det som ren problemsökning....

Men det var ju väldans vad du har behov av att kritisera alla mina inlägg!?

För det första svarade jag bara på TS frågor om hästens ras, ålder osv. Har inte sagt att hästarnas välmående är kopplat till rasen eller åldern? :confused:
För det andra har jag aldrig nämnt att jag inte använder lindor och benskydd för att hästen inte ska bli sjuk? Använder inte dem för att hästarna ska stärka sina ben. Vilket faktiskt har givit goda resultat. Att de aldrig varit sjuka har med foder, motion osv. att göra. Inte med lindorna.

Tänker inte ens svara om du skriver fler onödiga påhopp. Ser bara det som ren problemsökning....

OJOJOJ fick till ett svar som blev helt fel! Ber så hemskt mycket om ursäkt fick av någon anledning det till att inlägget var åt det jag skrev. :o Förlåt, förlåt, förlåt!!

Alltså, lederna skyddas ju runt om av lindor och skydd från påverkan utifrån, men inne i själva leden hur skulle lindor påverka då? De skyddar från slag utifrån och minskar risken för leden att vricka sig i och med att de ger stöd.

Menar du att om hästen får smällar på benen så lär de sig att inte bli halta? Hur då?

sexårig welsh cobvallack som jag haft sen han var ett. Har aldrig behövt veterinär i något avseende förutom när han kastrerades.

Treårigt welsh partbredsto som jag haft sen hon var ett. Aldrig sjuk eller halt.

12 årig shettisvallack som jag haft sen han var fyra. Har varit halt en gång i tre dagar, vet tittade men kunde inte hitta något.

Använder hästarna till hopp, dressyr, tömkörning. Går ca 5 dagar per v som vuxna. Benskydd vid behov, täcke vid behov. Inget kraftfoder, endast grovfoder, ej fri tillgång.

Senast ändrad:

kl

min förrförra häst hade jag i 4 år. En gång var han halt när vi började trava, men det var borta när vi hade skrittat hem igen. Det var allt han hade problem med under tiden hos mig.

Förra hästen hade jag i 2 år, inga sjukdomar och inga skador, om man bortser från ett knä jag fick behandla en gång (aktiv travare).

Nuvarande hästen har jag haft ett år, på den tiden har hon haft en hovböld som tog 2 månader att läka ut och ryggont 2 gånger, så till slut får nog alla sitt :/

Alltså, lederna skyddas ju runt om av lindor och skydd från påverkan utifrån, men inne i själva leden hur skulle lindor påverka då? De skyddar från slag utifrån och minskar risken för leden att vricka sig i och med att de ger stöd.

Menar du att om hästen får smällar på benen så lär de sig att inte bli halta? Hur då?

Nej menar att om man har lindor tar benen stöd av lindorna. När du sen tar av lindorna har benen inte sin naturliga styrka längre.
Vet dock inte om detta stämmer. Men har hört från olika håll att det är så, och eftersom det fungerar bra har jag inte brytt mig om att använda mig av lindorna :p

Man skulle gjort en studie på ett flertal hästar där de blir lindade konstant och har stöd redan från födseln och lika många som aldrig blivit lindade och sen när de är fem år kanske sluta linda grupp 1 och se om det är någon skillnad ;)

Men att linda den timme per dag/typ 6 dagar i veckan man rider/kör kan jag inte tänka mej skulle påverka "naturliga styrkan" i lederna. Inte heller om man har stallbandage på nätterna med padd och mjuk linda. Är ju inte direkt ett hårt stödbandage eller gips man sätter på hästarna alla timmar över dygnet! Vanliga senskydd skulle jag vilja påstå endast bidrar till att skydda från ev. slag och strykningar inte att det skulle påverka ledens styrka negativt med tanken om att det skulle kunna bidra till att göra leden svagare än vad den i normala fall skulle vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
50 493
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 226
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka